10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم “احضار” (The Conjuring)

فیلم های ترسناکی مانند فیلم “احضار” چندان نادر نیستند. اما موضوع نادر در این فیلم فرمول ترسناک قدیمی است. گرچه در فیلم های اخیر مضامین خانواده، خانه تسخیر شده، فعالیت های ماورایی و جنگیری را دیده ایم اما در این فیلم همه چیز متفاوت و البته بدیع است. احضار که براساس حوادث واقعی ساخته شده یکی از معدود فیلم های این ژانر است که خون و خونریزی، برهنگی یا ناپاکی در آن وجود نداشته و با این حال همچنان سرگرم کننده است.

اگر به دنبال فیلم های مشابه “احضار” هستید نگران نباشید. در اینجا لیستی از فیلم های مشابه را در اختیارتان قرار می دهیم. یادتان باشد این فیلم ها از سه جنبه به احضار شباهت دارند: مضمون مشابه (جنگیری)، ادعای اقتباس از داستان های واقعی و انتخاب یک خانواده به عنوان محور اصلی. با پروشات همراه باشید.


10. مشاهده – Observance – 2016

فیلمی از جوزف سیمز-دنت با فضا و تصاویر زننده و آزاردهنده درباره مرد جوانی به نام پارکر که پس از مرگ پسرش در غم و اندوه فرو رفته، ازدواجش در آستانه شکست قرار داشته، به ورشکستگی نزدیک است اما به کار به عنوان کارآگاه بازمی گردد. او باید از یک آپارتمان متروک زنی را زیرنظر گرفته و در این زمان که زن مسائل ترسناک را تجربه می کند گویی آپارتمانی که مرد در آن قرار دارد ترسناک بوده و او را می بلعد. داستان ترسناک مردی که به جنون کشیده شده و یادآور فیلم “مستاجر” (The Tenant) رومن پولانسکی است.

همچنین بخوانید: معرفی 20 فیلم ترسناک مورد انتظار که در آینده نزدیک اکران خواهند شد


9. جنگیری امیلی رز – The Exorcism of Emily Rose – 2005

شخصیت امیلی رز از داستان آنلیز میشل اقتباس شده، یک دختر جوان آلمانی کاتولیک که پس از جنگیری های متعدد با استفاده از داروهای روان گردان در سال 1976 از دنیا رفت. یکی از نقاط قوت داستان ترکیب درام جذاب و عناصر وحشت است.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های ترسناک که در سال 2018 اکران شدند


8. وحشت در آمیتی ویل – The Amityville Horror

در 13 نوامبر 1974 رونالد دفو جونیور در خانه استعماری هلندی در حومه آمیتی ویل در کرانه جنوبی لانگ آیلند در خیابان اوشن 112، به شش عضو خانواده خود تیراندازی کرد و آنها را کشت. او در نوامبر 1975 به قتل درجه دوم متهم شد. در دسامبر 1975 جرج و کیتی لوتز و سه فرزندشان به این خانه نقل مکان کردند. پس از 28 روز آنها خانه را ترک کرده و معتقد بودند در آن خانه با ارواح روبرو شده و نمی توانند در آنجا بمانند.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های ترسناک سال 2018


7. دیگران – The Others – 2001

یک فیلم زیبا از یک فیلمساز برنده جایزه اسکار به نام آلخاندرو آمنابار که با وجود داستان جذاب و استفاده از بازیگران ماهر یک داستان رئالیسم را در اختیارمان قرار داد. این فیلم علاوه بر اینکه یک داستان ترسناک است توانسته یک داستان انسانی را به نمایش بگذارد. حتی در پیچیده ترین رویاهایتان هم نمی توانید گره پایان داستان را حدس بزنید. این فیلم در روایت یک موضوع قدیمی آنقدر زیبا عمل کرد که تصور ساخت نسخه بازسازی شده آن غیرمنطقی به نظر می رسد. گرچه بالیوود در سال 2004 نسخه دیگر آن با نام Hum Kaun Hai؟ را تولید کرد اما این اثر آنقدر ناامیدکننده بود که بهتر است از آن نامی برده نشود.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر نیکول کیدمن که باید تماشا کنید


6. جو-آن: کینه – Ju-on: The Grudge – 2002

یکی از بهترین فیلم های ترسناک ساخته شده که داستان از این قرار است: کارت دیویس به توکیو نقل مکان می کند. در آنجا با روحی مواجه می شود که قربانیان خود را تسخیر می کند. پس از یک سری قتل ها و مرگ های رازآلود کارن باید به آنها خاتمه دهد. این فیلم الهام بخش ساخت نسخه آمریکایی “کینه” بود. شخصیت های اصلی برخلاف فیلم های دیگر یک خواهر و برادر هستند. زایش یک شخصیت مرگبار متفاوت و داستان ترسناک او تاریخ سینمای وحشت را دگرگون کرد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های ترسناک قرن 21 به همراه تریلر و خلاصه داستان


5. پروژه جادوگر بلر – Blair Witch Project – 1999

مادر تمام فیلم های ترسناک واقعی، درحالی که فیلمسازان “احضار” آن را واقعی می دانند سازندگان این فیلم یک داستان را به شکل واقعی به تصویر می کشند. همچنین برای واقعی نشان دادن داستان چند مقاله و فیلم هم ساختند. این حقه در زمان اکران موثر بود و از فیلم استقبال شد. این فیلم ثابت کرد که ساخت فیلم های ترسناک با بودجه کم امکان پذیر است. همچنین یک فیلم ترسناک به پرسپکتیو هم نیاز دارد، نه فقط دوربین و جلوه های صوتی. این فیلم با یک دوربین معمولی ضبط شد و به ماهیت واقعی بودن داستان کمک کرد.

همچنین بخوانید: 15 فیلم ترسناک برتر درباره بیگانگان که باید تماشا کنید


4. شکار – The Haunting – 1963

یک دانشمند برای اثبات وجود ارواح تحقیق می کند و به یک خانه تپه ای بزرگ می رود که گفته می شود در آنجا جنون و قتل رخ داد. در این عمارت سه شخصیت وجود دارد که رفته رفته به وجود ارواح و شیاطین عمارت پی می برند. به نظر می رسد برخی از عناصر “احضار” از این فیلم الهام گرفته شده اند.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های ترسناک سال 2010 به بعد


3. حلقه – The Ring – 2002

ریچل کلر روزنامه نگاری است که درباره یک نوار ویدیویی موثر در قتل چهار نوجوان (از جمله خواهرزاده اش) تحقیق می کند. درباره این نوار یک افسانه شهری وجود دارد که می گوید هرکس این فیلم را تماشا کند پس از هفت روز خواهد مرد. در این صورت ریچل باید برای زنده ماندن خود و پسرش تلاش کند. زمانی که درباره فیلم های ترسناک تحقیقاتی صحبت می کند این فیلم در صدر قرار دارد.

همچنین بخوانید: 25 فیلم ترسناک برتر درباره زامبی


2. یتیم خانه – The Orphanage – 2007

لورا (بلن رودا) از دوران کودکی اش در یتیم خانه خاطرات خوبی دارد. درنتیجه همسرش را مجاب می کند خانه ای خریده و آنجا را به یک یتیم خانه تبدیل کند. یک روز پسر به سرپرستی گرفته شده اش سایمون (راجر پرینسپ) ناپدید می شود. سایمون بیمار بود و پس از چند ماه او را مرده می پندارد. لورا ارواحی میبینید که از او برای یافتن پسر گمشده اش کمک می خواهند. این فیلم توسط خوان آنتونیو بایونا ساخته شد که تلاش کرد عناصر فیلم های اسپانیایی را در این اثر بگنجاند. این فیلم در اسپانیا تحسین شد و اجرا و کارگردانی آن را تشویق کردند. همچنین از کارگردان به دلیل عدم استفاده از صحنه های کلیشه ترسناک تقدیر شد. گفته می شود حق امتیاز ساخت نسخه آمریکایی آن خریداری شده است، پس منتظر آن هستیم.

همچنین بخوانید: 33 فیلم برتر اسپانیایی زبان که باید ببینید


1. جنگیر – The Exorcist – 1973

نبرد کهن میان خیر و شر هرگز به این زیبایی نمایش داده نشده بود. عنوان فیلم نمایانگر داستان است و بر تماشاگران دهه 70 آنقدر تاثیر گذاشت که برخی شوکه شدند. این فیلم در تاریخ سینمای وحشت آمریکا انقلابی به پا کرد زیرا با کمک جلوه های فنی تصاویر ترسناک را به نمایش گذاشت. این فیلم نامزد 10 جایزه اسکار، از جمله بهترین فیلم شد.

همچنین بخوانید: 18 فیلم بحث برانگیز کل تاریخ سینما : از خشونت و وحشت تا سیاست


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (3)

بستن فرم

  1. ناشناس

    آذر 22, 1399

    سلام من یه سوال تقریبا بی ربط داشتم. من فوبیا دارم‌، ترس از روح. ولی خیلی به دیدن فیلمای ترسناک علاقه دارم ولی همیشه بعدش تاثیر بد روم میزاره راه حلی دارین که هم بتونم این فیلما رو ببینم هم مشکلمو از بین ببرم؟

    پاسخ

    • ارین در پاسخ به ناشناس

      مرداد 3, 1400

      ببین سعی کن با فیلم ترسناک و بیماری کنار بیای من همینجوری هستم ولی ترسم ریخت چون فیلم ترسناک فقط برای تو اتفاق نمی افتد نترس و شجاع هیچی با تو کاری نداره نترس کسی نیست

      پاسخ

  2. محمدرضا

    آبان 5, 1399

    واقعا وقتی یتیم خانه رو تو رتبه دو قرار دادی واقعا ناامیدم کردی ،یتیم خانه یک فیلم فوق العاده غمگین و دلگیر کنندست ترسناک نیست اونوقت گذاشتی رتبه دو ترسناک ترینا مثل احضار؟

    پاسخ