5 دلیل موفقیت بهترین برنامه نویسان جهان

اسوتلانا ولیکانوا سهام دار بانک و بنیان گذار دانشگاه اروپایی Harbour.Space، این دانشگاه را برای جمع آوری داده های علمی بارسلون اسپانیا راه اندازی نموده است. با اینکه این دانشگاه در سپتامبر 2016 افتتاح شده اما به موفقیت هایی دست یافته است. تمام دوره های این دانشگاه چرخشی بوده و توسط متخصصانی تدریس می شود که به صورت چرخشی حضور دارند نه تمام مدت سال. در نتیجه دانش آموزان این دانشگاه می توانند از افراد موفق سراسر جهان آموزش ببینند.

در فوریه 2017، این دانشگاه یک دوره بین المللی رقابتی برنامه نویسی برپا کرد. این دوره همانند مسابقات المپیک برترین های جهان در عرصه برنامه نویسی را باهم رقابت داد. در 2016، 40266 شرکت کننده از 2736 دانشگاه 102 کشور جهان، در این مسابقه شرکت کردند تا به فینال جهانی راه پیدا کنند. این فینال در 20 می 2016 در داکوتای جنوبی برگزار می شود.

برای دانستن رمزهای موفقیت با این افراد موفق در عرصه برنامه نویسی گفتگو شده است: کامران الهیان (Kamran Elahian)، بنیان گذار و کارآفرین در Global Catalyst Partners؛ و مایکل لوین (Michael Levin)، محقق اصلی Yandex Data Factory، محقق برتر روسیه و دارنده مدال های نقره و برنز در کنفرانس های ACM ICPC. به گفته آن ها رمز موفقیت فقط در سروکار داشتن با مشکلات مربوط به کامپیوتر خلاصه نمی شود، بلکه باید از هوش احساسی و ارتباط دادن برنامه نویسی های کامپیوتری به دنیای واقعی، مطلع بود.

1. برای حل مشکلات به راه‌های جدید فکر کنید

براساس گفته های کامران الهیان، در حل مشکلات کامپیوتری 2 جنبه وجو دارد: 1) یادگیری الگوریتم های تفکر، و 2) یادگیری سازماندهی الگوها و ارتباط دادن نقاط. هردوی این ها به میزان مشکلات کامپیوتری بستگی دارد، بنابراین اولین عنصر برنامه نویسی این است که روش های استاندارد حل مشکلات را یاد گرفته و از آن ها استفاده کنیم.

از سوی دیگر، مهم تر این است که به جای استفاده از ترفندهای قبلی راه حل و روش های جدید به کار ببریم. زیرا دلیل اصلی پیروز شدن در این رقابت ها این نیست که از ترفندهای موجود استفاده کنیم، بلکه باید خلاقیت و نوآوری داشته و روش های جدید ایجاد نماییم.

2. کار تیمی و هوش احساسی را یاد بگیرید

مایکل لوین بر اهمیت کارتیمی در دانش کامپیوتر تاکید می کند. زیرا بیشتر تیم های موفق وظایف را دسته بندی می کنند: ممکن است فردی که در ریاضی موفق تر است به حل مشکل اختصاص داده شود، درحالی که افراد دیگر عبارت ریاضی او را به کد تبدیل کنند. برخی از گروه ها براساس تخصص افراد به آن ها وظایفی را محول می کنند، مانند اعداد، هندسه و برنامه نویسی.

پس از انتخاب وظایف اعضا باید از هوش احساسی خود استفاده نموده و باهم همکاری کنند. الهیان اعتراف می کند که هوش احساسی یکی از دلایل اصلی موفقیت در برنامه نویسی است که اغلب نادیده گرفته شده است. با اینکه این عمل به برنامه نویسان کمک کرده تا در رقابت ها موفق عمل کنند، در دنیای واقعی هم اهمیت دارد: برای مثال، کارآفرینان باید مشتری را شناخته، خود را به جای آن ها بگذارند و مشکلات مهم آن ها را، هرچند مشکل، حل کنند.

3. از ریاضی شروع کرده و سپس به سراغ اپلیکیشن‌ها بروید

مایکل لوین که با انجمن المپیاد برنامه نویسی ارتباط دارد، در دانشگاه مسکو به تحصیل درباره برنامه نویسی مشغول شد و ریاضی را سفت و سخت فرا گرفت، اما درباره دانش کامپیوتر چیز زیادی یاد نگرفت. او با مشارکت در رویدادهای ICM توانست درباره دانش کامپیوتر اطلاعاتی کسب کند.

لوین امیدوار است که برای ارتقا و سازگاری برنامه نویسی با جهان واقعی، انجمن ICM اپلیکیشن و تکنولوژی های مختلف را آموزش دهد. انجمن ICM 40 ساله است و مدت هاست که مسئله های تخصصی تولید کرده است اما به عقیده لوین بهتر است به اپلیکیشن های کاربردی روی آورده تا باعث شود این رقابت ها کاربردی شوند.

4. با صنایع مشارکت کنید

برای وارد شدن این انجمن به دنیای واقعی، می توان شرکت ها و دانشگاه ها را با اصول برنامه نویسی رقابتی آشنا کرد، که البته این اتفاق تا حدی رخ داده است. برای مثال، لوین با یک کالج اقتصادی در مسکو آشنا شده که از طریق یک برنامه نویسی جدید با Yandex، برترین موتور جستجوگر روسی، شریک شده است. لوین و گروه اش در تلاش هستند تا یک رقابت بین المللی ایجاد کنند که برنامه نویسی رقابتی را با یادگیری ماشین ترکیب کند.

در رابطه با مشارکت با صنایع، این رویداد توسط صنایعی مانند Codeforces, Kaspersky Lab, One Rag Time پشتیبانی شده و موسسان آن امیدوار هستند که صنعت با ایجاد مسئله ها و راهنمایی و ارتقای مهارت، از برنامه نویسان جوان پشتیبانی کند.

5. باعث اتحاد افراد بین‌المللی برای حل مسائل بین‌المللی شوید

در نهایت موسسان به این نتیجه رسیدند که این رویداد می تواند مردم جهان را به هم متصل کند. برای مثال در کنفرانس و رقابتی که در بارسلون برگزار شد شرکت کنندگان 25 دانشگاه از 20 کشور جهان دور هم جمع شدند که جغرافیای آن از ایالات متحده تا ژاپن را فرا گرفت.

به گفته الهیان، “با گردآوری افراد مختلف حتی می توان درباره مسائل سیاسی صحبت کرد. هرچقدرهم که افراد ملیت های مختلف به دلیل مشکلات پیش آمده از هم دور باشند، به وسیله این رویدادها می توانند به هم نزدیک شوند.” البته در سال جدید به دلیل قوانین مهاجرتی آمریکا برخی از افراد خارجی با مشکل مواجه شدند. امیدواریم که شرکت های تکنولوژی و انجمن های کارآفرینی بتوانند روح وحدت را بیدار کرده و افراد مختلف از ملیت های مختلف را به یکدیگر نزدیک کنند.

برای نتیجه گیری از دو دانشجوی شرکت کننده از آموزشگاه تکنولوژی هندی در کاناپور در باره تجربه شان سوال شد. “در اینجا فشار بسیاری وجود دارد! ما عادت نداریم با چنین رقبای قدری رقابت کنیم.” این دومین سال فعالیت شرکت کنندگان هندی است.

“ساهیل گراور، یکی دیگر از اعضای تیم اضافه کرد، “فینال عالی بود، اما غذای گیاهی در بارسلون به سختی یافت می شود.”

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم