10 دلیل عمده مرگ و میر

اگرچه برخی از افراد می‌ترسند که از رعدوبرق و یا حمله کوسه بمیرند، اما دلیل عمده مرگ‌ومیر عوامل ساده‌تری هستند. در این مقاله 10 دلیل عمده مرگ‌ومیر در آمریکا را به شما معرفی خواهیم کرد. البته این آمار برای سال 2013 هستند.

خودکشی

خودکشی در رتبه دهم، یکی از عوامل مهم مرگ‌ومیر در آمریکا است که در سال 2013 جان 41149 تن را گرفت. بااین‌حال خودکشی دومین عامل خودکشی در بین افراد 15 تا 24 ساله و 25 تا 34 ساله است. مردها 4 برابر زنان براثر خودکشی از بین می‌روند. یکی از راه‌های جلوگیری از وقوع خودکشی این است که به افرادی که به خودکشی و آسیب‌رسانی به خود فکر می‌کنند کمک کنیم، با آن‌ها صحبت کنیم و روش زندگی یا میزان خوابشان را تغییر دهیم.

مشکلات کلیه

مشکلات کلیه شامل نفریت، سندرم نفریت و نفروز در سال 2013 جان 47112 تن را گرفت. نفریت نوعی التهاب کلیه است که براثر عفونت یا آلرژی دارویی ایجاد می‌شود. سندرم نفریت به معنای تجمع پروتئین در ادرار است. ازجمله دلایل سندرم نفریت از این قبیل هستند: عفونت، واکنش به داروها، سرطان، مشکلات سیستم ایمنی، فشارخون بالا و دیابت.

آنفولانزا و ذات‌الریه

آنفولانزا و ذات‌الریه در سال 2013 جان 56979 تن را گرفت. آنفولانزا اغلب براثر ویروس ایجاد می‌شود. افراد مسن، کودکان و زنان باردار بیشتر در معرض ابتلا به آنفولانزا هستند. ابتلا به آنفولانزای فصلی مانع از این می‌شود که به نوع مزمن آن دچار شوید.

ذات‌الریه زمانی رخ می‌دهد که ویروس یا باکتری عفونت ایجاد می‌کند. ذات‌الریه بیشتر در افراد بیشتر از 65 سال و یا کمتر از 5 سال رخ می‌دهد. واکسن‌های آبله‌مرغان، سیاه‌سرفه، سرخک، هموفیلوس، از ابتلا به عفونت پیشگیری می‌کند.

دیابت

دیابت در سال 2013 جان 75578 تن را گرفت. دیابت با قند خون آغازشده و سپس به مشکلات کلیه، بیماری قلبی، کوری و قطع عضو اعضای پایین بدن بخصوص پاها، منجر می‌شود. چاقی، ژنتیک، افزایش سن و ارث بردن بیماری، باعث ایجاد دیابت می‌شود. ورزش منظم و برنامه غذایی سالم از ابتلا به دیابت پیشگیری می‌کند.

آلزایمر

آلزایمر در سال 2013 جان 84767 تن را گرفت. این بیماری بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود. این بیماری با مشکلات حافظه و تکلم آغازشده و به‌مرور افزایش می‌یابد. این بیماری در حدود 60 سالگی آغازشده و به‌مرور شدت می‌گیرد. افرادی که این بیماری را به ارث می‌برند یا در ژنشان وجود دارد، بیشتر در معرض ابتلا به آن قرار دارند. کاهش آسیب و ضربه به سر، داشتن قلبی سالم و وزن متعال از ابتلا به این بیماری پیشگیری می‌کند.

سکته

سکته در سال 2013 جان بیش از 128978 تن را گرفت. سکته زمانی رخ می‌دهد که خون به مغز نمی‌رسد و درنتیجه آن سلول‌های مغز از بین می‌روند و یا رگ‌های مغز مسدود می‌شوند. این حالت به فلج شدن، مشکلات تکلم و مرگ منجر می‌شود.

فشارخون بالا، کلسترول بالا، مشکلات قلبی، دیابت، چاقی، مصرف الکل و سیگار، احتمال سکته را افزایش می‌دهد. میزان سکته در مردان بیشتر دیده می‌شود. رژیم غذایی سالم و ورزش منظم امکان سکته را کاهش می‌دهد.

تصادفات

تصادفات در سال 2013 جان بیش از 130557 تن را گرفت. این تصادفات شامل تصادف خودرو: 33804 تن، سقوط: 30208 تن و مسمومیت: 38851 تن، می‌شوند. اگرچه تصادفات در رتبه 4 قرار گرفتند اما اولین دلیل مرگ‌ومیر افراد 1 تا 44 ساله محسوب می‌شوند.

بیماری مزمن دستگاه تنفسی

بیماری‌های دستگاه تنفسی در سال 2013 جان 149205 تن را گرفت. مهم‌ترین بیماری دستگاه تنفسی، بیماری انسداد ریوی شامل برونشیت و آمفیزم است. برونشیت به معنای مسدودشدن راه تنفسی و آمفیزم هم به معنای مشکلات ریه است. هردوی این بیماری‌ها تنفس را مشکل می‌کند.

دلیل عمده بیماری‌های تنفسی سیگار کشیدن است. مردانی که سیگار می‌شکند 12 برابر مردان سالم از بین می‌روند. بنابراین ترک سیگار احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد.

سرطان

انواع مختلف سرطان در سا 2013 جان بیش از 584881 تن را گرفت. سرطان به معنای افزایش تعداد سلول‌های بافتی از بدن است. سرطان‌های عمده در مردان شامل سرطان پروستات، سرطان ریه و سرطان روده بزرگ است. سرطان‌های عمده در زنان سرطان سینه، سرطان ریه و سرطان روده بزرگ است. سرطان ریه دلیل عمده مرگ‌ومیر در مردان و زنان و در زنان هم سرطان سینه عامل دوم مرگ‌ومیر است.

سرطان براثر سبک زندگی ناسالم و ژنتیک به وجود می‌آید. ترک سیگار احتمال ابتلا به سرطان‌های کلیه و ریه را کاهش می‌دهد. همچنین رژیم غذایی شامل میوه و سبزیجات، احتمال ابتلا به سرطان دهان، مری و معده را کاهش می‌دهد. دلیل اصلی سرطان‌هایی مانند روده بزرگ و آندومتر چاقی است.

مشکلات قلبی

در سال 2013 بیماری‌های قبلی دلیل اصلی مرگ‌ومیر در آمریکا بود که جان 611105 تن را گرفت که یک‌چهارم تمام مرگ‌ومیرهای سال 2013 است. مشکلات قلبی شامل بیماری‌های مختلفی مانند بیماری عروق و ضربان قلب است. بیماری‌های قلبی براثر چاقی، مصرف سیگار، فشارخون بالا، دیابت و کلسترول بالا به وجود می‌آیند. بنابراین کاهش کلسترول و فشارخون احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم