بیوگرافی کامل مت له بلانک (Matt LeBlanc) از کودکی تا به امروز

نام: مت له بلانک (متیو استیون له بلانک)

تاریخ تولد: 25 جولای 1967 (3 مرداد 1346)

سن: 51 سال

محل تولد: نیوتون، ایالات متحده آمریکا

قد: 1.77

شغل: بازیگر آمریکایی

وضعیت تاهل: مجرد

بیوگرافی مت له بلانک

مت له بلانک یک بازیگر، تهیه کننده، و ستاره سریال “دوستان” (Friends)، “اد” (Ed) و فیلم های “گمشده در فضا” (Lost in Space) و “فرشتگان چارلی” (Charlie’s Angels) است.

متیو استیون له بلانک یا همان مت له بلانک در تابستان سال 1967 در نیوتون در نزدیکی بوستون به دنیا آمد. او یک بازیگر چند رگه است. مادرش، پاتریشیا گراسمن ایتالیایی و پدرش اجداد انگلیسی، ایرلندی و فرانسوی دارد. در خانواده او کسی بازیگر نبود. پدرش پل له بلانک مکانیک و مادرش مدیر اداره بود.

مت در کودکی دنباله روی پدر بوده و به ابزارآلات علاقه داشت. اما بیش از هرچیز به سرعت خودرو و موتور علاقه داشت نه به ساختارشان. طی هشت سال مت یک راننده حرفه ای مسابقات موتورسواری بود و در رقابت ها شرکت می کرد. با اینکه پدرش به این توانایی او می بالید و حتی یک موتور به او هدیه داد، مادرش با این علاقه خطرناک او مخالف بود. پاتریشیا تمام تلاش خود را کرد تا پسرش به یک چیز کم خطرتر علاقه مند شود. چنین چیزی از نظر مادر او نجاری بود.

به زودی این پسر به ساخت و تولید لوازم چوبی علاقه مند شد. در این زمینه هم به موفقیت رسید. او برای این توانایی جایزه چکش طلایی را به دست آورد. در آن زمان له بلانک جوان به تئاتر علاقه مند شد و در نمایش “سوپراستار عیسی مسیح” شرکت کرد. مت آنقدر به فرایند تمرین و اجرا علاقه مند شد که سرگرمی های دیگرش را از یاد برد.

مت له بلانک در جوانی و امروز

با این حال پس از اتمام مدرسه به دانشگاه تکنولوژی بوستون وارد شد نه مرکز درام. اما به زودی متوجه شد که این مسیر موردنظر او نیست. پس از ترم اول این دانشگاه را رها کرد و به نیویورک رفت.

فیلم های او

متیو که اکنون 178 سانتی متر قد داشت در سال 1985 برای اولین بار پشت دوربین قرار گرفت. او در تبلیغات برندهای مختلف شرکت کرد. او در این زمینه موفق بود و به زودی کوکاکولا، هینز و لوی، با او قرارداد بستند. این پسر جوان توانست برای خود همه چیز مهیا کند: خانه، خودروی شیک و لباس های مارک دار. او در سال 1987 برای مهارت و استعداد خود جایزه شیر طلایی را دریافت کرد. این جایزه فستیوال شیر طلایی کن بود. اما له بلانک به دنبال موفقیت های بزرگ تر بود. در پایان سال های 1980 او به هالیوود رفته بود و در کلاس های بازیگری شرکت می کرد.

مت له بلانک در جوانی

در کمتر از یک سال مت به سریال “تلویزیون 101” (TV 101) دعوت شد. کارنامه بازیگری او به سرعت آغاز شده بود. اولین نقش او درخشان بود و در نقش چاک بندر حضور یافت. او در این فیلم در کنار بازیگران مطرحی چون سم ربوردز و برین تیر حضور یافت. در سال 1988 در فیلم ترسناک “هیولاها” (Monsters) که در دو فصل تولید شد، نقش تامی را بازی کرد. در سریال ماجراجویی “هرکاری برای زنده ماندن” (Anything to Survive) در نقش بیلی، پسر شخصیت اصلی ادی بارتون (رابرت کنراد) حضور یافت. این خانواده با ماهیگیری در ساحل آلاسکا روزگار می گذرانند. اما یک بار قایق شان به یک جزیره عجیب رفته و این پدر و سه فرزند باید زنده بمانند.

در سال 1992 سریال کمدی “وینی و بابی” (Vinnie & Bobby) با حضور له بلانک در نقش اصلی وینی، پخش شد. این بازیگر پس از حضور در موزیک ویدیوی خوانندگانی چون بون جووی و آلانیس موریست مهارت و تجربه خود را گسترش داد. سپس پیشنهاد کارگردان های دیگر باعث شد در سریال های موفق “فقط ما ده نفر” (Just the Ten of Us) و “متاهل…بچه دار” (Married and with Children) بازی کرده و مهارت های خود را گسترش دهد. او همچنین در پروژه اروتیک ” دفترچه خاطرات کفش قرمز” (Red Shoe Diaries) در کنار بازیگرانی چون دیوید دوکاونی و آنتونی آدابو، حضور یافت.

این بازیگر در سال 1993 در فیلم های محبوبی مانند سریال “کلاس 96” (Class of ’96)، اثر ترسناک “شوالیه خاکستری” (Grey Knight) و درام “رقابت کنندگان” (Roadracers) حضور یافت و خود را به عنوان یک بازیگر توانا ثابت کرد. اما موفق ترین حضور او در نقش جو تریبیانی در سریال “دوستان” بود. این بازیگر در این سریال سال 1994 به مدت 12 سال نقش آفرینی کرد. له بلانک در ده فصل این سریال حضور داشت. در حالی که در ابتدا قرار بود نقش کوتاهی برعهده داشته و همسایه شخصیت های اصلی باشد. بازی له بلانک آنقدر قوی بود که فیلمنامه نویسان و کارگردان ها طی پخش فیلم داستان را تغییر داده و حضور او را افزایش دادند.

مت له بلانک در سریال دوستان

به زودی شخصیت او به یکی از شخصیت های اصلی تبدیل شده و در کنار شخصیت های جنیفر آنیستون، لیسا کودرو، کورتنی کاکس، متیو پری و دیوید شویمر حضور یافت. در ابتدا برای هر فصل به بازیگران 22.5 هزار دلار پرداخت می کردند. اما در فصل های بعدی دستمزد آن ها به یک میلیون دلار برای هر قسمت افزایش یافت. با اتمام پروژه طرفداران شخصیت مت را دوست داشتنی ترین می دانستند. بنابراین فیلم نامه جدید “جوی” (Joey) مختص او نوشته شد. این سریال هم دو سال پخش شد و موفق بود.

مت له بلانک، جنیفر آنیستون و متیو پری

در سال 1994 در کنار بازی در این سریال در سریال مجرمانه “شبیه ایتالیایی ها” (Lookin’ Italian) درباره یک مجرم ایتالیایی هم حضور یافت. در همان زمان در درام “دختران اصلاح شده مدرسه (Reform School Girl) حضور یافت، داستان درباره سرنوشت شخصیت مونث بود که پس از حضور در تصادف اتومبیل و مرگ یک نفر به زندان رفت. در سال 1996 با حضور در کمدی ورزشی “اد” درباره دوستی یک بازیکن جوان بیسبال به تان جک کوپر (مت له بلانک) با یک شامپانزه، کارنامه خود را تقویت کرد.

در سال 2001 فیلم اکشن “تمام مردان ملکه” (All the Queen’s Men) درباره جستجوی سرویس جاسوسی برای یافتن ماشین رمزگذاری آلمانی، با حضور او پخش شد. او در این فیلم نقش یک جاسوس مخفی را برعهده داشت. پس از این فیلم در فیلم های مهم “اد”، “گمشده در فضا” و “فرشتگان چارلی” حضور یافت. سپس مدت زمان طولانی از بازیگری فاصله گرفت تا به تهیه کنندگی بپردازد و در کنار جو گلداستون، کمپانی تولید خود را راه اندازی کرده و فیلم “پرنس” (Prince) را تولید نمود.

در سال 2008 مت در سریال محبوب روانشناسانه “وب درمانی” (Web therapy) حضور یافت. در این فیلم شخصیت اصلی با بازی لیسا کودرو، همبازی مت در سریال “دوستان”، روان شناسی است که تکنیک خاصی برای درمان دارد. در سال 2011 مجددا به عنوان بازیگر حضور یافت و در سریال “اپیزودها” (Episodes) نقش نسخه تخیلی و ترسناک خودش را ایفا کرد. مت برای این نقش جایزه گلدن گلوب را دریافت نمود. او سه جایزه امی و جایزه منتخب مردمی را داراست. جایزه آخر به عنوان بازیگر مرد اصلی تلویزیون به او داده شد.

مت له بلانک در تخت گاز

امروز این بازیگر هنوز در اوج شهرت قرار دارد. در سال 2012 در برنامه تلویزیونی “تخت گاز” (Top Gear) حضور یافت. او با خودروی کیا چی مسابقه می داد. شهرت او در این برنامه باعث شد در نسخه سال 2016  این برنامه به عنوان مجری انتخاب شود. در سال 2014 در تاک شوی کمدی Late Night with Seth Meyers و ملودرام Lovesick در نقش چارلی، حضور یافت.

زندگی شخصی

در سال 1997 مت با ملیسا مک نایت مدل آشنا شد. این زوج پس از 6 سال رابطه خود را رسمی نموده و ازدواج کردند. در فوریه 2004 دخترشان مارینا پیرل به دنیا آمد. متاسفانه این کودک بیمار بود و به نوعی از بیماری روانی و صرع مبتلا بود. در این دوران والدین برای زنده ماندن این کودک با مرگ و زندگی مبارزه می کردند. این بیماری کنترل و دخترک بهتر شد. این خانواده به جز این دختر دو فرزند دیگر از ازدواج اول ملیسا هم داشت.

مت له بلانک و آندریا آندرس

در سال 2005 خانواده ملیسا و مت دچار بحران شد. این بازیگر خیانت کرده بود و مجبور شد به طور رسمی از ملیسا عذرخواهی کند. اما رابطه شان یک سال دیگر بهم خورد و از هم جدا شدند. به زودی زندگی شخصی له بلانک ادامه یافت. او با آندریا آندرس، همبازی اش در سریال “جوی” رابطه داشت. اما این دو هم در ژانویه 2015 و پس از 8 سال باهم بودن از هم جدا شدند.

مت له بلانک در امروز

در سال 2016 ضبط فیلم “مردی با یک نقشه” (Man with a Plan) به پایان رسید. این بازیگر در این فیلم نقش ادم برنز را ایفا کرد، مردی که پس از دوران کاری طولانی باید خانه نشین شده و به جای همسرش اندی (لیسا اسنایدر) به تکالیف سه فرزند رسیدگی می کرد.

مردی به یک نقشه

اکنون مت له بلانک هنوز مشغول ضبط برنامه اتومبیل سواری مستند بی بی سی است که فصل جدید آن در نیمه اول سال 2018 پخش شد. او به همراه روری رید و کریس هریس از مجریان این برنامه است. در سال 2017 این بازیگر قسمت هایی از این برنامه را در نروژ، فرانسه، کالیفرنیا و بریتانیا، ضبط کرده بود. او در کنار حضور در این مستند مسابقه ای در فصل های جدید سریال کمدی “اپیزودها” نیز حضور یافت.

فیلم شناسی

  • تلویزیون 101 – TV 101 – 1988-1989
  • هرکاری برای زنده ماندن – Anything to Survive – 1990
  • دفترچه خاطرات کفش قرمز – Red Shoe Diaries – 1993
  • کلاس 96 – Class of ’96 – 1993
  • دوستان – Friends – 1994-2004
  • اد – Ed – 1996
  • شبیه ایتالیایی ها – Lookin’ Italian – 1998
  • فرشتگان چارلی – Charlie’s Angels – 2000
  • تمام مردان ملکه – All the Queen’s Men – 2001
  • جوی – Joey – 2004-2006
  • اپیزودها – Episodes – 2011-2017
  • لاوسیک – Lovesick – 2013
  • مردی با یک نقشه – Man with a Plan – 2016

تصاویری از مت له بلانک


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (3)

بستن فرم

  1. مری

    مهر 28, 1400

    ارزومه یه بار یه فیلم درام بازی کنه خیلی خفن میشه …😍

    پاسخ

  2. م

    مهر 16, 1400

    مت عزیز و بینظیر و حرفه ای همیشه تو قلب همه جا داری ❤

    پاسخ

  3. Maedeh

    دی 26, 1398

    مت عشقههععععععع

    پاسخ