بیوگرافی کامل ویگو مورتنسن (Viggo Mortensen) از کودکی تا به امروز

نام: ویگو مورتنسن (ویگو پیتر مورتنسن جونیور)

تاریخ تولد: 20 اکتبر 1958 (27 مهر 1337)

سن: 60 سال

محل تولد: نیویورک، ایالات متحده آمریکا

قد: 1.80 سانتی متر

شغل: بازیگر سینما و تلویزیون آمریکایی دانمارکی الاصل

وضعیت تاهل: مطلقه

بیوگرافی ویگو مورتنسن

ویگو مورتنسن یک بازیگر دانمارکی است که به دلیل بازی در نقش آراگورن در سه گانه محبوب “ارباب حلقه ها” (The Lord of the Rings) به کارگردانی پیتر جکسون به شهرت رسید.

وسترن ماجراجویانه “هیدالگو” (Hidalgo)، درام جنایی “تاریخچه خشونت” (A History of Violence)، فیلم “قول‌های شرقی” (Eastern Promises) و درام روانشناسانه “یک روش خطرناک” (A Dangerous Method) به کارگردانی دیوید کراننبرگ و درام آخرالزمانی “جاده” (The Road)، کمدی تراژدی “کاپیتان شگفت انگیز” (Captain Fantastic) ار جمله پروژه های به یاد ماندنی ویگو مورتنسن هستند.

ویگو مورتنسن دوبار نامزد جایزه اسکار و بفتا و سه بار هم برنده جایزه گلدن گلوب شده است. علاوه بر این، ملکه مارگارت دوم دانمارک جایزه افتخاری دانبراگ را به مورتنسن اهدا کرده است. ویگو پیتر مورتنسن جونیور (نام کامل بازیگر) در اکتبر 1958 در نیویورک به دنیا آمد. مسیر او برای رسیدن به موفقیت دشوار و طولانی بود اما او را به مسیر موردنظر رساند.

ویگو در یک خانواده چنندملیتی به دنیا آمد. به جز او دو پسر دیگر هم در این خانواده به دنیا آمدند. مادرش گریس آتکینسون انگلیسی و پدرش ویگو پیتر دانمارکی بود. اجداد مادری اش بریتانیایی و اسکاتلندی بودند. والدین او در نروژ باهم آشنا شده و پس از ازدواج به مکان های مختلف رفتند. آنها در ابتدا در آمریکای جنوبی ساکن بودند که ویگو سال های اولیه زندگی اش را در آنجا گذراند. سپس به دانمارک رفته و چند سال آنجا بودند. بعدها که مادرش دو پسر به دنیا آورد، به آرژانتین رفتند. حتی در آنجا هم به ایالت های مختلف نقل مکان کردند.

ویگو مورتنسن در کودکی و امروز

نقل مکان به کشورهای مختلف و زندگی در یک خانواده چند ملیتی باعث شد ویگو زبان های مختلف را یاد گرفته و به معنای واقعی چند زبانه شود. او به انگلیسی، دانمارکی و اسپانیایی تسلط داشته و به زبان های فرانسوی، سوئدی و نروژی هم تکلم می کند.

ویگو مورتنسن در جوانی

در سال 1976 والدینش از هم جدا شدند. پسرها به همراه مادر به نیویورک رفتند و در آنجا ویگو تحصیلاتش را به پایان رساند. او در دانشگاه سنت لارنس تحصیل کرد و در رشته مطالعات و سیاست های اسپانیایی لیسانس گرفت. مدتی بعد ویگو تصمیم گرفت مهاجرت کند و در اسپانیا و دانمارک زندگی کرد. او به عنوان راننده کامیون و گل فروش کار می کرد. اما در سال 1982 سرانجام تصمیم گرفت بازیگر شود و با این امید به ایالات متحده بازگشت.

فیلم های او

اولین اجرای ویگو در سن بیست و شش سالگی بود که در اولین قسمت درام “شاهد” (Witness) حضور یافت. اما در دهه نود در سریال های Carlito’s Way, Indian Runner, The Prophecy و A Perfect Murder نقش دوم را برعهده داشت. او در این فیلم ها مهارت های اجرا را ثابت کرد و موردتوجه کارگردان های بزرگ هالیوودی قرار گرفت.

ویگو مورتنسن در تصویر یک بانو

در نیمه دوم دهه نود در فیلم های عاشقانه حضور یافت و در ملودرام ها نقش عشاق را ایفا می کرد. این نقش ها توجه کارگردان ها را به او جلب کرد. ” جی.آی. جین” (G.I. Jane) با بازی دمی مور و ” تصویر یک بانو” (The Portrait of a Lady) با بازی نیکول کیدمن مسیر موفقیت و شهرت او را هموار کرد. حضور در فیلم های بازسازی شده آلفرد هیچکاک، روانی (Psychosis) و یک قتل کامل (A Perfect Murder) او را به یک ستاره هالیوودی تبدیل کردند.

اما بازی در سه گانه محبوب “ارباب حلقه ها” بود که او را به شهرت واقعی رساند. این فیلم از کتابی به همین نام نوشته جان رونالد روئل تالکین اقتباس شد و در سراسر جهان به شهرت رسید.

ویگو مورتنسن نقش یک جستجوگر به نام آراگورن را ایفا کرده که عاشق پرنسس الف ها می شود و به همراه شخصیت های دیگر در جستجو محافظت از حلقه ای است که می تواند مردم سرزمین میانی را به کارهای شیطانی وادار کند. در عین حال اصل و نصب شخصیت او به پادشاهان رسیده و به دنبال حاکم اصلی قلمروی گاندور است.

نقش آراگورن حقیقتا دیدنی است و آنقدر او را به شهرت رساند که از تلویزیون از مردم عذرخواهی کرد که نتوانست به نامه تک تک شان پاسخ دهد. لازم به ذکر است که او در این فیلم ها و در برخی از صحنه های آن دچار جراحاتی شد. او به خاطر بازی در این سه گانه هیچ جایزه ای دریافت نکرد، با این حال منتقدین او را بهترین بازیگر این سه گانه می دانند. این شهرت و موفقیت باعث شد با کارگردان بزرگ هالیوودی، دیوید کراننبرگ همکاری کند. فیلم “تاریخچه خشونت” آنها مورداستقبال قرار گرفت. با این حال این فیلم “قول های شرقی” بود که او را به موفقیت رساند.

ویگو مورتنسن در تاریخچه خشونت

این فیلم در سال 2007 اکران شد و مخاطبین و منتقدین معتقد بودند نقش مامور روسی بهترین و متقاعدکننده ترین نقش این بازیگر بود. او برای ایفای این نقش به مدت طولانی خود را آماده کرد تا باورپذیر شود. بنابراین به طور ناشناس به روسیه رفت و دو ماه در سنت پترزبورگ، موسکو و یکاترینبورگ زندگی کرد. او با یک زندانی روسی ارتباط داشت و اصطلاحاتی آموخت و حتی نزد استاد دانشگاه پرینسون، استانیسلاو شوابرین روسی زبان روسی را آموخت.

این بازیگر هالیوودی پس از بازی در فیلم زندگی نامه ای “یک روش خطرناک” براساس زندگی یک روانکاو مشهور جایزه گلدن گلوب را دریافت کرد. او نقش زیگموند فروید و مایکل فاسبندر هم نقش کارل یونگ را ایفا نمود. ویگو یک انتشارات هم دارد و رمان ها و اشعارش را نوشته و ویرایش می کند. او عاشق عکاسی بوده و خواننده خوبی است (سه آلبوم ضبط کرده است). ویگو هنرمند خوبی است و برخی از آثار هنری خود را در فیلم “یک قتل کامل” که در آن نقش یک هنرمند را ایفا کرد، به نمایش گذاشت.

زندگی شخصی

این بازیگر هالیوودی به طور رسمی تنها یک بار ازدواج کردو عشق او به موسیقی ویگو را در کنار خواننده و آهنگساز اکسین سرونکا قرار داد و آنها در سال 1987 باهم ازدواج کردند. یک سال بعد پسرشان هنری به دنیا آمد. اما در سال 1997 و در ده سالگی پسرشان از هم جدا شدند.

ویگو موتنسن و آریانا خیل

زندگی شخصی ویگو مورتنسن در سال 2006 و با دیدن همکارش آریانا خیل در فیلم Alatriste به او علاقه مند شد. آنها از آن زمان باهم هستند و ازدواج نکرده اند.

ویگو مورتنسن در امروز

در سال 2006 ویگو در تراژدی کمدی “کاپیتان شگفت انگیز” نقش اصلی را ایفا کرد. داستان درباره زوجی است که از آمریکای سرمایه دار ناامید شده اند. آنها به جنگل رفته و خودشان منابع و غذا تهیه می کنند. آنها همچنین شش فرزند خود را به آموختن علم و زبان و همچنین مهارت های بقا تشویق می کنند.

همسر بن کش به دلیل اختلال دوقطبی بستری شده و خودکشی می کند و او هم با شش فرزند تنها می ماند. بن متوجه مرگ همسر شده و همچنین متوجه می شود پدرش برخلاف باورهای بودایی زن و وصیت او مبنی بر سوزاندن جسدش، می خواهد او را دفن کند. درنتیجه بن به مراسم خاکسپاری می رود.

این فیلم در فستیوال فیلم ساندنس اکران شد و با نمایش در فستیوال کن سال 2016 جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود نمود. او برای نقش اصلی جایزه ساتلایت را دریافت کرد و نامزد گلدن گلوب، بفتا و اسکار شد. این بازیگر در مارس 2018 به خاطر کتاب Children of the Wood که توسط انتشارات Perceval Press خودش چاپ شد، جایزه La Sociedad Geográfica Española سال 2017 مادرید را دریافت کرد.

فیلم شناسی

  • راه کارلیتو – Carlito’s Way – 1993
  • پیشگویی – The Prophecy – 1995
  • تصویر یک بانو – The Portrait of a Lady – 1996
  • جی.آی.جین – I. Jane – 1997
  • یک قتل کامل – A Perfect Murder – 1998
  • روانی – Psychosis – 1998
  • ارباب حلقه ها – The Lord of the Rings – 2001-2003
  • هیدالگو – Hidalgo – 2004
  • تاریخچه خشونت – A History of Violence – 2005
  • قول های شرقی – Eastern Promises – 2007
  • یک روش خطرناک – A Dangerous Method – 2011
  • کاپیتان شگفت انگیز – Captain Fantastic – 2016

تصاویری از ویگو مورتنسن


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. Sheri

    بهمن 12, 1399

    یکی از بهترین هنرپیشه های مرد هستش،نقشهای مختلف در فیلمهای متفاوت،برای نمونه بازی فوق العاده در فیلم کتاب سبز

    پاسخ