بیوگرافی کامل بیل مری (Bill Murray) از کودکی تا به امروز

نام: بیل مری (ویلیام جیمز مری)

تاریخ تولد: 21 سپتامبر 1950 (30 شهریور 1329)

سن: 68 سال

محل تولد: اوانستون، ایالات متحده آمریکا

قد: 188 سانتی متر

شغل: بازیگر، کارگردان، فیلمنامه نویس و تهیه کننده آمریکایی

وضعیت تاهل: مطلقه

بیوگرافی بیل مری

بیل مری افسانه سینمای بین الملل است که به دلیل اجرا در نقش شخصیت های مختلف و فیلم های درخشان به یکی از بزرگ ترین ستارگان هالیوودی تبدیل شده است. ویلیام (بیل) جیمز مری در سپتامبر 1950 در ایلینویز به دنیا آمد و کودکی و جوانی را در ویلمت گذراند. خانواده او بزرگ اما با درآمد متوسط بودند. بیل فرزند پنجم از بین نه فرزند بود. سپس چهار پسر این خانواده از جمله ویلیام به بازیگران موفق تبدیل شدند.

هنگامی که مری یک مرد جوان بود کسی تصور نداشت روزی موفق شود زیرا در درس ضعیف و ناموفق بود. تنها چیزی که علاقه او را جلب می کرد کلوپ تئاتر بود. بعدها به شوخی می گفت به خاطر وجود دختران زیبا به مدرسه می رفت. با این حال با مراحل ابتدایی بازیگری آشنا شد.

بیل مری در جوانی

پس از فارغ التحصیلی آرزوی والدینش را برآورده کرد و به دانشگاه پزشکی وارد شد. اما برای مدت زمان طولانی آنجا نماند. او نه تنها سر کلاس ها حاضر نمی شد بلکه ماری جوانا مصرف می کرد. یک بار که به فرودگاه رفته بود، مامور فرودگاه می خواست چمدان او را بگردد و بیل به او گفت: “یک بمب”. هیچ ماده انفجاری یافت نشد با این حال، مری فراموش کرده بود کمی ماری جوانا دارد، بنابراین مواد او یافت شد. پس از این اتفاق از کالج اخراج شد و به خانه بازگشت.

فیلم های او

بیل تصادفا به دنیای سینما وارد شد. برادر بزرگترش برایان عضو استودیوی بازیگری سکند سیتی بود. او که دید برادر کوچکترش بیکار است به او پیشنهاد کرد بازیگری را امتحان نماید. در کمال تعجب او در تمام تست ها درخشید و به یک دانشگاه معتبر وارد شد.

بیل مری در فیلم توتسی

حرفه بازیگری بیل مری از همینجا آغاز شد. او این حرفه را جدی نگرفت و با شوخی و طفره رفتن به این حرفه ادامه داد. با این حال یک تهیه کننده معروف به این بی خیالی او پی برد و تصمیم گرفت مجری گری یک برنامه موزیکال و طنز را به او پیشنهاد کرد. این پروژه بسیار موفق بود و مجری ها به سرعت معروف شدند.

این برنامه طنز دروازه ورود او به هالیوود بود. کارگردان های معروف از او دعوت کردند و مری در آثار بعدی حضور یافت: Caddyshack، Loose Shoes، Where the Buffalo Roam و Stripes. فیلم پرفروش “توتسی” (Tootsie) آغاز موفقیت او بود، گرچه بیل در نقش دوم حضور یافت. نقش اصلی برعهده داستین هافمن بود.

این بازیگر پس از فیلم “شکارچی شبح” در سال 1984 به شهرت بسیار زیادی رسید و به ستاره هالیوود تبدیل شد. در سال های بعدی نقش های موفقی برعهده نداشت. با این حال سری دیگر “شکارچی روح” و فیلم Scrooged مجددا توجه تماشاگران را جلب کرده و او را به درجات بالای سینما رساندند.

بیل مری در شکارچی روح

در سال 1990 مری برای اولین بار (تا به اینجا آخرین بار) تهیه کنندگی و کارگردانی را امتحان کرد و کمدی Quick Change را ساخت و نقش گریم را ایفا کرد. گریم به همراه دوستانش فیلیس (جینا دیویس) و لومیس (رندی کواید) از مافیا سرقت می کنند. این افراد خوش شانس هستند زیرا پلیس آنها را دستگیر نمی کند. با این حال یک تماس تلفنی هویت شان را فاش می کند.

بیل مری به دلیل بازی در نقش اصلی فیلم پرفروش “روز گراندهاگ” (Groundhog Day) جایگاه خود را در هالیوود تثبیت کرد. این فیلم درباره روزی که تکرار می شود اثر مهم کارنامه  بازیگری اوست. اندی مک داول، نماد جذابیت سال های 1990 بازیگر نقش مقابل او بود و هارولد رامیس کارگردانی فیلم را برعهده داشت. این فیلم در فهرست ملی ثبت فیلم آمریکا قرار گرفت. با این حال در گیشه تنها 70 میلیون دلار فروش داشت.

بیل مری در فیلم از باب چه خبر؟

در همان زمان کمدی “از باب چه خبر؟” (What About Bob؟) و “اد وود” (Ed Wood) اکران شدند. کمدی “بزرگ تر از زندگی” (Larger Than Life) تجربه جالبی بود زیرا او نقش جک را ایفا کرد که یک فیل به نام ورا را به ارث برده بود. در سال 1998 نقش های متنوع تری را ایفا کرد. او در تریلر اروتیک “جنایات جنسی” (Wild Things) یک نقش کمدی را برعهده داشت: نقش یک وکیل که در اتهام تجاوز به سم لامباردو (مت دیلون) کمک کرد.

در همان سال در درام “راشمور” (Rushmore) بازی کرد. در سال 2000 در کنار کامرون دیاز، درو بریمور و لوسی لیو در “فرشتگان چارلی” (Charlie’s Angels) بازی کرد. در اواسط سال های 2000 حرفه بازیگری او دچار نزول شد. البته به جز پروژه “گمشده در ترجمه” (Lost in Translation) به کارگردانی سوفیا کاپولا، کارگردان مشهور هالیوودی. بیل نقش یک شاعر را ایفا کرد که از نقش های کمدی اش متفاوت بود. او برای این نقش جایزه بفتا و گلدن گلوب را دریافت کرد و منتقدین هم فیلم “گمشده در ترجمه” را برترین فیلم سال 2003 نامیدند.

بیل مری در فیلم گمشده در ترجمه

کمیو در فیلم “قهوه و سیگار” (Coffee and Cigarettes) از جیم جارموش بسیار خاص بود. او نقش یک پیشخدمت به نام بیل مری را ایفا کرد. دو سال بعد مری و جارموش در تراژدی کمدی “گل‌های پرپر” (Broken Flowers) حضور یافتند. این فیلم جایزه فیلم فستیوال کن سال 2005 را دریافت کرد. تماشاگران فیلم “هاید پارک در هادسون” (Hyde Park on Hudson) را نیز دوست داشتند.

این بازیگر صداپیشگی هم می کند. او در نقش اصلی فیلم “گارفیلد” (Garfield) صداپیشگی کرد. در سال 2009 در فیلم “آقای فاکس شگفت انگیز” (Fantastic Mr. Fox) صداپیشگی کرد. ستاره هایی چون جرج کلونی، مریل استریپ و جیسون شوارتزمن در آن حضور داشتند. او همچنین در ادامه فعالیت با دیزنی در نقش بالو در فیلم “کتاب جنگل” (The Jungle Book) نیز صداپیشگی کرد.

زندگی شخصی

این کمدین و بازیگر موفق هالیوودی دو بار ازدواج کرده است. در سال 1980 با مارگارت کلی ازدواج کرد. این ازدواج 14 سال طول کشید و آنها صاحب 2 پسر شدند. اما رابطه طولانی و پسرها نتوانستند این ازدواج را نجات دهند.

بیل مری و جنیفر باتلر

جنیفر باتلر، طراح لباس، همسر دوم بیل شد. آنها در حین ضبط یک فیلم باهم آشنا شدند. چهار فرزند حاصل این ازدواج هستند. با این حال این زوج در سال 2008 از هم جدا شدند. همسرش در دادگاه مدعی شد بیل بارها به او خیانت کرده است و به الکل و مواد مخدر اعتیاد دارد. بیل در شبکه های اجتماعی تصاویر زیادی را به اشتراک می گذارد اما صفحه اینستاگرام او توسط طرفداران اداره می شود.

امروز

در سال 2016 فیلم “شکارچیان شبح” (Ghostbusters) سرانجام اکران شد و بیل نقش دکتر مارتین هایس را ایفا کرد. نسخه جدید این فیلم فانتزی از نسخه اصلی محبوبیت کمتری داشت اما در گیشه حدود 229 میلیون دلار فروش داشت.

او همچنین در کمدی کارآگاهی Angie Tribeca و کمدی Vice Principals حضور یافت، گرچه نقش های او کوتاه بودند، اما اجراها درخشان بودند. صداپیشگی در فیلم “جزیره سگ ها” (Isle of Dogs) و B.O.O.: Bureau of Otherworldly Operations حز آثار اخیر اوست.

فیلم شناسی

  • توتسی – Tootsie – 1982
  • شکارچی شبح – Ghostbusters – 1984
  • Scrooged – 1988
  • Quick Change – 1990
  • روز گراندهاگ – Groundhog Day – 1993
  • بزرگ تر از زندگی – Larger Than Life – 1996
  • راشمور – Rushmore – 1998
  • فرشتگان چارلی – Charlie’s Angels – 2000
  • گمشده در ترجمه – Lost in Translation – 2003
  • گل‌های پرپر – Broken Flowers – 2005
  • Get Low – 2009
  • هاید پارک در هادسون – Hyde Park on Hudson – 2012
  • شکارچی روح – Ghostbusters – 2016

تصاویری از بیل مری


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم