بیوگرافی کامل برایان کرانستون (Bryan Cranston) از کودکی تا به امروز

نام: برایان کرانستون (برایان لی کرانستون)

تاریخ تولد: 7 مارس 1956 (16 اسفند 1334)

سن: 63 سال

محل تولد: سان فرناندو، ایالات متحده آمریکا

قد: 1.77

شغل: بازیگر، فیلمنامه نویس و کارگردان آمریکایی

وضعیت تاهل: متاهل

بیوگرافی

برایان کارنستون یک بازیگر، کارگردان و فیلمنامه نویس آمریکایی است که به دلیل بازی در سریال “برکینگ بد” (Breaking Bad) در سراسر جهان شهرت یافت و جایزه بازیگران گیلد، امی و گلدن گلوب را دریافت کرد. او ستاره خیابان مشاهیر هالیوود را دریافت نمود.

کودکی و جوانی

برایان کرانستون در مارس 1956 در شهر کالیفرنیا از سان فرانساندو در خانواده بازیگران کوچک به دنیا آمد. پدرش جوزف کرانستون علاوه بر بازیگری در تهیه کنندگی هم فعال بود. مادرش آنالیسا سل در سریال های کم هزینه بازی می کرد، اما هیچکدام به موفقیت نرسیدند.

برایان بعدها اعتراف کرد والدین اش افراد ناتوان و فروپاشیده ای بودند که نمی توانستند پدر و مادر خوبی باشند. در نتیجه از هم جدا شده و خانه شان برای پرداخت بدهی به فروش رفت. برایان 12 ساله و برادر بزرگش مجبور شدند نزد پدر بزرگ و مادربزرگ شان بزرگ شوند. پدر این فرزندان را ده سال رها کرد.

برایان کرانستون در کودکی

مشکلات خانوادگی بر شخصیت این پسر تاثیر گذاشت. برایان در مدرسه یک دانش آموز ساکت و منزوی بود و تنها زمانی که بزرگ شد به اعتماد به نفس رسید. در سن 16 سالگی به برنامه هایی وارد شد که به دپارتمان پلیس لس آنجلس کمک می شد. برایان در رسیدگی به جرایم موفق بود. همان موقع در تئاتر آماتور فعالیت کرد. زمانی که مجبور شد بین پلیس و بازیگر بودن یکی را انتخاب کند، بازیگری را انتخاب کرد و زمان ثابت کرد که او اشتباه نکرده است.

فیلم های او

برایان پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان در یک کالج لس آنجلس تحصیل کرد. همان موقع در کلاس های بازیگری و تست ها شرکت نمود. برای گذران زندگی مجبور بود یک شغل دوم داشته باشد. او حتی مدتی باربر بود. یک سال بعد از کالج خارج شد و به نیویورک رفت. در آنجا شانس به او رو آورد و لبخند زیبایش توجه آگهی سازان را به خود جلب نمود. درنتیجه برای اولین بار در تبلیغات به جلوی دوربین رفت. او همچنین در برنامه ها و ملودرام های ارزان حضور می یافت. او هنوز تجربه های تلخ پدر را به یاد داشت و بنابراین هر پروژه ای که به او پیشنهاد می شد را قبول می کرد.

برایان کرانستون در جوانی

زمان نشان داد که او مسیر درستی را انتخاب کرده است. پس از حضور در پروژه های ارزان و شناخته نشده، نقش اصلی ملودرام موفق “لاوینگ” (Loving) به او پیشنهاد شد. شخصیت داگلاس داناوان توجه مخاطبین و منتقدین را به خود جلب کرد. بنابراین برایان کرانستون حرفه خود را آغاز نمود.

برایان در اواخر سال های 1990 محبوب شد. در این سال ها در فیلم های پرفروش “گارد ساحلی” (Baywatch)، “فلش” (The Flash)، L.A. Law، “واکر” (Walker)، “تگزاس رنجر” (Texas Ranger) و Honey, I Shrunk the Kids حضور یافت. این پروژه ها در آمریکا و اروپا تحسین شدند. در همان زمان تصمیم گرفت در یک نقش تکرار نشود، بنابراین در فیلم های فانتزی، کمدی و تریلر به یک اندازه درخشید. او در ملودرام و فیلم های اکشن هم حضور یافت.

برایان کرانستون در آشنایی با مادر

او برای ایفای نقش هال در سریال تلویزیونی محبوب “دنیای مالکولم” (Malcolm in the Middle) مشهورتر شد. این پروژه از سال 2000 تا 2006 پخش شد. در سال 2005 سریال کمدی “آشنایی با مادر” (How I Met Your Mother) آغاز شد و موفقیت و امتیاز بالای آن باعث شد بازیگران آن و کرانستون در قلب طرفداران جای بگیرند. اما مهم ترین اثر کارنامه بازیگری او سریال “برکینگ بد” است. او با خواندن فیلمنامه متوجه شد این نقشی است که هر بازیگری آرزو دارد آن را ایفا کند. او برای بازی در این سریال قید اجرا در برنامه های آمریکایی را زد. و بازهم درست انتخاب کرده بود. زیرا نقش والتر وایت، یک معلم شیمی که به سرطان مبتلا شده، برای او جوایز امی، گلدن گلوب و گیلد را به همراه آورد. پل آرون، آنا گان و دین نوریس، از جمله همبازی های او در این پروژه بودند.

برایان کرانستون در دنیای مالکولم

پس از حضور در این پروژه این بازیگر لوگوی BrBa را که نشان این سریال بود روی انگشت خود خالکوبی کرد. خودش معتقد بود که به او می گفتند این علامت خوبی نیست و کسی متوجه نمی شود، اما برای او این مهم بود که خودش متوجه آن می شد و بر لبش لبخند می نشست. آرون پل هم روی بدن خود یک خالکوبی به یاد ماندنی اضافه کرد: No Half Measures. این بخشی از دیالوگ مایک ارمانتات بود که در فصل سوم به آنها گفت.

برایان کرانستون در برکینگ بد

در همان زمان برایان در تریلر “وکیل لینکلن” (The Lincoln Lawyer)، درام “جدایی” (Detachment) و فیلم جنایی “رانندگی” (Drive) حضور یافت. فیلم های “یادآوری کامل” (Argo) و “آرگو” (Total Recall) هم مورد توجه قرار گرفتند. در سال 2015 این ستاره هالیوودی در درام زندگی نامه ای “ترومبو” (Trumbo) درباره زندگی یک فیلمنامه نویس آمریکایی که به همکاری با رژیم کمونیست متهم و زندانی شده بود، حضور یافت.

برایان برای بازی در این فیلم نامزد اسکار، گلدن گلوب و بفتا شد، اما هیچکدام را به دست نیاورد. او در صنعت فیلمسازی به عنوان یک بازیگر، کارگردان و تهیه کننده موفق شناخته می شود. “آخرین شانس” (Last Chance)، “اداره” (The Office)، روز بزرگ” (Big Day) و “خانواده مدرن” (Modern Family) توسط او کارگردانی شده اند. او در برخی از فیلم ها نیز نقش اصلی را برعهده داشت. کرانستون جوایز گلدن گلوب، امی، ستلایت و ساتورن را دریافت کرده و در کارنامه او بیش از 200 پروژه دیده می شود. او یک صداپیشه نیز است و در کارتون “ماداگاسکار ۳: تحت تعقیب‌ترین‌های اروپا” (Madagascar 3: Europe’s Most Wanted) و انیمیشن های “پاندای کونگ فو کار 3” (Kung Fu Panda 3)، “بتمن: سال اول” (Batman: Year One) و “خانواده سیمپسون ها” (The Simpsons) صداپیشگی نموده است.

برایان کرانستون در یادآوری کامل

او در یک مصاحبه اعتراف کرده گرچه پول برایش مهم است اما براساس میزان درآمد یک پروژه را انتخاب نمی کند. بلکه به شخصیت و تمایل اش به ایفای او توجه می کند. حتی بازیگران دیگر نیز به توانایی بازیگری او حسادت می کنند. او با وجود سن بالایش هنوز تواناست و در سال در 3 الی 4 پروژه حضور دارد. منتقدین یکی از پروژه های اخیر او به نام “نفوذی” (The Infiltrator) را دوست دارند زیرا نقش یک مامور فدرال را بازی می کند که به دارودسته پابلو اسکوبار نفوذ کرده است.

برایان کرانستون در نفوذی

پروژه مهم دیگر او نقش اصلی در درام “ویکفیلد” (Wakefield) بود. شخصیت او یک وکیل موفق است که تصمیم می گیرد یک روز پنهان شود تا ببیند آیا دنیا در نبود او تغییر می کند یا نه. او در کمدی “چرا او؟” (Why Him?) نقش پدری را ایفا می کند که برای خراب کردن وجهه معشوقه دخترش هر کاری می کند. در این فیلم جیمز فرانکو و زوئی دویچ نقش دو عاشق را برعهده دارند. برایان موضوع فیلم را دوست داشت. زیرا خودش پدر مهربان یک دختر زیباست.

برایان کرانستون در پاور رنجرز

یک سال بعد برایان در فیلم اکشن فانتزی “پاور رنجرز” (Power Rangers) و قسمت هایی از سریال علمی تخیلی بریتانیایی “خواب های الکتریکی” (Electric Dreams) از فیلیپ کی.دیک حضور یافت که تهیه کنندگی این سریال را نیز برعهده گرفت. او در درام “هنرمند فاجعه” (The Disaster Artist) درباره آن سوی زندگی ستارگان هالیوودی در کنار جیمز فرانکو و دیو فرانکو، حضور یافت.

زندگی شخصی

این بازیگر پنج سال همسر میکی میدلتون فیلمنامه نویس یود. اما این رابطه در سال 1982 به پایان رسید و این دو از هم جدا شدند. زندگی شخصی برایان با ملاقات رابین دیردن در صحنه فیلم ” گرگ آسمان ” (Airwolf) بهبود یافت. همسرش در سال 1993 دخترشان تیلور را به دنیا آورد. کرانستون در اوقات بیکاری بازی های بیسبال را تماشا می کند. او طرفدار تیم های فیلادلفیا فیلیز و لس آنجل داجرز است. این بازیگر قدبلند و جذاب (با قد 177 و وزن 76 کیلوگرم) آنقدر به این ورزش علاقه مند است که توپ های بیسبال  را جمع می کند. او حتی یک بار تولد خود را در استادیوم داجرز لس آنجلس جشن گرفت.

برایان کرانستون به همراه همسر و دخترش

برایان با وجود سن اش کاربر فعال شبکه های اجتماعی است. او حساب های رسمی خود در اینستاگرام و توییتر را دارد. هزاران طرفدار زندگی ستاره محبوب شان را دنبال می کنند.

برایان کرانستون در امروز

در سپتامبر 2017 طرفداران او را در نقش اصلی درام “برعکس” (The Upside) دیدند. این فیلم بازسازی اثر فرانسوی ” دست ‌نیافتنی‌ها ” (The Intouchables) بود که عمر سی و فرانسوا کلوزه نقش های اصلی را برعهده داشتند. از آنجاییکه نسخه اصلی بسیار موفق بود نسخه آمریکایی با واکنش های منفی مواجه شد. کرانستون نقش فیلیپ، مرد ثروتمند فلج و کوین هارت نقش دستیار سیاهپوست و خلافکار او را برعهده داشت. نیکول کیدمن هم نقش یوون را ایفا کرد.

برایان کرانستون در درام برعکس

با این حال از آنجاییکه هردو بازیگر نقش های خود را خوب ایفا کردند بازی آن ها با تحسین مواجه شد. با این حال مشخص نیست چرا آنها تصمیم گرفتند یک فیلم موفق را بازسازی کنند. سپس کرانستون در فیلم “اهتزاز آخرین پرچم” (Last Flag Flying) نقش اصلی را برعهده گرفت. استیو کارل و لارنس فیبورن از همبازی های او بودند. در اوت 2018 کارتون “جزیره سگ ها” (Isle of Dogs) اکران شد و برایان در نقش اصلی صداپیشگی کرد.

برایان کرانستون در یکی و آن هم ایوان

در حال حاضر او دو پروژه ” یکی و آن هم ایوان” (The One and Only Ivan) و “جک پات” (Jackpot) را در دست تولید دارد. گفته می شود او در فانتزی “مه لندن” (London Fog) و اکشن ” آنچارتد” (Uncharted) هم حضور خواهد داشت.

فیلم شناسی

  • سریال: Honey, I Shrunk the Kids – 1998
  • دنیای مالکولم – Malcolm in the Middle – 2000-2006
  • میس سان شاین کوچولو – Little Miss Sunshine – 2006
  • آشنایی با مادر – How I Met Your Mother – 2006-2007
  • برکینگ بد – Breaking Bad – 2008-2013
  • جدایی – Detachment – 2011
  • رانندگی – Drive – 2011
  • یادآوری کامل – Total Recall – 2012
  • آرگو – Argo – 2012
  • ترومبو – Trumbo – 2015
  • نفوذی – The Infiltrator – 2016
  • چرا او؟ – Why Him? – 2016
  • پاور رنجرز – Power Rangers – 2017
  • خواب های الکتریکی فیلیپ کی.دیک – Philip K. Dick’s Electric Dreams – 2017
  • هنرمند فاجعه – The Disaster Artist – 2017
  • برعکس – The Upside – 2017
  • اهتزاز آخرین پرچم – Last Flag Flying – 2017

تصاویری از برایان کرانستون


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. ناشناس

    مرداد 4, 1398

    بسیارعالی

    پاسخ