15 حقیقت جالب درباره نمک

15 حقیقت جالب درباره نمک

در این مقاله سعی کرده‌ایم حقایق جالب درباره نمک را به شما معرفی کنیم. اگرچه سعی شد تا بیشتر حقایق ناشناخته معرفی شود، اما بسیاری از این موارد برای افراد شناخته‌شده هستند.

حقایق 1-5

  1. تا قرن بیستم نمک جز پول رایج اتیوپی به شمار می‌رفت.
  2. بزرگ‌ترین منبع نمک جهان در بولیوی که در زمینی به مساحت 4000 مایل است، زمانی که یک‌لایه آب روی آن قرار بگیرد، شبیه آینه می‌شود و می‌توان این منظره را با استفاده از ابزار خاص مشاهده کرد. این منطقه نیمی از منبع لیتیوم جهان را نیز دارا است. تصویر این منطقه را در عکس بالا می‌بینید.
  3. نمک برای بدن لازم است و در صورت نوشیدن زیاد آب، از بدن دفع شده و به هیپوناترمی مبتلا می‌شوید.
  4. مصرف زیاد نمک می‌تواند منجر به مرگ شود. اگر در ازای هر کیلوگرم وزن بدن یک گرم نمک مصرف کنید، از بین خواهید رفت. این روش خودکشی زمانی که نمک گران بود، در کشور چین رایج بود.
  5. نمک باکیفیت حاوی موادمعدنی موردنیاز بدن است. بهترین نوع نمک نمک مرطوب است.

حقایق 6-10

  1. در عصر میانه نمک بسیار گران بود و به همین دلیل “طلای سفید” نام‌گذاری می‌شد. یکی از مسیرهای مشهور نمک در آلمان واقع‌شده است.
  2. در هند با ترکیب آب‌نمک و دانه هاراد “نمک سیاه” تولید می‌کنند. این ترکیب پس از تبخیر بلورهای سیاه نمک را به جا می‌گذارد. پس از مدتی این بلورها به رنگ صورتی تبدیل می‌شوند.
  3. در کشور فرانسه هنوز هم به همان روش سنتی نمک را به‌وسیله سبد از آب استخراج می‌کنند. این روش استخراج باعث می‌شود که نمک گران باشد. به همین دلیل هرگز در حین پخت استفاده نمی‌شود، بلکه قبل از سرو بر روی غذا پاشیده می‌شود.
  4. یک شایعه اشتباه وجود دارد که می‌گوید سربازهای رومی به‌جای پول نمک دریافت می‌کردند، اما این فقط یک شایعه است. این شایعه به این دلیل ایجادشده که سربازان رومی از مسیرهای نمک محافظت می‌کردند. این سربازان، سربازان شخصی محسوب می‌شدند، نه سربازان حکومتی.
  5. در زمان کتاب مقدس یهودیت، نمک با حیوانات قربانی شده ترکیب می‌شد. این روش از گفته موسی در کتاب یهود سرچشمه گرفته است که می‌گفت: “هر چیزی که قربانی کردید رویش نمک بریزید تا قربانی شما پذیرفته شود.” در آن زمان نمک سمبل عقل و منطق به شمار می‌رفت.

حقایق 11-15

  1. پس از تصفیه روغن هواپیما، با نمک مخلوط می‌شود تا آب دفع شود و روغن برای مصرف آماده شود.
  2. سدیم کلرید زمانی به دست می‌آید که ماده ناپایدار سدیم به گاز کلرین واکنش نشان می‌دهد. این تنها ماده از خانواده سنگ‌هاست که توسط انسان خورده می‌شود.
  3. در اوایل 1800، نمک 4 برابر گران‌تر از گوشت بود و برای سالم نگه‌داشتن انسان‌ها ضروری بود.
  4. تنها 6% نمک استفاده‌شده در آمریکا در غذا مصرف می‌شود، 17% آن برای زدودن یخ از خیابان‌ها و بزرگ‌راه‌ها در فصل زمستان استفاده می‌شود.
  5. در اواخر قرن 17، نمک اولین محموله‌ای بود که از کارائیب به آمریکای شمالی منتقل می‌شد. نمک کاد هم از آمریکای شمالی به کارائیب برده می‌شد. این ماده برای تغذیه برده‌ها در مزارع شکر، استفاده می‌شد.

 

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم