معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه “راشومون” (Rashomon)

فیلم ژاپنی راشومون محصول سال 1950 از اکیرا کوروسوا از تکنیک انقلابی روایت گویی در دنیای سینما استفاده کرد. به این صورت که یک اتفاق را از دیدگاه افراد و اشخاص مختلف نمایش می دهد. این روایت برپایه تئوری غیرعلمی “چرخش 360 درجه حقیقت” تشکیل شد. هر شخصیت از زاویه خود حقیقت را دیده و از همان زاویه به آن نگاه می کند. در این فیلم هر بار با یک همسفر به همان دنیای همیشگی داستان سفر می کنیم. در اینجا لیستی از فیلم های مشابه راشومون را به شما معرفی می کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. فیل – Elephant – 2003

یک درام رازآلود به نویسندگی و کارگردانی گاس ون سانت درباره دو دانش آموز به نام های الکس و اریک که با تیراندازی به دانش آموزان، معلم ها و روسای مدرسه انتقام می گیرند. ما از نگاه دانش آموزان مدرسه را دیده و هرکدام از آنها انجا را یک مکان شاد، آرام، آزاردهنده، دوستانه و منزوی کننده می دانند. استفاده از شات های بلند و حرکت دوربین در پشت شخصیت ها تنش فضای فیلم را افزایش می دهد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های سینمایی کره ای رمانتیک که باید ببینید


9. ماتریکس – The Matrix – 1999

یک فیلم علمی تخیلی که با خلق یک دنیای رویایی جهان کنونی را یک جهان شبیه سازی شده نشان می دهد. انسان ها به لحاظ نمادین دوست دارند در دنیای رویایی زندگی کرده و حقیقت پوچی حیات را کتمان می کنند. حقیقت این فیلم تصور ما درباره حقیقت یا موجودیت انسان را پریشان می کند.  همچنین به لحاظ تمثیلی با باورهای مذهبی و فلسفی ما بازی می کند.

همچنین بخوانید: معرفی 12 فیلم جذاب و دیدنی شبیه ماتریکس (The Matrix)


8. همشهری کین – Citizen Kane – 1941

یک درام رازآلود به کارگردانی ارسون ولز که به لحاظ روایت تجربی حتی از راشومون پیشتار است. مرگ چارلیز کین، فرد بانفوذ روزنامه ها، به خاطر گفته هایش مخصوصا درباره بوته گل سرخ، سروصدا به پا می کند. بوته گل سرخ استعاره ای است که پیش از این تنها توسط ارسطوی فیلسوف به آن اشاره شد. گزارشگری به نام تامسون برای یافتن معنای آن با افراد مختلف دیدار می کند. به جای آن با این اطلاعات به زندگی کین پی می برد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های کری گرانت که دوستداران سینمای کلاسیک نباید از دست بدهند


7. دوازده مرد خشمگین – Twelve Angry Men – 1957

فیلمی به کارگردانی سیدنی لومت درباره 12 قاضی که باید در یک اتاق درباره شواهد تحقیق و مذاکره کنند. در این پرونده یک پسر جوان به خاطر قتل پدرش محکوم شده است. رای نهایی انها می تواند به مرگ پسرک منجر شود. از آنجاییکه این قضات از شرایط مختلف آماده بنابراین تجربه ها و پیش زمینه های متفاوت دارند. با این حال ذات و ماهیت انسانی این افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. آنها سعی می کنند براساس تجربیات خود این موضوع را تجزیه و تحلیل کنند. بنابراین در پس حقیقت و حتی شخصیت همه به ابعاد مختلف حقیقت پی می برند. حتی برای متهم نمودن پسرک هم احساس گناه با آنها می ماند. آنها در آن اتاق می مانند و ما از طریق رویایشان به گذشته آنها سفر می کنیم.

همچنین بخوانید: 50 فیلم کلاسیک که هر زن باید تماشا کند


6. برو – Go – 1999

در نزدیکی کریسمس اتفاقی رخ می دهد که از دیدگاه سه نفر تعریف می شود. به این صورت که یک معامله مواد از طریق دیدگاه قهرمان زن، رونا، سایمون موادفروش و زوج همجنسگرای ادم و زک، روایت می شود. این پیچیدگی تماشاگر را در داستان غرق می کند. داگ لیمن کارگردان این داستان پیچیده را با عناصر طنز ادغام می کند.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های کره ای که در سال 2018 اکران شدند


5. شمشیر – Talvar – 2015

یک فیلم به کارگردانی مگنا گلزار درباره وقایع قتل یک دختر و یک پیشخدمت که بیننده را به دنیای والدین متخم شده، متهمان واقعی و دو تیم تحقیقاتی می کشاند. بنابراین لایه های مختلف یک اتفاق روایت می شود. بیننده باید با بررسی گذشته و روایت های پیچیده خودش به حقیقت پی ببرد و با ذهن او بازی می شود. تیم تحقیقاتی اول در آستانه رسیدن به حقیقت است اما تیم دوم از آن پیشی گرفته و نمای آشفته ای از حقیقت را نشان می دهد که نشان دهنده پیچیدگی حقیقت و ماهیت انسان است.

همچنین بخوانید: 40 فیلم برتر ژاپنی در تاریخ سینما (بخش اول)


4. دختر گمشده – Gone Girl – 2014

دیوید فینچر در این تریلر روان شناسانه بحران زندگی زناشویی قرن 21 را نشان می دهد. این زوج که شغل های خود را از دست داده اند باید با این شرایط کنار بیایند. زن ناگهان ناپدید شده و مرد مظنون است. درحالی که زن به دلیل خیانت مرد و بی توجهی او انتقام می گیرد. این فیلم همچنین تاثیر رسانه و قدرت سرکوب گر را نشان می دهد.

همچنین بخوانید: 40 فیلم برتر ژاپنی در تاریخ سینما (بخش دوم)


3. قهرمان – Hero – 2002

یک مبارز بی نام (جت لی) نسخه داستان خود را روایت می کند که در آن سه دشمن بزرگ شاه را کشته است. با این حال شاه این گفته را درست ندانسته و نسخه خود را روایت می کند. بنابراین این مبارز اکنون می خواهد شاه را به قتل برساند. تا اینکه حقیقت خود را نشان می دهد. این مبارز به دنبال رساندن پیام اتحاد و صلح است تا تمام دشمنان را تحت نام چین متحد کند. فیلمبرداری و موسیفی این فیلم نقطه قوت آن هستند.

همچنین بخوانید: 25 درام برتر سینمای کره جنوبی


2. تقدیر – Predestination – 2014

فیلمنامه این تریلر سفر در زمان یکی از پیچیده ترین هاست. برادران اسپیرگ، کارگردان های این فیلم می خواستند نشان دهنده در زندگی انسان چیزی به نام سرنوشت و تقدیر وجود دارد که نمی توان از آن گریخت. در این فیلم شخصیت به گذشته می رود تا از انفجار یک بمب پیشگیری کند اما به آن دامن می زند. بنابراین حقیقت از تخیل قوی تر است. تمام قهرمان ها، جین، جان، کارمند بار و بمب گذار، یک فرد هستند که در گذشته سفر کرده و در فردیت خود گیر افتاده اند. بنابراین هر شخصیت به نوبه خود داستان را پیش می برد.

همچنین بخوانید: معرفی 20 فیلم برتر سینما که ذهن بیننده را به چالش می کشند


1. نقطه برتری – Vantage Point – 2008

پت تراویس کارگردان وقایع منجر شده به ترور رئیس جهور آمریکا را بارها و بارها و از طریق شخصیت های مختلف نشان می دهد. داستان هشت لایه دارد که در آخر این لایه ها در کنار هم قرار گرفته و پایان را شکل می دهد. مخاطب هربار به رویداد حمله به رئیس جمهور نگاه تازه ای انداخته و تفسیر تازه ای از آن را ارائه می دهد تا مخاطب تصویر خود از حقیقت را به دست آورد.

همچنین بخوانید: معرفی 15 فیلم تماشایی که ذهن بیننده را به بازی میگیرند


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم