بیوگرافی کامل جیمز فرانکو (James Franco) از کودکی تا به امروز

نام: جیمز فرانکو (جیمز ادوارد فرانکو)

تاریخ تولد: 19 آوریل 1978 (30 فروردین 1357)

محل تولد: پالتو آلتو، ایالات متحده آمریکا

قد: 1.80 سانتی متر

شغل: بازیگر، کارگردان، فیملنامه نویس و نویسنده

وضعیت تاهل: مجرد

بیوگرافی جیمز فرانکو

جیمز فرانکو یک بازیگر، کارگردان، فیلمنامه نویس و تهیه کننده آمریکایی است. این هنرمند و نویسنده و مدرس تهیه کنندگی در دانشگاه نیویورک در پالتو آلتوی کالیفرنیا به دنیا آمد. داگ فرانکو، پدر این هنرمند پرتقالی بوده و در سیلیکون ولی تجارت خود را اداره می کند. بتسی ورن، مادر این ستاره یهودی بود. گفته می شود والدین او از روسیه مهاجرت کرده بودند. بتسی رمان و شعر می نوشت و ویراستار نشریات بود. جیمز دو برادر کوچکتر به نام های تام و دیوید هم دارد. این برادران باهم ارتباط خوبی دارند. دیوید هم بازیگر است و با نام دیو فرانکو شناخته می شود.

جیمز به مدرسه رفت اما دوران آسانی نداشت. در سن 13 سالگی برای اولین بار با پلیس دچار مشکل شد. طی دو سال بعدی به جرم مصرف الکل، دیوارنگاری و سرقت عطر از فروشگاه ها دستگیر می شد. او حتی برای مدتی بستری شد و از آن به بعد هم خوب درس خواند و هم قانون شکنی را کنار گذاشت. جیمز در دبیرستان پالتو آلتو ریاضیات می خواند و حتی در شرکت مهم تجهیزات هوافضایی لاکهید مارتین کار کرد. او در نمایش های مدرسه هم شرکت می کرد.

جیمز فرانکو در کودکی

پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان در سال 1996 به دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس رفت و می خواست در رشته ادبیات انگلیسی تحصیل کند. اما یک سال درس خواند و سپس به کلاس های بازیگری رابرت کارنیج در پلی هاس وست رفت. فرانکو پس از بازیگری به دانشگاه بازگشت و در سال 2008 مدرک گرفت. او همچنین در رشته نمایش پردازی دانشگاه کلمبیا و رشته کارگردانی دانشگاه نیویورک فارغ التحصیل شد. جیمز همچنین دیپلم کالج کارولینای شمالی را دریافت کرد زیرا در آنجا در رشته شعر و ادبیات تحصیل نمود.

فیلم های او

جیمز فرانکو در فیلم ها و سریال های تلویزیونی مانند Pacific Blue، 1997، To Serve and Protect، Profiler و غیره شرکت کرد. اولین نقش او در سریال تلویزیونی نوجوانانه Freaks and Geeks بود که در 18 قسمت آن حضور یافت اما این سریال محبوب نشد. بنابراین بیوگرافی سینمایی او آغاز شد. اولین حضور سینمایی او درام “هرگز بوسیده نشده” (Never Been Kissed) و اولین نقش مهم او کمدی جوانانه Whatever It Takes در سال 2000 بود.

این بازیگر در آغاز هزاره جدید مشهور شد. در سال 2001 در فیلم زندگی نامه ای “جیمز دین” (James Dean) درباره دوران کودکی و جوانی این بازیگر آمریکایی حضور یافت. او به دلیل درک عمیق از روان شناسی این بازیگر با تقدیر منتقدین مواجه شد. این بازیگر جایزه گلدن گلوب را به دست آورد و برای جایزه امی و گیلد هم نامزد شد. فیلم بعدی او اثر اقتباسی از کامیک مرد عنکبوتی در سال 2002 بود که نقش هری آزبورن را ایفا کرد. در سال های 2004 و 2007 دو فیلم دیگر او اکران شد و استعدادهایش را نشان داد.

فرانکو برای پیشگیری از تکراری شدن نقش هایش در ژانرهای مختلف حضور یافت. در آغاز قرن بیست و یک در درام روان شناسانه “یورش عظیم” (The Great Raid) در کنار رابرت دنیرو و درام اکشن ” تریستان و ایزولد” (Tristan & Isolde)، ملودرام “تریستان و ایزولد” (Tristan & Isolde) و فیلم ورزشی “آناپولیس” (Annapolis) حضور یافت. همچنین در سال 2006 به خاطر بازی در فیلم اکشن ” پسران پرواز ” (Flyboys) گواهینامه خلبانی را دریافت کرد. در سال 2008 در کمدی موفق ” پاین‌اپل اکسپرس” (Pineapple Express) حضور یافت و نامزد جایزه گلدن گلوب شد. سپس برای نقش مکمل فیلم زندگی نامه ای “میلک” (Milk) از اسکات اسمیت جایزه ایندیپینتدنت را دریافت کرد. تماشاگران و منتقدین این نقش ها را تحسین کردند.

جیمز فرانکو و سث روگن

فیلم های بعدی او تریلر کامیک “مصاحبه” (The Interview) و فیلم اقتباسی “خشم و هیاهو” (The Sound and the Fury) از رمان ویلیام فاکنر بودند. در سال 2009 در فیلم The Feast Of Stephen برای اولین بار کارگردانی را تجربه کرد. او برای این اثر در شصتمین فستیوال فیلم برلین جایزه تدی را دریافت کرد. در سال 2013 فیلم The Mockery of James Franco شد و به یکی از مهم ترین آثار او بدل شد. در نوامبر همان سال به همراه فیلمنامه نویس معروف، سث روگن، پارودی ویدیوی “باند 2” کانیا وست را ساخت .

زندگی شخصی

جیمز از سال 1999به مدت چهار سال با مارلا سوکولوف بازیگر رابطه داشت. یک سال هم با اشلی هرتمن مدل دوست بود. از سال 2006 با آنا اوریلی بازیگر دیده شد. آنها پنج سال رابطه داشتند و در سال 2011 به رابطه شان پایان دادند. آنها کمبود و زمان و وقت نگذاشتن برای هم را دلیل این جدایی اعلام کردند. جیمز علاوه بر بازیگری و کارگردانی به نویسندگی هم علاقه دارد و آثار ادبی مختلفی را چاپ کرده است: داستان های پالتو آلتو، کودکی کالیفرنیا، کتاب های خطرناک برای پسرها، بازیگران ناشناخته، کارگردانی هربت وایت: اشعار و محکم ترین کجاوه. جیمز چهره عطر گوچی بوده و عطر Gucci Pour Homme را تبلیغ می کند.

جیمز فرانکو و لانا دل ری

از آنجاییکه او بارها نقش همجنسگرایان و دوجنسگرایان را بازی کرده درباره همجنسگرا بودن او شایعاتی شنیده می شود. فرانکو حضور خود در فرهنگ همجنسگرایان را یک تلاش هنری برای جامعه همجنسگرایان می داند. البته منظورش حضور در پروژه های سایر کارگردان ها بود. او این شایعات را بی اهمیت می داند. او در مصاحبه ها بارها اعلام کرده که استعداد لانا دل ری خواننده را تحسین می کند. او گفته که آماده نوشتن کتابی درباره اوست و آرزوی ازدواج با او را دارد.

جیمز فرانکو در امروز

در سال 2016 فیلم “چرا او؟” (Why Him?) اکران شد. کمدی جدید جان همبرگ درباره ملاقات یک پدر با دوست پسر دخترش است، یک میلیونر از سیلیکون ولی با بازی جیمز فرانکو. در همان سال در فیلم ” پرومتئوس ۲ ” (Alien: Covenant) در نقش جیکوب برانسون، کاپیتان سفینه حضور یافت. داستان درباره خدمه سفینه ای است که یک سیاره بهشتی را پیدا می کنند. این فیلم سری دیگر فیلم های پرومنئوس و سری پنجم آن است. ریدلی اسکات فیلم اول در سال 1979 را ساخت.

طرفداران معتقدند فیلم صحنه های زیادی با حضور فرانکو ندارد و در ویدیو  هم تنها چندبار حضور یافت. اسکات مجبور شد برخی از صحنه های مربوط به دوران ماقبل تاریخ و دیالوگ های دیوید و شاو را حذف کند. سپس تصمیم گرفت آنها را به تیزر فیلم اضافه کند. جیمز 180 سانتی متر است. ظاهر خوبی داشته و به مد علاقه دارد. در سال 2016 جیمز طرفدارانش را شوکه کرد، زیرا موهایش را به رنگ صورتی و هفت رنگ، درآورد. سپس عکسش را در اینستاگرام به انتشار گذاشت. اما این اولین تجربه او نیست. پیش از این برای ویدیوی ریف رف موهایش را قرمز کرده بود. طرفداران هنوز حضور او در این ویدیو را یک شکست می دانند.

در مه 2017 اعلام شد که خانه مد آمریکا با جیمز قرارداد بسته است. او چهره عطر مردانه جدید آنها بود. استوارت ویورز، مدیر این مجموعه اینچنین گفت:

“جیمز یک پسر مد روز و جالب است. وجود او پر از چالش و خطر بوده و یک فرد خلاق و پرانرژی است. او نماد سبک زندگی آمریکایی است.”

فیلم شناسی

  • جیمز دین – James Dean – 2001
  • مرد عنکبوتی – Spider-Man – 2002
  • شهر کنار دریا – City by the Sea – 2002
  • یورش بزرگ – The Great Raid – 2005
  • تریستان و ایزولد – Tristan & Isolde – 2006
  • General Hospital – 2007-2012
  • پاین اپل اکسپرس – Pineapple Express – 2008
  • میلک – Milk – 2008
  • طلوع سیاره میمون ها – Rise of the Planet of the Apes – 2011
  • از بزرگ و قدرتمند – Oz the Great and Powerful – 2013
  • مصاحبه – The Interview – 2014
  • خشم و هیاهو – The Sound and the Fury – 2014
  • در نبردی مشکوک – In Dubious Battle – 2016
  • پرومتئوس 2 – Alien: Covenant – 2017

تصاویری از جیمز فرانکو


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. ali

    خرداد 29, 1401

    خیلی جذابه مخصوصا وقتی میخنده

    پاسخ

  2. khashayar

    خرداد 3, 1398

    دمتون گرم جالب بود . ولی خدایی مگه میشه فیلم 127 ساعتشو فراموش کرده باشید ؟
    بزرگترین شاهکارشه .
    یه سرچ دیگه بزنید.
    127 Hours (2010)

    پاسخ