معرفی 12 سریال جذاب و دیدنی شبیه “نارنجی مد جدید است” (Orange is the New Black)

برخلاف جملات و شعارهای نوشته شده روی پوستر و تصاویر و باورهای طرفداران، “نارنجی مد جدید است” به ژانر کمدی درام تعلق دارد. اگر بخواهیم این سریال را یک اثر کنایی به وضعیت فساد، سومدیریت و زیرپا گذاشته شدن حقوق انسانی بدانیم اشتباه نکرده ایم. زیر جامعه بزرگ به یک زندان کوچک تبدیل شده است. این سریال برنده جایزه گلدن گلوب و امی براساس خاطرات پایپر کرمن (نام فامیل او در سریال به چپمن تبدیل شده است) است که به دلیل کلاهبرداری در زندان امنیتی کنتیکت زندانی بود.

تیلور شیلینگ نقش اصلی پایپر چپمن را برعهده دارد. او با محکومیت 15 ماه حبس در لیچفیلد پنیتنتیاری نزد دوست دختر قدیمی اش الکس بازگشته و خاطرات گذشته شان زنده می شود. در حقیقت اعترافات الکس به دستگیری پایپر منجر شده است. با گذشت روزها او بین احساسش به خانواده و احساساتش برای الکس گیر افتاده و چندان از اوضاعش در زندان ناراحت و اندوهگین نیست.

اکنون فصل ششم و هفتم این سریال نیز پخش شده است. اگر نمی توانید بیشتر از این منتظر این سریال باشید در اینجا تصمیم گرفتیم سریال های مشابه را به شما معرفی کنیم. مصرف مواد، قدرت زنان، هویت فرد در همجنسگرایی، زندان و محکومیت از جمله مضامین مشترک این سریال ها هستند. این سریال ها براساس میزان ارتباط با این سریال رتبه بندی شده اند. با پروشات همراه باشید.


12. زنان در زندان – Women in Prison – 1987-1988

تنها یک فصل این سریال باعث شد با سریال “نارنجی مد جدید است” مقایسه شود، اما حیف که کوتاه بود. همانطور که از نام سریال پیداست داستان درباره گروهی از زنان زندانی ویسکانسین است که به دلیل دزدی، قتل و غیره محبوس شده اند و زندگی شخصی شان به هم ریخته است. با افزایش نقش آنها در زندان کشمکش هایشان بیشتر می شود و همین مسائل داستان را تشکیل می دهد. می توان این سریال را نسخه کوتاه “نارنجی مد جدید است” نامید، گرچه موفق نبود و موردتوجه قرار نگرفت.

همچنین بخوانید: اگر سریال اداره (The Office) را دوست دارید این 15 سریال را تماشا کنید


11. ایالات متحده سارا – United States of Tara – 2009-2011

گرچه این سریال محصول استیون اسپیلبرگ است و او تهیه کننده این سریال بود اما نبود بازیگران قوی و زمان بندی نادرست آن باعث نادیده گرفتن آن شد. تارا گرگسون، مادر دو فرزند، مبتلا به اختلال دوقطبی است که داروهایش را رها کرده و چندین شخصیت دارد: یک نوجوان (مانند دخترش)، یک سرباز جنگ ویتنام، یک زن خانه دار سال های 1950، شخصیت دوران بلوغش با نام چیکن و شوشونا. فضای داستان اکوسیستمی است که توسط تارا و شخصیت هایش خلق شده تا ترس و اضطراب هایش را پنهان کند. درحالی که تارا تردیدهای خود را دارد، خانواده اش از جمله دختر وحشی اش کیت و پسرش مارشال و همسرش مکس، هم ترس های خود را دارند.

همچنین بخوانید: اگر به سریال فرزندان آشوب (Sons of Anarchy) علاقه دارید این 12 سریال را تماشا کنید


10. گلو – GLOW- 2017

سریال دیگری که با “نارنجی مد جدید است” شباهت داشته و نام آن مختصر زنان درخشان کشتی کج است. اما مضامین مشترک تنها دلیل شباهت این دو سریال نیست بلکه سازندگان این دو سریال نیز یکی هستند. شخصیت های زن این سریال در عین سروکار داشتن با مواد مخدر، رابطه جنسی و کشمکش ها باید با هم مبارزه می کردند و مبارزه آنها در یک سلول بدون میله رخ می دهد. آلیسون بری در نقش اصلی ظاهر شده و توانسته در صحنه های مبارزه و رینگ به خوبی ظاهر شده است.

همچنین بخوانید: اگر سریال تین ولف (Teen Wolf) را دوست دارید این 15 سریال را تماشا کنید


9. دنیای ال – The L Word – 2004-2009

داستان این سریال زیبا تنها درباره مفاهیم همجنسگرایی نیست بلکه به چیزهای دیگری هم می پردازد. این سریال با وجود صحنه های خشن و جنسی گروهی از شخصیت های مرد و زن را نشان می دهد که درباره جنسیت و خاستگاه شان، مشکلات و دردسرهایشان صحبت می کند، دردسرهایی مانند به سرپرستی گرفتن فرزند یا لقاح مصنوعی یا تغییر نگرش های همجنسگرایی در ساختار سیاسی-اجتماعی. اگر بگوییم این سریال از زمانه خود جلوتر بود اغراق نکرده ایم. باوجود امتیازات پایین و کاهش تعداد قسمت ها تا نتیجه گیری اش، شش فصل آن توانست روابط همجنسگرایانه را به خوبی نشان دهد.

همچنین بخوانید: اگر سریال 100 را دوست دارید این 14 سریال را تماشا کنید


8. جسیکا جونز – Jessica Jones – 2015

این سریال به جز شخصیت اصلی زن و چند شخصیت دیگر و البته اجراها و فلش بک ها، با سریال “نارنجی مد جدید است” کمترین شباهت ممکن را دارد. این ابرقهرمان مارول به موفقیت رسید و درحالی که منتظر فصل دوم آن هستیم، فصل اول به تقابل جونز و کیلگریو می پردازد. یک سریال با ضدقهرمان اصلی، داستان منسجم و فیلمنامه پیچیده.

همچنین بخوانید: اگر سریال تلویزیونی تابو (Taboo) را دوست دارید این 10 سریال را تماشا کنید


7. برکینگ بد – Breaking Bad – 2008-2013

همه ما می دانیم که برکینگ بد یکی از بهترین سریال های تاریخ سینماست. تنها شباهت آن مصرف مواد مخدر است و این سریال درباره پروفسور شیمی دبیرستان، والتر وایت است، که برای تامین هزینه های درمان سرطان و تامین خانواده اش در آینده به تولید و فروش کریستال روی می آورد. در طی داستان به یک فروشنده مواد مخدر تبدیل شده و به مافیا و گانگسترهای شهر وارد می شود. این سریال نوآورانه و ابدی را باید حتما یک بار تماشا کنید. آیا تا به حال این سریال را تماشا کرده اید؟

همچنین بخوانید: 15 سریال شبیه برکینگ بد (Breaking Bad) که نباید از دست بدهید


6. پرستار جکی – Nurse Jackie – 2009-2015

این سریال به دلیل داشتن شخصیت اصلی زن، مانند سریال های دیگر، به سریال “نارنجی مد جدید است” شباهت دارد. پرستار جکی پیتون باید بین محیط کار، با پزشکان و بیماران متعداد و زندگی شخصی اش تعادل ایجاد کند. گرچه او حامیان زیادی دارد اما هنوز رازهای زیادی دارد که باید از همه پنهان کند. با این حال برخلاف تصور دیگران می تواند زندگی شان را مدیریت کند. این سریال منسجم،  موفق و متفاوت، یکی از بهترین شخصیت های زن را نشان می دهد و با این حال نادیده گرفته شده است.

همچنین بخوانید: اگر سریال دختر جدید (New Girl) را دوست دارید این 18 سریال را تماشا کنید


5. فرار از زندان – Prison Break – 2005-2017

اکنون با این سریال به مضمون مهم زندان می رسیم و این بار زندانیان می خواهند از این زندان فرار کنند. این سریال پیشگام ژانر زندان و فرار از آن می باشد. داستان درباره دو برادر به نام های مایکل و لینکلن است که لینکلن به دلیل اتهام دروغین به قتل به اعدام محکوم شده و اکنون مایکل می خواهد برادرش را فراری دهد تا جان او را نجات دهد. نه تنها شخصیت ها خوب نوشته شده اند، بلکه به خوبی اجرا شده اند و به همین دلیل حقیقی جلوه می کنند.

همچنین بخوانید: اگه به سریال فرار از زندان (Prison Break) علاقه دارید این 15 سریال را از دست ندهید


4. دختران بد – Bad Girls – 1999-2006

یک سریال زیبا با مضامین مشابه “نارنجی مد جدید است” درباره همجنسگرایی، مواد مخدر، زندگی در زندان، عشق، روابط و دشمنی ها، لذت و مجازات. سه شخصیت اصلی، هلن، نیکی و شل و گروهی از هم بندان شان، به خوبی نقش آفرینی کرده اند. اگر برای سریال “نارنجی مد جدید است” دلتنگ شده اید، این سریال بریتانیایی را تماشا کنید، البته طنز آن کمی کمتر است. همچنین نمی توان از ظاهر سریال درباره آن قضاوت کنید.

همچنین بخوانید: اگر سریال تاج (The Crown) را دوست دارید این 12 سریال را تماشا کنید


3. اوز – Oz – 1997-2003

بله در این سریال جی.کی.سیمونز حضور دارد! اوز نام مستعار بازداشتگاه اسوالد استیت است که نهایت امنیت را داشته و یک مرکز اصلاح به شمار می آید. مانند همه زندان ها در اینجا هم بر سر قدرت جنگ است و دارودسته های زندانی، مانند آفریقایی-آمریکایی ها، مسلمانان، لاتین ها و غیره، سعی می کنند بر دیگران تسلط داشته باشند. در طی شش فصل این سریال به مفاهیمی مانند مصرف بیش از حد مواد، قمار، انگیزه برای بقا، کشمکش و فردیت گرایی، اشاره می شود. این سریال را می توان مشابه “فرار از زندان” بنامیم اما در اینجا به فرار اشاره نمی شود.

همچنین بخوانید: اگر سریال پانیشر (The Punisher) را دوست دارید این 11 سریال را تماشا کنید


2. ویدز – Weeds – 2005-2012

این سریال با بازی ماری-لوئیس پارکر که جایزه گلدن گلوب را برای او به ارمغان آورد، داستان مشابه “نارنجی مد جدید است” را ارائه داده و با این حال ترتیب حوادث متفاوت است. داستان درباره مادر مجرد دو فرزند است که برای تامین خانواده وید کاشته و مجبور است برای فرار از دست پلیس دائما خانه اش را عوض کند. با داشتن مشتری های ثابت نگرانی ها و مشکلاتش افزایش یافته و سیر داستان پیچیده تر می شود. بازیگر نقش نانسی برای نزدیک شدن به این نقش به زندان هم رفت و این شباهت این دو سریال را بیشتر می کند.

همچنین بخوانید: 12 سریال جذاب شبیه سوپرنچرال (Supernatural) که باید ببینید


1. زندان ونتورث – Wentworth Prison – 2013

شاید این سریال برترین سریال این لیست نباشد اما بدون شک نسخه دیگر “نارنجی مد جدید است” می باشد. بیا اسمیت شخصیت اصلی داستان، به مدت طولانی در زندان اسیر شده و رویارویی او با این شرایط و کنار آمدن با آن درون مایه داستان را تشکیل می دهد. شخصیت بسیار عمیق است و صحنه های درام داستان بر جذابیت اش می افزایند. با نزدیک شدن سریال به پایان اجرای بازیگران زیباتر شده و دقیقا به “نارنجی مد جدید است” شباهت پیدا می کند، البته با این تفاوت که در کشور دیگری رخ می دهد. “زندان ونتورث” براساس سریال استرالیایی “زندانی” (Prisoner – 1979-86) ساخته شده که طی سال ها طرفداران بسیاری را به دست آورد.

همچنین بخوانید: اگه به سریال گمشدگان (Lost) علاقه دارید این 13 سریال را از دست ندهید


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم