11 روش برای مراقبت از گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان

11 روش برای مراقبت از گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان

معمولاً در فصل زمستان گیاهان ظاهر خوب و شادابی ندارند. دلیلش چیست؟ آیا شما از آن‌ها به‌خوبی نگهداری نمی‌کنید؟ یا اینکه قرار است خشک شوند؟ در این مقاله می‌خواهیم درباره مراقبت از گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان توضیحاتی ارائه دهیم.

نور خورشید

گیاهان را در آفتاب‌گیرترین قسمت خانه قرار دهید تا نور موردنیاز را دریافت کنند. گیاهانی که در قسمت شمالی خانه قرار دارند معمولاً نور کافی را دریافت نمی‌کنند، به همین دلیل باید آن‌ها را از ساعت 7 تا 11 در قسمت شرقی خانه قرار دهید. نگران خشک شدن آن‌ها نباشید زیرا شدت نور در این زاویه همانند ضلع غربی خانه نیست.

آب کمتر

در فصل زمستان می‌توانید هفته‌ای یک‌بار به گل و گیاهان خود آب دهید. اگر بیشتر از این مقدار به آن‌ها آب بدهید پلاسیده می‌شوند، مخصوصاً اگر گل و گیاهانی باشند که مخصوص فضای بیرون هستند و به نور نیاز دارند. حتی می‌توانید از آب‌پاش‌های فواره‌ای استفاده کنید که آب کمتری را منتقل می‌کنند.

بخارآب

گیاهان مخصوص فضای بیرون بخارآب، رطوبت و گردوخاک را تجربه می‌کنند، درحالی‌که در داخل خانه چنین فضایی وجود ندارد. بنابراین می‌توانید هرچند روز یک‌بار آن‌ها را در یک فضای شیشه‌ای قرار دهید تا بخار هوا را احساس کنند.

رطوبت

برای افزایش رطوبت گیاهان می‌توانید رطوبت هوا را افزایش دهید. برای این کار می‌توانید در یک سینی کمی سنگ‌ریزه ریخته و گل‌ها را در آن قرار دهید، سپس کمی آب اضافه نموده و آن را در یک نقطه گرم و آفتابی قرار دهید. یا اینکه می‌توانید از دستگاه‌های مرطوب‌کننده هوا استفاده کنید.

بیشتر گیاهان برای رشد کردن به رطوبت 50 تا 60 درصدی نیاز دارند، اما در محیط خانه رطوبت هوا تنها 35 درصد است. بنابراین می‌توانید آن‌ها را در یک شیشه بزرگ قرار دهید که مانند گل خانه شود. یا اینکه یک سینی را پر از آب و شن نموده و گلدانتان را در آن قرار دهید. همانطورکه آب تبخیر می‌شود، درنتیجه آن رطوبتی ایجاد می‌شود که گیاه را مرطوب می‌کند.

تونیک گیاه

یکی از مشکلات رایج گل و گیاهان این است که بر روی برگ‌های آن نقاط تیره و خشک می‌بینید. برای رفع این مشکل کمی تونیک را روی برگ‌های آن اسپری کنید: برای این کار 4 قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را با آب مخلوط کرده و چند قطره نفت مورفی به آن اضافه کنید.

گردگیری

گیاهان را تمیز نگه دارید. گردوخاک مانع از تنفس گیاه می‌شود. زیرا بر روی برگ گیاه منافذی وجود دارد که گیاه از طریق آن عمل تنفس را انجام می‌دهد. پوشیده شدن این منافذ از گردوغبار، مانع از جذب نور خورشید شده و عمل فتوسنتز را کند می‌کند.

شستشو

گیاهان کوچک‌تر را می‌توانید در ظرف‌شویی شستشو دهید. گیاهان بزرگ‌تر را در زیر دوش حمام شستشو دهید. برگ‌ها را با اسفنج پاک کنید، سپس خشک کنید تا قطرات آب روی زمین نپاشد.

کود دهی

معمولاً گیاهان در فصل زمستان خشک یا پلاسیده می‌شوند، برای خودداری از این حالت از کود دهی به آن‌ها خودداری کنید. با فرارسیدن فصل بهار این گیاهان را در فضای باز قرار داده و به آن‌ها کود بدهید.

کنترل دما

در طول روز دمای اتاق را افزایش داده و هنگام شب کاهش دهید. البته تغییرات دمایی به نوع گیاه بستگی دارد و باید با توجه به الگوی رشد آن تنظیم شود.

حشرات

معمولاً در گیاهان حشرات کوچک و سیاه‌رنگی می‌بینید که به گیاه آسیب رسانده و آن را از بین می‌برند. بنابراین بهتر است هرچه زودتر از شر آن‌ها خلاص شوید. برای این کار می‌توانید یک حبه سیر در داخل گلدان قرار داده، سرکه سیب در کنار آن قرار دهید و یا از راهکارهای دیگر استفاده کنید.

موسیقی

طبق تحقیقات انجام‌شده گیاهان به نوای موسیقی واکنش نشان می‌دهند. در این زمینه موسیقی کلاسیک و آرامش‌بخش از راک بهتر است. بنابراین قدرت موسیقی را دست‌کم نگیرید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم