ارتباط والدین با فرزند نوجوان: 10 عادتی که تا پیش از نوجوان شدن فرزندتان باید در خود تقویت کنید

در سنین نوجوانی نقش والدین عوض‌شده و دیگر شخص اول زندگی فرزند به شمار نمی‌روند، بلکه پس از دوستان، معلم و پزشک، در جایگاه چهارم قرار می‌گیرند. بنابراین باید خود را برای پذیرفتن این جایگاه آماده کنید. رفته‌رفته ارتباط شما با فرزندتان نیز محدودتر می‌شود و دیگر نمی‌توانید چندان روی او تأثیر بگذارید. اما در این مقاله با عادت‌هایی آشنا می‌شویم که اگر در خودتان پرورش دهید راحت‌تر می‌توانید با فرزند نوجوانتان ارتباط برقرار کنید و باعث ارتباط بهتر والدین با فرزند نوجوان شان خواهد شد.

1. درکنار هم شام بخورید

یکی از موفقیت‌های والدین فرزندان نوجوان این است که با آن‌ها روبه‌رو شوند. در این صورت می‌توانند بهتر باهم ارتباط برقرار کنند. اگر بتوانید روزانه شام را باهم صرف کنید، در آن صورت می‌توانید با فرزند خود بیشتر ارتباط برقرار کنید.

2. در روی میز و یا هنگام رانندگی تلفن خود را از خود دور کنید

شاید دلتان می‌خواهد که حین غذا خوردن فیس‌بوک را چک کنید و یا هنگام رانندگی پیامک ارسال کنید، اما درعین‌حال عذاب وجدان دارید که فرزندتان هم کار شما را تکرار کند. این عذاب وجدان کاملاً به‌جا است، زیرا گاهی اوقات این شبکه‌های اجتماعی افراد را از هم دور می‌کند. میز شام و یا بودن کنار هم در ماشین، ازجمله لحظاتی است که می‌توانید به فرزند خود نزدیک شوید، بنابراین بهتر است از این لحظات حداکثر استفاده را ببرید.

3. زمانی را مشخص نموده و از آن‌ها درباره روزشان صحبت کنید

سنین نوجوانی سنینی است که به‌سختی می‌توانید با فرزند خود صحبت کنید. بنابراین پیش‌ازاین که به این سن برسند زمانی را در روز برای صحبت با آن‌ها صرف کنید و از کارهای روزانه‌شان سؤال کنید، تا به یک عادت تبدیل شود. حتی اگر از هم دور هستید این کار را به‌صورت مجازی انجام دهید.

4. ارتباط فیزیکی داشته باشید

ویرجینیا ساتیر یکی از روانشناسان خانواده اعتقاد دارد که افراد روزانه باید یک‌بار یکدیگر را در آغوش بگیرند تا زنده بمانند، هشت بار یکدیگر در آغوش بگیرند تا سالم باشند و دوازده بار یکدیگر را در آغوش بگیرند تا رشد کنند. نوجوان‌ها هم به این ارتباط فیزیکی نیاز دارند. بنابراین برای ارتباط فیزیکی با آن‌ها راهی پیدا کنید. حتماً لازم نیست در آغوش کشیدن باشد، می‌توانید موهایشان را نوازش کنید یا به سرشان دست بکشید.

5. از تکنولوژی که آن‌ها استفاده می‌کنند، استفاده کنید

تکنولوژی روزبه‌روز درحال تغییر است و والدین را خشمگین می‌کند. اغلب والدین از جدیدترین اپلیکیشن ها خبر ندارند و آن‌ها را خطرناک می‌دانند. درحالی‌که نوجوان‌ها دوست دارند از جدیدترین اپلیکیشن ها و طرز استفاده از آن‌ها مطلع باشند. بنابراین بهتر است که خودتان به آن‌ها آموزش داده و محدودیت‌هایی برایشان قائل شوید.

6. با دوستانشان وقت صرف کنید

بااینکه نمی‌توانید خودتان دوستان فرزندتان را انتخاب کنید اما می‌توانید آن‌ها را بشناسید. با شناخت دوستان فرزندان خود می‌توانید اطلاع داشته باشید که چه‌کاری انجام می‌دهند. بنابراین دوستان فرزندتان را به دورهم جمع کرده و برای فرزند خود قرارهای دوستانه ترتیب دهید. اگر فرزندانتان درباره افرادی که نمی‌شناسید و غریبه هستند صحبت کردند باید گوش‌به‌زنگ باشید.

7. علایق آن‌ها را درک کنید

اگرچه علایق فرزندتان از شما متفاوت است و ممکن است برایتان خسته‌کننده باشد، اما باید خود را علاقه‌مند نشان دهید و با هیجان گوش کنید، زیرا با این کار رابطه‌تان تقویت‌شده و بازهم با شما صحبت خواهند کرد.

8. سرگرمی مشترکی داشته باشید

می‌توانید با فرزند خود مسابقه دو ترتیب دهید و یا روزانه مسافتی را بدوید. با این کار نه‌تنها متابولیسم بدنش افزایش‌یافته، بلکه زمانی را باهم سپری می‌کنید و به هم نزدیک‌تر می‌شوید.

9. فرزندتان را تا رختخوابش همراهی کنید

نصیحت‌های مادرانه در سه دقیقه اول بیدار شدن بچه‌ها و سه دقیقه پیش از خواب بیشترین تأثیر را دارد، بنابراین بهترین زمان برای ارتباط با آن‌ها دقایق پیش از خواب است. باور کنید این دقایق جادو می‌کند و فرزندتان تمام کارهای روزانه را برایتان تعریف خواهد کرد. می‌توانید این عادت را پیش از نوجوانی فرزندتان در او آغاز کرده و ادامه دهید. نوجوان‌ها به صحبت کردن علاقه دارند، مخصوصاً اینکه اگر عادت‌های بدی را شروع کرده باشند در شب بیشتر خودش را نشان می‌دهد، بنابراین اگر پیش از خواب به آن‌ها سر بزنید متوجه همه‌چیز خواهید شد. برخی از نوجوان‌ها پیش از خواب با تبلت خود مشغول می‌شوند، برخی خوراکی می‌خورند و حتی برخی هم پس‌ازاینکه والدین به خواب رفتند از خانه بیرون می‌زنند. بنابراین اگر شب به آن‌ها سر بزنید، این مشکلات کمتر خواهد شد.

10. به آن‌ها اجازه دهید شکست بخورند (یا موفق شوند)

در سنین آغازین نوجوانی شما مسئول فرزندتان هستید و باید مراقب او باشید. اما باید به‌تدریج به فرزندان خود فرصت بدهید و یاد بگیرید که آن‌ها حق دارند فضای خصوصی خود را داشته باشند و شما نباید همیشه مراقبشان باشید. بنابراین وقت آن رسیده که به فرزندتان اجازه بدهید زندگی خود را داشته باشد، شکست بخورد و دوباره سرپا شود و به زندگی ادامه دهد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم