بیوگرافی کامل جکی چان (Jackie Chan) از کودکی تا به امروز

نام: جکی چان (سینگ لونگ (چان کنگ-سانگ)

تاریخ تولد: 7  آوریل 1954 (18 فروردین 1333)

سن: 65 سال

محل تولد: هنگ کنگ، چین

قد: 1.75 سانتی متر

شغل: بازیگر، بدلکار، کارگردان، تهیه کننده، فیملنامه نویس و خواننده

وضعیت تاهل: متاهل

بیوگرافی جکی چان

تمام طرفداران سینما جکی چان را دوست دارند اما دستیابی او به شهرت جهانی آسان نبود. او با وجود تمام موانع به هدف خود ادامه داد و امروز در کارنامه خود بیش از 100 فیلم دارد. این بازیگر آینده در 7 آوریل 1954 در یک خانواده کم درآمد به دنیا آمد. وزن او بیش از پنج کیلوگرم بود و مادرش او را “پائو-پائو” به معنای گلوله می نامید. والدین او آنقدر فقیر بودند که مجبور شدند برای مدتی کودک را در بیمارستان رها کنند. سپس هزینه را پرداخت کرده و کودک را به خانه بردند.

چارلز و لی لی چان در زمان جنگ داخلی چین را ترک کرده و به هنگ کنگ رفتند و در سفارت فرانسه به عنوان آشپز و پیشخدمت مشغول به کار شدند. در سال های 1960 که جکی بزرگ شده بودند خانواده اش به استرالیا رفته بودند. جکی در شش سالگی به مدرسه اپرای پکینگ رفت و در کنار اولین اجرای خود توانست با با بدنش بیشتر آشنا شود. در همان زمان به کونگ فو علاقه مند شد.

فیلم های او

جکی از کودکی و در سن هشت سالگی به سینما وارد شد و به عنوان سیاهی لشکر فعالیت داشت. سپس در اپرای پکینگ نقش پسر شخصیت اصلی را ایفا کرد. او در نوجوانی هم در فیلم های اکشن به عنوان سیاهی لشکر حضور یافت. فیلم های “خشم اژدها” (Fist of Fury) و “اژدها وارد می شود” (Enter the Dragon) با بازی بروس لی ازجمله آثار اولیه او در این زمان بود. او در نقش های منفی حضور داشت. به تدریج متوجه شد تقلید از بروس لی و دیگران فایده ای ندارد.

جکی چان و بروس لی

در سال های 1970 نزد والدینش بازگشت و در کالج دیکسون درس خواند. همچنین به صورت پاره وقت در پروژه های ساخت و ساز کار می کرد. همزمان در فیلم ها بدلکار بود. او هنرمند، انعطاف پذیر و جذاب بود و کونگ فو را می شناخت. این مزیت ها باعث شد در نقش های اصلی حضور یابد. در کمدی های صحنه نقش مبارزهای خیابانی را ایفا و مهارت های رزمی خود را نشان داد. او نقش شخصیت های تنبلی را ایفا کرد که در عین داشتن مشکلات بسیار خود را شجاع و جسور را نشان می داد. او توانست با گنجاندن ویژگی هایی در شخصیت خود ژانر جدیدی را خلق کند.

فیلم “مار در سایهٔ عقاب” (Snake in the Eagle’s Shadow) اثر موفق حرفه او بود. کارگردان به او اجازه داد تا ترفندها و بداهه خود را اجرا نماید. این چیزی است که کمدی رزمی به آن نیاز دارد. تا به اینجا جکی چان در این ژانر جای پای خود را محکم کرده بود.

جکی چان در فیلم استاد مست

“استاد مست” (Drunken Master) با بازی جکی چان و یوئن سیو-تی‌ین به یک اثر موفق تبدیل شد. جکی نقش یک مربی بی توجه و بی خیال را ایفا می کرد که در کوچه و خیابان با هرکسی درگیر می شد و به مدرسه هنرهای رزمی پدرش بی احترامی می کرد. یوئن نقش یک مربی را ایفا می کرد که این پسر با استعداد را پرورش داد. در سال 193 جکی در “پروژه آ” (Project A) حضور یافت و یک گروه بدلکار را تشکیل داد که در فیلم های بعدی هم از آنها استفاده کرد.

امروزه تمام شرکت های بیمه جکی چان را در لیست سیاه خود قرار داده اند زیرا اغلب زندگی خود را به خطر می اندازد. بارها بدن خود را زخمی کرده، دست و پایش را شکسته و استخوان هایش آسیب دیده است. از آنجاییکه زانوی راستش را مجروح کرد باید به پای چپش تکیه می کرد. در زمان ضبط فیلم “شمشیر خدایان” (Armor of God) از درخت افتاد و به آسیب مغزی منجر شد که ممکن بود به مرگ او منجر شود.

جکی چان در دعوای بزرگ

در سال های 1980 برای ورود به هالیوود بسیار تلاش کرد و در فیلم های دعوای بزرگ (The Big Brawl)، شلیک گلولهٔ توپ (The Cannonball Run) و محافظ (The Protector) شرکت کرد که فیلم آخر موردتوجه قرار گرفت اما موفق نبود. سرانجام در سال 1995 و با فیلم “غرش در برانکس” (Rumble in the Bronx) شهرت به سراغ او آمد و جایزه بازیگر برتر MTV را دریافت کرد. فیلم های “داستان پلیس ۴: اولین برخورد” (Police Story 4: First Strike)، “آقای نازنین” (Mr. Nice Guy) و فیلم های دیگر در گیشه موفق بودند. طرفداران از چابکی او لذت برده و او را تحسین می کردند. در سال 2000 سریال انیمیشن “ماجراهای جکی چان” (Jackie Chan Adventures) پخش شد و شخصیت اصلی، جکی چان باستان شناس، تصویر جمعی شخصیت هایی بود که جکی چان بازی آن را برعهده داشت. فیلم “ساعت شلوغی” (Rush Hour) و دو سری دیگر آن میلیاردها دلار فروش داشتند و بسیار موفق بودند.این بازیگر در فیلم وسترن “ظهر شانگهای” (Shanghai Noon) با اون ویلسون همکاری کرد.

جکی چان در برانکس

جکی چان به ماجراجویی خود ادامه داد، نوع شخصیت ها را عوض کرد و جلوه های ویژه گرانقیمت و متنوع را استفاده نمود. با این حال جلوه های ویژه چندان موردتوجه قرار نمی گرفت زیرا هنرهای رزمی و مبارزات باید به صورت فیزیکی و حقیقی به نمایش درمی آمد تا حقیقی جلوه کند.

فیلم های “تاکسیدو” (Tuxedo) و “دور دنیا در 80 روز” (Around the World in 80 Days) در گیشه موفق نبودند. در تاکسیدو هفت نقش داشت. با این حال پس از این شکست ها خود را جمع و جور کرد و در سه فیلم موفق پیاپی شرکت نمود. در فیلم “افسانه” (The Myth) نقش یک امپراتور چینی را که عاشق یک زن جوان شده بود و یک باستان شناس را ایفا کرد. گرچه هردو شخصیت متفاوت بودند اما هردو کونگ فو انجام می دادند. در سال 2011 صدمین فیلم این بازیگر با نام 1911 اکران شد و پس از آن هم در فیلم های دیگر حضور یافت.

جکی چان در فیلم دور دنیا در 80 روز

جکی چان علاوه بر اجرا بیش از 100 آهنگ نیز تولید کرده اما عده کمی از خواننده بودن او خبر دارند. آهنگ های او به زبان های مختلف چینی، ژاپنی و انگلیسی تولید شده اند. او اغلب موسیقی متن فیلم ها را نیز می سازد اما در اروپا و آمریکا این موسیقی ها جایگزین می شوند. او در هنگ کنگ، هالیوود و مسکو ستاره خود را دریافت کرده است. کارگردان های هالیوودی اغلب نقش منفی به او واگذار می کردند اما چان نمی خواست تصویر خود را خراب کند و به یک ضدقهرمان کلیشه تبدیل شود.

جکی چان در فیلم 1911

در سال 2010 فیلم “بچه کاراته کار” (The Karate Kid) اکران شد و پسر ویل اسمیت و جیدا پینکت اسمیت ستاره این فیلم بود. جکی نقش مربی دری پارکر را دریافت کرد. تماشاگران به گرمی از این فیلم استقبال کرده و این اثر به یکی از مهم ترین آثار کارنامه جیدن اسمیت تبدیل شد. این بازیگر در سال 2016 به دلیل “موفقیت های گسترده” خود جایزه اسکار دریافت کرد. جکی خود را به فیلم های اکشن محدود نمی کند و در سه سری انیمیشن “پاندای کونگ فوکار” (Kung Fu Panda) صداپیشگی کرده است. همچنین او در بیش از ده پروژه علاوه بر بازیگری کارگردانی را هم برعهده داشت.

زندگی شخصی

در آغاز سال های 1880 جکی با یک بازیگر تایوانی به نام فنگ-جیائو ازدواج کرد. او در سال 1982 این زن را دیده و عاشق او شده بود. سپس در استودیوی فیلم سازی از او خاستگاری کرد. از آنجاییکه از واکنش طرفداران مونث خود می ترسید به مدت 15 سال همسر خود را از رسانه ها مخفی نگه داشت.

جکی چان و همسرش

پسرش جیسی چان جومینگ حاصل این ازدواج است. او هم مانند پدرش خواننده و بازیگر شد و با نام جیسی چان شناخته می شود. جیسی در سال 2014 به دلیل حمل مواد مخدر و اعتیاد شش ماه حبس شد. جکی هیچ دخالتی نکرد و حتی در مصاحبه ها اعتراف کرد از این خبر شوکه شده بود.

پیش از این اتفاق رابطه پدر و پسر خوب نبود و حتی جکی ترجیح می داد بخشی از ثروت خود را وقف کند اما به پسرش نبخشد. اما پس از آزادی پسرش به دیدن او رفت و رابطه شان خوب شد.

جکی چان و پسرش

الین ان جی یی-لی رابطه خود را با این بازیگر فاش کرد و حتی اعتراف نمود که جکی پدر دخترش اتا ان جی چاک لام است. جکی این گفته را تایید نکرد و این فرزند را نپذیرفت. گفته می شود جکی در زمان بارداری الین از او خواسته بود بچه را سقط کند اما زن این کار را نکرد. با این حال این بازیگر در عین اینکه قبول کرد دو بچه داشته باشد هرگز با دخترش ارتباط برقرار نکرد.

اتا ان جی چاک لام و مادرش

در آوریل 2017 اتا خودکشی کرد. طبق اخبار این دختر افسرده بود زیرا با پدرش ارتباط نداشت و رابطه با مادرش هم خوب پیش نمی رفت. به زودی اتا به صفحه اینستاگرام خود بازگشت و تصویری از معشوقه اش، اندی آتمن را به اشتراک گذاشت. این دو زن عمیقا مورد انتقاد قرار گرفتند اما از آن دسته ای که پذیرای آنها بودند تشکر کردند. جکی چان در صفحه اینستاگرام خود دنبال کنندگان زیادی دارد. همچنین در صفحه توییتر خود افکارش را به اشتراک می گذارد.

امروز

در سال 2017 جکی چان در انیمیشن “فیلم لگو نینجاگو” (The LEGO Ninjago Movie) و “عملیات آجیلی ۲: آجیلی اصل”  (The Nut Job 2: Nutty by Nature) صداپیشگی کرد. در ژانویه 2017 “کونگ فو یوگا” (Kung Fu Yoga) در چین اکران شد. در نوامبر همان سال جکی در فیلم “خارجی” (The Foreigner) در کنار پیرس برازنان در نقش یک سرباز اسبق نیروهای ویژه بازی کرد. سپس در فیلم علمی تخیلی “خون فولادین” (Bleeding Steel) حضور یافت که اولین نقش آفرینی او در ژانر علمی تخیلی بود.

فیلم “وی ۲: سفر به چین” (Viy 2: Journey to China) محصول 2019 اولین فیلم مشترک چین و روسیه محسوب می شود. اولگ استپچنکو کارگردان سری اول کارگردانی سری دوم را نیز برعهده دارد. جالب اینجاست که این فیلم از افسانه های چینی اقتباس شده نه آثار نیکلای گوگول. همچنین فرهنگ غنی روسیه و چین را به نمایش می گذارد. جکی چان، آرنولد شوارتزنگر، پاول ولیا، جیسون فلمینگ، اندری مرزلیکین و دیگران در این فیلم حضور داشتند.

فیلم شناسی

  • مشت خشم – Fist of Anger – 1973
  • خشم اژدها – New Fist of Fury – 1976
  • محافظان باشکوه – Magnificent Bodyguards – 1978
  • مشت اژدها – Dragon Fist – 1979
  • داستان پلیس – Police Story – 1985
  • شمشیر خدایان – Armor of God – 1978
  • داستان پلیس 2 – Police Story 2 – 1988
  • شمشیر خدایان 2: عملیات کرکس – Armour of God II: Operation Condor – 1991
  • داستان پلیس 3: سوپرپلیس – Police Story 3: Super Cop – 1992
  • ساعت شلوغی – Rush Hour – 1998
  • ظهر شانگهای – Shanghai Noon – 2000
  • ساعت شلوغی 2 – Rush Hour 2 – 2001
  • شوالیه های شانگهای – Shanghai Knights – 2003
  • افسانه – The Myth – 2005
  • ساعت شلوغی 3 – Rush Hour 3 – 2007
  • بچه کاراته باز – The Karate Kid – 2010
  • زودیاک چینی – CZ12 – 2012
  • خارجی – The Foreigner – 2017
  • وی ۲: سفر به چین – Viy 2: Journey to China – 2018

تصاویری از جکی چان

kinopoisk.ru

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم