معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه “درخشش ابدی یک ذهن پاک” (Eternal Sunshine of the Spotless Mind)

از تصاویر زیبا و دیدنی گرفته تا موسیقی متن، همه چیز این فیلم شگفت انگیز است. روایت چند لایه داستان تماشای فیلم را دشوار کرده و از آن دست فیلم هایی است که با یک بار تماشا نمی توانید مفاهیم عمیق آن را درک کنید. فیلم هایی وجود دارد که آن را تماشا کرده، سرگرم شده و سپس به سرعت فراموش می کنید. از سوی دیگر فیلم هایی هم وجود دارد که به راحتی از ذهن تان پاک نمی شود. دائم به آن فکر کرده و لایه های آن را بررسی می کنید. درخشش ابدی یک ذهن پاک از آن دست فیلم هاست. در اینجا تصمیم گرفتیم لیستی از فیلم های مشابه را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. گمشده در ترجمه – Lost in Translation

یکی از برترین فیلم هایی که پس از تماشای آن حس خلا به شما دست می دهد. این فیلم که براساس فیلمنامه قوی سوفیا کاپولا ساخته شد، عناصر طنز، غم و اندوه را درهم می آمیزد. فیلم هایی که تا مدت ها در ذهنمان ثبت می شوند به ندرت ساخته خواهند شد. هر صحنه و یا دیالوگ این فیلم تا مدت ها در ذهن تان خواهد ماند.

همچنین بخوانید: معرفی 15 فیلم تماشایی که ذهن بیننده را به بازی میگیرند


9. بخش‌گویی، نیویورک – Synecdoche, New York

فیلمی که به سختی می توان آن را تماشا و هضم نمود. این فیلمی نیست که بشود درک کرد، فیلمی است که باید حس شود. یک فیلم عجیب و شوکه کننده که شاید همه نتوانند آن را تماشا کنند. این اثر تمام خواسته های هنرمند را به چالش کشیده و در عین حال یک تراژدی است، زیرا جنبه های تاریک اهداف هنری را نشان داده، جایی که ذهن هنرمند تاریک شده و به تردید و سیاهی منجر می شود.

همچنین بخوانید: معرفی 20 فیلم برتر سینما که ذهن بیننده را به چالش می کشند


8. آینه – The Mirror

یک داستان زندگی نامه ای درباره احساسات و عواطف خوداگاه یک شاعر رو به مرگ. این فیلم که بدون شک بهترین اثر تارکوفسکی است، خاطرات یک فرد را به تصویر می کشد. همچنین جامعه و سیاست شوروی را مورد انتقاد قرار می دهد. این فیلم که به دلیل ساختار غیرخطی و فیلمبرداری خاص شناخته می شود یکی از پیچیده ترین آثار سینماست.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم عجیب و غریب تاریخ سینما که باید ببینید


7. چانگ‌کینگ اکسپرس – Chungking Express

آخرین باری که ونگ کار وای یک فیلم متوسط ساخت کی بود؟ مطمئنا هرگز. این فیلم سرشت و آسیب پذیری انسان را نشان می دهد. در دومین تماشای این فیلم عاشق آن شده و در بار سوم تا سال ها با شما همراه می شود. عواطف و احساسات مسائل پیچیده ای هستند. شاید یک روز بی حوصله باشید و روز دیگر عاشق یک زن با کلاهگیس بلوند شوید. تمام شخصیت های این فیلم به نوعی درهم شکسته هستند و در قمار عشق می بازند. اما تماشای بلند شدن آنها دیدنی است. این فیلم با یادآوری روابط و ارتباطات انسانی در ذهن تماشاگر می ماند. درنتیجه به خاطرات عاشقانه خود در گذشته فکر کرده و خود را سرزنش خواهید کرد. هر صحنه شما را به هنگ کنگ نزدیک تر می کند. باورکردنش دشوار است که یک فیلمنامه ساده تا این اندازه تاثیرگذار باشد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های سینمایی کره ای رمانتیک که باید ببینید


6. درخت زندگی – The Tree of Life

یک اثر سینمایی شاعرانه و تاثیرگذار که نه تنها آن را تماشا کرده بلکه حس و تجربه خواهید کرد. این فیلم داستان یافتن خودتان را به نمایش می گذارد. بنابراین نوعی مدیتیشن در زندگی و جایگاه ما در زندگی می باشد. شاید این فیلم بتواند نگاه شما به زندگی را تغییر دهد. چند فیلم می توانند تا به این اندازه تاثیرگذار باشند؟

همچنین بخوانید: 20 فیلم برتر رازآلود تاریخ سینما


5. هشت و نیم – 8½

یک فیلم درباره فیلمسازی و مهمتر از آن درباره دیدگاه کارگردان. این فیلم به کارگردانی فلینی بیشتر به دلیل عنوان عجیب و اشارات زندگی نامه ای شهرت دارد. همچنین در عین سادگی آمیزه ای از واقعیت، تخیل، خاطرات و رویاها، محسوب می شود. بنابراین از ریشه های نئورئال فلینی فاصله گرفته و بسیار تفکربرانگیز است.

همچنین بخوانید: 10 فیلم پیچیده و گیج‌کننده تاریخ سینما که از یاد نخواهید برد!


4. استاکر – Stalker

یک فیلم تاریک و سیاه از آندری تارکوفکی محصول سال 1979 که می توان آن را تمثیلی، رازآلود یا تفکربرانگیز دانست. این فیلم ماجراجویی در میان مسیرهای تاریک شکاکیت است که امید، غم، خودشیفتگی و پوچ گرایی بر آن تاثیر گذاشته و انسانی خواهد شد. جهان به دنبال اثباتی بر حیات است. تارکوفسکی در این فیلم پوچی این اثبات ها را نشان می دهد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های مونیکا بلوچی، بازیگر شناخته شده سینمای هالیوود


3. در حال و هوای عشق – In the Mood For Love

این تنها یک فیلم نیست، یک اثر شاعرانه است. تصاویر زیبا و دیدنی، موسیقی دل انگیز و داستان پیچیده چالش های زندگی برای دو شخصیت اصلی، این فیلم را دیدنی می کند. دو فرد عاشق هم شده و این عشق برایشان درد و رنج را به ارمغان می آورد. درد عشقی که در این فیلم به نمایش درمی آید تا روزها در ذهن تان خواهد ماند.

همچنین بخوانید: 25 فیلم برتر کره‌ای تاریخ سینما


2. رنگ سرچشمه – Upstream Color

یک داستان چند لایه و غنی که عشق و روابط را مورد آزمایش قرار می دهد و نحوه رفتار ما در عشق و نسبت به هم، و حتی نسبت به طبیعت و سرشت مان را به تصویر می کشد. این فیلم شاعرانه، رازآلود و فلسفی یک اثر هنری تفکربرانگیز است. اگر قرار باشد یک اثر سینمایی معرفی کنیم که به ماهیت وجودیت پرداخته باشد همین اثر است.

همچنین بخوانید: 20 شاهکار سینما که به شما احساس سر زندگی میدهند


1. پیش از طلوع خورشید – Before Sunset

سه فیلم این سه گانه جدا از عاشقانه، جالب و سرگرم کننده بودن، به شخصیت ما می پردازند، به جستجوهایمان برای عشق، به تلاش هایمان در زندگی، مسیرهای طی شده و درست و غلط بودن کارهایمان. این اثر احساسی ما را به یاد فرصت های از دست رفته می اندازد. “پیش از طلوع خورشید” یک اثر هنری است که به آینه ای تبدیل شده تا گذشته و حال مان را تماشا کنیم.

همچنین بخوانید: 25 فیلم سیاه و سفید تاریخ سینما که باید بارها تماشا کنید


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم