10 گونه جالب در حال انقراض

گفته می‌شود که کره زمین پیش از پیدایش انسان 5 انقراض بزرگ را پشت سر گذاشته است و انقراض ششم هم در حال وقوع است. این انقراض ناشی از رفتارهای انسان است که باعث شده گونه‌های گیاهی و حیوانی زمین نابود شود. اگرچه بسیاری از انقراض ها هنوز گزارش نشده است اما در اینجا می‌خواهیم با 10 گونه در حال انقراض جهان آشنا شویم.

10. سمندر مکزیکی

سمندر مکزیکی یک جاندار دریایی زیباست که لبخندهای جالبی دارد، اما به دلیل شهرسازی گسترده و آلودگی آب، این جاندار در معرض انقراض قرارگرفته است. بااینکه برخی این جاندار را ماهی رونده مکزیکی می‌دانند اما این جاندار نوعی سمندر است که به دلیل ظاهر لارو مانندش جاندار جالب و زیبایی محسوب می‌شود.

این جاندار فقط در دو دریاچه مکزیک به نام شالکو (Chalco) و آکسومیلکو (Xochimilco) وجود داشت که امروزه فقط در دریاچه شالکو دیده می‌شود. به دلیل از بین رفتن تعداد زیادی از جمعیت این‌گونه، این جاندار جز جانداران در معرض انقراض به شمار می‌رود و برای جلوگیری از این امر محافظت‌های همه‌جانبه‌ای اعمال‌شده است. سمندرهای وحشی معمولاً به رنگ‌های قهوه‌ای یا بی‌رنگ وجود دارند اما برخی گونه‌های آن به رنگ‌های صورتی هم دیده می‌شوند. این رنگ‌های متنوع باعث محبوبیت این جاندار در تجارت حیوانات شده و یکی از دلایل کاهش جمعیت آن‌ها به شمار می‌رود.

9. بزکوهی مارخور

این جاندار نوعی بزکوهی است که در آسیای مرکزی یافت می‌شود. گونه‌های مختلف این جاندار از افغانستان تا کوه‌های هیمالیا پراکنده شده‌اند و در کوه‌ها و صخره‌های این منطقه دیده می‌شوند. گونه‌های نر این جاندار بسیار بزرگ بوده و طول شاخ‌های آن به 1.5 متر می‌رسد. این شاخ‌ها بسیار مستحکم و باارزش بوده که دلیل بسیاری از شکارهای غیرقانونی و قاچاق جانداران نیز استفاده از همین شاخ‌ها است. همچنین از آن برای مقاصد درمانی هم استفاده می‌شود. اما خوشبختانه به دلیل محافظت‌های انجام‌شده جمعیت این نوع جاندار رو به رشد است و 20% افزایش‌یافته است.

8. کل سکایی

کَل سَکایی نوع بز کوهی است که در مناطقی که پوشش استپ دارند در آسیای مرکزی زندگی می‌کند. زندگی این بز کوهی درخطر انقراض است. در چین و مغولستان تقریباً به‌کلی منقرض‌شده که یکی از دلایل اصلی آن، کاربرد دارویی شاخ «کَل سَکایی» در طب چینی است. این جاندار پوزه بلندی دارد که گردوخاک را از ریه و مجاری تنفسی او دور نگه داشته و در تنفس آن مفید است. از سال‌های 1990 جمعیت این جاندار از یک‌میلیون به 50000 کاهش‌یافته است.

از دیگر دلایل عجیب کاهش جمعیت این جاندار مرگ ناگهانی آن‌هاست، به‌گونه‌ای که در ماه مه سال 2015 در حدود دو هفته 134000 رأس از آن‌ها به دلایل نامعلومی از بین رفتند.

7. کاکاپو

این نوع جاندار که بومی کشور نیوزلند به شمار می‌رود تنها پرنده‌ای است که پرواز نمی‌کند. اکنون فقط 125 عدد از این پرنده باقی‌مانده است و به‌شدت در معرض انقراض است. اگرچه این جاندار بومی زمانی از جنوب تا شمال جزیره پراکنده بود اما اکنون فقط در سه‌نقطه ساحلی دیده می‌شوند: جزیره چادفیش (Codfish Island)، جزیره کوچک (Little Barrier Island) و جزیره آنکور (Anchor Island)، که حیوانات درنده ازآنجا جمع آوری شده‌اند.

اگرچه در گذشته این جاندار توسط بومی‌ها شکار می‌شد تا از گوشت و پر آن‌ها استفاده شود، اما انقراض وسیع آن پس از یورش اروپایی‌ها صورت گرفت. به دلیل عدم قابلیت پرواز این جانداران توسط حیواناتی نظیر گربه، موش و سگ شکار شدند. خوشبختانه به دلیل محافظت‌های صورت گرفته از سال 1955 جمعیت این جانداران حدود 68% افزایش‌یافته است.

6. فک سرپوش‌دار

فک سرپوش‌دار یک‌گونه در حال انقراض است که در حال حاضر 650000 رأس از آن‌ها وجود دارد و بومی سواحل نروژ، ایسلند و گرینلند است. این جاندار در میان چشم‌ها و بالای لب‌هایش یک کیسه بزرگ دارد که دو برابر اندازه یک توپ فوتبال است و در جنس نر اندازه آن بزرگ‌تر بوده و در برابر جنس‌های نر دیگر آن را به حالت خشونت‌آمیزی باد می‌کند. همچنین یک غشای قرمز بادکنک مانند هم در سوراخ‌های بینی‌شان وجود دارد که آن‌ها را خارج می‌کنند.

اگرچه شکارچی‌های کانادایی، روسی و نروژی در کاهش جمعیت این‌گونه بی‌تأثیر نبودند اما عامل مهم کاهش جمعیت این‌گونه کاهش جمعیت ماهی‌ها می‌باشد که غذای این جاندار به شمار می‌روند. ازآنجایی‌که به علت ماهیگیری بی‌رویه جمعیت ماهی‌های منطقه کاهش‌یافته، این جانداران برای یافتن غذای بیشتر به سمت سواحل قناری مهاجرت کرده‌اند.

5. لاک‌پشت بزرگ کانتور

در نگاه اول با دیدن این جاندار تصور می‌کنید یک لاک‌پشت بدون لاک است که در مقابل آفتاب در حال ذوب شدن است. اما این جاندار نوعی لاک‌پشت نرم‌تن غول‌پیکر است که به طرز جالبی از جنوب آسیا تا هند و اندونزی دیده می‌شود. بااین‌حال امروزه به‌شدت در حال انقراض است.

این جاندار بیشتر اوقات را در آب و یا زیر ماسه‌ها می‌گذراند و گاهی اوقات سرش را بیرون می‌آورد تا چیزی شکار کند. همچنین برای تنفس به روی آب می‌آید. به علت کند بودن این جاندار به‌راحتی توسط شکارچیان شکار می‌شود، همچنین بومیان نیز از گوشت آن تغذیه می‌کنند. رویدادهای طبیعی و سیل هم ممکن است این جاندار را از بین ببرد.

4. پولک پوست

پولک پوست با پوسته پولک‌دار و زبان درازش جاندار عجیبی است که 20 درصد بازار سیاه قاچاق حیوان را به خود اختصاص داده است. این جانور زمانی که احساس خطر کند مانند یک گلوله خود را جمع می‌کند. پوسته این جانور سرشار از کراتین است، همان ماده‌ای که برای رشد مو و ناخن ضروری است، به همین دلیل برای مقاصد درمانی در بازار سیاه فروخته می‌شود. به همین دلیل تنها پستاندار سخت‌پوست جهان به شمار می‌رود.

8 گونه پولک پوست وجود دارد که 4 گونه در آسیا و 4 گونه در آفریقا هستند و به‌شدت آسیب‌پذیر و در معرض انقراض هستند. بیشتر جمعیت این جاندار در آسیا شکار شده که دلیل اصلی پوسته آن بوده نه گوشت آن. درنتیجه از این 8 گونه 2 گونه به‌شدت در حال انقراض هستند.

3. کبوتر منقار دندانی

کبوتر منقار دندانی به دلیل شباهت و نزدیکی‌اش به کبوتر دودو شهرت دارد و به‌شدت روبه انقراض است. این پرنده پرنده ملی ساموآ است. اگرچه در ساموآ شکار این پرنده ممنوع شده است، بااین‌حال به دلیل کشاورزی‌هایی که جنگل‌ها را نابود کرده است، جمعیت این‌گونه کاهش‌یافته است. گونه‌های موش و گربه هم در کاهش جمعیت این پرندگان بی‌تأثیر نبوده‌اند. خوشبختانه این جاندار در حال تولیدمثل است و تلاش کرده‌اند جمعیت این پرنده را افزایش دهند.

2. کانگورو درختی

این نوع کانگورو از انواع دیگر شهرت کمتری دارد، بااین‌حال 13 گونه از آن وجود دارد که جمعیت آن‌ها روبه کاهش است. این جاندار که بومی جنگل‌های بارانی کشورهای گینه‌نو، اندونزی و شمال استرالیاست از برگ درختان تغذیه می‌کند. دلیل اصلی کاهش جمعیت این جانداران شکار بی‌رویه و مصرف گوشت آن‌ها و از بین رفتن جنگل‌هاست.

ازآنجایی‌که جمعیت این جاندار روبه انقراض است، رفته‌رفته کمتر و کمتر رؤیت می‌شود. همچنین از بین رفتن جنگل‌ها و درختان جانداران مجبورند بر روی زمین باشند و بیشتر در معرض خطر حیواناتی چون سگ قرار می‌گیرند. علاوه بر این، بیشتر جمعیت جانداران براثر تصادفات جاده‌ای از بین می‌روند.

1. آی آی

این جاندار که بومی ماداگاسکار است در جنگل‌های بارانی زندگی می‌کند و نام عجیبی هم دارد. این جاندار با انگشت سوم بلند و اسکلتی‌اش تنه درختان را می‌کند و به دنبال حشرات می‌گردد. به این صورت که در ابتدا به صدای این حشرات گوش‌داده و اگر صدای آن را بشنود با انگشتانش آن‌ها را درآورده و می‌خورد.

چشمان بزرگ، ظاهر بامزه و انگشت سومی بزرگ و دراز ظاهر عجیب و جالبی برای این موجود پدید آورده است. از دلایل کاهش جمعیت این جاندار استفاده از آن‌ها به‌عنوان آفت‌کش است و دلیل مهم‌تر این است که به دلیل ظاهر عجیب به فال بد گرفته‌شده و کشته می‌شود.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم