10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم “َشبکه اجتماعی” (The Social Network)

بدون شک “شبکه اجتماعی” یکی از هوشمندانه ترین فیلم های دهه است. درام زندگی نامه ای دیوید فینچر درباره تاسیس فبسبوک که به یکی از برترین فیلم ها درباره موفقیت، اخلاقیات، شهرت و پول تبدیل شد. مارک زاکربرگ دانش آموز هاروارد است که شبکه اجتماعی فیسبوک را راه اندازی نمود. اما بعدها دو برادر به جرم سرقت ایده از او شکایت می کنند. این فیلم به وقایع راه اندازی این صفحه می پردازد. گرچه آن را یک درام زندگی نامه ای می دانند اما در رده تریلرهای هوشمندانه نوظهور قرار می گیرد. گرچه یک تجربه جدید را به نمایش می گذارد اما فیلم های دیگری هستند که از لحاظ ایده، داستان و مضامین مشترک هستند. در اینجا می خواهیم فهرستی از فیلم های مشابه “شبکه اجتماعی” را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. بازی تقلید – The Imitation Game – 2014

یک فیلم زیبا درباره یک ریاضی دان نابغه به نام الن توریک که در جنگ جهانی دوم دستگاه کدگشایی را برای دولت آلمان طراحی کرد و بندیکت کامبربچ نقش آن را ایفا می کند. اجرای زیبای کامبربچ و مسائل سیاسی سال های 1940 و همچنین تعصبات اجتماعی آن دوران این فیلم را دیدنی می کند. این فیلم به حرفه تورینگ پرداخته و نشان می دهد که اختراع او توانست جان میلیون ها تن را نجات دهد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های تاریخ سینما درباره خودکشی و مرگ


9. دسته پنجم – The Fifth Estate – 2013

بندیکت کامبربچ اینبار نقش ویراستار و موسس وبسایت خبری ویکیلیکز را اجرا می کند. آسانج و دنیل برگ (دنیل برول) این وبسایت را راه اندازی کرده و به دلیل افشای اخبار مورد انتقاد قرار می گیرد. ارتباط میان این دو ابتدا خوب بوده و به تدریج راهشان از هم دور می شود. این فیلم گرچه در ابتدا با نظرات مختلف روبرو شد اما فروش بالایی داشت و به همین دلیل باید آن را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: برترین فیلم های ساخته شده درباره اعتیاد به الکل


8. یک ذهن زیبا – A Beautiful Mind – 2001

یک درام زیبا به کارگردانی ران هاوارد درباره زندگی جان نش، ریاضی دانی که از توهم و شیروفرنی پارانویا رنج می برد اما به تدریج بر این مشکلات فائق آمده و جایزه نوبل اقتصاد را دریافت می کند. گرچه داستان ساده است اما به روزهای ابتدایی نش در دانشگاه پرینستون و جزئیات زندگی او در رابطه با این بیماری می پردازد. زیبایی زندگی در ذهن نش، ترس ها، توهمات و حتی نبوغ او نهفته است. تا پایان داستان می توانیم درد و ترسی که نش در سراسر زندگی تجربه کرد را حس کنیم. احساسات و عواطف نمایش داده شده در این فیلم از آثار دیگر بیشتر بوده و برای علاقه مندان به فیلم های تفکربرانگیز دیدنی است.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های تاریخ سینما درباره زندگی موسیقی دان ها


7. غارتگران دره سیلیکون – Pirates of Silicon Valley – 1999

یک فیلم تلویزیونی که در هنگام صحبت از فیلم های تفکربرانگیز نادیده گرفته می شود. این فیلم نه تنها بهترین نمایش زندگی استیو جابز و بیل گیتس بوده، بلکه رقابت آنها را نیز به خوبی نشان می دهد. در این اثر 26 سال زندگی آن و فعالیت شان از آغاز تا سال 1997 نشان داده می شود (تا زمانی که جابز به اپل بازمی گردد). یک فیلم هوشمندانه، جالب و تفکر برانگیز که دنیای کامپیوتری مدرن را نشان می دهد.

همچنین بخوانید: 25 فیلم برتر سینما درباره اختلال چند شخصیتی


6. نیمه ماه مارس – The Ides of March – 2011

یک تریلر سیاسی به نویسندگی بیو ویلیمون (خااق “خانه پوشالی” (House of Cards)) و کارگردانی جرج کلونی با بازی رایان گاسلینگ، یک مدیر که با ایجاد یک رسوایی جایگاه و شغلش در خطر می افتد. این فیلم با وجود درک سیاسی ویلیمون و رگه هایی از “خانه پوشالی” با “شبکه اجتماعی” شباهت هایی داشته و مضامین خیانت، خشم و حسرت را نشان می دهد. این فیلم گرچه دست کم گرفته شده اما یکی از بهترین شخصیت پردازی ها را ارائه می دهد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های جورج کلونی که می توان چندبار تماشا کرد


5. مایکل کلایتون – Michael Clayton – 2007

جرج کلونی در یک شرکت حقوقی در نیویورک کار می کند که همکارش آرتور ایدنز علیه یک شرکت کشاورزی شکایت داشته و اکنون خودکشی کرده است. این فیلم با موفقیت توجه مخاطب را جلب کرده و او را با خود همراه می کند. رنگ داستان، فضای تلخ و پیشبینی داستان لحظه ای ما را رها نمی کند، حتی پس از پایان فیلم. این فیلم هم اغلب در زمره فیلم های تفکر برانگیز نادیده گرفته می شود.

همچنین بخوانید: 8 فیلم برتر تاریخ درباره خدایان و اساطیر یونان به همراه تریلر


4 زودیاک – Zodiac – 2007

بدون شک بازسازی قتل های زودیاک در سال های 1960 که توسط دیوید فینچر ساخته شده باید در این لیست قرار بگیرد. سه فرد، یک خبرنگار جنایی، یک کارآگاه و یک کارتونیست می خواهند پرونده این قتل ها را حل کنند. این فیلم پس از دو دهه نبوغ فینچر را نشان می دهد. از خلق صحنه های جنایی گرفته تا پرداختن به موضوع، فینچر در همه زوایا خوب عمل کرده است. علاوه بر این اجرای جیک جیلنهال، مارک روفالو و رابرت داونی جونیور هم دیدنی است. زودیاک از جنس شبکه اجتماعی بوده و کارگردان هردو اثر یک نفر است. به همین دلیل جز یکی از بهترین فیلم هاست.

همچنین بخوانید: 23 فیلم برتر درباره جاده و سفر که می‌توانید در تابستان تماشا کنید


3. مانیبال – Moneyball – 2011

فیلمی به فیلمنامه نویسی آرون سورکین و با اجرای برد پیت در نقش بیلی بین، مدیر تیم بسکتبال اوکلند آتلتیکز که به کمک پیتر برند (جوناه هیل) و با یک روش هوشمندانه، بازیکنان فراموش شده را انتخاب می کند. نبوغ داستان در سادگی آن نهفته است. یک فیلم خطی که جزئیات مربوط به دنیای بسکتبال را به تصویر می کشد. فیلم فصل تیم اوکلند آتلتیکز در فصل 2002، مقاومت در برابر انتخاب بازیکنان کمتر شناخته شده و موفقیت اعتماد به این بازیکنان را نشان می دهد.

همچنین بخوانید: 15 فیلم برتر برد پیت که استعداد بازیگری او را ثابت کردند


2. استیو جابز – Steve Jobs – 2015

یک اثر دیگر به نویسندگی آرون سورکین، کارگردانی دنی بویل و اجرای مایکل فاسبندر در نقش استیو جابز که ساختار داستان هم خاص است. این فیلم به جای دنبال نمودن بیوگرافی جابز ما را به پشت صحنه معرفی سه محصول بزرگ می برد: مکینتاش 1984، کامپیوتر نکس 1988 و آی مک 1998. ارتباط شخصیت ها و دیالوگ سورکین این اثر را به یک اثر دیدنی تبدیل می کند. یک فیلم زیبا درباره این شخصیت.

همچنین بخوانید: معرفی 16 فیلم زیبا درباره ازدواج و مراسم عروسی


1. کمبود بزرگ – The Big Short – 2015

یک فیلم به کارگردانی ادم مک کی که به فاجعه اقتصادی سال های 2007 و 2008 و دلیل ایجاد آن می پردازد. کریستین بیل، استیو کارل، رایان گاسلینگ و برد پیت چهار نفری هستند که این فاجعه را پیشبینی کرده و با آمادگی در برابر بازار سود برده اند. این فیلم جزئیات مربوط به فساد طمع بانک های بزرگ و بی توجهی آنها به رکود بازار را نشان می دهد. بنابرین نسبت به این حادثه نگاه انتقادی داشته و برای نمایش این جنبه ها از عناصر طنز استفاده می کند. همچنین در پس این داستان به ما هشدار می دهد که چنین اتفاقی ممکن است بازهم رخ دهد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر درباره جنگ جهانی دوم در تاریخ سینما


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم