بیوگرافی کامل ژان کلود ون دام (Jean-Claude Van Damme) از کودکی تا به امروز

نام: ژان کلود ون دام (ژان کلود کمیل فرانسیس ون وارنبرگ)

تاریخ تولد: 18 اکتبر 1960 (26 مهر 1339)

سن: 58 سال

محل تولد: سینت-آگاتا-برخم، بلژیک

قد: 1.79 سانتی متر

شغل: بازیگر، کارگردان، فیلمنامه نویس، کارگردان هنرهای رزمی، تهیه کننده، ورزشکار، قهرمان سبک وزن کاراته اروپا

وضعیت تاهل: متاهل

بیوگرافی ژان کلود ون دام

ژان کلود ون دام یک بدن ساز، بازیگر و بدلکار بلژیکی است که در کارنامه خود حدود پنجاه اثر دارد. این بازیگر بلژیکی به دلیل حضور در فیلم های اکشن به شهرت رسید. همچنین در پنج هنر رزمی برتر فعالیت داشته و به عنوان فیلمنامه نویس، کارگردان، تهیه کننده، ویرایشگر و کارگردان صحنه های مبارزه در فیلم های مختلف حضور یافته است.

ژان کلود ون دام در کودکی و امروز

در زمان تولد نام او طولانی تر هم بود. ژان کلود کمیل فرانسیس ون وارنبرگ در 18 اکتبر 1960 در سینت-آگاتا-برخم بلژیک، یکی از نوزده استان مرکز ناحیه بروکسل در خانواده یک حسابدار و یک خانه دار به دنیا آمد. پدرش گل فروشی هم داشت و مادرش تنها یک پسر به دنیا آورد. در کودکی مادرش بیش از پدر به او توجه می کرد زیرا پسر یک کودک دست و پا چلفتی و ضعیف بود، گرچه اکنون به سختی می توان این موضوع را باور کرد.

ژان کلود ون دام در جوانی

یک پسر قدبلند با عینک ته استکانی، چهارشانه و درشت هیکل که با این اوصاف به کلاس باله می رفت. هنگامی که ده ساله بود پدرش به دلیل عشق خود به ورزش و مسابقات او را در کلاس کاراته ثبتنام کرد. ژان به سرعت عاشق این رشته رزمی شد و با مربی گری کلود گوئتس نه تنها بر کاراته مسلط شد بلکه در تمرینات روان شناسانه، خوداموزی و مبارزه تن به تن هم موفق بود.

هنرهای رزمی

تلاش او نتیجه دید زیرا به تدریج می توانست عضلاتش را بکشد، کمرش را صاف کند و وزنش را افزایش دهد. او با قد 177 سانتی متر 85 کیلوگرم وزن داشت. پس از هشت سال تمرین کمربند مشکی دریافت کرد و دو سال بعد در مسابقات قهرمانی کاراته اولین رقیب خود را شکست داد. او در زمان فعالیت در ورزش حرفه ای 22 مبارزه، 20 پیروزی (13 ناک اوت) و دو شکست داشت.

جالب اینجاست که او علاوه بر کاراته بر چهار هنر رزمی دیگر هم تسلط دارد: کیک بوکسینگ آمریکایی، بوکس تایلندی (موآی تای)، هنر رزمی چینی (کونگ فو) و هنر رزمی کره ای (تکواندو).

ژان در سن نوزده سالگی سالن بدن سازی خود با نام کالیفرنیا را افتتاح کرد و به آموزش کاراته، ایروبیک و بدنسازی پرداخت. به زودی به سینما علاقه مند شد و با کنار گذاشتن حرفه ای که او را به درامد رساند تصمیم گرفت ریسک کند.

بنابراین باشگاه را فروخت و با یک کارت دعوت تقلبی به یک فستیوال فیلم رفت و با دنیای سینما ارتباط برقرار کرد. او رفت تا ایالات متحده را از آن خود کند.

فیلم های او

در ابتدا همه مخالف این ستاره آینده بودند. توافق های اولیه با جکلین بیسیت بازیگر موفق نبود و ژان باید برای ورود به این عرصه راهی پیدا می کرد. این مرد جوان به مدت چهارسال به استودیوهای مختلف رفت و داوطلب بازی در فیلم ها شد اما این تلاش او موفق نبود. در همان مدت به عنوان شوفر، مبارز کلوپ های زیرزمینی و حتی مبلغ کلوپ چاک نوریس فعالیت کرد.

ژان کلود ون دام در رینگ خونین

اولین فیلم او در سال 1986 با نام ” نه عقب‌نشینی، نه تسلیم” (No Retreat, No Surrender) اکران شد و نقش یک مبارز روسی به نام ایوان کروشنسکی را برعهده داشت. در آنجا بود که برای اولین بار نام هنری ون دام را انتخاب کرد. از آنجاییکه تلفظ نام ون وارنبرگ برای انگلیسی زبان ها دشوار بود این نام را برگزید.

این بازیگر پس از اکران فیلم محبوب “رینگ خونین” (Bloodsport) که 30 برابر بودجه اش فروش داشت، به شهرت رسید. فیلم های بعدی او عبارتند از: کیک بوکسور (Kickboxer)، شیردل (Lionheart)، ضربه دوجانبه (Double Impact)، سرباز جهانی (Universal Soldier) و راهی برای فرار نیست (Nowhere to Run). این بازیگر پس از این فیلم ها آنقدر محبوب شد که شخصیت مورتال کامبت در دنیای بازی که طرفداران کلوپ کاراته عاشق آن هستند، با الهام از او خلق شد. با این حال قسمتی از فیلم کیک بوکسور که در ژان کلود در آن می رقصد به یادماندنی ترین لحظه یک فیلم اکشن است.

ژان کلود ون دام در کیک بوکسور

جالب اینجاست از آنجایی که او نمی تواند از شر لهجه فرانسوی اش خلاص شود اغلب به او نام و نصب فرانسوی داده می شود، مانند: لوک دوراکس، کریستوفر دوبیوس، چنس بودراکس، لیون گوتیه، الن لفوره، فیلیپ سوواج و ژان ویلن. ون دام در سال های 1992، 1993 و 1994 نامزد جایزه خواستنی ترین مرد MTV شد. در اواسط و اواخر سال های 1990 ون دام چندان موردتوجه نبود زیرا فیلم های اکشن دیگر پرطرفدار نبودند. فیلم هایی مانند لژیونر (Legionnaire)، تیم دونفره (Double Team) و برخواسته از مرگ (Wake of Death) با وجود داستان های خوب و اجرای بازیگران موفق نبودند.

ژان کلود ون دام در شیردل

ون دام پس از اکران فیلم JCVD در سال 208 مجددا مورد توجه قرار گرفت و در سری های دیگر مانند سرباز جهانی: احیا (Universal Soldier: Regeneration)، سرباز جهانی: روز حساب (Universal Soldier: Day of Reckoning)، بی مصرف های 2 (The Expendables 2) و غیره حضور یافت. او در سال 2012 در فیلم روسی ” رشوکی در مقابل ناپلئون” (Rzhevsky versus Napoleon) حضور یافت. او در این فیلم در نقش یک مهمان کمیو دارد.

سپس این بازیگر به ژانر فیلم های اکشن بازگشت و در فیلم های “شش گلوله” (Six Bullets)، دشمنان نزدیک (Enemies Closer)، یک تکه گوشت (Pound of Flesh) حضور یافت. در سال 2014 در کمدی اکشن “به جنگل خوش آمدید” (Welcome to the Jungle) شرکت کرد.

زندگی شخصی

ژان کلود هم مانند بازیگران دیگر روابط پرسروصدایی داشت. این بازیگر پنج بار و با چهار زن مختلف ازدواج کرد. او اولین بار در سن هجده سالگی با یک دختر ثروتمند به نام ماریا رودریگز ازدواج کرد که هفت سال از او بزرگتر بود. با رفتن این بازیگر به آمریکا آن دو طلاق گرفتند. با این حال ژان برای مدت طولانی تنها نمایند و به زودی با سینتیا دردریان، دختر صاحب یک شرکت ساخت و ساز که در آنجا به عنوان شوفر کار می کرد، ازدواج کرد. این ازدواج تنها چند ماه دوام داشت و به دلیل شهرت این بازیگر به به طلاق منجر شد.

ژان کلود ون دام و گلدیس پارتیوگز

ژان در مهمانی چاک نوریس با گلدیس پارتیوگز بدن ساز و قهرمان آشنا شد. این زن همسر سوم او بود که پسری به نام کریستوفر و دختری به نام بیانکا به دنیا آورد و بعدها به مهم ترین زن زندگی او تبدیل شد. اما در آن زمان این ازدواج چند سال طول کشید. گلدیس به دلیل روابط ژان با ملکه زیبایی، دارسی لاپیر، شوهرش را ترک کرد. جالب اینجاست که این زن برخلاف خانواده های هالیوودی، خسارت و دارایی شوهرش را دریافت نکرد.

ژان کلود ون دام و خانواده اش

در آن زمان ژان با لاپیه ازدواج کرد و پسرشان نیکلاس به دنیا آمد. در آن زمان مشکلات این بازیگر اعم از اعتیاد به الکل و مواد مخدر به جدایی آن دو انجامید.

ژان برای پنجمین و آخرین بار با مادرش فرزندانش یعنی گلدیس که در شرایط دشوار حامی همسرش بود، ازدواج کرد. آن دو در زادگاه ژان، در کلیسایی در بروکسل ازدواج کردند. ژان بعدها چندین بار تکرار کرد که گلدیس تنها زن محبوب زندگی اوست.

ژان کلود ون دام در امروز

در ژانویه 2016 کارتون پاندای کونگ فو کار 3 (Kung Fu Panda 3) اکران شد و ژان در نقش مستر کروک صداپیشگی کرد. در 2 سپتامبر 2016 فیلم “کیک بوکسور: انتقام” (Kickboxer: Vengeance) که بازسازی یک فیلم اکشن سال 1989 می باشد، اکران شد. ژان در فیلم نخست در نقش یک مبارز جوان به نام کرت اسلون حضور یافت و در نسخه بازسازی شده الن موسی این نقش را برعهده گرفت. ژان نقش مربی او را ایفا کرد که دوراند نام داشت. در سال 2017 ” کیک‌بوکسور: تلافی” (Kickboxer: Retaliation) اکران شد و مایک تایسون بوکسور هم در آن حضور داشت. آب سیاه (Black Water)، تمام شان را بکشید (Kill ‘Em All) و Antwerp Heist از جمله فیلم های او در سال 2017 بودند.

درام اکشن “عشق کامل” (Full Love) در اکران به مشکل برخورد. ژان نقش اصلی را برعهده داشت و کارگردان، تهیه کننده، فیلمنامه نویس و ویرایشگر فیلم هم بود. فیلم کامل در فستیوال کن سال 2010 و فستیوال فیلم شانگهای سال 2014 اکران شد.

فیلم شناسی

  • رینگ خونین – Bloodsport – 1988
  • کیک بوکسور – Kickboxer – 1989
  • شیردل – Lionheart – 1990
  • تاثیر دوجانبه – Double Impact – 1991
  • سرباز دوجانبه – Universal Soldier – 1992
  • جایی برای فرار نیست – Nowhere to Run – 1993
  • مبارز خیابانی – Street Fighter – 1994
  • لژیونر – Legionnaire – 1998
  • برخاسته از مرگ – Wake of Death – 2004
  • JCVD – 2008
  • بازی های ترور – Assassination Games – 2011
  • رشوکی در مقابل ناپلئون – Rzhevsky versus Napoleon – 2012
  • شش گلوله – Six Bullets – 2012
  • دشمنان نزدیک – Enemies Closer – 2013
  • به جنگل خوش آمدید – Welcome to the Jungle – 2014
  • یک تکه گوشت – Pound of Flesh – 2015
  • کیک بوکسور: انتقام – Kickboxer: Vengeance – 2016

تصاویری از ژان کلود ون دام


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (4)

بستن فرم

  1. علی

    خرداد 30, 1402

    ممنون از زحماتتون،منتها شما یه جا تو این بیوگرافی اشتباه کردید.همون جا که گفتید ون دام باشگاه بدنسازی کالیفرنیاشو فروخت و اون چیز تقلبی نگرفت و فلان…در حالی که این طور نبود من مصاحبه کامل ون دام و راجب این که قبل از این که بیاد سینمای هالیوود و شنیدم.اینقدر مشکلات مالی داشت که مجبور شد برای سیر کردن شکمش دزدی کنی که بعد چند سال اعتراف کرد و معذرت خواهی کرد.اصلا اینطور نبود که میگی وضع ما بیش خوب بوده باشه و به سینمای هالیوود راه پیدا کرده باشه خیلیییییی سختی کشید تا بازیگر شد.حتی ون دام میگه من وقتی از بلژیک به آمریکا سفر کردم کل مبلغی که برایم مانده بود فقط ۲۵دلار بود!!

    پاسخ

  2. علی امیری

    بهمن 15, 1400

    من عاشق ژان کلود بودم و به دنبال هنرهای رزمی ده سال تلاش کردم و تمام فیلم‌هایش را دیدم و در واقع الگو و اسطوره من بود و آن زمان خبر از اعتیاد او نداشتم تا زمانی که خودم معتاد شدم و چند سال بعد فهمیدم که او نیز اعتیاد دارد.باورم نشد ودر عجب ماندم از گردش روزگار.خدا کند حداقل من نیز مثل او کاملا ترک کنم و برای همیشه پاک بمانم

    پاسخ

  3. امیرمحب علیان

    مرداد 15, 1400

    واقعا چه زندگی پرفرازونشیبی، داشته، وکلی هم بیزحمت وتلاش به اینجارسید، ازبچگی عاشقش بودم والگویه، زندگیم بود، وهمچنان بافیلمهایش، حال میکنم، عشق است ژان کلود ون دام❤❤❤❤💪💪💪💪💪.

    پاسخ

  4. عبآس

    خرداد 13, 1398

    عجب دورانی داشت واسه خودش! ممنون از مطلبِ بشدت خاطره‌انگیزِ شما

    پاسخ