معرفی 16 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم “یادگاری” (Memento) که باید تماشا کنید

“یادگاری” فیلمی به نویسندگی و کارگردانی کریستوفر نولان است که ماجراجویی لئونارد (با بازی گای پیرس) را نشان می‌دهد. مردی که حافظه کوتاه مدتش را از دست داده و می‌خواهد قاتل همسرش را پیدا کند. به دلیل نداشتن حافظه کوتاه مدت برای به خاطر سپردن حواث راه‌های خلاقانه‌ای یافته است. گرچه داستان پیچیده است اما فیلمنامه خوب آن در فهم داستان به ما کمک می‌کند. اجرا و کارگردانی هم آن را به یک اثر فراموش‌نشدنی تبدیل می‌کند. دراینجا لیستی از 16 فیلم مشابه “یادگاری” را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


 16. جاده مالهالند – ۲۰۰۱ – Mulholland Drive

“جاده مالهالند” فیلمی فراتر از حد انتظار است؛ این فیلم مرزهای داستان‌گویی، شخصیت‌پردازی و حتی فیلمبرداری را جابجا کرده و به اثری فراموش‌نشدنی تبدیل شده‌است. داستان فیلم از جایی شروع می‌شود که دختر جوانی (با بازی لورا هرینگ) از یک حادثه رانندگی جان سالم به‌در برده و به شکل اتفاقی به خانه زنی که ظاهرا درحال رفتن به یک مسافرت طولانی مدت است وارد می‌شود. در آن طرف داستان دختری به‌نام بتی (با بازی نائومی واتس) با رویای هنرپیشه شدن در هالیوود، به شهر لس‌آنجلس می‌آید و در خانه خاله‌اش (همان خانه‌ای که شخصیت اول داستان در آن پنهان شده بود) مستقر می‌شود. در ادامه بتی به دختر غریبه که مدعی می‌شود حافظه‌اش را از دست داده کمک می‌کند تا محل زندگی و هویت واقعی‌اش را پیدا کند.

همچنین بخوانید: معرفی هوشمندانه‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما که ذهن بیننده را به بازی می‌گیرند


15. بی‌خوابی – Insomnia – ۲۰۰۲

کاراگاه دورمر (آل پاچینو) و اکهارت (مارتین داناوان) برای حل پرونده قتل دختر جوان به یک شهر کوچک در آلاسکا فرستاده می‌شوند. دورمر که خود را در یک سری وقایع پیچیده درگیر میبیند، به کم پلیس شهر در جستجوی حل پرونده است. او به دلیل فروپاشی روانی یا تاثیر نبود آفتاب به بی‌خوابی دچار شده است. رمز و راز داستان و حضور والتر فینچ (رابین ویلیامز) فیلم را تاریک و تاریک‌تر می‌کند. این فیلم با کنار هم گذاشتن پاچینو و ویلیامز به همراه کارگردانی بی‌نظیر کریستوفر نولان، صحنه‌های زیبایی را خلق می‌کند. داستانی نفس‌گیر که بیننده را درگیر خودش کرده و در نهایت شوک بزرگی را به او و به کارکترهایش وارد می‌کند، درست مثل فیلم “یادگاری”.

همچنین بخوانید: ۲۵ فیلم کارآگاهی و رمزآلود برتر در تاریخ سینما که باید تماشا کنید


14. درخشش ابدی یک ذهن پاک – Eternal Sunshine of the Spotless Mind – 2004

جوئل باریش (جیم کری) دلشکسته شده، زیرا دوست دختر پیشینش کلمنتاین (کیت وینسلت) طی فرایندی او را از حافظه اش پاک کرده است. مرد هم می خواهد همین کار را انجام دهد اما با دیدن تصاویر او متوجه می شود هنوز دوستش دارد. آیا مرد می تواند اشتباهش را تصحیح کند؟

بازی “یادگاری با حافظه” درست مانند این فیلم است. این فیلم پیچیدگی عشق را نشان می دهد (که در زمان جدایی چقدر دردناک و در زمان رخ دادن چقدر شیرین است). با دیدن این فیلم دیدگاهتان نسبت به زندگی، عشق و حافظه عوض می شود. عشق زیبا اما بی رحم است. علاوه بر این جیم کری یکی از بهترین اجراهای خود را ارائه داده و ثابت می کند در آثار کمدی و درام دیدنی است.

همچنین بخوانید: اگر فیلم یک مکان آرام (A Quiet Place) را دوست دارید این 12 فیلم را تماشا کنید


13. آقای هیچکس – Mr. Nobody – 2009

پسری به نام نمو در هنگام ترک قطار در ایستگاه است. آیا باید با مادرش برود یا کنار پدرش بماند؟ همین تصمیم کوچک می تواند احتمالات زیادی را ایجاد کند. در این فیلم میبینیم که همین انتخاب می تواند چگونه زندگی پسر را تغییر دهد. گرچه این فیلم گاها گیج کننده است اما با اجرای بازیگران، مخصوصا جرد لتو در نقش نموی بزرگسال، دیدنی است. داستان عاشقانه زیبای آن این فیلم را دیدنی می کند.

همچنین بخوانید: اگر فیلم 500 روز سامر (500 Days of Summer) را دوست دارید این 12 فیلم را تماشا کنید


12. زودیاک – Zodiac – 2007

یک قاتل سریالی در سان فرانسیسکو درباره قتل‌هایش به پلیس نامه‌های رمزنگاری شده می‌فرستد. در اواخر سال‌های 1960 و اوایل 1970 یک کارتونیست سان فرانسیسکویی که شیفته این قاتل زودیاک شده به کارآگاه او تبدیل می‌شود. این فیلم اقتباسی از رمان رابرت گری اسمیت زندگی دو کارآگاه و روزنامه‌نگاران دوره این قاتل سریالی را نشان می‌دهد. کارگردانی دیوید فینچر این فیلم را دیدنی کرده است. اگر فیلم “یادگاری” را دوست دارید از این فیلم خوشتان می‌آید.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر دیوید فینچر به انتخاب مخاطبین


11. دختر گمشده – Gone Girl – 2014

این فیلم به دلیل داستان جذاب و اجراهای درخشان به یکی از زیباترین فیلم‌های سال 2014 تبدیل شد. این فیلم نامزد جوایز مختلف گلدن گلوب، اسکار، بفتا و گیلد شد. داستان با گزارش نیک دان مبنی بر گم شدن همسرش امی آغاز می‌شود. فشار رسانه‌ها و پلیس تصور نیک از یک ازدواج شاد را خدشه‌دار می‌کند. به زودی رفتارهای عجیب و غریب او این سوال را ایجاد می‌کند که آیا نیک دان همسرش را کشته؟ اگر از دیدن تریلرها خوشتان می‌آید این فیلم را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: ۱۸ فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم “دختر گمشده” (Gone Girl) که باید تماشا کنید


10. دانی دارکو – Donnie Darko – 2001

دانی دارکو (جیک جیلنهال) با خانواده، معلم‌ها و همکلاسی‌ها رابطه خوبی ندارد. او دوستی به نام فرانک دارد، یک خرگوش بزرگ که فقط خودش میبیند. هنگامی که یک موتور از هواپیما افتاده و اتاقش را نابود می‌کند، درحالی که دانی آنجا نبود. به نظر می‌رسد این اتفاق و فرار دانی توسط وقایع ماورایی رخ می‌دهد. از آنجاییکه این فیلم تفکربرانگیز است همه نمی‌توانند آن را تماشا کنند. پس از پایان فیلم باید به راه‌های برداشت آن فکر کنید. موسیقی متن، داستان جذاب و اجراهای نوجوانان این فیلم را دیدنی می‌کند.

همچنین بخوانید: رده بندی بهترین فیلم های جیک جیلنهال


9. الدبوی – Oldboy – 2003

این فیلم داستان انتقام مردی را نشان می‌دهد که پانزده سال به دلیلی که نمی‌داند زندانی شده است. دائه-سو به دلیل از دست دادن خانواده تنها و غمگین است و باید در عرض پنج روز دلیل این شکنجه را کشف کند، وگرنه تنها کسی را که دارد از دست می‌دهد. این اثر کلاسیک یکی از پیچیده‌ترین فیلم‌های ممکن است که چن-ووک پارک کارگردانی آن را برعهده داشته و مین-سیک چوی نقش اصلی را برعهده دارد.  فیلمنامه عالی بوده، اجراها درخشان و پیچ و خم داستان به یاد ماندنی است.

همچنین بخوانید: اگر فیلم الدبوی (Oldboy) را دوست دارید این 12 فیلم را تماشا کنید


8. هفت – Se7en – 1995

فیلم داستان قاتلی است که براساس گناهان هفتگانه دست به قتل افراد می‌زند. این فیلم ما را به داستان کاراگاه‌ها و قاتلین می‌برد. برد پیت و مورگان فریمن خود را به عنوان دو تن از برترین ستاره‌های هالیوود ثابت می‌کنند. کارگردانی دیوید فینچر هم یک اثر گوتیک، رازآلود و آزاردهنده که شما را شوکه کننده می‌کند. داستان تاریک قتل و جرایم که باید آن را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: 15 فیلم برتر برد پیت که استعداد بازیگری او را ثابت کردند


7. زندانیان – Prisoners – 2013

فیلمی به کارگردانی دنی ویلنوو درباره تلاش های یک پدر برای پیشگیری از گم شدن دخترش و دوستش. هیو جکمن و جیک جیلنهال در نقش پدر و کاراگاه نقش آفرینی زیبایی دارند. این فیلم بدون وجود آنها دیدنی نخواهد بود. مهارت کارگردانی ویلنوو و داستان زیبای گازیکافسکی یک فیلم دیدنی خلق کرده است.

همچنین بخوانید: ۱۴ فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم “زندانیان” (Prisoners) که باید تماشا کنید


6. آغازگر – Primer  – 2004

اگر فیلم‌های متوسط را میبینید و این فیلم را تماشا نکرده‌اید، همه چیز را رها کرده و آن را تماشا کنید. یک درام مستقل درباره گروهی از مهندسین که به طور تصادفی یک ماشین زمان می‌سازند. با این حال با آغاز استفاده از آن متوجه می‌شوند این دستگاه بر زندگی‌شان عواقب بسیاری به جا می‌گذارد. یک اثر علمی تخیلی پیچیده و گیج کننده که هم داستان زیبایی دارد و هم اجرای درخشانی.

همچنین بخوانید: معرفی 22 فیلم برتر درباره سفر در زمان که باید ببینید


5. باشگاه مبارزه – Fight Club – 1999

یک مرد بی‌خواب که کارگر کارخانه، خریدار IKEA و مصرف‌کننده کلاسسیک سرمایه‌داری است از زندگی تکراری‌اش خسته شده است. پس از آشنایی با تایلر یک باشگاه مبارزه باز کرده و زندگی‌اش تغییر می‌کند. اگر به دنبال یک فیلم پیچیده هستید این اثر را تماشا کنید. با وجود کارگردانی فینچر و اجرای ادوارد نورتون و برد پیت حتما این اثر کلاسیک را دوست خواهید داشت.

همچنین بخوانید: معرفی ۱۰ فیلم جذاب و دیدنی شبیه “باشگاه مبارزه” (Fight Club)


4. تلقین – Inception – 2010

در سال 2010 کریستوفر نولان همه را شگفت‌زده کرد. نولان با کمک لئوناردو دی کاپریو، جوزف گوردون-لویت و تام هاردی یک اثر چند لایه خلق نمود. یک داستان بدیع و اصیل درباره تکنولوژی کاشت رویا که می‌توان ایده‌های مختلف را در ذهن افراد کاشت. شاید داستان ساده باشد اما بسیار پیچیده و گیج کننده است. همچنین نولان فیلمی خلق کرده که غم‌انگیز و هیجان‌انگیز است و عمق احساسی و صحنه‌های اکشن را در کنار هم قرار می‌دهد.

همچنین بخوانید: اگر فیلم تلقین (Inception) را دوست دارید این 30 فیلم را تماشا کنید


3. تقدیر – Predestination – 2014

یکی از آن فیلم‌هایی است که هرچقدر درباره آن کمتر بدانید بهتر است زیرا شاهد داستان یک مامور مخفی هستیم که در زمان سفر می‌کند و یک اثر علمی تخیلی پیچیده خلق می‌شود. با این حال کارگردان، فیلمبرداری و جلوه‌های ویژه فهم روایت را آسان‌تر می‌کنند. برادران اسپیرگ باید برای خلق چنین داستان پیچیده و چند لایه‌ای تحسین شوند.

همچنین بخوانید: اگر فیلم ماتریکس (The Matrix) را دوست دارید این 12 فیلم را تماشا کنید


2. پرستیژ – The Prestige – 2006

با اشتباه از آب درآمدن یک شعبده، دو شعبده‌باز قرن نوزدهمی دشمن شده و نبرد خطرناکی را آغاز می‌کنند. هرکدام از آنها در رقابتی می‌خواهند دیگری را نابود کنند. این فیلم مرز میان درام، فانتزی، رازآلود بودن محسوب می‌شود. بنابراین داستان شبیه یک رویاست که هرگز به واقعیت تبدیل نمی‌شود. این فیلم به کارگردانی کریستوفر نولان و اجراهای هیو جکمن و کریستین بیل بسیار دیدنی و فراموش نشدنی است.

همچنین بخوانید: معرفی ۱۲ فیلم جذاب و دیدنی شبیه “پرستیژ” (The Prestige)


1. جزیره شاتر – Shutter Island – 2010

تدی، مارشال ایالات متحده و همراهش به بیمارستان روانی جزیره شاتر در یک جزیره می‌روند. او به دنبال یک بیمار گمشده به نام ریچل است. هرچه جستجوی تدی و چاک بیشتر می‌شود، آنها به رازهای بیشتری از این جزیره پی می‌برند. این فیلم به کارگردانی مارتین اسکورسیزی یکی از بهترین فیلم‌های روانشناسانه هالیوود است. اگر این اثر را تماشا کنید مطمئنا بارها آن را تحلیل خواهید کرد. فیلمنامه قوی، اجراهای زیبا (مخصوصا لئوناردو دی کاپریو) و کارگردانی، این فیلم را دیدنی می‌کند.

همچنین بخوانید: اگر فیلم جزیره شاتر را دوست دارید این 25 فیلم را تماشا کنید


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. Jupiter

    تیر 10, 1401

    باور کنید نئون جنسیس اوانگالیون انیمه ای هست که باید خیلی اهل دل باشین تا نگاش کنین و خوشتون بیاد یعنی باید بعد از این شاهکارا نگاش کنین
    موشیشی
    ددنوت
    نفرین ابیس
    ناکجا اباد موعود
    کابوی بیباپ
    و…..

    پاسخ

  2. محمدرضا

    آذر 28, 1400

    مقاله خوبی بود ولی فیلم هایی مثل “میان ستاره ای” هم میتونست توی این لیست باشه…. ولی در کل خوب بود👍

    پاسخ

  3. محمدرضا

    آذر 8, 1399

    مقاله خوبی بود فقط چهارتاشو ندیده بودم که الان زدم دانلود شن بعدا ببینم سپاس از ترجمه

    پاسخ