قفل تلفن هوشمند: آیا می‌توان از ایموجی ها در رمز عبور استفاده نمود؟

آیا ترجیح می‌دهید تلفن هوشمند خود را با یک پین کد 4 رقمی باز کنید یا یک ایموجی؟ آیا به یاد سپردن ایموجی از یک پین کد چهاررقمی راحت‌تر نیست؟

کاربران تلفن همراه از ایموجی ها برای نشان دادن حس و حال خود در چت، ایمیل و پیامک استفاده می‌کنند، و حتی ممکن است در کل چت از این ایموجی ها استفاده نمایند و هیچ عبارتی ردوبدل نکنند. در سال 2015 یک شرکت بریتانیایی تلاش کرد تا در رمز عبور خود از ایموجی استفاده نماید. اما تاکنون هیچ تحقیق رسمی دراین‌باره انجام‌نشده و نمی‌دانیم که امنیت آن در مقایسه با پین کد چگونه است.

به همین دلیل یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه‌های برلین، اولم و میشیگان، درباره استفاده از ایموجی در رمز عبور گوشی‌های اندروید، تحقیق و بررسی انجام می‌دهند. آیا استفاده از ایموجی در رمز عبور راحت‌تر به یاد می‌ماند؟ و آیا استفاده از این شکلک‌ها باعث لذت کاربر می‌شود؟

ایجاد رمز عبور ایموجی

بیشتر کاربران تلفن همراه گوشی خود را قفل کرده و روزانه چندین بار قفل آن را باز می‌کنند. بیشتر آن‌ها از پین کدهای عددی استفاده می‌کنند اما محققان اعتقاد دارند که استفاده از تصویر وشکل برای قفل تلفن کار آسانی است و راحت‌تر به یاد سپرده می‌شود. همچنین پین کد به اعداد 0 تا 9 محدود می‌شود. حتی اگر از اعداد پیچیده استفاده شود، تایپ کردن آن‌ها دشوار است. از سوی دیگر گوشی‌های هوشمند بیش از 2500 ایموجی دارند، بنابراین امنیت گوشی همراه افزایش خواهد یافت.

در ابتدای آزمایش به 53 کاربر گوشی هوشمند اندروید داده و آن‌ها را به دو گروه تقسیم نمودیم. در گروه اول که شامل 27 نفر بودند، از 12 ایموجی موجود یکی را به‌عنوان رمز عبور انتخاب نمودند. گروه دوم پین کد عددی انتخاب نمودند.

اغلب افراد برای انتخاب ایموجی به سه طریق عمل می‌کنند: بر اساس الگوی ایموجی کیبورد (ایموجی گوشه کیبورد)، انتخاب یک ایموجی خاص و ساختن داستان با کنارهم قرار دادن ایموجی های مختلف. برای مثال یکی از شرکت‌کنندگان آهنگی در ذهن داشت و بر اساس آن ایموجی ها را انتخاب نمود. پس‌ازاینکه چند بار رمز عبور خود را وارد نمودند، از آن‌ها خواسته شد تا هفته بعد بازگشته و رمز عبور را دوباره وارد کنند.

این نتایج نشان دادند که پین کد و ای موجی هردو در حافظه حک می‌شوند. بااین‌حال به یاد سپردن پین کد راحت‌تر است، شاید دلیلش این باشد که بیشتر افراد از پین کد استفاده می‌کنند. اما افرادی که در رمز عبورشان از ایموجی استفاده کرده بودند، از وارد نمودن آن بیشتر لذت بردند.

ادامه آزمایش

سپس می‌خواستیم بدانیم این رمز عبورهای ایموجی چگونه می‌توانند به‌طور روزمره استفاده شوند. در گوشی هوشمند 41 تن از شرکت‌کنندگان برای مدت دو هفته اپلیکیشن صفحه ایمیل نصب کردیم. نصف آن‌ها برای رمز عبورشان از پین کد استفاده کردند و نصف دیگر از ایموجی.

سپس دیدم افرادی که از ایموجی استفاده کرده بودند آن‌ها را به‌صورت اتفاقی، برحسب علاقه شخصی و یا بر اساس داستانی در ذهنشان، انتخاب کرده بودند.

هردو گروه گزارش نمودند که هم رمز پین کد انتخاب‌شده و هم ایموجی به‌راحتی قابل‌یادآوری بود. اما گروهی که از ایموجی استفاده کرده بودند بیشتر لذت بردند.

امنیت بیشتر

سرانجام امنیت رمز عبور ایموجی را امتحان نمودیم. به این صورت که محققان مخفیانه رمز عبورهای واردشده را بررسی می‌کردند. سپس به این نتیجه رسیدیم رمز عبورهایی که از شش ایموجی تصادفی ایجاد شده بودند، به‌سختی قابل‌شناسایی هستند. اما رمز عبورهای دیگر شامل 4 یا 6 ایموجی در الگو و یا 4 یا 6 عدد، راحت‌تر شناسایی‌شده و در حافظه می‌ماندند.

این تحقیقات نشان داد که استفاده از ایموجی در رمز عبور نه‌تنها روش کارآمد و مفیدی است بلکه بسیار سرگرم‌کننده نیز است، البته تا آنجایی که از ایموجی های الگوی کیبورد استفاده نکنید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم