بیوگرافی کامل گلن کلوز (Glenn Close) از کودکی تا به امروز

تاریخ تولد: 19 مارس 1947 (28 اسفند 1325)

سن: 72 سال

محل تولد: گرینویچ، ایالات متحده آمریکا

قد:

شغل: بازیگر تئاتر و سینما، خواننده و تهیه کننده

وضعیت تاهل: مطلقه

بیوگرافی گلن کلوز

گلن کلوز یک بازیگر تئاتر و سینمای آمریکاست که شش بار نامزد اسکار شده، دو بار این جایزه را دریافت کرده و سه بار برنده جایزه امی شده است. در کارنامه او بیش از 80 اثر دیده می شود. تماشاگران او را از ننقش ویلن کروئلا دویل در فیلم “صد و یک سگ خالدار” (101 Dalmatians) می شناسند و در فیلم های  “روابط خطرناک” (Dangerous Liaisons)، “جذابیت مرگبار” (Fatal Attraction) و غیره هم حضور یافته است.

کودکی و جوانی

گلن کلوز در 19 مارس 1947 در گرینویچ کنتیکت به دنیا آمد. خانواده او نماد اشرافیت هستند. پدرش ویلیام تالیفرو کلوز یک پزشک و مادربزرگش موسس سازمان بیمارستان های آمریکا در زمان خود بود. مادرش بتین مور یک چهره معروف آمریکایی و خیر بود. گلن دو برادر و دو خواهر دارد. با این حال یکی از برادرهایش در کودکی و براثر نقص قلبی از دنیا رفت.

در میان اجداد گلن کلوز چهره های معروفی دیده می شوند: اولیس گرانت رئیس جمهور آمریکا، بروک شیلدز مدل و حتی پرنسس دایانا. گلن دوران کودکی را در کنگو گذراند زیرا پدرش در آنجا مشغول کار بود. او در آنجا کلینیک خود را باز کرده بود و پزشک شخصی رئیس جمهور کشور، موبوتو سس سکو بود.

هنگامی که گلن هفت ساله بود والدینش به عضویت جنبش اخلاقی محافظه کار Re-Armament درآمدند. این دختر ساکت و خجالتی بود و پس از ملحق شدن والدینش به سازمان زندگی اش دگرگون شد. همه چیز برای او ممنوع بود: نمی توانست با افراد غیر از سازمان ارتباط برقرار کند، نمی توانست تلویزیون تماشا کند یا کتاب های خارج از لیست را مطالعه کند. او طی پانزده سال در اسارت سازمان بود و نمی دانست چگونه از شر آن خلاص شود زیرا خودآگاهش نابود شده بود.

گلن کلوز در جوانی

او برای مدتی در یک مدرسه شبانه روزی در سوئیس تحصیل و زندگی کرد. اما هنوز با یادآوری آن دوران دشوار بر خود می لرزید. او در یکی از مصاحبه ها گفت حتی لوله های فاضلاب هم سیم خاردار داشتند تا کسی از آنجا فرار نکند. این دختر در سن بیست و دو سالگی به کالج ویلیام و مری وارد شد و در تئاتر محلی هاوارد اسکامون فعالیت کرد. اینجا بود که خودش را باور کرد و پیوند با گذشته را کنار زد.

فیلم های او

گلن کلوز ابتدا در برادوی حضور یافت و اجرایش مورد تحسین تماشاگران و منتقدین قرار گرفت. اجرای او در نقش نورما دزموند در موزیکال “سانست بلوار” (Sunset Boulevard) به برترین اثر موفق تئاتر تبدیل شد. مهارت های آواز این بازیگر فوق العاده است. گلن کلوز برای اجراهای تئاتر خود جوایز تونی دریافت کرد.

گلن کلوز در نقش اصلی مرد در فیلم هوک

این بازیگر در سن سی و پنج سالگی و هنگامی که بالغ شده بود در سینما حضور یافت. جرج روی هیل به استعداد این بازیگر پی برد و او را به فیلم خود، “جهان به گفته گارپ” (The World According to Garp)، دعوت کرد. در این فیلم رابین ویلیامز و مری بث همبازی او بودند و پس از بازی در این فیلم نامزد اسکار شد. سال بعد به خاطر بازی در فیلم “اندوه شدید” (The Big Chill) بازهم نامزد اسکار شد. سال بعد به خاطر بازی در فیلم “طبیعی” (The Natural) سرانجام این جایزه را به دست آورد.

گلن کلوز در جذابیت مرگبار

در کارنامه این بازیگر دو فیلم وجود دارند که باعث شهرت او شدند. در سال 1987 در فیلم “جذابیت مرگبار” در نقش الکس فارست، زنی که به شیفتگی دچار بود بازی کرد. در سال 1988 در فیلم “روابط خطرناک” نقش مارکوس ایزابل دمرتوئلی را ایفا کرد. هردوی این نقش ها نامزد اسکار شدند. از این به بعد اغلب نقش زنان خشمگین و روانی را ایفا می کرد. حتی خود گلن هم متوجه شده بود که کارنامه او رویای روانپزشکان است.

گلن کلوز در فیلم 101 سگ خالدار

بازی در نقش کروئلا دویل در فیلم انیمیشن “101 سگ خالدار” یکی از بهترین نقش های اوست. جالب اینجاست که او در زندگی واقعی عاشق سگ هاست. او حتی درباره حیوانات خانگی افراد مشهور یک وبلاگ داشته و درباره جزئیات زندگی سگ های آنان مصاحبه می کند. در سال 1997 در تریلر پرفروش “ایر فورس وان” (Air Force One) نقش یک سیاست مدار را ایفا کرد. این بازیگر در سال 2003 در فیلم “شیر” (The Lion) به کارگردانی آندری کونچالوفسکی نقش الینور آکوتین را ایفا کرد. او برای این نقش جایزه گلدن گلوب و گیلد را دریافت کرد.

گلن کلوز در فیلم آلبرت نابز

آخرین نامزدی گلن در اسکار برای فیلم “آلبرت نابز” (Albert Nobbs) بود که نقش یک مرد را ایفا کرد. قبلا هم نقش یک مرد را ایفا کرده بود، اما در تئاتر.  تماشاگران و منتقدین از این نقش او بسیار هیجان زده بودند. او نه تنها بازیگر اصلی فیلم بلکه یکی از نویسنده های فیلمانمه و تهیه کننده بود. اما این بار جایزه را دریافت نکرد. بلکه دوست او مریل استریپ برنده این جایزه شد. مردم اغلب این دو بازیگر را باهم اشتباه می گیرند.

گلن کلوز و مریل استریپ

یک بار که مریل استریپ در یک لباس فروشی بود فروشنده تمام لباس های موردنظر او را هدیه داد. او سپس از بازی او در “جذابیت مرگبار” تعریف کرد. گلن هم بارها به جای مریل استریپ اشتباه گرفته شد. به شوخی می گوید متاسف است که هیئت داوران او را با استریپ اشتباه نگرفتند. او در حقیقت یکی از افراد بدشانس در زمینه دریافت جایزه اسکار است.

گلن کلوز در سریال خسارت

در سال 2007 سریال “خسارت” (Damages) پخش شد و گلن کلوز نقش اصلی را ایفا کرد. او نقش اصلی تی هیوز، یک رهبر بی پروا و باهوش در نیویورک را دریافت کرد. گلن برای این نقش جایزه گلدن گلوب و دو جایزه امی را دریافت کرد. گلن در سال 2009 ستاره خیابان مشاهیر را دریافت کرد.

زندگی شخصی

این بازیگر در سال 1969 با کابوت وید موزیسین ازدواج کرد. اما سه سال بعد ازدواج شان به پایان رسید. چند سال بعد با لن کریوی بازیگر آشنا شد. در سال 1984 تصمیم گرفت با معشوقه خود جیمز مارلس تاجر ازدواج کند. متاسفانه این ازدواج دیری نپایید و آنها چند سال بعد در سال 1987 از هم جدا شدند.

گلن کلوز و کابوت وید

از آن زمان او درباره ازدواج محتاط تر شد و پس از آشنایی با جان استیک تهیه کننده درباره ازدواج پافشاری نکرد. آنها پنج سال زندگی مشترک داشتند و دخترشان آنی ماد استارک به دنیا آمد. این دختر هم مسیر مادر را ادامه داد و بازیگر شد. او در قسمت هایی از فیلم “آلبرت نابز” حضور داشت و در سال 2017 در فیلم “همسر” (The Wife) نقش جوانی مادر را ایفا کرد و با او همبازی شد.

در فوریه 2006 درباره ازدواج مجدد گلن کلوز در رسانه ها اخباری منتشر شد. دیوید ایوانز شاو، شیمی دن و فیزیک دان که از حرفه سینما دور بود همسر او شد. آن دو در یک رویداد خیریه باهم آشنا شدند. این بازیگر از این مرد خوشش آمد و به او اعتماد کرد. ارتباط، سفر و کنار هم بودن برای آن دو بسیار خوشایند بود. او برای مدت کوتاهی به اطراف مین رفت تا با دیوید زندگی کند.

گلن کلوز و جان استیک

هنگامی که اخبار جدایی آن دو در رسانه ها منتشر شد، طرفداران باور نمی کردند. زیرا تصور می کردند گلن در نهایت مرد زندگی خود را یافته است. اما هنگامی که گلن اعتراف کرد از دیوید جدا شده اما هنوز باهم دوست هستند این اخبار تایید شد. ازدواج آنها نه سال طول کشیده بود.

گلن کلوز در امروز

در ژانویه 2018 کمدی “پدران جایگزین” (Father Figures) اکران شد و در آن نقش مادر دو پسر بالغ را برعهده داشت. آنها مطمئن هستند که پدرشان مرده اما سپس مشخص می شود که مادر تمام مدت به آنها دروغ گفته و خودش هم نمی داند پدر آنها کیست. هنگامی که یکی از آنها می خواهد پدرش را پیدا کند، مادرشان رازهای زیادی را برای آنها آشکار می کند.

گلن کلوز در فیلم پدران جایگزین

گلن کلوز در فیلم “عید پاک” (Easter) نیز حضور داشت و به بازی در فیلم های جدید و نقش های جدید ادامه می دهد. گلن صفحه اینستاگرام ندارد اما صفحاتی به نام او وجود دارند. او از سال 2015 در توییتر یک صفحه باز کرد و اخبار را با طرفدارانش به اشتراک می گذارد. او مطالعه در باغچه و شنیدن صدای سگش را از وقت گذرانی در شبکه های مجازی بیشتر دوست دارد.

فیلم شناسی

  • جهان به گفته گارپ – The World According to Garp – 1982
  • چیزی درباره آملیا – Something About Amelia – 1984
  • جذابیت مرگبار – Fatal Attraction – 1987
  • ارتباط خطرناک – Dangerous Liaisons – 1988
  • هوک – Hook – 1991
  • خانه ارواح – The House of the Spirits – 1993
  • 101 سگ خالدار – 101 Dalmatians – 1996
  • مریخ حمله می کند – Mars Attacks! – 1996
  • ایر فورس وان – Air Force One – 1997
  • 102 سگ خالدار – 102 Dalmatians – 2000
  • همسران استپفورد – The Stepford Wives – 2004
  • خسارت – Damages – 2007
  • همسر – The Wife – 2017
  • خانه کج – Crooked House – 2017

تصاویری از گلن کلوز


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم