بیوگرافی کامل بن کینگزلی (Ben Kingsley) از کودکی تا به امروز

نام: بن کینگزلی (کریشنا پندیت بانجی)

تاریخ تولد: 31 دسامبر 1943 (9 دی 1322)

سن: 75 سال

محل تولد: اسکاربورو، بریتانیا

قد: 1.73 سانتی متر

شغل: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر و صداپیشه

وضعیت تاهل: متاهل

بیوگرافی بن کینگزلی

بن کینگزلی در سال 1987 ستاره خیابان مشاهیر هالیوود و نشان شوالیه گری بریتانیا را دریافت کرد. همچنین جوایز مختلفی را به دست آورد که از میان آن می تواند به جوایز اسکار، بفتا، گلدن گلوب، گرممی و ساترن اشاره کرد. همکاران او آرزوی چنین جوایزی را دارند. اما بن به جای آرزو داشتن برای آنها سخت تلاش کرد. او به خاطر تلاش، کوشش و استعداد خود به یکی از ستارگان هالیوودی با میلیون ها طرفدار، تبدیل شد.

کودکی و جوانی

بن کینزلی نیمه هندو و نیمه یهودی است. پدربزرگ او در اونگوجا به تجارت ادویه می پرداخت و پدرش، رحیمتولا هرجی بانجی، در کنیا، که در آن زمان پدرش در آنجا تجارت می کرد، به دنیا آمد. رحیمتولا پزشک شد و در سال 1940 به بریتانیا رفت. در آنها با یک زن یهودی زیبا به نام آنا لینا مری گودمن، مدل و بازیگر، ازدواج کرد.

بن کینگزلی در جوانی

پسر آن دو، کریشنا پندیت بانجی در سال 1944 در یورکشایر اسکاربورو در کرانه دریای شمال به دنیا آمد. کریشنا استعداد بازیگری خود را از کودکی نشان داد. او برای اولین بار و در حین تحصیل در مدرسه به روی صحنه رفت. در زمان تحصیل در کالج پندلتون و دانشگاه سالفورد، علاقه خود را به تئاتر نشان داد.

در سال 1967 این بازیگر به پیشنهاد والدین نام مستعار بن کینگزلی را انتخاب کرد. کریشنای 23 ساله به عضویت گروه تئاتر رویال شکسپیر درآمد. او سپس با اجرا در نمایش بن جانسون به روی صحنه رفت. سپس در نمایش رؤیای شب نیمه تابستان در یکی از نقش های اصلی حضور یافت و به خوبی از پس آن برآمد.

فیلم های او

در سال 1966 در سریال Coronation Street در نقش ران جنکینز حضور یافت. پس از این نقش سریال های بعدی او عبارتند از: Orlando, Jackanory, Play for Today, The Adventurer, Crown Court. در سال 1972 در فیلم بلند Fear Is the Key در نقش رویال حضور یافت. ده سال بعد پس از چند نقش آفرینی در نقش ماهاتما گاندی حضور یافت.

بن کینزگلی در نقش گاندی

درام گاندی (Gandhi) در سال 1982 اکران شد و جوایز مختلف به دست آورد. بن کینگزلی برای نقش گاندی جوایز اسکار، بفتا و گلدن گلوب دریافت کرد. منتقدین این فیلم را فیلم سال نامیدند و تماشاگران از آن استقبال کردند. جالب اینجاست که داستین هافمن و آنتونی هاپکینز او را برای نقش گاندی درنظر گرفته بودند اما ریچارد آتنبورو تصمیم گرفت این بازیگر کمتر شناخته شده را انتخاب کند.

این بازیگر از لحاظ چهره به گاندی شباهت داشت و اجداد او در ایالت گجرات در زادگاه گاندی متولد شدند. صحنه خاکسپاری این رهبر هندی در رکوردهای گینس ثبت شد. 300 هزار نفر در این صحنه شرکت داشتند که یک سوم آنها به دلیل احترام به این شخصیت داوطلبانه حضور یافتند. این فیلم هشت جایزه اسکار دریافت کرد و به برترین فیلم سال تبدیل شد. درنتیجه کینگزلی یک شبه مشهور شد. بازی در نقش مهاتما گاندی دشوار بود زیرا این بازیگر باید از 37 تا 78 سالگی او را به نمایش می کشید.

این بازیگر پس از حضور در فیلم گاندی در سال 1980 در ده فیلم دیگر هم حضور یافت و با این حال نقش اصلی دیگر را در سال 1989 ایفا کرد. فیلم “قاتلین میان ما: داستان سایمون ویسنتال” (Murderers Among Us: The Simon Wiesenthal Story) جایزه امی را برای او به ارمغان آورد. این بازیگر به دلیل اجرا در فیلم های “جوزف” (Joseph)، آن فرانک: داستان کامل” (Anne Frank: The Whole Story) و “خانم هریس” (Mrs. Harris) سه جایزه گرمی دریافت کرد. در اوایل دهه 90 در فیلم زندگی نامه ای گانگستری “”باگزی (Bugsy) در نقش مامور مافیا میر لنسکی حضور یافت و برای این نقش نامزد اسکار و گلدن گلوب شد.

بن کینزگلی در فیلم جزیره شاتر

در سال 1993 در درام “فهرست شیندلر” (Schindler’s List) به کارگردانی استیون اسپیلبرگ درباره یک تاجر آلمانی که در زمان هولوکاست جان هزار یهودی لهستانی را نجات داد، حضور یافت. اسپیلبرگ نقش یک حسابدار یهودی به نام ایتساک استرن که شیندلر جان او را نجات داده بود، به او واگذار کرد.

کینگزلی با بازی در نقش مکمل دان لوگان تریلر “جانور سکسی” (Sexy Beast) نامزد اسکار، گلدن گلوب و ساگ شد. با بازی در نقش کلنل برنی درام “خانه ای از شن و مه” (House of Sand and Fog) به کارگردانی ودیم پرلمن در سال 2003 بازهم نامزد این جوایز شد. پس از اکران این فیلم منتقدین و تماشاگران مجددا به این نتیجه رسیدند این بازیگر از پس نقش های روان شناسانه برمی آید.

این بازیگر در فیلم هراسناک “جزیره شاتر” (Shutter Island) از مارتین اسکورسیزی نقش رئیس بیمارستان روانی را ایفا کرد و با لئوناردو دی کاپریو همبازی شد. داستان تریلر “تیمارستان استون‌هیرست” (Stonehearst Asylum) درباره وقاعی تراژدی یک بیمارستان روانی است که با کیت بکینسل همبازی شد. فیلمنامه از داستان “سیستم دکتر تار و پروفسور فدر” ادگار الن پو اقتباس شده است. بکینسل نقش الیزا گروز، بیمار کلینیک را ایفا کرده و کینگزلی هم نقش رئیس کلینیک، دکتر سیلاس لمب را ایفا می کند که یک قاتل و روانی است.

بن کینزگلی در نقش گاندی و پنه لوپه کروز

در سال 2007 ملودرام “شعر سوگ” (Elegy) به کارگردانی ایزابل کوشت حضور یافت و نقش یک معلم و منتقد ادبی به نام دیوید را ایفا کرد که خانواده را ترک کرده و سرگردان است. پنه لوپه کروز نقش معشوقه او کانسوئلا کاستیلو را ایفا نمود. کینگزلی در دومین همکاری با مارتین اسکورسیزی در فیلم “هوگو” (Hugo) محصول سال 2011 حضور یافت. کلویی گریس مورتز و آسا باترفیلد در این فیلم همبازی او بودند و برای این فیلم نامزد جایزه ساترن شد.

این بازیگر خوش شانس به فیلم اکشن فانتزی “مرد آهنی 3” (Iron Man Three) از کامیک مارول حضور یافت. این بازیگر برای نقش ترور اسلتری جایزه ساترن را دریافت کرد. رابرت داونی جونیور نقش اصلی را برعهده داشت. این فیلم در سراسر جهان 1 میلیارد فروش داشت و در سال 2015 طرفداران او پروژه های جدید او را دیدند که درخشان ترین آن اثر زندگی نامه ای “بندباز” (The Walk) به کارگردانی رابرت زمیکس و تریلر “بیخود از خود” (Self/Less) بودند.

بن کینزگلی در مرد آهنی 3

یک سال بعد در انیمیشن “کتاب جنگل” (The Jungle Book) در نقش باگیرا صداپیشگی کرد و در سال 2016 به خاطر بازی در سریال Tut جایزه گیلد را ایفا کرد. پروژه بریتانیایی-آلمانی “تصادم” (Collide) در سال 2016 هم موفق بود. برای اولین بار مبارزه بن کینگزلی و آنتونی هاپکینز در ژاپن نمایش داده شد. در کارنامه حرفه ای پنجاه ساله او 130 فیلم کامل و سریال وجود دارد و هر سال در حدود 5 تا 7 فیلم بازی می کند.

زندگی شخصی

این بازیگر چهار فرزند دارد.در ازدواج اولش با آنجلا مورانت پسرش توماس و دخترش جاسمین به دنیا آمدند. آنها نام فامیل بانجی را دارند. همسر دوم او، آلیسون ساتکلیف دو پسر به نام های ادموند و فردیناند، به دنیا آورد که نام فامیل کینگزلی را در شناسنامه دارند.

بن کینزگلی و بن کینزگلی

ازدواج سوم او با همکارش الکساندرا کریستمن با یک رسوایی به جدایی انجامید. زیرا پس از درخواست طلاق کینگزلی تصاویر مختلف الکساندرا در فضای وب دیده شد. این بازیگر دو سال بعد با دنیلا لوندر بریزیلی که 31 سال از او جوان تر ازدواج کرد. آنها در پاییز 2007 ازدواج کردند و در بریتانیا اقامت دارند.

بن کینگزلی در امروز

در سال 2017 تصاویری از فیلم Watership Down، محصول مشترک ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و ایرلند عرضه شد. این مینی سریال از رمانی به همین نام نوشته ریچاررد ادمز اقتباس شد و کینگزلی نقش ژنرال ووندورت را ایفا کرد.

این پروژه تنها یکی از پروژه های او در سال 2017 بود. فیلم های دیگر او عبارتند از: ستوان عثمانی (The Ottoman Lieutenant)، ماشین جنگ (War Machine)، مریم مادر مسیح (Mary Mother of Christ) و انتقاد خائنانه برای مبتدی ها (Mary Mother of Christ). فیلم های نومیس (Nomis) و خانه عروسک (A Doll’s House) در سال 2018 اکران شدند.

فیلم شناسی

  • گاندی – Gandhi – 1982
  • قاتلین میان ما: داستان سایمون ویسنتال – Murderers Among Us: The Simon Wiesenthal Story – 1989
  • باگزی – Bugsy – 1992
  • فهرست شیندلر – Schindler’s List – 1993
  • سوئینی تاد – Sweeney Todd – 1997
  • جانور سکسی – Sexy Beast – 2000
  • خاطرات آن فرانک – The Diary of Anne Frank – 2001
  • خانه ای از شن و مه – House of Sand and Fog – 2003
  • خون رینی – BloodRayne – 2005
  • جزیره شاتر – Shutter Island – 2009
  • مرد آهنی سه – Iron Man Three – 2013
  • تیمارستان استون‌هیرست – Stonehearst Asylum – 2014
  • تات – Iron Man Three – 2015
  • کتاب جنگل – The Jungle Book – 2016
  • Watership Down – 2017

تصاویری از بن کینگزلی


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. ژاله رحیمی

    بهمن 19, 1400

    جالب بود من فکر میکردم اصلیت ایرانی دارد

    پاسخ