بیوگرافی کامل اد هریس (Ed Harris) از کودکی تا به امروز

نام: اد هریس (ادوارد آلن هریس)

تاریخ تولد: 28 نوامبر 1950 (7 آذر 1329)

سن: 68 سال

محل تولد: انگل وود، ایالات متحده آمریکا

قد: 1.75 سانتی متر

شغل: بازیگر، کارگردان و تهیه کننده

وضعیت تاهل: بازیگر

بیوگرافی اد هریس

اد هریس یک بازیگر و کارگردان آمریکایی است که به خاطر بازی در فیلم های “ورطه” (The Abyss)، “آپولو 13” (Apollo 13)، “د راک” (The Rock)، “نمایش ترومن” (The Truman Show)، “یک ذهن زیبا” (A Beautiful Mind)، “تاریخچه خشونت” (A History of Violence) و “آپالوسا” (Appaloosa) معروف شد. اد هریس چهار بار نامزد اسکار شد اما هنوز این جایزه را به دست نیاورده است. با این حال دو باره برنده جایزه گلدن گلوب شد.

اد هریس در 28 نوامبر 1950 در نیوجرسی به دنیا آمد. در ابتدا پدرش فروشنده بود و در اوقات بیکاری با گروه کر آواز می خواند. پس از مدتی فروشگاه خود را باز کرد. مادرش هم در آژانس مسافرتی کار می کرد. خانواده اد در تئاتر و سینما حضور نداشتند و درنتیجه اد هم به این حرفه فکر نمی کرد. او در مدرسه بیش از هر چیز به ورزش علاقه داشت. حضور او در تیم فوتبال و بیسبال با نتایج خوبی همراه بود. او حتی بورسیه ورزشی هم دریافت کرد و در دانشگاه کلمبیا، یکی از بهترین دانشگاه های آمریکا، به تحصیلات خود ادامه داد. او از این شانس استفاده کرد اما به زودی علاقه به ورزش را از دست داد.

اد هریس در جوانی

سپس شروع به نواختن ویولن کرد و به زودی آن را نیز رها نمود. زیرا هربار که این کار را انجام می داد سگش می ترسید و به گوشه ای می خزید. در سال 1971 دانشگاه را ترک کرد و به اوکلاهاما، محل زندگی خانواده اش در آن زمان، رفت. اد به دانشگاه محلی وارد شد، در نمایش های مدرسه شرکت کرده و تصمیم گرفت به یک بازیگر معروف هالیوود تبدیل شود. بنابراین دانشگاه را ترک کرد، لوازمش را جمع کرد و به لس آنجلس رفت. او به یک بازیگر حرفه ای تبدیل شد و از مرکز هنرهای زیبای کالیفرنیا مدرک گرفت. اد معتقد است اگر بازیگر نمی شد به یک معلم تاریخ تبدیل می شد.

فیلم های او

اد هریس با نقش آفرینی در فیلم ها و سریال های نه چندان محبوب حرفه اش را آغاز کرد. فیلم مهم او در آن زمان “کما” (Coma) بود که در سال 1978 اکران شد. در سال های بعدی به دلیل حضور در پروژه های کم بودجه چندان پیشرفت نکرد. فیلم مهم او در این زمان “مردان واقعی” (The Right Stuff) بود که در سال 1983 اکران شد. بی توجهی کارگردان ها به او در این زمان اد را چندان ناراحت نکرد زیرا در تئاتر فعال بود.

اد هریس در ورطه

در سال 199 با بازی در تریلر “ورطه” شرایط برای او دگرگون شد و پس از اکران فیلم به یک بازیگر محبوب کارگردان ها بدل گشت. از آن زمان هرسال در چند فیلم حضور می یابد. در سال 1993 این بازیگر در درام جنایی برنده جایزه اسکار “شرکت” (The Firm) با بازی تام کروز در نقش اصلی بازی کرد. این فیلم براساس رمانی به همین نام نوشته جان گریشان ساخته شد و درباره شرکتی است که با مافیا همکاری می کند.

اد هریس در فیلم شرکت

در سال 1996 شان کانری، نیکلاس کیج و اد هریس در فیلم اکشن “د راک” از مایکل بی نقش های اصلی را ایفا کردند. هریس نقش فرانسیس هامل، ژنرال نیروی دریایی آمریکا در جنگ های عراق و ویتنام را بازی می کند. سربازان هامل در ماموریت های مخفی شرکت می کرد و سپس متوجه شد خانواده سربازان قربانی مشغول در ماموریت های سری خسارت دریافت نمی کنند، زیرا این اسناد محرمانه هستند. خانواده های خشمگین آنها به رهبری فرمانده شورش کرده، سلاح ها را دزدیده و کنترل جزیره متروک آلکاتراز را به عهده گرفته و گروهی از تروریست ها را گروگان گرفتند. ویژگی های ظاهری و بدنی هریس در این فیلم جالب بود. گرچه قد هریس 175 سانتی متر است اما مهارت های مبارزه و فیزیک او خیره کننده بود.

اد هریس در فیلم د راک

در سال 1998 هریس در درام “ترومن شو” نقش کریستوف کارگردان را ایفا کرد. این فیلم با نمایش استعداد جیم کری به یکی از برترین آثار سینما تبدیل شد. کارگردان ها به ساخت فیلم های الهام گرفته از این فیلم ادامه داده و حتی یک بیماری براساس آن نامگذاری شد.

هریس تاکنون چهار بار نامزد اسکار شده اما هرگز این جایزه را دریافت نکرده است. او همچنین چهار بار نامزد گلدن گلوب شد و این جایزه را به دست آورد.

اد هریس در یک ذهن زیبا

در کارنامه بازیگری اد بیش از 70 فیلم دیده می شود. فیلم های یک ذهن زیبا، ساعت ها (The Hours)، رادیو (Radio)، تاریخچه خشونت، پالوک (Pollock)، نمایش ترومن، از جمله بهترین آثار او هستند. پروژه مهم دیگر او “گنجینه ملی: کتاب رمز” (National Treasure: Book of Secrets) بود که در سال 2007 اکران شد و بیش از 450 میلیون دلار فروش داشت، چیزی حدود سه برابر بودجه ساخت.

زندگی شخصی

اد هریس درباره زندگی شخصی خود صحبت نکرده و آن را پنهان نگه می دارد. البته در این زمینه هم موفق است. او برخلاف بسیاری از ستاره های سینما یک مرد خانواده است که 33 سال با همسرش امی مدیگان زندگی می کند. آن دو در پاییز 1983 و حین فیلمبرداری فیلم “مکان‌هایی در قلب” (Places in the Heart) باهم آشنا شدند. اما این تنها همکاری آن دو نبود زیرا در فیلم های بسیاری باهم حضور داشتند.

شش ماه پس از ازدواج و در بهار سال 1983 دخترشان لی لی دولرس به دنیا آمد. او اکنون بزرگ شده و یک زن مستقل است.

اد هریس و خانواده اش

سرگرمی این بازیگر خوابیدن است زیرا به دلیل مشغله اش برای خواب وقت زیادی ندارد. او به آزادی اهمیت می دهد اما به نظرش آزادی چیزی نیست که مردم به خاطر آن فریاد بزنند. اد می گوید غیرممکن است کسی در یک عصر با اوست دوست شود. زیرا با دوستان قدیمی اش خوش تر و راحت تر است. اد تولد دخترش را بهترین اتفاق زندگی می کند و درباره کودکی اش چندان صحبت نمی کند. او با شوخی می گوید پیر شده و آن دوران را به خاطر نمی آورد.

اد هریس در امروز

در سال 2016 اد هریس در سریال فانتزی وسترن “وست ورد” (Westworld) نقش اصلی منفی مرد سیاهپوش را ایفا کرد. این سریال براساس فیلمی به همین نام از مایکل کریکتون محصول سال 1973 ساخته شد.

اد هریس در سریال وست ورد

هردو اثر براساس پارک تفریحی وست ورد نامگذاری شدند و داستان درباره شخصیت های ربات اندرویدی است که در این پارک قرار دارند و انسان ها می توانند به آنجا و هر عملی که دوست دارند انجام دهند، بنابراین روایت های پیچیده ای شکل می گیرد تا مهمان ها سرگرم شوند. در ابتدا هر چرخه حافظه ربات ها پاک می شود. لذت این پارک در این است که مهمان ها هرکاری که دوست دارند انجام می دهند به جز آسیب به انسان های دیگر.

در این سریال سه روایت متقاطع وجود دارد. دلرس (ایوان ریچل وود)  یک ربات زن است که دائم توسط مرد سیاهپوش شکنجه شده و به دلیل وجود ایراد در سیستمش یک ماجرا را بارها و بارها تجربه می کند. از سوی دیگر مایو (تاندی نیوتون) خاطرات نقش های قبلی خود را به خاطر داشته و خالق پارک (آنتونی هاپکینز) و کارکنان مشغول خلق حالت های رفتاری جدید ربات ها هستند.

اد هریس در فیلم مادر

در سال 2018 فصل دوی این سریال پخش شد و در قسمت آخر فصل اول خالقان به این موضوع اشاره کردند که فصل دوم به ژاپن قرون وسطی می پردازد.

در سال 2016 اد هریس در کمدی ملودرام “قوانین صدق نمی‌کنند” (Rules Don’t Apply) و در سال 2017 در تریلر کارآگاهی “مادر!” (قوانین صدق نمی‌کنند) حضور یافت. این بازیگر اکنون در پروژه علمی تخیلی “طوفان جغرافیایی” (Geostorm) حضور دارد. داستان درباره خلق ماهواره های تنظیم کننده آب و هوا پس از آغاز طوفان است. اما پس از بروز اشتباه در شبکه ماهواره ها، سیستم محافظتی خود خطرساز می شود.

فیلم شناسی

  • آخرین انسان بی گناه – The Last Innocent Man – 1987
  • ورطه – The Abyss – 1989
  • شرکت – The Firm – 1993
  • آپولو 13 – Apollo 13 – 1995
  • د راک – The Rock – 1996
  • نمایش ترومن – The Truman Show – 1998
  • معجزه سوم – The Third Miracle – 1999
  • یک ذهن زیبا – A Beautiful Mind – 2001
  • ساعت ها – The Hours – 2002
  • رادیو – Radio – 2003
  • دو بلیت برای بهشت – Two Tickets to Paradise – 2006
  • پاک کننده – Cleaner – 2007
  • رسیدن به خانه – Touching Home – 2008
  • من اینم – That’s What I Am – 2011
  • فرار در سراسر شب – Run All Night – 2015
  • وست ورد – Westworld – 2016

تصاویری از اد هریس


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. filmnegar

    خرداد 8, 1398

    به نظر من فیلم دشمن پشت دروازه ها (به انگلیسی: Enemy at the Gates) یکی از بهترین کارهای اد هریس است که در این گفتار نامی از آن نیامده است. (عکس دوم از تصاویری از اد هریس)

    پاسخ