معرفی 12 فیلم جذاب و دیدنی شبیه “ماتریکس” (The Matrix)

فیلم هایی مانند ماتریکس همیشه ساخته نمی شوند. در حقیقت این احتمال که یک فیلم علمی تخیلی هم در نزد منتقدین موفق باشد، هم گیشه و هم مخاطبین، نادر است.

ماتریکس یک فیلم محصول سال 1999 است که توسط برادران واچوسکی ساخته شد و زمانی که اکران شد هم نزد منتقدین محبوب شد و هم نزد مخاطبین. تمام فیلم های برتر سینما اینچنین هستند. این فیلم ها محدودیت زمان را کنار زده و تصورات جدیدی را به ما عرضه می کنند. این فیلم با تکنیک های الهام بخش و اکشن و مفاهیم دیدنی که تا آن زمان ناشناخته بودند ژانر علمی تخیلی را تعریف کرد. همچنین بسیاری از مفاهیم فلسفی و علمی را به آن نسبت داده اند. علاقه به این فیلم باعث می شود که به دنبال فیلم های مشابه باشیم، بنابراین در اینجا 12 فیلم مشابه را به شما معرفی می کنیم. با پروشات همراه باشید.


12. طبقه سیزدهم – The Thirteenth Floor – 1999

اگر به دنبال یک فیلم نزدیک به ماتریکس هستیم این اثر را به شما توصیه می کنیم. این فیلم از نظر مفهومی به ماتریکس نزدیک بود و به همین دلیل موردتوجه قرار نگرفت. این فیلم توانسته مرز بین ژانرهای مختلف را کنار بزند. شخصیت ها گرچه عمیق نیستند اما پیچیدگی جالبی دارند. این فیلم با کنجکاو نگه داشتن بیننده در اوج به موفقیت رسیده است.

همچنین بخوانید: اگر فیلم پلنگ سیاه (Black Panther) را دوست دارید این 10 فیلم را تماشا کنید


11. ترون – Tron – 1982

یک اثر هنری که شاید همه آن را درک نکنند. زیرا به دلیل داستان ابزورد خوب درک نشد. اما در این سال ها طرفداران خود را به دست آورد. داستان یک برنامه نویس کامپیوتر به نام فلین (جف بریجز) که باید در بازی کامپیوتری مرگ و زندگی که توسط یک برنامه نویس شرور طراحی شده، شرکت نماید. جنبه های تکنیکی فیلم و اجرای بازیگران چندان جالب نیستند اما می توانید آن را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های علمی-تخیلی که در سال 2018 اکران شدند


10. اگزیستنز – Existenz – 1999

جالب است که سه فیلم مشابه در یک زمان اکران شده اند. یک فیلم از دیوید کراننبرگ درباره شخصیت هایی که در بین دنیای واقعی و تخیلی در نوسان اند و داستان این شخصیت ها و تکنولوژی های اطراف آن ها به نمایش درمی آید. یک داستان جذاب و دیدنی که با وجود عدم موفقیت در آن زمان به تدریج موردتوجه قرار گرفت.

همچنین بخوانید: برترین فیلم‌های علمی تخیلی سال 2018 (تا به امروز) + تصاویر


9. زمین دیگر – Another Earth – 2011

به ندرت پیش می آید که فیلمسازان مستقل فیلم های علمی تخیلی بسازند. با این حال در این فیلم کم بودجه چنین اتفاقی رخ داده است. روایت زیبا و نمایی از دنیای دیگر باعث می شود که بیشتر در دنیای خود غرق شوید. بریت مارلینگ در نقش اصلی اجرای خیره کننده ای ارائه داده و می توانید به تماشای آن نشسته و لذت ببرید.

همچنین بخوانید: 25 فیلم برتر علمی تخیلی در قرن 21 (تا به اینجا)


8. ماه – Moon – 2009

داستان درباره مردی است که باید به ماموریت سه ساله خود در ماه پایان دهد و به همین دلیل داستان شبیه ماتریکس نیست. داستان یک مرد تنها که روابط انسانی و سقوط نسل های بعدی بشریت را نشان می دهد. با وجود تغییرات بسیار زیاد در زمینه تکنولوژی گویا هنوز هم انسان با خودش آشتی نکرده است. بنابراین آینده تاریک بشریت زیر سوال می رود. سم راکول در نقش سم بل اجرای خیره کننده ای دارد.

همچنین بخوانید: 14 فیلم برتر علمی تخیلی تاریخ سینما


7. کد منبع – Source Code – 2011

یک فیلم دیگر از دانکن جونز که یک تریلر علمی تخیلی است و جیک جیلنهال نقش اصلی را برعهده دارد. این فیلم در گیشه موفق بود و شما را میخکوب می کند. یکی از معدود فیلم هایی که حتی کوچک ترین جزئیات ممکن نیز حقیقتی را نشان می دهد. بنابراین اگر آن را تماشا نکرده اید اکنون وقتش رسیده است.

همچنین بخوانید: اگر فیلم بازی های گرسنگی (Hunger Games) را دوست دارید این 12 فیلم را تماشا کنید


6. آغازگر – Primer – 2004

پیچیده ترین فیلم علمی تخیلی از شین گاروث درباره سفر در زمان. شین گاروث مغز متفکر این فیلم است. دیالوگ های تکنیکی و معنی دار باعث می شود به سختی بتوانید آن را دنبال کنید. این اثر علمی تخیلی به دو شخصیت می پردازد. این فیلم مستقل که با بودجه ناچیز ساخته شد در فستیوال های مختلف مورد استقبال قرار گرفت.

همچنین بخوانید: اگر فیلم پیچ اشتباهی (Wrong Turn) را دوست دارید این 16 فیلم را تماشا کنید


5. شهر تاریک – Dark City – 1998

یکی دیگر از فیلم های اواخر قرن بیستم که قدرت واقعیت مجازی و تاثیر آن بر تماشاگران آن زمان را نشان می دهد. جان مرداک (روفس سوئل) در شهری که خورشید هرگز نمی تابد به بی خوابی دچار شده است. فیلمبرداری زیبای فیلم توانست این شهر خیالی را به زیبایی مجسم کند. تخیلات و جلوه های ویژه توانست داستان را جذاب تر و دیدنی تر کند. این فیلم یک سال پیش از ماتریکس (هردو از صحنه های مشابه استفاده کردند) ساخته شده و از آن افراطی تر بود، پس این فیلم را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: معرفی 20 فیلم برتر سینما که ذهن بیننده را به چالش می کشند


4. بلید رانر – Blade Runner – 1982

یک فیلم حماسی به کارگردانی ریدلی اسکات که یکی از برترین و محبوب ترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ سینماست. نمونه ای ژانر نئو-نوآر که به کمک فیلمبرداری و روایت به یکی از مهم ترین فیلم ها تبدیل شده است. این فیلم تاثیر تکنولوژی بر جامعه انسانی، زندگی و ذات بشریت را نشان می دهد. یک داستان کارآگاهی که رفته رفته بیننده را به دنیای آخرالزمانی لس آنجلس می کشاند. موسیقی متن ونگلیس جذاب بوده و یکی از نکات مثبت و برجسته این فیلم است. پس آن را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: معرفی 22 فیلم برتر درباره سفر در زمان که باید ببینید


3. روح در صدف – Ghost in the Shell – 1995

یک فیلم علمی تخیلی جذاب ژاپنی که یک شاهکار است. یک اثر ساده، هنری و زیبا که به ماتریکس شباهت دارد. داستان غنی فیلم در مدت زمان محدود آن به نمایش درمی آید. یکی از اولین فیلم هایی که انیمیشن سنتی را جلوه های کامپیوتری ادغام می کند. در حقیقت انیمیشن های ژاپنی کلاس خود را داشته و با انیمیشن های دیگر قابل مقایسه نیستند. اگر این فیلم را تماشا کنید، حتما یک بار دیگر نیز به تماشای آن می نشینید. این فیلم به خوبی توانست اکشن، جلوه های عجیب و داستان عمیق را در هم ادغام کند، درست مانند “ماتریکس”.

همچنین بخوانید: لیست 30 فیلم برتر آخرالزمانی در تاریخ سینما که باید ببینید


2. تلقین – Inception – 2010

یکی از برترین آثار کریستوفر نولان که نمونه کامل ادغام تخیلات و جلوه های تخیلی است. این فیلم انعطاف پذیری ژانر علمی تخیلی و نوآوری آن را نشان داد تا الهام بخش دیگران باشد. بازیگران خبره و موفقیت فیلم باعث می شود آن را ماتریکس قرن 21 بنامیم. یک اثر نفسگیر و پیچیده که در هنگام اکران تاثیر ماتریکس را ایجاد کرد.

همچنین بخوانید: اگر فیلم تلقین (Inception) را دوست دارید این 30 فیلم را تماشا کنید


1. 2001: ادیسه فضایی – 2001: A Space Odyssey

این شاهکار استنلی کوبریک اثر محبوب هنرمندان سینما و سمبل آن است. این فیلم توانست اوج هنر و زیبایی را نشان دهد. گرچه این اثر علمی تخیلی است اما در حقیقت یک اثر هنری است. علاوه بر جلوه های بصری، دلیل اصلی موفقیت فیلم در درک متفاوت مردم نسبت به آن است. کوبریک و نویسنده همکارش، آرتور سی.کلارک درک خود را داشته اند اما هرگز درباره آن صحبت نکردند. بنابراین برای دیدن این فیلم خود را تماشا کنید زیرا هرگز آن را فراموش نخواهید کرد.

همچنین بخوانید: طبقه بندی فیلم‌های استنلی کوبریک از درخشش گرفته تا ادیسه فضایی: 2001


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. عبآس

    اردیبهشت 13, 1398

    ممنون، ولی فیلم primer اصلا جذاب نیست و بنظرم بیشتر میتونه توو ژانرِ مستند، معرفی بشه تا یه فیلم سینمایی! برعکسِ توضیحاتی که همواره از این فیلم میشه توسطِ نویسنده‌ی مطلب، مبنی بر: حضور داشتنِ مغزی متفکر به عنوان کارگردان و دیالوگ‌های پیچیده، این فیلم اصلا ارزشِ دیدن نداره، بنظرم خوب نیست که اسمشو در کنار فیلمایی با تِم علمی تخیلی مثل تلقین میارین، با نهایتِ احترام

    پاسخ