بیوگرافی کامل آیدان گیلن (Aidan Gillen) از کودکی تا به امروز

نام: آیدان گیلن (آیدان مورفی)

تاریخ تولد: 24 آوریل 1968 (4 اردیبهشت  1347)

سن: 51 سال

محل تولد: دوبلین، ایرلند

قد: 178 سانتی متر

شغل: بازیگر

وضعیت تاهل: متاهل

بیوگرافی آیدان گیلن

آیدان گیلن یک بازیگر ایرلندی با استعداد است که توانست در تئاتر و سینما به درجات بالا برسد. او به خاطر بازی در نقش پیتر بیلیش بازیگر نقش لیتل فینگر در سریال اقتباسی از رمان “ترانه یخ و آتش” جرج مارتین به شهرت رسید. با این حال کارنامه بازیگری او به همینجا خلاصه نشده و در شخصیت های به یادماندنی دیگر هم حضور یافته است.

کودکی و جوانی

این بازیگر آینده در 24 آوریل 196 در شهر ایرلندی دوبلین به دنیا آمد و به مدرسه سنت وینسنت رفت. خانواده آیدان دارای چهار فرزند بودند و او دو خواهر و یک برادر دارد. گفته می شود یکی از خواهران او، فیونولا نیز حرفه بازیگری را انتخاب نمود و برادرش جان پل  یک فیلمنامه نویس و نمایشنامه نویس با استعداد است.

آیدان گیلن

نام خانوادگی واقعی او مورفی است با این حال در ابتدای مسیر بازیگری تصمیم گرفت از نام فامیل مادرش استفاده کند. حتی گفته می شود به دلیل مشکلات با پدرش این نام خانوادگی را انتخاب نکرد. همچنین گفته می شود به خاطر شهرت ادی مورفی در آن زمان این نام را استفاده نکرد. آیدان در این باره چیزی نگفته است.

آیدان گیلن در جوانی

آیدان گیلن در زمان مدرسه علاقه به بازیگری را نشان داد و در تئاتر دوبلین شرکت کرد. گفته می شود اولین اثر او “رؤیای شب نیمه تابستان” از نمایش جاودانه ویلیام شکسپیر است.

فیلم های او

آیدان در نوزده سالگی به لندن رفت تا مسیر شهرت و محبوبیت را بیابد. در آن زمان آنقدر موفق بود که در یک فیلم حضور یابد. این فیلم The Lonely Passion of Judith Hearne نام داشت و درباره یک دوشیزه مسن بود که عاشق یک مرد خوشتیپ شد. مگی اسمیت و باب هاسکینز نقش های اصلی را برعهده داشتند و آیدان هم نقش مکمل را. بنابراین توانست تجربه خوبی به دست آورد.

بلافاصله پس از این فیلم نقش های جدید به او پیشنهاد شد. سپس فیلم های The Courier, Belfry و An Ungentlemanly Act با حضور او اکران شدند. آیدان در مدت زمان کوتاه قدم به قدم حرفه خود را بهبود بخشید. در سال 1993 در قسمت هایی از سریال The Bill حضور یافت.

سال 1999 با چندین نقش مهم برای او موفقیت آمیز بود. او در سریال Queer as Folk در نقش یک شخصیت بحث برانگیز حضور یافت. این سریال جنجال برانگیز و جسورانه بود. داستان درباره گروی از همجنسگرایان است و درنتیجه مشکلات و سختی های افراد متفاوت به خوبی نشان داده می شود. اجرای او در این فیلم توجه طرفداران و منتقدین سختگیر را به خود جلب کرد و واکنش آنها نسبت به بازی او مثبت بود. درنتیجه نامزد بهترین بازیگر مرد آکادمی تلویزیونی بریتانیا شد و متاسفانه جایزه را به دست نیاورد.

آیدان گیلن در دونده مارپیچ

سپس به روزنامه ها اعتراف کرد که از چنین نقش های جسورانه ای ابا ندارد. طبق نظر او همجنسگرایان با افراد عادی فرقی ندارند، بلکه افراد معمولی هستند با رویاها، مشکلات و سختی های خود و جامعه باید پذیرای آنها باشد. این بازیگر فعالیت در تئاتر را رها نکرد و اجرا در نمایش  An Inspector Calls باعث شد نامزد تونی شود، که در عرصه جوایز تئاتر بسیار با ارزش است.

در آغاز سال های 2000 در فیلم های لورنا دون (Lorna Doone)، پرده آخر(The Final Curtain) و قلمروی من (My Kingdom) حضور یافت. در سال 2003 در کمدی “شوالیه های شانگهای” (Shanghai Knights) در کنار اوون ویلسون و جکی چان هنرنمایی کرد. فیلم های دیگر او هم 12 Rounds, Trouble with Sex و Blackout بودند. با این حال موفقیت در سال 2010 به سراغ او آمد و بازی در نقش پیتر بیلیش در سریال “بازی تاج و تخت” (Game of Thrones) به او پیشنهاد شد. پیتر لیتلفینگر یکی از نقش های کلیدی سریال است که به خاطر تخت آهنین هفت قلمرو مبارزه می کند.

آیدان گیلن در بازی تاج و تخت

شخصیت گیلن یک فرد شرور و توطئه گر است که برای رسیدن به نقشه خود جان عده ای را به خطر انداخته است. گرچه او درباره این شخصیت نظر دیگری دارد. آیدن گیلن به روزنامه ها اعتراف کرد:

“به نظر من لیتلفینگر یک مار خوش خط و خال نیست، اما می دانم چرا سرسی و شخصیت های دیگر از او متنفرند. او یک انسان واقعی است!هدف او رسیدن به قدرت مطلق و نشستن بر روی تخت پادشاهی نیست. این هدف برای او خسته کننده و در عین حال خطرناک است. این بازی است که به او انگیزه می دهد.”

علاوه بر آیدن گیلن، سوفی ترنر، امیلیا کلارک، پیتر دینکلیج، کیت هرینگتون و غیره از جمله بازیگران سریال بازی و تاج و تخت هستند.

آیدان گیلن در شوالیه تاریکی برمی خیزد

در سال 2012 فیلم “شوالیه تاریکی برمی خیزد” (The Dark Knight Rises) اکران شد و گیلن با گری الدمن بازی کرد. جالب اینجاست که طرفداران تصاویر او را با گری الدمن مقایسه کرده و آن دو را به هم شبیه می دانند. دو سال بعد و در سال 2014 در فیلم تریلر “سکوت” (Silence) حضور یافت که داستان جذاب آن مخاطبین را در پای صفحه نمایش میخکوب نگه داشت.

زندگی شخصی

این مرد قد بلند مو قهوه ای (قد آیدن 178 سانتی متر است) هرگز در جذب زنان زیبا ناموفق نبوده است. با این حال همیشه مرد وفاداری بوده است و در سن پانزده سالگی با همسرش آشنا شد. از آن زمان زندگی عاطفی اش با این زن گره خورد.

آیدان گیلن و همسرش

الیویا اوفلاناگان انتخاب این مرد بود. این زوج برای مدت ها رابطه شان را تایید نکردند. گفته می شود همسرش تقاضای ازدواج گیلن را نپذیرفت. حتی گفته می شود آنها درباره آینده تفاهم نداشتند و نمی توانستند آینده مشترکی را متصور شوند.

با این حال این زوج در سال 2001 باهم ازدواج کردند. پس از مدتی اولین فرزندشان، دختری به نام بری به دنیا آمد. سپس پسرشان جو متولد شد. خانواده گیلن در زادگاه او ایرلند زندگی می کنند.

آیدان گیلن و فرزندانش

این بازیگر اعتراف کرده که همسر و فرزندانش اولویت اول زندگی او هستند. گیلن جایزه فیلم و تلویزیون ایرلند برای سریال The Wire را به خانواده اش تقدیم کرد.

آیدان گیلن در امروز

این بازیگر برخلاف شهرت و موفقیت فعلی اش آن را کافی ندانسته و هنوز به حضور در پروژه ها ادامه می دهد. در سال 2017 طرفداران از اکران فیلم “شاه آرتور: افسانه شمشیر” (King Arthur: Legend of the Sword) با حضور گیلن باخبر شدند و علاوه بر او چارلی هانم، جود لاو و اریک بانا نیز در این فیلم حضور دارند.

آیدان گیلن در فیلم شاه آرتور: افسانه شمشمیر

در سال 2018 در اینستاگرام و شبکه های مجازی دیگر درباره  حضور او در فیلم “Maze Runner: The Death Cure” (Maze Runner: The Death Cure) که ادامه فیلم “دونده مارپیچ: مشقت‌های اسکرچ” (Maze Runner: The Scorch Trials) بود اخباری شنیده شد. گفته می شود این فیلم به تمام رازها و پرسش های پیش آمده از ابتدای این اثر حماسی پاسخ می دهد.

آیدان گیلن در سریال پیکی بلایندرز

علاوه بر این در مدت زمان کوتاهی طرفداران او را در سریال جنایی محبوب “پیکی بلایندرز” (Peaky Blinders) دیدند.

فیلم شناسی

  • شاه آرتور: افسانه شمشیر – King Arthur: Legend of the Sword – 2017
  • خیابان سینگ – Sing Street – 2016
  • دونده مارپیچ: مشقت‌های اسکرچ – Maze Runner: The Scorch Trials – 2015
  • بازی تاج و تخت – Game of Thrones – 2011
  • فری فال – Freefall – 2009
  • بلک اوت – Blackout – 2008
  • شوالیه های شانگهای – Shanghai Knights – 2003
  • پرده آخر – The Final Curtain – 2002
  • لورنا دون – Lorna Doone – 2000
  • طلا در خیابان ها – Gold in the Streets – 1998
  • موجو – Mojo – 1997
  • Some Mother’s Son – 1996
  • دایره دوستان – Circle of Friends – 1995
  • The Courier – 1988
  • The Lonely Passion of Judith Hearne – 1987

تصاویری از آیدان گیلن

kinopoisk.ru
kinopoisk.ru
kinopoisk.ru
kinopoisk.ru

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم

  1. انا

    مرداد 16, 1401

    این جذاب لنتی با اون لهجه و صدای خش خشی لنتی ترش منو مجنون خودش کرده..تمامی حس هاش در بازی سر جاشونن و درست و به اندازه به مخاطب انتقال پیدا می کنه…شیوه بازی و اکت ها و نگاه های عمیقش اصلا یه جوریه که من شخصا پر پرم براش…فعلا 10 هیچ از بقیه برای من جلوعه…مخصوصا الان که پا به سن گذاشته…حقش خیلی بیشتر از ایناست… حد اقل یه نظر پای این مقاله باید می بود…

    پاسخ