10 اثر پروانه‌ای در تاریخ که کاملاً جهان را تغییر دادند

گاهی اوقات یک تصمیم کوچک و بی‌اهمیت می‌تواند همه‌چیز را تغییر دهد. برخی از اتفاقات بزرگ جهان به علت تصمیمات جزئی ایجاد شدند. اتفاقات کوچکی مانند فراموش کردن یک روزنامه توسط آرایشگر و یا یک پیچ اشتباهی ممکن است زنجیره‌ای از وقایع را ایجاد کنند که درنهایت باعث ایجاد جنگ جهانی شود. این تاثیر، اثر پروانه ای نام دارد و در این مقاله تاثیر اثر پروانه ای در تاریخ را مرور می کنیم.

10. الیان گونزالز باعث ایجاد جنگ عراق شد

زمانی که صدام حسین در پای چوبه دار و در انتظار اعدام بود، باور نمی‌کرد که تمام این اتفاقات از مهاجرت یک پسر کوبایی با قایق به آمریکا آغاز شد. مهاجرت الیان گونزالز کوبایی به‌طور غیرمستقیم باعث ایجاد جنگ عراق شد. البته گونزالز فردی نبود که به بوش بگوید عراق سلاح کشتارجمعی دارد، اما او فردی بود که باعث شد بوش برنده انتخابات شود. بوش در یکی از نزدیک ترین رقابت های انتخاباتی تاریخ موفق شد رئیس جمهور شود. او با داشتن تنها 537 رأی در فلوریدا برنده انتخابات شد.

بوش این آرا را به خاطر گونزالز دریافت کرد. جمعیت کوبایی- آمریکایی فلوریدا به دلیل رفتار دولتمردان با آنها از دست دموکرات‌ها آن‌قدر عصبانی بودند که به جمهوری‌خواه‌ها رأی دادند. در واقع اگر الیان گونزالز با قایق به آمریکا نیامده بود، آل گور رئیس‌جمهور می‌شد. درنتیجه جنگ عراق رخ نمی‌داد و جهان امروز شکل دیگری بود.

9. جری رایان باعث شد اوباما رئیس‌جمهور شود

شاید صدام حسین زمانی که کشته شد نمی‌دانست همه این وقایع تقصیر الیان گونزالز است، اما زمانی که باراک اوباما رئیس‌جمهور شد می‌دانست که جایگاهش به دلیل این بود که جری رایان دلیل طلاقش را مطرح کرد.

مسیر ریاست جمهوری اوباما زمانی آغاز شد که او یک سناتور بود. رقیب او در آن دوره همسر جری رایان یعنی جک رایان بود. نمی‌توان گفت که جک رایان به‌تنهایی اوباما را شکست داد یا خیر، اما مشکلش با همسرش می‌توانست یکی از این دلایل باشد.

در طول انتخابات جریان طلاق جک و همسرش مطرح شد و طبق گفته‌های همسرش، جک از همسرش خواسته‌های جنسی غیرمنطقی داشت و همین عامل باعث جدایی‌شان شد. درنتیجه رایان از دایره انتخابات خارج شد و اوباما نفر اول شد. سناتور شدن باعث شد که مسیر اوباما برای تبدیل‌شدن به اولین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست آمریکا تسهیل شود.

8. وودرو ویلسون نامه‌ای را نادیده گرفت و باعث شروع جنگ ویتنام شد

در سال 1919 وودرو ویلسون در کاخ ورسای بود و در کنفرانس صلح پاریس شرکت داشت که از یک سوسیالیست جوان که می‌خواست او را ملاقات کند نامه‌ای دریافت کرد. ویلسون مشغول بود و به این نامه بی‌توجهی کرد، درنتیجه این اتفاقات جنگ ویتنام رخ داد.

آن مرد جوان هوچی مینح نام داشت و در آن زمان فرد روشنفکری به شمار می‌رفت. او به دنبال استقلال ویتنام بود. او از استقلال آمریکا الهام گرفت و به دنبال این بود که رئیس‌جمهور آمریکایی بتواند در استقلال ویتنام از فرانسه به او کمک کند.

ویلسون به او بی‌اعتنایی کرد و هوچی مینح از آمریکا ناامید شد. سپس او به شوروی رفته، مارکسیسم را مطالعه کرد، با تروتسکی و استالین آشنا شد و به یک کمونیست تبدیل شد. پس از استقلال ویتنام از فرانسه، هوچی مینح به گروه کمونیست ملح شد و ویتنام را به دو قسمت تقسیم نمود. جنگ ویتنام آغاز شد اما اگر وودرو آن روز به نامه هوچی مینح توجه می‌کرد، جنگ ویتنام آغاز نمی‌شد.

7. مستی و جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا

زمانی که بریتانیا خواستار جدایی از اتحادیه اروپا شد همگان تعجب کردند. اما این تصمیم عجیب نتیجه کمی مستی در قصر وستمینستر بود. در آن زمان و در سال 2012 اریک جویس در حزب کارگر مست شده بود و دادوفریاد بسیاری به راه انداخت که درنتیجه آن حزب کارگر او را با فرد دیگری جایگزین نمود.

مستی اریک جویس وقایعی را پدید آورد که درنتیجه آن بریتانیا از اتحادیه اروپا جدا شد. حزب برای تغییر سمت جویس به آرای مردم نیاز داشت، پس مردم را تشویق کرد که به افرادی که به حزب بپیوندند و رأی دهند 3 پوند پرداخت کند. درنتیجه هزاران نفر رأی داده و یک رهبر جدید انتخاب شد: جرمی کربین.

اگر آن 3 پوند پرداخت نمی‌شد کربین انتخاب نمی‌شد و شاید بریتانیا از اتحادیه اروپا جدا نمی‌شد. البته پس‌ازاین تصمیم او و جدایی بریتانیا، حتی افراد حزب هم علیه او شدند. اما دیگر دیر شده بود. بنابراین مستی اریک جویس باعث جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا شد.

6. متخصص گفتاردرمانی شاه باعث ایجاد Fox News شد

حتماً لایونل لاگ (Lionel Logue) از فیلم “سخنرانی شاه” (The King’s Speech) را می‌شناسید. او گفتاردرمانی بود که به شاه جورج ششم کمک کرد تا بر مشکل خود غلبه کند. او تصور می‌کرد با کمک به یک امپراتوری به دنیا کمک می‌کند اما نمی‌دانست که سیاست مدرن آمریکا را به وجود می‌آورد.

لاگ پیش از خدمت به شاه با گزارشگری به نام کیت مرداک (Keith Murdoch) کار می‌کرد که به لکنت شدید دچار بود. مرداک با کمک جایگاه بعدها به یک گزارشگر موفق تبدیل شد. مرداک پس از مرگ شرکتش را به پسرش اهدا کرد. روپرت مرداک (Rupert Murdoch) بعدها Fox News را پدید آورد.

Fox چیزی بیشتر از یک شبکه خبری است زیرا تفکر مردم آمریکا را تغییر می‌دهد. تحقیقات نشان داده است که حدود 8 درصد مردم آمریکا پس از مشاهده اخبار این شبکه از دموکرات بودن به جمهوری‌خواهی تبدیل شدند. بنابراین نقش اصلی در انتخابات آمریکا را ایفا می‌کند.

بدون این شبکه جنبش تی پارتی رخ نمی‌داد و جورج بوش در انتخابات 2000 پیروز نمی‌شد. بنابراین جنگ عراق تنها به گردن الین گونزالز نیست، بلکه باید لیونل لاگ را هم مقصر بدانیم.

5. فرانز فردیناند (Franz Ferdinand) به علت یک پیچ اشتباهی ترور شد

مرگ فرانز فردیناند جرقه جنگ جهانی اول بود. این جریان یکی از بزرگ‌ترین تأثیرات پروانه‌ای تاریخ است که اگر راننده نقشه را بررسی می‌کرد هرگز رخ نمی‌داد. فردیناند روز بدی داشت. همه تلاش کرده بودند او را به قتل برسانند و او حس بدی داشت. کمی قبل از یک بمب رهایی یافته بود و جان سالم بدر برده بود. شاید این‌ها نشانه آن بودند که باید به خانه بازمی‌گشت اما تصمیم داشته به دیدن دوستان زخمی‌اش برود. راننده او مسیر را اشتباه رفته و درنهایت به نقطه‌ای منتهی شد که مردی که قصد کشتن او را داشت، یعنی گاوریلو پرینسیپ (Gavrilo Princip) بیرون کافه نشسته بود.

پرینسیپ به‌سرعت از شانس به دست آورده استفاده کرد و گلوله‌ای را شلیک کرد که صدای آن را همه جهان شنیدند.

4. اشتباه یک سخنگو باعث تخریب دیوار برلین شد

با تخریب دیوار برلین هزاران نفر به آن‌سوی دیوار هجوم آوردند و آن را به نشانه شکست شوروی قلمداد کردند. همه این اتفاقات به دلیل اشتباه سخنگویی به نام گانتر اشباوسکی (Gunter Schabowski) رخ داد. او سخنگوی حزب کمونیست بود و در تاریخ 9 نوامبر 1989 باید از روی کاغذی تغییر مهمی را اعلام می‌کرد. مضمون نامه این بود که مردم آلمان شرقی می‌توانستند با ارائه مجوز به آلمان غربی بروند و تاریخ آن‌هم بعداً اعلام می‌شد.

اما نامه آن‌قدر واضح نبود و چیزی که سخنگو خواند این بود که افرادی که پاسپورت دارند می‌توانستند از دیوار برلین عبور کنند. زمانی که یک خبرنگار درباره تاریخ شروع این مصوبه سؤال کرد، گانتر به نامه نگاهی انداخت و چون تاریخی مشاهده نکرد گفت از همین حالا.

بنابراین هزاران نفر به‌سوی ایست‌های بازرسی هجوم بردند. سربازان که نمی‌دانستند چه‌کار کنند و نمی‌خواستند به مردم حمله کنند به آن‌ها اجازه دادند و درنتیجه دیوار برلین و جدایی آلمان غربی و شرقی پایان یافت.

3. یک‌تکه روزنامه در آرایشگاه باعث انتخاب کلینتون شد

در سال 1962 یک مرد جوان به نام رأس پروت (Ross Perot) در آرایشگاه نشسته بود و روزنامه‌ای یافت که زندگی او را تغییر داد. او در IBM کار می‌کرد اما عقایدش پذیرفته نمی‌شد و به همین دلیل حس بدی داشت. در روزنامه جمله‌ای نوشته‌شده بود “توده مردم در افسردگی روزگار می‌گذرانند.”

این جمله زندگی او را تغییر داد. او فردای آن روز شغلش را رها کرد و به‌زودی شرکت خود به نام EDS را بنا نمود. او بسیار موفق و ثروتمند شد و در سال 1992 به‌عنوان موفق‌ترین کاندیدای مستقل ریاست جمهوری آمریکا محسوب می‌شد.

او در مقابل بیل کلینتون و جورج بوش بود و 18.9% آرا را به خود اختصاص داد. افرادی که به‌جای رأی دادن به بوش به پروت رأی دادند باعث انتخاب نهایی کلینتون شدند، زیرا در صورت نبود او ممکن بود افراد به بوش رأی می‌دادند و کلینتون انتخابات را واگذار می‌کرد.

این نتیجه نه‌تنها بر 8 سال تاریخ آمریکا تأثیر گذاشت بلکه مسیر ریاست جمهوری آل گور و هیلاری کلینتون را نیز تغییر داد. اگر آن تکه روزنامه آن روز در آرایشگاه وجود نداشت شاید 25 سال تاریخ آمریکا تغییر می‌کرد.

2. بخشش یک سرباز بریتانیایی باعث هولوکاست شد

در سال 1918، هنری تاندی (Henry Tandey) برای ارتش بریتانیا در فرانسه مبارزه می‌کرد. او در آنجا تصمیم گرفت زندگی مردم را نجات دهد و درنتیجه آن بیش از 60 میلیون نفر جان دادند.

او در میدان جنگ مشغول مبارزه بود که یکی از سربازان زخمی آلمانی از مقابل او فرار کرد، او تفنگ را به‌طرف آن سرباز نشانه گرفت اما دلش نیامد شلیک کند و آن سرباز به نشانه تشکر سری تکان داد و فرار کرد. نیکی تاندی و چهره زیبای او باعث شد که پوستری از او تهیه شود و این پوستر 20 سا بعد در خانه آدولف هیتلر آویخته شده بود.

زمانی که فردی درباره پوستر یک سرباز بریتانیایی از هیتلر سؤال کرد، او پاسخ داد که آن مرد نزدیک بود به من شلیک کند. البته این داستان شک‌برانگیز است اما سال‌ها بعد موزه Green Howards مدرک آن را یافت که منشی هیتلر در سال 1937 به آن‌ها نامه‌ای نوشته بود و برای یافتن آن پوستر از آن‌ها تشکر کرده بود. دلیل تلاش هیتلر برای یافتن این پوستر این بود که او به خاطرات سال‌های جنگ خودش بسیار علاقه داشت.

1. یک عضو شهرداری سگی را کشت و تروریسم مدرن را به وجود آورد

در سال 1933 یک عضو شهرداری تگزاس به نام چارلز هازارد Charles Hazard)) به سگ همسایه‌اش غذا داد. در حقیقت این سگ در باغچه مرد همسایه خراب‌کاری می‌کرد و سرانجام یک روز چارلز در غذای سگ خرده‌شیشه ریخت، سگ را کشت و تاریخ جهان را تغییر داد.

این سگ به چارلی ویلسون (Charlie Wilson) 13 ساله تعلق داشت که تصمیم گرفت انتقام بگیرد. در آن زمان چارلز کاندید انتخابات شهرداری شده بود و چارلی دربه در به همه همسایگان گفت او با سگش چه‌کار کرده و 95 رأی به ضرر چارلز به دست آورد و چارلز سرانجام با 16 رأی کمتر انتخابات را واگذار کرد. چارلی ویلسون برای اولین بار در زندگی‌اش سیاست را تغییر داد.

این اتفاق باعث شد چارلی تصمیم بگیرد که یک سیاست‌مدار شود. او بعدها به یک عضو کنگره تبدیل شد و هنگام جنگ داخلی افغانستان آمریکا را وارد جنگ نموده و سربازان آمریکایی را به افغانستان فرستاد.

به خاطر چارلی ویلسون مجاهدین افغانستان پیروز شدند. USSR – یکی از دلایل فروپاشی شوروی – شکست خورد، طالبان و القاعده شکل گرفتند و بن‌لادن بزرگ‌ترین حمله تروریستی تاریخ را رقم زد. و تروریسم مدرن شکل گرفت.

و همه این‌ها به خاطر کشتن یک سگ بود.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم