نقش تکنولوژی‌های پوشیدنی در کار و تجارت

تکنولوژی‌های پوشیدنی مانند ساعت هوشمند و هدست های واقعیت مجازی (VR) با فروش بالا، توجه عموم را به خود جلب نموده‌اند. بنا به گزارش CCS Insight، فروش این تکنولوژی روزبه‌روز بیشتر می‌شود، طبق این گزارش در سال جدید 96 میلیون تکنولوژی پوشیدنی به فروش رسید که ارزش آن 10.8 میلیارد دلار بود و این تعداد تا سال 2021 به 185 میلیون خواهد رسید که ارزش آن 16.9 میلیارد خواهد بود.

زمانی که واژه تکنولوژی پوشیدنی به گوشمان می‌خورد معمولاً به یاد ساعت‌های اپل و Fitbit می‌افتیم که بر مچ دستتان بسته می‌شوند و یا علاقه‌مندان به بازی‌های کامپیوتری از هدست های واقعیت مجازی مانند Oculus Rift استفاده می‌کنند.

اما آیا می‌توان این تکنولوژی را در کار و تجارت خود به کار برد؟ شرکت‌ها چگونه می‌توانند با کمک تکنولوژی‌های پوشیدنی تجربه خرید بهتری در اختیار مشتری قرار دهند؟

یک شانس طلایی

این سؤالی بود که شرکت Princess Cruises چندین سال پیش مطرح کرد تا در کشتی‌های تفریحی تکنولوژی به نام Ocean

Medallion قرار دهد که به‌جای گوشی‌های هوشمند، کارت‌های اعتباری و دیگر وسایل هوشمند استفاده شود.

این وسیله می‌تواند به مچ دست بسته شود، در جیب و یا کیف گذاشته شود و کارهایی مانند وب گردی تا پرداخت را انجام دهد. مهمان‌ها می‌توانند با گوشی مویابل خود کارهای مربوط به رزرو را انجام دهند و با نزدیک شدن به مکان رزرو شده این تکنولوژی جدید به آن‌ها یادآوری می‌کند تا بدون هیچ مشکلی از سفارش خود لذت ببرند. کارمندان هم پس از خارج شدن مهمان‌ها از کابین، باخبر می‌شوند و می‌توانند خدمات مختلف مانند تمیزکاری را انجام دهند، بدون اینکه به مهمان‌ها آزار برسانند.

این کشتی‌ها برای استفاده از این تکنولوژی 122 کیلومتر کابل، 7000 حسگر و 650 رادار نصب کرده‌اند، اما ازآنجایی‌که این تکنولوژی باعث می‌شود مشتری تجربه بهتری کسب کند، بنابراین ارزش سرمایه‌گذاری را دارد.

“ما بهترین تجربه را در اختیار مشتری قرار می‌دهیم.”

تونی رابرتز، معاون شرکت‌های Princess Cruises در انگلستان و اروپا

تونی رابرتز، معاون شرکت‌های Princess Cruises در انگلستان و اروپا، این‌گونه می‌گوید: “هدف ما این است که خدمات بیشتری در اختیار مشتری خود قرار دهیم تا این شرکت اولین انتخاب مشتری‌هایمان باشد.”

“ما بهترین تجربه‌ها را در اختیار مشتری خود قرار می‌دهیم تا آن‌ها بهترین تعطیلات را تجربه کنند. زیرا در آینده نزدیک این خدمات و شخصی‌سازی رایج می‌شود و همانطورکه در خریدهای اینترنتی‌شان احساس امنیت دارند در استفاده از این تکنولوژی هم احساس امنیت می‌کنند.”

یک چشم‌انداز جدید

جفری رأس (Jeffrey Ross)، مشاور املاک Cardiff، یک تکنولوژی واقعیت مجازی توسعه داده است که مشتری می‌تواند از خانه خود ملک موردنظرش را بررسی کند.

آن‌ها از خانه‌هایی که برای فروش هستند فیلم‌های 3 بعدی تهیه کرده و مشتری می‌تواند با عینک‌های VR این فیلم‌ها را تماشا کند. جفری رأس معتقد است که با استفاده از این تکنولوژی از رقبای خود پیشی گرفته است زیرا این تکنولوژی از مدل قدیمی نشان دادن خانه به مشتری حضوری، مقرون به‌صرفه‌تر است.

“تا سال 2025، حدود 500 میلیون هدست VR در سراسر جهان وجود خواهند داشت.”

بخش‌های دیگری هم هستند که از تکنولوژی پوشیدنی بهره می‌برند. هدست های هندزفری با صفحه‌نمایش می‌تواند برای مشاغلی مفید باشد که کارهای امداد و نجات انجام می‌دهند، همچنین می‌تواند به مهندسان و تکنسین‌ها کمک کند، زیرا حتی در حین حمل لوازم هم می‌توانند با تماشای صفحه‌نمایش بررسی‌های لازم را انجام دهند.

امکانات دیگر

تکنسین BP به نام بلین توکی (Blaine Tookey) یکی از پیشگامان استفاده از تکنولوژی پوشیدنی است. “این تکنولوژی همان انقلابی بود که منتظرش بودیم. این تکنولوژی دانش فرد در زمینه موردنظر را افزایش داده، دقت کارمندان را حین کار بیشتر می‌کند، کارمندان را از مراحل انجام‌شده باخبر می‌سازد.”

حتی تجارت‌هایی که به استفاده از تکنولوژی‌هایی نظیر هدست و یا دستگاه‌های هوشمند چندان تمایلی ندارند می‌توانند از ویژگی‌های دیگر این تکنولوژی استفاده کنند.

تا سال 2025 بیش از 500 میلیون هدست VR در سراسر جهان وجود خواهد داشت که به شرکت‌ها و مشتری‌ها اجازه می ده بیشتر باهم در ارتباط باشند. حتی در حال حاضر هم برای استفاده از این تکنولوژی پتانسیل بسیاری وجود دارد، برای مثال مراکز درمانی می‌توانند با کمک این تکنولوژی بیماران را کنترل کنند و یا مدیران شرکت‌ها حتی در خارج از شرکت اوضاع آنجا را کنترل نمایند، و یا صنایعی که به نرم‌افزارهای هوشمند مختلف نیاز دارند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم