اینترنت اشیا چیست؟

در دنیای امروز معمولاً درباره مسائل مختلفی در گوگل جستجو می‌کنیم، از جستجو درباره عوامل موفقیت گرفته تا راه‌های یافتن عشق واقعی. اما حالا زمان آن است که معنای واقعی “اینترنت اشیا” را جستجو کنیم.

کاربران اینترنت درباره این عبارت سؤال‌های مختلفی مطرح نموده‌اند اما سؤال واقعی این است که این موضوع در زندگی واقعی چه کاربردی خواهد داشت. ما مهم‌ترین و بیشترین سؤالات مطرح‌شده دراین‌باره را جمع‌آوری نموده و به آن‌ها پاسخ داده‌ایم.

اینترنت اشیا چیست (و چرا اهمیت دارد)؟

اینترنت اشیا چیز تازه و نوینی نیست و دهه‌هاست که شرکت‌های مختلف دراین‌باره به بحث می‌پردازند و اولین دستگاه تستر وصل شده به اینترنت در اجلاس در سال 1989 رونمایی شد.

اینترنت اشیا به این معناست که لوازم مختلف را به اینترنت متصل نموده و اجازه دهیم که با ما و وسایل دیگر مرتبط باشند. برای مثال یک یخچال هوشمند می‌تواند به شما اطلاع دهد که شیر تمام‌شده، و یا به شما پیامک دهد که یکی از خوراکی‌ها فاسد شده و یا تمام‌شده است.

یکی از اولین کشورهایی که از این سیستم استفاده می‌کند، بریتانیا است که از سیستم گرمایشی هوشمند استفاده می‌کند، زیرا دولت به شرکت‌های گرمایشی دستور داده که از معیارهای هوشمند استفاده کنند. به کمک این سیستم هوشمند می‌توانید زمانی که کسی در خانه نیست دستگاه را خاموش‌کنید، در هوای آفتابی دما را کم کنید و از راه دور دما را کنترل نمایید. این سیستم به‌وسیله دوربین‌های حسگر و یا نبود موبایل هوشمند شما در خانه، متوجه می‌شود که شما در خانه نیستید.

اما امنیت اینترنت هوشمند فراتر از متصل نمودن لوازم‌خانگی است، فرض کنید شهرهای مختلف با یکدیگر ارتباط هوشمند داشته و ترافیک را کنترل کنند، سطل زباله‌های هوشمند اطلاع دهند که چه زمانی باید خالی شوند و صنایع مختلف بر همه‌چیز از محصولات زراعی تا عملکردهای مختلف نظارت داشته باشند.

اهمیت اینترنت اشیا در چیست؟ دلیل تأکید دولت‌ها بر استفاده از این سیستم این است که همه تنظیمات هوشمند شده و دیگر انرژی تلف‌شده نخواهیم داشت. البته برخی از لوازم هوشمند بیشتر جنبه تکنولوژی دارند تا کاربردی، مانند یخچال‌های هوشمند، به همین دلیل است که دولت بریتانیا بر سیستم گرمایشی تأکید بیشتری دارد.

آیا اینترنت اشیا ایمن است؟

هر چیز جدیدی مشکلات خود را دارد و نبود ایمنی و فضای خصوصی یکی از چالش‌های اینترنت اشیا است. تمام سیستم‌ها و لوازم می‌توانند اطلاعاتی راجع به افراد جمع‌آوری نموده و بدانند چه زمانی در منزل حضور دارید و یا چه‌کاری انجام می‌دهید و تمام این اطلاعات در اختیار مردم و شرکت‌ها قرار می‌گیرد.

متخصصان امنیتی نبود امنیت و فضای خصوصی این سیستم را موردانتقاد قرار داده و برای اثباتان لوازمی مانند مانیتورهای کودک، سیستم روشنایی خودکار، یخچال‌های هوشمند، و سیستم‌های شهری مخصوص ترافیک را هک کرده‌اند. البته هکرها سیستم اینترنت اشیا را موردانتقاد قرار نداده‌اند، بلکه نبود سیستم‌های امنیتی را نقد کرده‌اند. زیرا هنوز که این سیستم هنوز رایج نشده جرائم مربوط به آن کمتر است، اما با همه‌گیری آن جرائم مربوطه افزایش خواهد یافت.

بنابراین پاسخ این است که اینترنت اشیا امن است، زیرا لوازم متصل به آن هوشمند هستند، مانند کامپیوتر شخصی که در معرض خطر قرار دارد اما اگر ایمنی آن را افزایش دهید با مشکلی مواجه نخواهید شد. بنابراین دلیلی ندارد که نگران امنیت و ایمنی اینترنت اشیا باشیم.

اینترنت اشیا چگونه می‌تواند بر کار و تجارت تأثیر بگذارد؟

این پاسخ به نوع تجارت بستگی دارد. شرکت‌های تولیدی می‌توانند بیش از سایر شرکت‌ها از این سیستم استفاده کرده و ابزار، ماشین‌آلات و کارکنان خود را کنترل می‌کنند. کشاورزان هم می‌توانند با کمک حسگرهایی که آن‌ها را از رشد محصولات مطلع می‌کنند، محصولات باکیفیت‌تری داشته باشند.

دراین‌باره می‌توان مثال‌های زیادی زد، زیرا همان‌طور که کامپیوتر و اینترنت به همه مشاغل و تجارت‌ها راه‌یافته است، اینترنت اشیا هم می‌تواند مورداستفاده قرارگرفته و عملکرد شرکت‌ها و کارکنان را افزایش دهد. اما شاید برای کارکنان خبر خوبی نباشد زیرا دائم تحت کنترل هستند و رئیسشان می‌داند که برای مثال برای آماده کردن چای چقدر در آشپزخانه معطل می‌شوند. از سوی دیگر یک چای‌ساز هوشمند می‌داند چه موقع به چای نیاز دارید و آن را برایتان آماده می‌کند.

اینترنت اشیا در امور بهداشتی و سلامتی چه نقشی دارد؟

امروزه هم ساعت‌های هوشمند و یا مچ‌بندهای تناسب‌اندام وجود دارند که تعداد گام‌ها و یا ضربان قلب را بررسی می‌کنند، همچنین مانیتورهای هوشمند و داروی پیشرفته جان عده زیادی را نجات می‌دهد.

ازجمله ایده‌های جالب عبارت‌اند از: حسگرهای هوشمند که تعداد لرزش‌های بیماری پارکینسون را گزارش می‌دهند و از گزارش نوشتاری بهتر عمل می‌کنند؛ مانیتورهای سونامبا که افراد بیمار و مسن را کنترل نموده و از وقوع اتفاقات ناگوار پیشگیری می‌کنند؛ و بیماران قلبی با کمک AliveCore از ضربان قلب نامنظم مطلع می‌شوند.

قسمت بهداشت و سلامت بخشی است که جان انسان‌ها را نجات می‌دهد، بیماری‌ها را کنترل می‌کند و باعث ایجاد روش‌های درمانی جدید می‌شود. از سوی دیگر سلامت به زندگی ما بستگی داشته و اینترنت اشیا با ایجاد راه‌های درمانی می‌تواند مؤثر واقع شود.

آیا اینترنت اشیا واقعی است؟

این سؤال بیشترین سؤال جستجو شده در گوگل بود. در حقیقت پاسخ به این سؤال مشکل است زیرا همیشه تکنولوژی جنبه بازاریابی هم داشته است و مشخص نیست که آیا انجام می‌گیرد و مفید است یا خیر. از سوی دیگر هنگام تولید آیفون بسیاری از افراد آن را مسخره کردند.

اما اینترنت اشیا ازجمله پروژه‌هایی است که به یک فرد یا شرکت وابسته نیست. شاید ایده‌هایی مانند لوازم هوشمند و یخچال هوشمند مؤثر واقع نشوند و فراموش شوند اما حسگرها و دستگاه‌های هوشمند می‌توانند مفید واقع‌شده و به همین دلیل استفاده شوند.

در دهه بعدی ممکن است تمام لوازم ما به اینترنت اشیا متصل باشند و یا فقط برخی از آن‌ها، حتی ممکن است بدون اینکه نام اینترنت اشیا را به کار ببریم از آن‌ها استفاده کنیم. همانطورکه امروزه تلفن‌های هوشمند را به کار می‌بریم.

به‌هرحال اینترنت اشیا یک واقعیت است، اما اینکه در آینده استفاده شود یا خیر حتی گوگل هم نمی‌تواند به این سؤال پاسخ دهد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم