بیوگرافی کامل ادریس البا (Idris Elba) از کودکی تا به امروز

نام: ادریس البا (ادریسا آکونا البا)

تاریخ تولد: 6 سپتامبر 1972 (15 شهریور 1351)

سن: 46 سال

محل تولد: لندن، بریتانیا

قد: 1.90 سانتی متر

شغل: بازیگر انگلیسی

وضعیت تاهل: مطلقه

بیوگرافی ادریس البا

ادریسا اکونا البا نام کامل این ستاره هالیوودی سیاهپوست است که به دلیل حضور در فیلم های پرفروش در سراسر جهان طرفداران بیشماری دارد. طرفداران او را ادریس البا می نامند. او در هاکنی، یکی از 32 منطقه لندن به دنیا آمد. او تنها فرزند یک خانواده مهاجر از سیرالئون و غناست که البته با دنیای سینما کاری نداشتند. پدرش در کارخانه خودرو و مادرش در اداره کار می کرد.

ادریس البای جوان عاشق موسیقی بود. عمویش که یک دی جی بود به استعداد او پی برد. بنابراین برادرزاده اش را با خود به مجالس عروسی می برد. ادریس به سرعت همه چیز را آموخت و حرفه خود را آغاز کرد. البای 19 ساله دی جی نام “بیگ دریس” را برگزید و در کلوپ های شبانه اجرا کرد. او آهنگ می ساخت و به موفقیت های بسیاری دست یافت. از آنجاییکه با این کار نمی توانست از خانواده حمایت کند در کارخانه لاستیک سازی به عنوان فروشنده یا نگهبان کار کرد. در همان مدت علاقه به موسیقی را فراموش نکرده بود. بنابراین در اواخر سال های 1980 به تئاتر موسیقی ملی جوانان راه یافت. در آنجا به بازیگری که یک واحد اختیاری بود علاقه مند شد. به زودی بازیگری به مسیر اصلی حرفه او بدل شد.

فیلم های او

ادریس البا در اوایل سال های 1990 حرفه بازیگری را آغاز کرد. او در سریال تلویزیونی The Bill و Absolutely Fabulous بازی کرد. با این حال پس از اکران سریال Bramwell بود که توجه طرفداران به او جلب شد.

ادریس البا در سریال The Wire

ادریس البا به پای ثابت پروژه های بریتانیایی و بعدها آمریکایی تبدیل شد. در ابتدا به عنوان بازیگر تئاتر شهرت داشت. او در تئاتر “ترویلوس و کرسیدا” شرکت کرد. این تئاتر بسیار موفق بود و به همراه آن به تور سراسر کشور و سپس اروپا رفت. در اواخر سال های 1990 در کمدی فرانسوی Belle Maman در کنار کاترین دنوو، وینسنت لیندون، ماتیلدا سیگنر حضور یافت. در سال 2000 در تریلر Sorted نقش آفرینی کرد. در همان زمان در سریال Soul Food، درباره یک خانواده بزرگ آفریقایی-آمریکایی در شیکاگو شرکت کرد.

ادریس البا در گاهی اوقات در آوریل

در سال 2001 درام پلیسی “نظم و قانون” (Law & Order) از کانال NBC پخش شد و این بازیگر در یک قسمت حضور یافت. در سال 2002 سریال The Wire اکران شد و البا یکی از نقش های مهم را برعهده گرفت. سه سال بعد درام “گاهی اوقات در آوریل” (Sometimes in April) درباره نسل‌ کشی رواندا حضور یافت و اجرای بی نقصی را ارائه داد. در همان سال در سریال کارآگاهی “سی‌اس‌آی: میامی” (CSI: Miami)، درباره اداره پلیس در یک شهر و سریال “هک” (Hack) حضور یافت. در درام “یک عشق” (One Love) در نقش آرون قهرمان، نوازنده ارگ کلیسا و نامزد سرنا (شرین اندرسون) حضور یافت.

ادریس البا در اداره

در سال 2005 فیلم های “گاهی اوقات در آوریل” و “اداره” (The Office) اکران شد. دو سال بعد در تریلر “درو کردن” (The Reaping) درباره اتفاقات عجیبی که در یک شهر کوچک آمریکایی رخ می دهد، حضور یافت. در همان سال ریدلی اسکات کارگردان این بازیگر بریتانیایی را به تریلر جنایی “گانگستر آمریکایی” (American Gangster) دعوت کرد که دنزل واشینگتن، راسل کرو، جاش برولین در آن نقش آفرینی داشتند.

در همان سال در ملودرام “دختران کوچک پدر” (Daddy’s Little Girls) نقش اصلی را ایفا کرد. این بازیگر نقش یک مکانیک ساده خودرو را ایفا کرد که شغلش را از دست داده و اکنون راننده شخصی جولیا (گابریل یونیون) است. این بازیگر 190 سانتی متری پس از اکران فیلم “بشارت” (The Gospel) و 28 هفته بعد” (28 Weeks Later) به شهرت رسید. ادریس البا پس از اکران کمدی “کریسمس” (This Christmas) به شهرت جهانی رسید و بسیاری از کشورها امتیاز پخش آن را دریافت کردند.

ادریس البا در سریال لوتر

از سال 2008 و اکران فیلم اکشن “گانگستر آمریکایی” نام این بازیگر بریتانیایی در لیست نامزدهای جوایز مختلف قرار گرفت. اولین پروژه ای که برای او جایزه به ارمغان آورد، درام “لوتر” (Luther) بود که برای آن جایزه گلدن گلوب و نامزدی در امی را به دست آورد. تماشاگران روسی به دلیل حضور در فیلم های “ربوده شدگان” (Takers)، “حاشیه اقیانوس آرام” (Pacific Rim)، “راکنرولا” (RocknRolla)، “ثور” (Thor)، “گوست رایدر: روح انتقام” (Ghost Rider: Spirit of Vengeance) و “پرومته” (Prometheus) ادریس البا را دوست دارند. این فیلم ها بسیار موفق و پرفروش بودند.

ادریس البا در ثور

از 12 مارس 2012 کانال دیسکاوری برنامه ادریس البا به نام How Clubbing Changed the World را اکران کرد. مستندی درباره مشهورترین بازیگر بریتانیایی که در سن 44 سالگی رویای حضور در مسابقه بوکس را عملی کرد. مربی البا کیرن کیدل، هنرمند رزمی کار اسبق بود که درباره جزئیات پروژه خود با Gazeta.ru صحبت کرده بود. ادریس البا در درام زندگی نامه ای “ماندلا: راه طولانی تا آزادی” (Mandela: Long Walk to Freedom) نقش نلسون ماندلا را ایفا کرد و نائومی هریس نیز نقش همسر این رهبر آفریقایی را برعهده داشت.

در حال حاضر در کارنامه او بیش از 60 فیلم و سریال دیده می شود. فیلم های “ثور: دنیای تاریک” (Thor: The Dark World)، تفنگدار (The Gunman) و “عمل بد” (No Good Deed) جز آخرین آثار او هستند. این بازیگر در سال 2015 در سریال مستند Idris Elba: No Limits در نقش یک خلبان و رقیب مسابقه وزنه کشی ظاهر شد. در همان زمان در فیلم اکشن ابرقهرمانی “انتقام جویان: عصر التران” (Avengers: Age of Ultron) در کنار رابرت داونی جونیور، کریس ایوانز و اسکارلت جوهانسون هنرنمایی کرد. این فیلم 1.4 میلیون دلار فروش داشت.

ادریس البا در تفنگدار

این بازیگر در همان زمان در فیلم اکشن تفنگدار در کنار جیم تریر (شان پن) ظاهر شد و مجبور بود از رئیسش که قصد کشتن او را داشت پنهان شود. او همچنین در درام جنگی “جانوران بدون کشور” (Beasts of No Nation) درباره جنگل داخلی در آفریقای غربی شرکت کرد.

زندگی شخصی

این ستاره هالیوودی اغلب در کنار زنان زیبا دیده می شود و با بازیگران، خواننده ها و مدل های معروف رابطه داشت. این بازیگر سابقه ازدواج هم دارد و دورمووا شرمن بازیگر همسر او بود. آن ها در سال 1997 باهم ازدواج کردند. اما پس از ازدواج رابطه شان به هم خورد و تولد دخترشان ایسان هم کمکی نکرد. این دختر در سال 2002 به دنیا آمد، آن هم زمانی که والدین شان طلاق گرفته بودند.

ادریس البا و نایانا گارث

به زودی با کیم البا ازدواج کرد. سپس با سونیا هملین، اما چهار ماه پس از ازدواج به مشکل برخورده و تقاضای طلاق دادند. یک خواننده سسیاهپوست به نام کی میشل هم دوست دختر او بود. در سال 2012 رابطه با نایانا گارث آرایشگر را آغاز کرد که او هم در سال 2014 پسری به نام وینستون را به دنیا آورد. اما در سال 2016 رابطه آن دو هم به پایان رسید.

ادریس البا در امروز

در سال 2016 طرفداران این بازیگر با استعداد بریتانیایی فیلم جدید “جشن ملی فرانسه” (Bastille Day) از او را تماشا کردند. موضوع فیلم درباره نجات فرانسوی ها از تروریست توسط قهرمان البا است. در سال 2016 چند کارتون اکران شد که البا در آن ها شرکت کرد. او در انیمیشن های “زوتوپیا” (Zootopia)، “کتاب جنگل” (The Jungle Book) و “در جستجوی نمو” (Finding Dory) صداپیشگی کرد. او در درام جنایی “جشن ملی فرانسه” در نقش یک مامور سیا به نام شان برایر ظاهر شد که به همراه مایکل میسون جیب بر (ریچارد مدن) هدف گروه مافیا بود. البا در فیلم علمی تخیلی “فراتر از پیشتازان فضا” (Star Trek Beyond) و فیلم دانمارکی وسترن “برج تاریک” (The Dark Tower) نقش آفرینی کرد.

در سال 2017 درام ماجراجویانه “کوه میان ما” (The Mountain Between Us) اکران شد و البا نقش یک پزشک به نام بن را ایفا کرد. او به همراه الکس روزنامه نگار (کیت وینسلت) در میان کوه های برفی از حادثه سقوط هواپیما جان سالم به در برده است. فیلم های بعدی او عبارتند از “بازی مولی” (Molly’s Game) و “گوریل” (Guerrilla).

فیلم شناسی

  • The Bill – 1994-1995
  • نظم و قانون – Law & Order – 2001
  • گاهی اوقات در آوریل – Sometimes in April – 2005
  • درو کردن – The Reaping – 2007
  • 28 هفته بعد – 28 Weeks Later – 2007
  • گانگستر آمریکایی – American Gangster – 2007
  • دختران کوچک پدر – Daddy’s Little Girls – 2007
  • شیفته – Obsessed – 2009
  • لوتر – Luther – 2010-2015
  • ثور – Thor – 2011
  • ظهور دوم – Second Coming – 2014
  • تفنگدار – The Gunman – 2015
  • جانوران بدون کشور – Beasts of No Nation – 2015
  • برج تاریک – The Dark Tower – 2017
  • کوه میان ما – The Mountain Between Us – 2017

تصاویری از ادریس آلبا

?????????????????????????????????????????????????????????

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم