پرخوری و عملکرد مغز

یکی از تحقیقات اخیر در زمینه اسکن مغز نشان داده است که مغز برخی افراد نسبت به غذا واکنش نشان داده، غذای بیشتری خورده و درنتیجه بیشتر در معرض چاقی قرار می‌گیرند. این تحقیق همچنین درباره نقش جنسیت مرد و زن در غذا خوردن نیز به نتایجی دست یافته است. مغز زنان به‌گونه‌ای است که نسب به غذا خوردن واکنش احساسی نشان می‌دهند، درحالی‌که مردان فقط به جنبه سیرکننده غذا توجه می‌کنند.

شاید به همین دلیل است که زنان بیشتر در معرض چاقی و اضافه‌وزن قرار دارند. آرپانا گوپتا، دانشیار برنامه رفتار فیزیکی و چاقی از مرکز نوروبیولوژی، معتقد است که این فرضیات در آزمایشات آینده بیشتر بررسی می‌شوند. “تفاوت‌های جنسیتی در مصرف مواد و تمایل زیاد برای رانندگی تأثیر گذر هستند. برای بررسی نقش مغز در چاقی روانی، مغز 86 زن و مرد سالم اسکن شد.”

هدف این تحقیق این بود که نقش انتقال‌دهنده عصبی، دوپامین، در واکنش مغز نسبت به پرخوری و گرسنگی، چیست. یافته‌های اولیه نشان داد که هرچقدر واکنش دوپامین در مردان و زنان کمتر باشد، آن‌ها کمتر به غذا حساس بوده و بیشتر متمایل هستند تا این کمبود را رفع کنند، بنابراین غذای زیادی جذب خواهند کرد.

به زبان دیگر افرادی که نسبت به غذا واکنش کمتری نشان می‌دهند بیشتر غذا می‌خورند. اما یافته مهم این بود که مردان و زنان نسبت به غذا واکنش‌های مختلف نشان می‌دهند. در مغز زنان، میان بخشی از مغز که فرایندهای احساسی را به عهده می‌گیرد و غذا، یک ارتباط به وجود می‌آید. نمونه‌هایی از این ارتباط در زنان چاق شرکت‌کننده دیده شد. این زنان نسبت به غذا واکنش خنثی نشان می‌دادند که البته این حالت در مردان مشاهده نمی‌شد.

در مردان غذا بیشتر به بخش‌هایی از مغز که به بو، دما و لامسه، مربوط بود، ارتباط داشت. در مغز مردان چاق میان بخش‌های حسگر و غذا ارتباط وجود داشت، درحالی‌که این ارتباط در زنان چاق دیده نمی‌شد. اما به گفته گوپتا هنوز هم نمی‌توان واکنش مردان و زنان را به‌طور کامل مجزا کرد. “اگرچه تحقیقات نشان داده که سیستم زنان و مردان متفاوت عمل می‌کند اما هنوز هم نمی‌توان یک نتیجه مشخص ارائه داد.”

لونا ساندون، برنامه‌ریز کلینیک تغذیه دانشگاه پزشکی تگزاس اعتقاد دارد که این یافته‌ها چندان تعجب‌برانگیز نیست. او اعتقاد دارد که زنان درباره مشکلات تغذیه، اضافه‌وزن و اشتیاقشان برای خوردن غذا بیشتر صحبت می‌کنند. همچنین آن‌ها رابطه میان احساسات و میلشان به غذا، مانند غذاهای چرب و شیرین، را به‌خوبی نشان می‌دهند.

این زنان باید چه‌کار کنند؟ او می‌گوید:

“سطح پایین دوپامین باعث افسردگی شده و درنهایت باعث می‌شود فرد غذای بیشتری بخورد. اما موارد زیادی نشان داده که ورزش افسردگی را از بین می‌برد. همچنین ورزش می‌تواند بر اشتها تأثیر مثبت بگذارد. بنابراین ورزش و فعالیت بدنی می‌تواند راه چاره باشد.”

 

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. saç ekimi fiyatları

    آبان 13, 1400

    Saç ekimi fiyatları saç teli bölgesinin yapısına, saç adedine, lokasyon, kampanya, referans hasta ya da teknolojik cihaz sisteminin gelişmişlik seviyesine göre değişmektedir. Saç ekimi fiyatları 2021 yüksek olarak piyasada gösterilen klinik ve hastanelerin hepsinin başarılı sonuçlar elde etiği düşünmemelidir. Araştırma yaparken özellikle kliniklerin tecrübesine, ilgili alandaki gösterdikleri profesyonel uzman kadro bilincine ve diğer hasta yorumları dikkate alınmalıdır.2021 saç ekimi fiyatlarının maalesef belirli bir standardı bulunmamaktadır. https://bit.ly/sac-ekimi-hb

    پاسخ

  2. Kredi

    آبان 4, 1400

    Acil Kredi mi lazım, hemen web sayfamızı ziyaret ederek çok hızlı bir şekilde nasıl kredi, para bulacağınızı öğrenin. Web sayfamızda kredi ve finans üzerine aradığınız herşeyi bulabilirsiniz.

    پاسخ