معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه “هکساو ریج” (Hacksaw Ridge)

فیلم هکساو ریج از اغلب فیلم های جنگی متفاوت است و در حقیقت نوعی فیلم ضدجنگ محسوب می شود. داستان درباره دزموند داس است، یک سرباز ارتش که از لمس اسلحه خودداری می کند. در وسط میدان جنگ و خونریزی، در میان همراهان زخمی خود و حتی سربازان مقابل، به نماد صلح و امید تبدیل خواهد شد. نمایش جنگ در این فیلم بسیار حقیقی و ترسناک است و باعث می شود به مفهوم جنگ بیندشیم.

این فیلم در اکران در سال 2017 با تحسین منتقدین و تماشاگران روبرو می شود. اگر پیام این فیلم را دوست دارید در اینجا می خواهیم ده فیلم مشابه را معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. پیانیست – The Pianist – 2003

یک درام زندگینامه ای درباره یک موسیقی دان یهودی لهستانی به نام ولادیسلاو اشپیلمان، با بازی آدرین برودی، و تلاش های او برای زنده ماندن در میان خرابی های ورشو در جنگ جهانی دوم و دوران نازی آلمان. رومن پولانسکی برای تحت تاثیر قرار دادن شما و همدردی با قهرمان داستان از هیچ چیز دریغ نمی کند. اجرای آدرین برودی نقطه قوت این فیلم است و سادگی و عدم وجود صحنه های ملودرام آن را دیدنی می کند. پیانیست یک اثر هنری است.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر تاریخ سینما با محوریت جنگ ویتنام


9. دانکرک – Dunkirk – 2017

در سال های 1940 آلمان به فرانسه نفوذ کرده و در دانکرک نیروهای متفقین را تصاحب کرده است. درنتیجه حدود 330،000 سرباز در آنجا اسیر می شوند. این فیلم را نمی توان با کلمات توصیف نمود. کریستوفر نولان یک نابغه است و پس از ساخت سه گانه بتمن و فیلم هایی مانند “تلقین” (Inception) و “میان ستاره ای” (Interstellar) به ساخت این فیلم روی آورد که ستاره هایی چون هری استایلز، تام هاردی، مارک رایلنس و کیلین مورفی در آن هنرنمایی کردند. این فیلم شامل سه روایت غیرخطی است،، یکی روی زمین، یکی در آب و دیگری در هوا. دانکرک در اوج داستان این سه روایت را همپوشانی می کند. علاوه بر این نام نولان ضمانت این فیلم است.

همچنین بخوانید: اگر فیلم دانکرک (Dunkirk) را دوست دارید این 12 فیلم را تماشا کنید


8. متولد چهارم جولای – Born on the Fourth of July – 1989

فیلمی به کارگردانی الیور استون و براساس رمان زندگی نامه ای را کویک که خودش سرباز جنگ ویتنام بود و از آثار جنگ رنج برد. ران کویک (تام کروز) برای جنگ ویتنام داوطلب می شود. اما به تدریج و پس از تجربه به خون کشیدن یک روستا و کشتن تصادفی یکی از همراهانش از جنگ ناامید می شود. پس از جراحت در یکی از ماموریت ها فلج شده و از اختلال استرسی پس از آسیب روانی رنج می برد. عنوان فیلم کنایی است زیرا هم روز استقلال آمریکاست و هم روز تولد او که یک انسان ناامید است. ماجراجویی کویک نمونه ای از وطن پرستی و نتیجه آن است.

همچنین بخوانید: 25 فیلم جنگی برتر تاریخ سینما، از آپوکالیپس تا دانکرک


7. کله گنده – Jarhead – 2005

فیلمی به کارگردانی سم مندس براساس خاطرات آنتونی سافود است. داستان درباره یک سرباز ارتش ایالات متحده در جنگ خلیج فارس است که ابتدا شیفته جنگ بوده و سپس به فروپاشی روانی و افسردگی دچار می شود. این فیلم بیشتر بر استرس روانی سربازان جنگی اشاره می کند نه صحنه های نبرد.

همچنین بخوانید: اگر فیلم شکل آب (The Shape of Water) را دوست دارید این 14 فیلم را تماشا کنید


6. نجات سرباز رایان – Saving Private Ryan – 1998

این فیلم به کارگردانی استیون اسپیلبرگ نقطه عطف تاریخ سینماست. در این فیلم تام هنکس نقش جان میلر، رهبر یک گروه از سربازان را برعهده دارد که باید یک سرباز جوان (مت دمون)، که سه برادرش در جنگ کشته شده اند، را یافته و به نزد مادرش بازگرداند. این فیلم نبرد نرماندی را نشان می دهد که یکی از خونین ترین نبردهای آمریکاست. همچنین صحنه فرود در ساحل اوماها شهرت دارد. در این صحنه سربازان جوان در حین فرود آمدن با تیراندازی و آتش افروزی نیروهای آلمانی روبرو شده و اعضای بدن خود را از دست می دهند. این فیلم نشان می دهد زندگی این سربازان چقدر راحت از دست رفته و برای نجات یک تن چندین نفر از بین می روند.

همچنین بخوانید: اگر نجات سرباز رایان را دوست دارید، این 12 فیلم را از دست ندهید


5. اینک آخرالزمان – Apocalypse Now – 1979

اقتباس وهم آلود از داستان دل تاریکی جوزف کنراد ساخته فرانسیس فورد کاپولا که نه تنها یکی از بهترین فیلم های قرن بیستم بوده بلکه یکی از قوی ترین فیلم های ضدجنگ محسوب می شود. مارتین شین نقش کاپیتان بنجامین ال.ویلارد را بازی می کند، یک سرباز جنگ که باید کلنل کرتز، با بازی مارلون براندو را یافته و به قتل برساند. کلنل کرتز برای ارتش خود به یک نیمه خدا تبدیل شده و نبرد خود را اداره می کند. او نماد کامل عطش برای جنگ است که می تواند انسان را به مرز جنون برساند. او طی یافتن کرتز با نابودی و شکنجه انسانی روبرو می شود. این فیلم بیشتر جنگ درون انسان را نشان می دهند نه جنگ در میدان نبرد.

همچنین بخوانید: معرفی 15 فیلم زیبا که با مرگ شخصیت اصلی داستان پایان می‌یابند


4. والس با بشیر – Waltz With Bashir – 2008

تنها فیلم انیمیشن این لیست به کارگردانی آری فولمن درباره جنگ لبنان که از دیدگاه فولمن روایت شده و یادآوری تلخ خاطرات را نشان می دهد. در اینجا فولمن 40 ساله به دنبال خاطرات گم شده خویش است و با پیشبرد داستان متوجه می شویم چرا این خاطرات سرکوب شده اند. این فیلم که به شکل مستند ساخته شده، براساس وقایع کشتار صبرا و شتیلا است که فولمن بخشی از آن است. او یکی از سربازانی بود که به اردوگاه فراریان مسیحی رفت و آنجا را به آتش کشید. عذاب وجدان این گناه هرگز او را رها نکرد. این فیلم مانند یک توهم دردناک و عذاب آور است. این فیلم به دو مضمون خاطرات و جنگ پرداخته و تقاطع این دو را به خوبی نشان می دهد.

همچنین بخوانید: بهترین انیمه های اکشن که تاکنون ساخته شده اند


3. جوخه – Platoon – 1986

یک اقتباس آزاد از تجربه الویر استون از جنگ ویتنام که به یک فیلم ضدجنگ و انتقادی تبدیل شد. داستان از دیدگاه یک سرباز ایده آلیست جوان به نام کریس تیلور (چارلی شین) روایت می شود که داوطلبانه به جنگ رفته و تحت فرمان بارنز با بازی تام برگنر فعالیت می کند. آنها در شکنجه مردم بومی، تجاوز به کودکان و کشتن افراد پیر و ناتوان درنگ نمی کنند. آنها این افراد را اضافی و بی مصرف می دانند. صحنه تجاوز به روستا ارجاعی به کشتار مای لای است که سربازان آمریکایی 300 الی 400 زن و مرد و کودک و نوزاد را به قتل رساندند.

همچنین بخوانید: معرفی 20 فیلم برتر سینما که ذهن بیننده را به چالش می کشند


2. پل رودخانه کوای – The Bridge On the River Kwai – 1957

یک داستان کلاسیک و کنایی درباره غیرقابل باور بودن سرشت انسانی که برای نمایش آن از یک پل استفاده می کند. یک افسر بریتانیایی به قیمت از دست رفتن جان سربازان خود پلی می سازد که به دشمن یا نیروی ژاپن کمک می کند و درنتیجه ضعف دولت بریتانیا را نشان می دهد. زمانی که متوجه می شود ارتش خودش می خواهند پل را منفجر کنند درهم می شکند. او مانع می شود اما سرابازانش جلوی او را می گیرند و تنها جنون می تواند این پل را از بین ببرد، جنونی که در تمام زوایای فیلم پیداست.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر لهستانی در تاریخ فیلم سازی این کشور


1. غلاف تمام فلزی – Full Metal Jacket – 1987

یک درام کلاسیک از استنلی کوبریک ساخته سال 1987 که کوبریک فرایند تبدیل شدن یک سرباز به یک قاتل بی رحم را نشان می دهد. هر انسان زوایای خیر و شر دارد که هربار یکی از آنها خود را نشان خواهد داد. در این فیلم می بینیم که خیر و شر مغز سربازان را شستو می دهد. درنتیجه کشتار را یک وظیفه اخلاقی می دانند. درنتیجه سرباز باید با خود بیندیشد آیا یک ماشین کشتار است یا یک نماینده صلح.

همچنین بخوانید: طبقه بندی فیلم‌های استنلی کوبریک از درخشش گرفته تا ادیسه فضایی: 2001


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم