بیوگرافی کامل لارنس فیشبرن (Laurence Fishburne) از کودکی تا به امروز

نام: لارنس فیشبرن (لارنس جان فیشبرن سوم)

تاریخ تولد: 30 جولای 1961 (8 مرداد 1340)

سن: 57 سال

محل تولد: آگوستا، ایالات متحده آمریکا

قد: 183 سانتی متر

شغل: بازیگر، کارگردان، فیلمنامه نویس و تهیه کننده

وضعیت تاهل: مطلقه

بیوگرافی لارنس فیشبرن

“من فقط می توانم در را به شما نشان دهم. این شما هستید که باید به درون آن قدم بردارید.”

این جمله مورفس از فیلم “ماتریکس” (The Matrix) به همراه جملات دیگر هنوز به یاد آورده می شود. نقش کاپیتان نبوچادنزر در این پروژه لارنس فیشبرن را در سراسر جهان مشهور کرد و جایگاه او را مستحکم تر نمود.

کودکی و جوانی

لارنس جان فیشبرن سون در 30 جولای 1961 در آگوستا، جرجیا به دنیا آمد. مادرش، هاتی بل کرافورد در مدرسه محلی ریاضی تدریس می کرد و پدرش لارنس فیشبرن افسر ناظر بود. والدین مدت کوتاهی پس از تولد لارنس از هم جدا شدند و لارنس به همراه مادر به بروکلین رفت. اکنون این شهر را زادگاه خود می داند.

لارنس فیشبرن در جوانی

به زودی مادرش با یک پروفسور انگلیسی ازدواج کرد و ناپدری که او را مانند فرزند خودش بزرگ می کرد با دیدن استعداد بازیگری لارنس به مادرش توصیه کرد او را در کلوپ بازیگری ثبت نام کند. بنابراین لارنس برای اولین بار در سن ده سالگی در تئاتر شرکت کرد. همان موقع به تلویزیون وارد شد و در قسمت هایی از سریال های مختلف حضور یافت.

او طی سال ها در دو تئاتر نیویورک در نقش های کودکان حضور یافت. در سن 14 سالگی در فیلم بلند  Cornbread, Earl and Me نقش فردی را ایفا کرد که شاهد قتل یک بازیکن بسکتبال بود. در سال 1975 به مدرسه بازیگری نیویورک وارد شد و تصمیم گرفت حرفه بازیگری را انتخاب کند.

فیلم های او

آشنایی با فرانسیس فورد کاپولا، کارگردان معروف، حرفه او را تغییر داد. این کارگردان مشغول ساخت فیلم مرتبط با جنگ ویتنام یعنی “اینک آخرالزمان” (Apocalypse Now) با بازی مارلون براندو و مارتین شین بود. لارنس 15 ساله نقش تیرون میلر یا مستر کلین را برعهده داشت.

لارنس فیشبرن در فیلم اتللو

این فیلم بسیار موفق بود، جایزه فستیوال کن را دریافت کرد و نامزد اسکار شد. سپس لارنس در پروژه های دیگر فیشبرن به نام “رامبل فیش” (Rumble Fish – 1983) و “باغ های سنگی” (Gardens of Stone – 1987) نیز حضور یافت. لارنس زمانی که با استیون اسپیلبرگ همکاری کرد و در فیلم “رنگ بنفش” (The Color Purple) سال 1985 حضور یافت هنوز 25 ساله هم نشده بود. دو سال بعد در پروژه چاک راسل به نام “کابوس در خیابان الم ۳: جنگجویان رؤیا” (A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors) حضور یافت. در سال 1990 در فیلم اکشن ” پادشاه نیویورک ” (King of New York) از آبل فرارا با کریستوفر واکن، استیو بوچمی و وسلی اسنایپس همبازی شد.

در سال 1991 لارنس 30 ساله در درام “پسرا و محله” (Boyz n the Hood) نقش پدری را ایفا کرد که سعی داشت در مقابل مبارزات خیابانی از پسرش مراقبت کند. منتقدین از این پروژه تعریف کردده و او را یک بازیگر حرفه ای دانستند. این فیلم در سال 2002 به دلیل ارزش فرهنگی در فهرست ملی ثبت فیلم قرار گرفت.

لارنس فیشبرن در فیلم ماتریکس

در سال 1995 در فیلم اقتباسی از نمایش “اتللو” از شکسپیر نقش آفرینی کرد. این اولین بار در سینمای آمریکا بود که یک بازیگر سیاهپوست نقش اتللو را ایفا کرد. ایرن جیکوب، بازیگر فرانسوی نقش دزدمونا را برعهده گرفت. در همان سال فیشبرن کارگردانی تئاتر را تجربه کرد و نمایش Riff Raff درباره رابطه یک قاچاقچی و سیاهپوست را اجرا نمود.

نقش مورفس در فیلم “ماتریکس” از برادران واچوفسکی این بازیگر 38 ساله را مشهور کرد. کاپیتان شخصیت اصلی، نئو (با بازی کیانو ریوز) را به دنیای ماتریکس معرفی می کند. این فیلم تمام جهان را شیفته خود کرد و سری دوم و سوم آن نیز ساخته شد. البته کامیک و بازی های آن نیز به بازار آمدند. پس از ماتریکس برگ جدیدی از کارنامه او آغاز شد و کارگردانی سینما را تجربه کرد. اولین اثر کارگردانی او Once in the Life بود که در سال 2000 اکران شد. در آوریل 2008 در نمایش تک نفره برادوی به نام Thurgood نقش آفرینی کرد و جایزه Desk را به دست آورد. در سال 2010 در فیلم اکشن فانتزی Predator حضور یافت.

لارنس فیشبرن در فیلم Predator 

فیشبرن جوایز بسیاری به دست آورده یا در آنها نامزد شده است که اغلب آنها به دلیل نقش مورفس بود. این نقش جایزه فستیوال فیلم شیکاگو، جایزه موفقیت حرفه ای و جایزه بازیگر نقش مکمل فیلم اکشن تخیلی را دریافت کرد. او همچنین جایزه بهترین صحنه مبارزه در فیلم های تلویزیونی را دریافت کرد. در سال 1994 برای فیلم ” چه ربطی به عشق دارد؟ ” (What’s Love Got to Do with It) نامزد اسکار شد. این فیلم زندگی نامه ای درباره یک خواننده موفق به نام تینا ترنر است. فیشبرن نقش همسر او را ایفا کرد که در ابتدا یک تهیه کننده و موزیسین حامی زنش بود و به تدریج به یک مستبد حسود تبدیل شد که همسر معروفش را آزار می داد.

زندگی شخصی

لارنس دوبار ازدواج کرد. در سال 1985 با هاجنا ماس ازدواج کرد و انها صاحب دو فرزند شدند: پسری به نام لانگستون (1987) و دختری به نام مونتانا (1991). این زوج در اواخر سال های 1990 طلاق گرفتند.

لارنس فیشبرن و هاجنا ماس

این بازیگر در صحنه فیلم ماتریکس با جینا تورس، بازیگر نقش کاس، آشنا شد. آنها در سال 2001 باهم نامزد شدند و در 22 سپتامبر 2002 ازدواج کردند و در هالیوود ساکن شدند. پنج سال بعد دخترشان دلیلا به دنیا آمد. در سال 2010 دخترش مونتانای 19 ساله در فیلم های مستهجن حضور یافت و رسوایی به بار آورد. دوستان این بازیگر تلاش کردند تمام کپی های آن را به ارزش 1 میلیون دلار خریداری کنند اما دیر شده بود زیرا به فروش رفته بود.

فیشبرن اعلام کرد تا زمانی که دخترش رفتار خود را عوض نکند با او کاری ندارد. پدر از این ناراحت بود که مونتانا از نام واقعی اش استفاده کرده است. حرفه او دو سال طول کشید و سپس پلیس به دلیل سرقت و فحشا او را دستگیر کرد. او در حال حاضر به عنوان رقصنده در کلوپ هوستون کار می کند.

لارنس فیشبرن و دخترش مونتانا

طبق تصاویر صفحه اینستاگرام مونتانا می توان گفت او از زندگی اش راضی است و تصاویر لباس ها و بدنش را به نمایش می گذارد. در فوریه 2018 او تصویری از خود و پدرش را به اشتراک گذاشت و نوشت: “او به من ایمان دارد.” بسیاری از طرفداران درباره آشتی پدر و دختر صحبت کردند. لارنس فیشبرن سفیر یونیسف است. او رمان های پائولو کوئیلو را دوست دارد و در یکی از مصاحبه ها اعلام کرد که کتاب “کیمیاگر” را به فیلم تبدیل خواهد کرد.

امروز

در سپتامبر 2015 جینا و لارنس دیگر در مراسم اجتماعی باهم دیده نشدند و در سپتامبر 2017 پاپاراتزی ها از رابطه تورس با مرد دیگری خبر دادند، آن هم در حالی که حلقه اش را در دست نداشت. پس از این تصاویر او درباره جدایی به خبرنگاران اطلاع داد. با این حال آنها هنوز دوست هستند و درباره دخترشان باهم صحبت می کنند. این بازیگر در پروژه های جدید حضور دارد. در سال 2018 فیلم اکشن “مرد مورچه ای و زنبورک” (Ant-Man and the Wasp) و در سال 2019 تراژدی کمدی Where’d You Go براساس رمان ماریا سمپل به همین نام، اکران شدند.

فیلم شناسی

  • اهتزاز آخرین پرچم – Last Flag Flying – 2017
  • Standoff – 2016
  • هانیبال – Hannibal – 2013
  • Predators – 2010
  • TMNT – 2007
  • ماموریت غیرممکن 3 – Mission: Impossible III – 2006
  • رودخانه میستیک – Mystic River – 2003
  • انقلاب های ماتریکس – The Matrix Revolutions – 2003
  • ماتریکس بارگزاری مجدد – The Matrix Reloaded – 2003
  • ماتریکس – The Matrix – 1999
  • اتللو – Othello – 1995
  • چه ربطی به عشق دارد؟ – What’s Love Got to Do with It – 1993
  • پسرا و محله – Boyz n the Hood – 1991
  • رامبل فیش – Rumble Fish – 1983
  • اینک آخرالزمان – Apocalypse Now – 1979

تصاویری از لارنس فیشبرن


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم