بیوگرافی کامل مارک والبرگ (Mark Wahlberg) از کودکی تا به امروز

نام: مارک والبرگ (مارک رابرت مایکل والبرگ)

تاریخ تولد: 5 ژوئن 1971 (15 خرداد 1350)

سن: 48 سال

محل تولد: دورچستر، ایالات متحده آمریکا

قد: 1.73 سانتی متر

شغل: بازیگر، تهیه کننده، مدل عکاسی، خواننده و آهنگساز

وضعیت تاهل: متاهل

بیوگرافی مارک والبرگ

مارک والبرگ یک بازیگر، موزیسین و تهیه کننده آمریکایی است که دو بار نامزد اسکار شده است. او در دورچستر در نواحی صنعتی بوستون به دنیا آمد. آلما الین که ابتدا صندوق دار بانک و سپس پرستار بود و دونالد ادوارد والبرگ رانده کامیون والدین او بودند. این زوج علاوه بر مارک 8 فرزند دیگر داشتند که دو تن از آن ها را برت و دانی، برادران تنی مارک هستند و هردو بازیگر شدند.

مارک والبرگ در نوجوانی

دونالد و آلما در اوایل دهه 80 در 11 سالگی مارک از هم جدا شدند. در این سن که پسرها به دنبال توجه پدر هستند این جدایی برای مارک دشوار بود. احتمالا نبود پدر در خانه باعث شد مارک به دنبال ماجراجویی های خیابانی برود. در زمان نوجوانی اغلب با پلیس به مشکل برمی خورد و به جرم نقاشی خیابانی، خشونت، حمله به سیاهپوستان نوجوان، مبارزه با دانش آموزان آسیایی و سرقت از داروخانه، دستگیر می شد. هنگامی که 16 ساله شد دادگاه تصمیم گرفت به جرم قتل با انگیزه نژادپرستی او را 2 سال به زندان بیندازد. مارک به مدت 45 روز در کانون بوستون ماند و سپس آزاد شد.

زندان جنبه خشن او را آرام کرد و مارک متوجه شد به دنبال زندگی دیگری است. با این حال رگه های خشونت در آینده هم در او ماند، مخصوصا پس از مصرف الکل و مواد مخدر، اما سپس قوانین جامعه او را تغییر داد.

موسیقی

دانی والبرگ، برادر بزرگ تر مارک از گروه New Kids on the Block پیش از مارک به شهرت رسید. هنگامی که مارک 20 ساله شد به این گروه وارد اما از آنجاییکه سبک موسیقی گروه به او نمی خورد با آنها نماند. بلکه تصمیم گرفت به عرصه نمایش وارد شده و با نام مارکی مارک گروه Marky Mark and the Funky Bunch را تاسیس کرد. این گروه در موسیقی هیپ هاپ که در آن زمان مشهور بود، فعالیت داشتند.

در سال 1991 اولین آلبوم گروه با عنوان  Music for the People عرضه و میلیون ها نسخه از آن به فروش رفت. آهنگ Wildside در لیست ده اهنگ برتر چارت موسیقی قرار گرفت و در قسمت های مختلف نامزد گرمی شد، هرچند که انتخاب نشد. با شهرت این گروه و علاقه به سبک آن ها، کمپانی دیجیتال پیکچرز که در خلق بازی ویدیویی شهرت داشت بازی Marky Mark and the Funky Bunch: Make My Video را خلق کرد که شخصیت اصلی باید از میان ویدیوها موزیک ویدیوی خود را می ساخت. با این حال این بازی به بدترین بازی کامپیوتری تاریخ تبدیل شد.

مارک والبرگ و برادرش دانی

یک سال بعد آلبوم جدیدی به نام You Gotta Believe اکران و البته شکست خورد. این آلبوم موفقیت آلبوم اول را تکرار نکرد و کلکسیون آهنگ های او به عنوان یکی از بدترین آلبوم های این سبک انتخاب شد. پس از انتخاب آهنگ I Want You برای فیلم Super Mario Bros گروه از هم پاشید و مارک پروژه موسیقی جدید را راه اندازی کرد. مارک که هنوز با نام مستعار حرفه اش را ادامه می داد تصمیم گرفت با پرینس ایتال جوی خواننده آهنگی را عرضه کند. این آهنگ در اروپا اکران شد، جایی که دو آلبوم Life In The Streets و The Remix Album اکران شدند. فقط آهنگ United که در سال 1994 به چارت موسیقی آلمان راه یافت مورد توجه قرار گرفت.

سپس مارک در سال 1996 آهنگ Hey, DJ را به تنهایی خواند و آهنگسازی کرد. سی دی رسمی آن منتشر نشد اما مارک تا پایان دهه 90 آهنگسازی کرد. گاهی اوقات موسیقی او که خودش هم در ویدیو بازی کرده به عنوان موسیقی متن فیلم ها انتخاب می شود.

فیلم های او

مارک به عنوان خواننده به نقش تامی لی هیوود در فیلم “مرد رنسانس” (Renaissance Man) که دنی دویتو نقش اصلی را برعهده داشت، دعوت شد. سپس در فیلم زندگی نامه ای “خاطرات بسکتبال” (The Basketball Diaries) با لئوناردو دی کاپریو همبازی شد. به تدریج سینما او را بیشتر و بیشتر در خود غرق کرد. اولین نقش اصلی او در فیلم “ترس” (Fear) بود که مهارت بازیگری او و ریس میترسپون مکمل هم شدند. اما پس از بازی در فیلم “شب‌های عیاشی” (Boogie Nights) بود که مورد توجه منتقدین و تماشاگران قرار گرفت. این فیلم که به صنعت پورن دهه 70 می پردازد نامزد اسکار شد.

مارک والبرگ در فیلم خاطرات بسکتبال

مارک در فیلم “سیاره میمون ها” (Planet of the Apes) به کارگردانی تیم برتون و محصول سال 2001 نقش کاپیتان لئو دویدسون دعوت شد. این فیلم موردتوجه مخاطبین قرار گرفت اما منتقدین سینما آن را دوست نداشتند. فیلم های موفق بعدی او عبارتند از: سه پادشاه (Three Kings)، طوفان بی عیب و نقص (The Perfect Storm)، کسب و کار ایتالیایی (The Italian Job) و چهار برادر (Four Brothers). مخاطبین فیلم آخر را دوست داشتند. گرچه فیلم موفق بود اما سری بعدی آن ساخته نشد.

مارک برای بازی در نقش شان دیگنام در فیلم “رفتگان” (The Departed) برای بار دوم نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل شد. “تک تیرانداز” (Shooter) فیلم بعدی او در سال 2007 بود که البته جایزه خاصی دریافت نکرد. فیلم اقتباسی پروفروش از بازی ویدیویی “مکس پاین” (Max Payne)، کمدی “اون‌یکی‌ها” (The Other Guys)، درام “مبارز” (The Fighter)، کمدی رمانتیک “تد” (Ted)، تریلر “اتفاق” (The Happening) و درام جنایی “شهر ویران” (Broken City) باعث موفقیت این بازیگر شدند. این بازیگر اکنون در هالیوود جایگاه ویژه ای دارد.

مارک والبرگ در فیلم قمارباز

درام “قمارباز” (The Gambler) که در سال 2014 اکران شد، یکی از آثار اخیر اوست. این فیلم با نظرات مختلف منتقدین مواجه شد و برخی آن را بدترین اثر کارنامه مارک می دانند. مارک والبرگ اکنون به عنوان تهیه کننده شهرت دارد. سریال “دارودسته” (Entourage) مشهورترین اثر او هستند. 7 فصل این سریال پخش شد و در 25 قسمت امی و 14 قسمت گلدن گلوب نامزد شد.

“رفتگان”

تریلر جنایی و درام “رفتگان” به کارگردانی مارتین اسکورسیزی بهترین فیلم کارنامه مارک والبرگ است. البته طرفداران در این باره اتفاق نظر ندارند زیرا در کارنامه این بازیگر آثار درخشانی به چشم می خورد. با این حال فیلم “رفتگان” جوایز بسیاری دریافت کرد و حتی در لیست 500 فیلم برتر مجله امپایر در جایگاه 208 قرار گرفت.

مارک والبرگ در فیلم رفتگان

مارک در این فیلم نقش شان دیگنام، رئیس دپارتمان پلیس در قسمت آموزش به جاسوس های ماساچوست، را برعهده دارد. رفتار او با زیردستان و همکاران تند است اما بسیار رازدار بوده و افسر پلیس بیلی کاستیگان (با بازی لئوناردو دی کاپریو) زیردست اوست. دیگنام باید کولین سالیوان (مت دمون) که جز دشمنان است را به قتل برساند. این نقش شهرت جهانی والبرگ را به همراه داشت و باعث شد در نقش مکمل نامزد اسکار و گلدن گلوب شود.

زندگی شخصی

مارک هم مانند ستارگان دیگر با بازیگران نقش مقابل خود روابط عاشقانه داشت. او برای مدتی با بازیگران معروف رابطه داشت که از میان آنها می تواند به جردانا بروستر، ریس ویترسپون و چینا چو اشاره کرد. در سال 2001 مارک با رئا دورهام مدل آشنا شد که 8 سال بعد با او ازدواج کرد. این زوج چهار فرزند دارند، دو پسر به نام های مایکل و برندن جوزف و دو دختر به نام های الا رئا و گریس مارگارت که در سال 2010 به دنیا آمد. این زوج در عمارت لوکسی در بورلی هیلز زندگی می کنند.

مارک والبرگ و خانواده

مارک عاشق بسکتبال است و از کودکی به تیم Boston Celtics علاقه داشت. او به خودرو هم علاقه دارد و اغلب با خودروی لوکس بنتلی دیده می شود. او این خودرو را بهترین می داند.

مارک والبرگ در امروز

مارک هنوز به نقش آفرینی در فیلم ها ادامه می دهد. در سال 2017 فیلم “تبدیل شوندگان: آخرین شوالیه” (Transformers: The Last Knight) با حضور او اکران شد. احتمالا سری دیگر این چندگانه هم با حضور او ساخته شود زیرا این بازیگر در سری قبلی یعنی “تبدیل شوندگان: عصر انقراض” (Transformers: Age of Extinction) هم حضور داشت. مارک به سلامت و فیزیک بدنی اش توجه می کند و طرفداران هم به این موضوع علاقه مند هستند (قد او 173 سانتی متر و وزنش 75 کیلوگرم است). او هرروز ساعت 4 صبح بیدار شده و تمرین را آغاز می کند. از آنجاییکه زود بیدار می شود برای هرکاری وقت دارد. نتیجه آن فیزیکی بدنی زیبا و کامل اوست.

این بازیگر گذشته مجرمانه خود را پنهان نمی کند و همیشه تکرار کرده در گذشته اشتباهات زیادی داشته است. اکنون اقرار می کند که رفتارهای بد گذشته را کنار گذاشته و باید فرزندانش را به بهترین شکل ممکن تربیت کند.

فیلم شناسی

  • خاطرات بسکتبال – The Basketball Diaries – 1995
  • ترس – Fear – 1996
  • شب های عیاشی – Boogie Nights – 1997
  • مفسد – The Corruptor – 1999
  • سیاره میمون ها – Planet of Apes – 2001
  • چهار برادر – Four Brothers – 2005
  • رفتگان – The Departed – 2006
  • تک تیرانداز – Shooter – 2007
  • مکس پاین – Max Payne – 2008
  • استخوان های دوست داشتنی – The Lovely Bones – 2009
  • مبارز – The Fighter – 2010
  • تد – Ted – 2012
  • تبدیل شوندگان: عصر انقراض – Transformers: Age of Extinction – 2014
  • قمارباز – The Gambler – 2014
  • روز میهن پرستان – Patriots Day – 2016

تصاویری از مارک والبرگ


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم