بیت‌کوین یک واحد پول برای سرمایه‌گذاری نوین

حتماً تابه‌حال کلمه بیت‌کوین را شنیده‌اید. آیا می‌دانید معنی آن چیست؟ بیت‌کوین یک واحد پول الکترونیکی است که رفته‌رفته شناخته‌تر شده و ارزش آن بالاتر می‌رود، پس این حقیقت به معنای قانونی شدن این واحد پول است.

اما بیت‌کوین واقعاً چیست و چرا خیلی‌ها به دنبال آن هستند؟ شاید اطلاعاتی که از گوگل به دست می‌آورید چندان کافی نباشد به همین دلیل در اینجا می‌خواهیم درباره آن توضیحاتی ارائه دهیم.

اما سؤال اول این است:

چرا بیت‌کوین؟

ساتوشی ناکاماتو (Satoshi Nakamoto) در سال 2016 با مشکلی مواجه شد. اگر می‌خواست پول مبادله کند، تنها دو گزینه پیش رو داشت. یا باید با سرمایه‌اش خریدوفروش می‌کرد که در آن صورت پول نقد زیادی به دست می‌آورد که همراه داشتن آن خطرناک بود و احتمال دزدی وجود داشت.

روش دوم این بود که از روش‌های الکترونیکی و کارت اعتباری استفاده کند، اما در آن صورت اطلاعات شخصی‌اش لو می‌رفت درصورتی‌که او نمی‌خواست دولت از اطلاعات حسابش باخبر باشد. مشکل بزرگ‌تر این بود که اگر می‌خواست سرمایه‌اش را به خارج از کشور منتقل کند سه یا چهار روز طول می‌کشید.

او برای حل این مشکلات یک ‌راه‌حل یافت. این راه‌حل جایگزین بیت‌کوین نام داشت که نگه‌داری آن امن بود، دزدیده نمی‌شد، به اطلاعات شخصی نیاز نداشت، توسط بانک مرکزی کنترل نمی‌شد و می‌توانست برای مبادله خارجی استفاده شود.

بیت‌کوین چیست؟

بیت‌کوین در دو کلمه خلاصه می‌شود: پول الکترونیکی

ساتوشی ناکاماتو – بنیان‌گذار بیت‌کوین – یک رمز کامپیوتری ایجاد کرد که باعث به وجود آمدن یک معادله پیچیده شد.  این معادله ریاضی پس از حل شدن به فرد اجازه می‌دهد تا صاحب یک واحد مجازی به نام بیت‌کوین شود. حالا ناکاموتو اولین فردی بود که این معادله را حل کرده و صاحب چند بیت‌کوین شد. سپس افراد دیگری یافت که به بیت‌کوین اعتقاد پیدا کردند.

تمام مبادلات بیت‌کوین در یک جا ثبت‌شده که هرکس می‌تواند آن را ببیند. گیج شدید؟ در ادامه بهتر متوجه خواهید شد. فعلاً فقط کافی است بدانید که بیت‌کوین همانند کارت اعتباری است، با این تفاوت که پول واقعی ردوبدل نشده و فقط افراد اجازه دارند مبادله مالی انجام دهند، این مبادلات به‌صورت دیجیتالی ثبت می‌شوند.

اما اگر می‌خواهید بدانید که این مبادله مالی که بانک مرکزی پشتیبان آن نیست، چگونه انجام می‌گیرد، باید بدانیم که پاسخ آن ساده است. به اسکناس داخل جیبتان نگاه کنید. فقط یک‌تکه اسکناس است. تنها به این دلیل ارزش دارد که ما آن را باور کرده‌ایم، در غیر این صورت هیچ ارزش درونی ندارد.

پس‌ازآنکه مردم به آن ایمان آورده و از آن استفاده کردند، بیت‌کوین به‌عنوان واحد پول الکترونیکی استفاده شد. در آمریکا شرکت‌هایی مانند Expedia, Dish, Newegg و Overstock بیت‌کوین را به‌عنوان یک واحد مبادله پذیرفته‌اند. اما این تمام ماجرا نیست.

در این اواخر بنا به دلایلی قیمت بیت‌کوین افزایش یافته است. زیرا دو شرکت بزرگ ژاپنی هم وارد میدان شده‌اند و بیت‌کوین را پذیرفته‌اند.

به‌طور خلاصه باید گفت که رفته‌رفته استفاده از بیت‌کوین افزایش می‌یابد.

چه کسی بیت‌کوین را ایجاد کرد؟

کسی بیت‌کوین را ایجاد نکرد. و کسی هم آن را کنترل نمی‌کند. درواقع دلیل استفاده از بیت‌کوین هم همین است. ساتوشی ناکاماتو به‌گونه‌ای آن را کدگذاری نموده که هر دو سال فقط تعداد خاصی از آن‌ها باز می‌شوند و این روند تا 150 سال آینده ادامه دارد. بله این ماجرا تا سال 2140 ادامه دارد. تا آن سال حدود 21 میلیون بیت‌کوین استفاده خواهد شد. و از آن به بعد دیگر بیت‌کوین وجود نخواهد داشت.

آیا تصور می‌کنید بیت‌کوین به طلا شبیه است؟

منبع طلا در روی زمین محدود است و روزی تمام خواهد شد. برای داشتن طلای بیشتر باید معادن بیشتری را حفر کنیم و هرچقدر طلای بیشتری حفر کنیم زودتر پایان خواهد یافت.

اما چرا فرصت استفاده از بیت‌کوین محدود است؟ زیرا تا آن زمان احتمالاً برای حل معادله ناکاماتو راه‌حلی یافت خواهد شد.

بیت‌کوین کاوی چیست؟

بیت‌کوین کاوی به معنای حل معادله ریاضی ناکاماتو است. تا به اینجا می‌دانید که هر دو سال یک‌بار تعداد خاصی از 21 میلیون بیت‌کوین در دسترس قرار می‌گیرد. این معادله‌ها در اختیار همه قرار می‌گیرند و هرکس می‌تواند آن‌ها را حل کند، به این کار بیت‌کوین کاوی می‌گویند.

اما چرا ما تمام این معادلات را به‌یک‌باره حل نمی‌کنیم؟ دلیلش این است که در صورت حل این معادلات، معادلات دیگری برای دیگران ایجاد می‌شود. و این فرایند تا سال 2140 ادامه خواهد داشت.

من اهل کامپیوتر نیستم، آیا باید بیت‌کوین کاوی کنم؟

نه. بیت‌کوین کاوی مخصوص کسانی است که به آن علاقه داشته و با حل معادلات آن را به دیگران می‌فروشند. اگر می‌خواهید بیت‌کوین داشته باشید می‌توانید یکی از این کارها را انجام دهید.

  1. در ازای چیزی بیت‌کوین خریداری کنید.
  2. محصول یا خدماتی را به فردی که بیت‌کوین دارد فروخته و در ازای دریافت پول، بیت‌کوین دریافت کنید.
  3. از فردی که بیت‌کوین دارد بخواهید برایتان بیت‌کوین فرستاده و یا قرض بدهد (البته این کار با مشکلاتی همراه است مگر آن‌که آن شخص دوستتان باشد)

نحوه کار بیت‌کوین به چه صورت است؟

استفاده از بیت‌کوین آسان بوده و فقط به گوشی هوشمند یا کامپیوتر و اینترنت نیاز دارید. در ابتدا باید کیف پول بیت‌کوین دانلود کنید. در آنجا می‌توانید بیت‌کوین های خود را نگه دارید. می‌توانید اپلیکیشن های معروف بیت‌کوین را در وب‌سایت آن یافت کنید. پس از داشتن کیف پول باید آدرس یا کلید عمومی خود را داشته باشید که شناسه شما در نظر گرفته می‌شود. سپس یک کد حاوی عدد و حروف در اختیارتان قرار داده می‌شود که در هنگام دریافت و ارسال بیت‌کوین می‌توانید به صاحبان آن بدهید.

کیف پول شما همچنین یک کلید شخصی به شما می‌دهد. این کلید به شما اجازه می‌دهد تا از کیف پول استفاده کرده و از بیت‌کوین خود استفاده کنید. اگر رمز عبور خود را از دست بدهید، سکه‌هایتان از دست می‌روند. بنابراین باید این رمز را به‌خوبی حفظ کنید.

افراد شما را بر اساس کلید عمومی شناخته اما کامپیوتر شخصی‌تان شما را با کلید شخصی یا رمز عبور، می‌شناسد. ازآنجایی‌که تنها شما و کامپیوترتان آن رمز عبور را می‌شناسد پس کسی به آن پی نمی‌برد. به همین دلیل ناکاماتو از آن استفاده کرد تا کسی از آن بویی نبرد.

سپس کامپیوتر تمام مبادلات انجام شده را ثبت می‌کند و همه می‌توانند این مبادلات را ببینند. دراین‌باره به شما گفته بودم که تمام مبادلات بیت‌کوین ثبت می‌شوند. افرادی دیگری که بیت‌کوین دارند به‌وسیله کلید عمومی می‌توانند مبادلات را ببینند. به این طریق کسی شخصاً نمی‌تواند آن‌ها را تغییر دهد و از سوی دیگر همه به آن دسترسی دارند.

تا اینجا درباره بیت‌کوین چیزهایی متوجه شدیم.

چگونه می‌توانم بیت‌کوین خریداری کنم؟

اگر کسی را ندارید که به شما بیت‌کوین قرض دهد می‌توانید آن را خریداری کنید. می‌توانید از Bitcoin exchange آن را خریداری کنید که به ارزش واقعی مبادله می‌شود. در آنجا می‌توانید حساب کاربری باز کرده و آن را به بانک خود متصل کنید. زمانی که بیت‌کوین های خریداری شده در حساب شما قرار گرفتند می‌توانید آن را به کیف پول خود انتقال دهید.

قیمت بیت‌کوین بر اساس نیاز بازار مشخص می‌شود و در حال حاضر یک بیت‌کوین به ارزش 1200 دلار است. واحد بیت‌کوین BTC است.

یک بیت‌کوین یا BTC می‌تواند به 100 میلیون واحد کوچک تقسیم شده و کوچک‌ترین واحد آن ساتوشی نامیده می‌شود. بنابراین در حین استفاده از بیت‌کوین می‌توانید از کوچک‌ترین بخش‌های آن استفاده کنید.

آیا بیت‌کوین یک واحد قانونی است؟

بله حداقل در آمریکا و بیشتر کشورهای جهان قانونی است. بیت‌کوین در کشورهای بنگلادش، بولیوی و اکوادور ممنوع است. در کشورهای دیگر یا بلامانع است و یا کاملاً قانونی. کشورهایی مانند آمریکا، بریتانیا، ژاپن، آلمان، کانادا، فنلاند و استونی آن را به‌عنوان واحد پول پذیرفته، آن را کنترل کرده و برای آن مالیات قرار داده‌اند.

آیا باید در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کنیم؟

این مورد به میزان ریسک‌پذیری خودتان بستگی دارد. اگر به جریان استفاده از این واحد نگاه کنید متوجه می‌شوید تازه‌کار است و رفته‌رفته افراد بیشتری از آن استفاده می‌کنند. در سه سال اخیر رشد این واحد از چند سنت تا میلیون‌ها دلار بوده است که قابل‌تأمل است. شرکت اپل (NASDAQ:AAPL)، شرکت آلفابت ((NASDAQ:GOOG) و یا آمازونNASDAQ:AMZN) ) هیچ‌کدام چنین رشد سریعی نداشتند.

اما مراقب باشید زمانی که نوعی تجارت سریع رشد می‌کند درنتیجه آن مشکلاتی به وجود می‌آید، بنابراین هنگام استفاده از آن خوب دقت کنید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم