معرفی 15 فیلم جذاب و دیدنی شبیه “زیبایی آمریکایی” (American Beauty)

زیبایی آمریکایی یک اثر کلاسیک و بدون شک برترین اثر سام مندس است. این فیلم به مضامین مختلفی چون ارتباطات انسانی، جهانبینی خود، هویت، عشق و خانواده پرداخته و شخصیت ها را عمیقا بررسی می کند. لستر برنهام یک پدر و همسر درمانده است که در میانه زندگی از پا افتاده و می خواهد از دنیای تکراری اش فاصله بگیرد. همچنین جستجو برای عشق، زیبایی و پذیرش، توسط جوان و پیر، و بررسی جنسیت و تمایلات، به عنوان عناصر زندگی، از جمله مضامین این فیلم است و همه به خوبی آن را درک می کنیم.

هنر به تصویر کشیدن مشکلات واقعی انسان ها و عرضه آنها باعث می شود به چنین شاهکارهایی بیشتر علاقه مند شویم. بسیاری از فیلم های دیگر نیز برای نمایش زندگی، انسانیت و حقیقت به چنین مضامین و شخصیت هایی رو می آورند. در اینجا فهرستی از فیلم های مشابه زیبایی آمریکایی را به شما معرفی می کنیم. با پروشات همراه باشید.


15. دفترچه امیدبخش – Silver Linings Playbook – 2012

پت که به دلیل کتک زدن مردی که با زنش رابطه داشته در بیمارستان بستری بوده و به اختلال دوقطبی دچار شده پس از مرخص شدن در خانه والدینش به سر می برد. او دوست دارد همسر سابقش را یافته و دوباره در کنار او باشد اما چیزی مانع رسیدن او به خواسته اش است. پس از ملاقات با یک زن بیوه افسرده به نام تیفانی، آن دو برای رقابت در مسابقه رقص باهم تمرین می کنند. این فیلم با حضور بردلی کوپر و جنیفر لارنس (که به خاطر اجرایش برنده جایزه اسکار شد) شخصیت هایی را به نمایش می گذارد که باید با مشکلات درونی شان رو به رو شده و با حقیقت اعمال خود مواجه شوند. آنها در این بین متوجه می شوند تمام افراد مشکلات خود را داشته و زندگی آنقدرها هم آسان نیست. بنابراین باید زندگی را ساده بگیریم.


14. یک مرد جدی – A Serious Man – 2009

یکی دیگر از آثار موفق برادران جوئل و ایتان کوئن که ماکیل اشتولبرگ نقش قهرمان داستان، یک مرد یهودی میانسال که در سال های 1967 مینه سوتا یک پروفسور است و داستان زندگی او به کمدی سیاه سال 2009 تبدیل شده است. گویا چه در زندگی شخصی چه در زندگی حرفه ای با موانعی بسیاری رو به روست. زنش می خواهد از او جدا شود و با دیگری ازدواج کند و دانش آموزش هم برای او شایعاتی ایجاد نموده است، بنابراین ایمان او به زندگی رنگ باخت. برادران کوئن با ذوق و استعداد خود توانستند یک موضوع جدی دیگر را در قالب کمدی سیاه به نمایش بگذارند.


13. نزدیک تر – Closer – 2004

شاهکاری درباره عشق، درد، ناامیدی و حقیقت که از طریق زندگی چهار شخصیت به نمایش درآمده و هربار بر یکی از آنها تمرکز نموده و براساس شرایطشان این مضامین را نشان می دهد. جولیا رابرتز، جود لاو، ناتالی پورتمن و کلیو اوون نقش زوج های شکست خورده ای را ایفا می کنند که عاشق شریک زوج دیگر می شوند. مضمون و رابطه عاشقانه داستان ما را به یاد ازدواج سرد و پیچیده قهرمان و همسرش در فیلم “زیبایی آمریکایی” می اندازد. یک فیلم زیبا با نگاه ملودرام.


12. خوشحالی – Happiness – 1998

یک فیلم درام که جایزه منتقدین فستیوال کن را از آن خود کرد و به عنوان یک کمدی تاریک چالش های شخصیت های مختلف در دنیای پرآشوب و تلاش آنها برای احیای روابط انسانی را نشان می دهد. از دل داستان سه خواهر به داستان خانواده و رفتارها و تصمیمات آنها وارد می شویم. مضامین و جزئیات پیچیده داستان و شخصیت ها، سبک خاص و گیرا و شخصیت های متفاوتی مانند یک نویسنده ناراضی، یک پدوفیل مخفی، یک معلم ضعیف و بدون اعتماد به نفس و یک دانش آموز روسی، این فیلم را دیدنی می کنند.


11. بچه های کوچک – Little Children – 2006

داستانی درباره شخصیت های مختلف و تکامل و دگرگونی آنها در واکنش به احساسات، عواطف و شرایط مختلف. با تماشای 3 داستان مختلف و متقاطع به یاد سبک و روش فیلم سام مندس، رویاهای برآورده نشده و حتی پایان آن داستان فکر می کنیم. ساراو برد هر دو متاهل و دارای فرزند هستند، با این وجود عاشق هم می شوند. سپس لری، دوست برد، یک افسر پلیس است که به دلیل شلیک غیرعمدی به یک نوجوان جایگاهش را از دست داده است. سرانجام ونی یک پدوفیل متجاوز است که از زندان آزاد شده و با مادرش زندگی می کند و لری اغلب او را آزار می دهد. این فیلم با حضور کیت وینسلت، پاتریک ویلسون، نوآ امریک و جکی ارل هالی حقیقتا دیدنی است.


10. قصه گویی – Storytelling – 2001

دومین فیلم این لیست از تاد سولوندز (خوشحالی) که بازهم با مضمون جستجو برای یافتن خویشتن در جهان را نشان می دهد. در این شاهد دو داستان متفاوت با دو شخصیت مختلف هستیم که یکی در دبیرستان و دیگری در کالج رخ می دهد. در یک داستان، با عنوان “تخیلی” در دهه 80 به سر می بریم و شاهد ارتباط میان یک معلم، با بازی رابرت ویزدم و یک دانش آموز با موهای صورتی هستیم که در کلاس های نوشتن خلاقانه شرکت می کند. در داستان دیگر که 20 سال بعد رخ داده و “غیرتخیلی” است شاهد فیلمبرداری یک فیلمساز مستند از زندگی یک خانواده از هم پاشیده با 3 پسر هستیم. یکی از پسرها می خواهد به کالج برود و بنابراین این دوره برای خانواده بسیار مهم است.


9. گمشده در ترجمه – Lost In Translation – 2003

فیلم معروف سوفیا کاپولا که جایزه بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد و داستان دو شخصیت را نشان می دهند که مانند لستر برنهام، در زندگی پوچ، احساسات و روابط ویران شان، گم شده اند. علاوه بر جلوه های بصری و فیلمبرداری زیبا که افکار و احساسات شخصیت ها را نشان می دهد، شاهد شخصیت هایی هستیم که در یک شهر غریب باهم آشنا شده و پیوندی را ایجاد می کنند که چندان عمیق نیست. باب هریس با بازی بیل مورای، ستاره ای که در تبلیغاتی در توکیو شرکت می کند و دهه میانسالی را می گذراند و شارلوت با بازی اسکارلت جوهانسون، یک فارغ التحصیل کالج که به خاطر شغل همسر عکاسش به آن شهر آمده، شخصیت های این فیلم هستند.


8. ترک لاس وگاس – Leaving Las Vegas – 1995

یک اثر عاطفی با بازی زیبا نیکلاس کیج که جایزه اسکار را برای او به ارمغان آورد و داستان از ابتدا تا انتها درباره شخصیت اوست. بن ساندرسون مانند قهرمان فیلم “زیبایی آمریکایی” از زندگی اش خسته شده و تصمیم می گیرد شهر را ترک کرده و اکنون که زندگی و کارش به بن بست خورده اند آنقدر الکل بنوشد تا بمیرد. با این حال در آن شهر شلوغ با یک فاحشه زیبا آشنا شده، عاشق او می شود و نقشه اش مطابق میل پیش نخواهد رفت.


7. باشگاه مبارزه – Fight Club – 1999

با وجود اینکه فیلم داستان متفاوتی دارد اما بین قهرمان این داستان و شخصیت کوین اسپیسی شباهت هایی دیده می شود. ادوارد نورتون نقش یک کارمند بی خواب را ایفا می کند که داستان زندگی غمبار خود پیش از تغییر و تحول را روایت خواهد کرد. او مانند لستر برنهام یک روز از خواب بیدار شده و تصمیم می گیرد شغل خسته کننده اش را رها کرده و سبک زندگی اش را تغییر دهد. او حتی با رئیسش هم بحث و دعوا راه می اندازد. سپس با یک فروشنده آشنا شده و یک باشگاه مبارزه زیرزمینی راه می اندازد، گرچه این مورد در “زیبایی آمریکایی” وجود ندارد اما هردو شخصیت افراد ضعیف و ناراضی هستند که تصمیم می گیرند زندگی معمولی خود را رها کرده و درنتیجه به یک پایان دراماتیک دست پیدا می کنند.


6. ماهی مرکب و نهنگ – The Squid And The Whale – 2005

یک کمدی درام زیبا از اواسط سال های 1980 در شهر بروکلین نیویورک درباره خانواده از هم پاشیده ای که با جدایی یک نویسنده رو به رشد و همسر خیانتکارش و طلاق آنها آغاز می شود. دو پسر 12 و 16 ساله آنها با شنیدن این اخبار شوکه کننده به نشانه اعراض راه های مختلفی پیش می گیرند. مادر با معلم تنیس پسر 12 ساله اش رابطه داشته و پدر با یکی از دانشجویانش. در حقیقت این فیلم توانسته به زیبایی تاثیر طلاق را بر فروپاشی بنیان خانواده نشان دهد. حتما این فیلم را تماشا کنید.


5. لولیتا – Lolita – 1962

این اثر کلاسیک استنلی کوبریک ما را به یاد “زیبایی آمریکایی” می اندازد، مخصوصا از این نظر که هر دو فیلم در روایت و نمایش شخصیت ها تاکید می کنند. هردوی شخصیت ها، در اینجا هامبرت هامبرت و در آنجا لستر برنهام، از نظر سن، شرایط و ازدواج ناموفق و گذشته و حال شرایط مشابهی دارند. تمایل هردوی آنها به دختران همسن و سال عنصر “عقده لولیتا” را نشان می دهد. درحالی که لستر به دوست دخترش آنجلا تمایل دارد، هامبرت هم همین تمایل را نشان داده و داستان او تا پایان فیلم به یک ماجراجویی تبدیل می شود. گرچه هردو فیلم عناصر مشترکی دارند و باعث می شوند تصور کنیم فیلم سال 1999 از این اثر الهام گرفته، اما پایان آنها متفاوت است، زیرا یکی به توهم عشق و جوانی پی برده و دیگری در آن غرق می شود.


4. دنیای روح – Ghost World – 2001

فیلمی به کارگردانی تری زوایگف و اجرای تورا برچ (جین برنهام در زیبایی آمریکایی)، اسکارلت جوهانسون و استیو بوشمی که از نظر مضامین عاشقانه، شخصیت ها و پایان شبیه “زیبایی آمریکایی” است. داستان دو نوجوان آمریکایی به نام انید و ربکا که در مقابل یک مرد تنها وانمود می کنند برای او کسی را انتخاب کرده اند و هنگامی که مرد به تنهایی سر قرار حاضر می شود مخفیانه به بدبختی او می خندند. با این حال انید ذاتا انسان بدی نیست و به زودی از رفتار خود پشیمان شده و با مرد دوستی را آغاز می کند که نگاه او به جهان را تغییر خواهد داد.


3. مردم عادی – Ordinary People – 1980

این درام به کارگردانی رابرت ردفوردز مانند “ژیبایی آمریکایی” به زندگی مردم عادی می پردازد. پس از مرگ پسر یک خانواده چهار نفره، در یک تصادف، همه چیز بهم ریخته و روابط شان تیره و تار می شود. پسر خانواده به شوک پس از حادثه مبتلا شده، پدر سعی می کند به روابطش با همسر و پسرش توجه نشان داده و مادر هم با انکار حقیقت دوست دارد همه چیز را مرتب کند. رفتار سرد او در مقابل اختلال و افکار مرگبار پسرش به یک جدال خانوادگی منجر می شود. دونالد ساترلند، مری تایلر و تیموتی هاتن در اجرای خود بی نظیر بوده و اثری را خلق کردند که 4 جایزه اسکار و 5 جایزه گلدن گلوب را به خانه برد.


2. مگنولیا – Magnolia – 1999

یک فیلم زیبا با ستاره هایی (تام کروز که جایزه گلدن گلوب را از آن خود کرد) که در داستان های مختلف نقش شخصیت های متفاوت را برعهده داشته و این داستان ها یکدیگر را قطع می کنند. همه آنها به دنبال عشق و خوشحالی بوده و دوست دارند در میان زندگی های آشفته خود به دنبال معنا باشند. اهداف و احساسات این شخصیت ها مانند شخصیت های “زیبایی آمریکایی” است و هر کدام آنها نارضایتی های خود را دارند. پل توماس اندرسون با رئالیسم و عمق داستان عواطف درونی یک افسر پلیس، یک مجری تلویزیون، یک نابغه کودک و یک سخنران انگیزه بخش را نشان می دهد و فیلم را دیدنی می کند.


1. طوفان یخ – The Ice Storm – 1997

ستاره هایی چون کوین کلاین، توبی مگویر، کریستینا ریچی و سیگورنی ویور این فیلم را به فیلم افسانه ای “زیبایی آمریکایی” شبیه کرده اند و فیلم داستان دو خانواده را نشان می دهد که اعضای آن می خواهند با تغییرات بیرونی و مشکلات درونی شان منطبق شوند. داستان در روز شکرگزاری سال 1973 رخ می دهد که نوجوانی در پی یافتن پاسخ سوالات و همسری که از زندگی و کارش ناامید شده می خواهد به نوعی از آنها فرار کند. این فیلم هوشمندانه، صادقانه و دیدنی، به کلاسیک دوست داشتنی ما شباهت دارد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم