13 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم “فارست گامپ” (Forrest Gump)

فارست گامپ همیشه برای سوالات خود پاسخ واضحی داشت زیرا گرچه خام یا احمق بود، اما سادگی حرف هایش گواه حقیقت بود. او به عنوان یک شخصیت محبوب و دوست داشتنی یک ماجراجویی مهیج و نفسگی را آغاز کرد که تخیل در آن محدودیتی ندارد. از اجرای زیبای تام هنکس گرفته تا جلوه های رایانه ای که فیلم را قدیمی نشان می دهد، توانسته یک اثر زیبای کلاسیک خلق کند که با هیچ فیلم دیگری قابل مقایسه نیست.

گرچه این فیلم خاص است اما فیلم های دیگری وجود دارند که مضمون، سبک، عناصر، شخصیت و داستان های مشترک را نشان می دهد. در اینجا لیستی از فیلم های مشابه را به شما معرفی می کنیم. با پروشات همراه باشید.


13. جهان به گفته گارپ – The World According to Garp – 1982

یک فیلم اقتباسی از رمان جان اروین به همین نام با بازی رابین ویلیامز درباره زندگی تی.اس. گارپ درباره پسری که مادرش از یک خلبان روبه مرگ در جنگ جهانی دوم باردار شد. گرچه گارپ با انتشار یک کتاب به موفقیت های بسیاری رسید، اما خیانت همسر و تربیت یک مادر فمینیست افراطی که او نیز کتابی داشت، زندگی را برای او دشوار کرد. این فیلم پر از عناصر خوب و بد و عوامل عجیب و غریب است. یک فیلم با اجراهای زیبا و داستان نفسگیر که تا پایان شما را با خود همراه می کند.

همچنین بخوانید: معرفی 25 فیلم با پیچیده ترین پایان بندی ها در تاریخ سینما


12. شیرهای دست دوم – Secondhand Lions – 2003

10 سال پس از اینکه هیلی جوئل آزمنت نقش پسر فارست گامپ را ایفا کرد، در این درام کمدی در تگزاس قدیم نقش اصلی را برعهده دارد. او نقش یک پسر 14 ساله خجالتی و درونگرا به نام والتر را برعهده دارد که برای تابستان نزد عموهای منزوی و خوش گذران خود، یعنی هاب و گارث، فرستاده می شود. تنها کاری که آنها انجام می دهند این است که تمام روز روی ایوان نشسته و به سمت فروشندگانی که نزد آنها می آیند تیراندازی می کنند. بنابراین به نظر نمی رسد که والتر از تابستان خود لذت ببرد. اما همه چیز دگرگون شده و تابستان والتر به طرز عجیبی جالب خواهد شد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم پیچیده و گیج‌کننده تاریخ سینما که از یاد نخواهید برد!


11. نجات آقای بنکس – Saving Mr.Banks – 2013

کری پاپینز کودکی ما را شکل داده و اهمیت تخیل و تفکر فانتزی را در ذهن مان هک کرد. حضور شخصیت جولی اندرو در خانواده عجیب آقای بنکس با چتر خاصش در فیلم سال 1964 دیزنی آن را به یک اثر فراموش نشدنی تبدیل نمود. اما داستان این موزیکال چه بود؟ شاید کسی نداند 20  سال طول کشید تا دیزنی امتیاز ساخت فیلم را از نویسنده دریافت کند و ساخت فیلم هم به دلیل اختلاف نظر میان کارگردان و نویسنده به تعویق می افتاد. “نجات آقای بنکس” پشت صحنه دشواری خلق داستان کودکان را به شکل زیبایی به تصویر می کشد (البته عناصر طنز هم در آن وجود دارد). ییک فیلم پنج ستاره با بازی تام هنکس و اما تامپسون.

همچنین بخوانید: 20 فیلم پیچیده و تاثیرگذار برتر در تاریخ سینما


10. قلمرو طلوع ماه – Moonrise Kingdom – 2012

شاهکاری از وس اندرسون برای افرادی که به دنبال یک اثر زیبا با فیلنامه نویسی خارق العاده، شخصیت پردازی و سبک فراموش نشدنی هستند. شخصیت های این فیلم گویی از دل داستان بیرون آمده اند، داستانی با روایت مدرن و کمدی زیبا. در یک جزیره تخیلی در نیو اینگلند، سام 12 ساله که یتیم است به همراه سوزی 12 ساله، یک دختر طغیانگر که به همراه والدین و سه خواهر و برادر در همسایگی سام زندگی می کند، تصمیم می گیرند برای ماجراجویی در جزیره فرار کنند.

همچنین بخوانید: معرفی 15 فیلم تماشایی که ذهن بیننده را به بازی میگیرند


9. مورد عجیب بنجامین باتن – The Curious Case of Benjamin Button – 2008

به عقیده بسیاری داستان بنجامین باتن یکی از بهترین داستان هاست که از تولد تا مرگ یک انسان را نشان می دهد. روایت به دلی نوع داستان برعکس شده و کاملا جدید است و صراحت روایت در معرفی شخصیت و احساسات او بسیار فراموش نشدنی می باشد. تخیل فانتزی این داستان با حضور برد پیت و کیت بلانشت درباره مردی است که گذر عمر در او معکوس است. او که به شکل یک پیرمرد متولد شده به تدریج به شکل یک نوزاد از دنیا می رود.

همچنین بخوانید: معرفی 20 فیلم برتر سینما که ذهن بیننده را به چالش می کشند


8. آب برای فیل‌ها – Water For Elephants – 2011

در این فیلم با یک شخصیت مسن همراه می شویم که داستان زندگی و گذشته خود را روایت می کند. این فیلم با درام و عناصر عاشقانه تاثیرگذار، با جلوه های رنگارنگ سینمایی، شخصیت های سه بعدی و ریتم تند بسیار جذاب است. داستان در سال های 1930 رخ می دهد که یک دانشجوی دامپزشکی جوان پس از مرگ والدین در سیرک مشغول به کار شده و عاشق همسر هنرمند سیرک می شود.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتری که داستان آن ها فقط در 1 روز اتفاق می افتد


7. گوجه ‌فرنگی‌های سبز سرخ ‌شده – Fried Green Tomatoes – 1991

اولین کاچ یک زن خانه دار ناراضی است که تصور می کند همسرش و دنیا دیگر او را نمیبینند، اما با آشنا شدن با یک زن مسن 82 ساله در خانه سالمندان دنیایش عوض می شود. نینی داستان خود را که بین دو جنگ جهانی و در شهری به نام ویستل استاپ رخ داده، بیان می کند. او با روایت داستان دوستی، خانواده، عدالت و قتل، بر اولین تاثیر گذاشته و اولین هم مسیر زندگی خود را عوض می کند. این کمدی درام احساسی با اجرای بازیگرانی که گذشته و حال را به هم گره میزنند، تماشایی است.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های تاریخ سینما که تنها در یک اتاق فیلم برداری شده اند


6. من سم هستم – I Am Sam – 2001

با دیدن فیلم “فارست گامپ” متوجه شدیم که بی توجهی، خامی و سادگی او به درک او از عشق، دوستی و خانواده ربطی ندارد. برعکس او یکی از دوست داشتنی ترین شخصیت های سینماست که عشق و معصومیت را به نمایش می گذارد. همین جنبه او در فیلم “من سم هستم” به نمایش درمی آید. شان پن در نقش یک پدر مجرد با مشکل روانی و نگهداری از یک دختر 7 ساله درخشان ظاهر می شود. هنگامی که توانایی روانی دخترش از او فراتر می رود، قابلیت او به عنوان یک پدر زیرسوال رفته و یک وکیل خونسرد با بازی میشل فایفر این پرونده را برعهده می گیرد. یک فیلم زیبا که آغازگر کارنامه بازیگری داکوتا فنینگ است.

همچنین بخوانید: 25 فیلم روان شناسی تاریخ سینما که اثری عمیق روی شما می گذارند


5. خدمتکاران – The Help – 2011

درحالی که فارست در فوتبال موفق شد و پیش از رفتن به جنگ ویتنام رئیس جمهور کندی را ملاقات کرد، در جکسون می سی سی پی، جنبش حقوق مدنی در دهه 60 در اوج بود. “خدمتکاران” داستان یک روزنامه نگار سفیدپوست را ایفا می کند که خودش چندین خدمتکار سیاهپوست دارد و تصمیم می گیرد ظلم وارد شده به آنها و البته به میلیون ها زن و مرد سیاهپوست را ثبت کند. این فیلم با حضور زنانی چون اما استون، ویولا دیویس، اکتاویا اسپنسر، جسیکا چستین و بریس دالاس هاوارد، پر از رنگ و احساسات و البته مضامین جدی و مهم است.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع کوری (نابینایی)


4. نمایش ترومن – The Truman Show – 1998

ترومن بربنک یک فرد معصوم، لذت طلب و معمولی است که در مکانی به نام جزیره سیهون زندگی معمولی دارد. در دنیایی که به نظر او آرام، صادق و بی خطر است، تمام مردم اطراف او یک دروغ بزرگ را پنهان می کنند. ترومن از زمان تولد ستاره نمایش ترومن بود، یک برنامه تلویزیونی در یک استودیوی بزرگ هالیوودی که بازیگران خود را همسایه، خانواده و دوست ترومن جا میزنند. او به تدریج به حوادث عجیب و مشکلات فنی پی می برد. یک فیلم هوشمندانه که جدیت و طنز را ادغام کرده و تماشاگر را تا آخر با خود همراه می کند.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های جیم کری، ستاره سرشناس ژانر کمدی هالیوود


3. بزرگ – Big – 1988

تام هنکس نقش های مختلفی را ایفا کرده و خود را به عنوان یک بازیگر ماهر که می تواند شخصیت های طنز را در شرایط مختلف به تصویر بکشد، ثابت کرده است. او در فارست گامپ بین این دو مرز ایستاده و البته وجه خام شخصیت اوست که توجه مخاطب را جلب می کند. در این فیلم کمدی فانتزی نقش جاش 12 ساله را برعدهه دارد که پس از بیدار شدن به عنوان یک مرد 30 ساله متوجه می شود آرزوی او برای بزرگ شدن به حقیقت تبدیل شده است. او به عنوان یک شخصیت معصوم و ناآگاه به دنیای بزرگسالان وارد شده و درنتیجه یک فیلم 1 ساعت و 44 دقیقه ای هوشمندانه و جالب به نمایش درمی آید.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تام هنکس که باید تماشا کنید


2. پیرمرد 100 ساله ای که از پنجره بیرون پرید و ناپدید شد – The 100 Year-Old Who Climbed Out the Window and Disappeared – 2013

اگر هنوز تحت تاثیر فارست گامپ و جادوی آن هستید به این فیلم سوئدی خوش آمدید زیرا شما را ناامید نمی کند. یک کمدی زیبا و سرگرم کننده با داستان و شخصیت دوست داشتنی که لحظه ای از آن غافل نمی شوید. الن کارلسون یک پیرمرد 100 ساله است که زندگی شاد و خوبی داشته، با چهره های تاریخی زیادی مواجه شده و تاریخ را تغییر داده، اما ناگهان تصمیم می گیرد از پنجره خانه سالمندان بیرون پریده و ماجراجویی جدید و غیرمنتظره ای را آغاز کند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر اقتباسی از کتاب‌ها


1. ماهی بزرگ – Big Fish – 2003

همانطور که فارست گامپ حین نشستن در حین نشستن بر روی نیمکت داستان زندگی اش را برای غریبه ها بازگو می کند، در این فیلم از تیم برتون ادوارد بلوم در بستر مرگ این کار را انجام می دهد. ماجراجویی های فانتزی و داستان او پر از عناصر مهیج است و اجرای به یاد ماندنی ایوان مک گروگر آن را دیدنی تر می کند. پسرش ویل داستان های او را باور ندارد اما هنگامی که در زمان مرگ پدر داستان های زیبای که او تخیلی و حقیقت در آن ادغام شده را می شنود، منقلب می شود. یک فیلم جذاب که روایت احساسی و عمیق آن روح شما را لمس می کند.

همچنین بخوانید: 15 فیلم فانتزی تاریخ سینما


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم