بیوگرافی کامل جیسون استاتهام (Jason Statham​) از کودکی تا به امروز

نام: جیسون استاتهام

تاریخ تولد: 26 جولای 1967 (4 مرداد 1346)

سن: 51 سال

محل تولد: شایربروک، بریتانیا

قد: 1.77

شغل: بازیگر انگلیسی

بیوگرافی جیسون استاتهام

جیسون استاتهام یک بازیگر انگلیسی است که به دلیل بازی در فیلم هایی چون “قفل، انبار و دو بشکه باروت” (Lock, Stock and Two Smoking Barrels)، “قاپ زنی” (Snatch) و “ترانسپورتر” (The Transporter) شهرت دارد.

او در جولای 1967 در شهر انگلیسی شایربروک به دنیا آمد و در خانواده موزیسین هایی که در بار و فروشگاه ها نوازندگی می کردند بزرگ شد. مادر جیسون رقصنده بود. خانواده به جز جیسون یک پسر بزرگ تر نیز داشتند. مردان خانواده استاتهام به ورزش علاقه داشتند. پدرش بری جیسون ژیمناستیک کار و بوکسور بود. برادر بزرگترش هم بوکس کار می کرد و برادر کوچکترش برایش حکم کیسه بوکس را داشت. درنتیجه به او هم آموزش داد.

جیسون استاتهام در جوانی

جیسون هم عاشق هنرهای رزمی و فوتبال بود. اما به شنا هم علاقه داشت و در آینده در این رشته به موفقیت هایی دست یافت. او جز تیم ملی شنای بریتانیا بود و بیش از 10 سال در این عرصه فعالیت کرد. حتی در بازی های المپیک سال 1988 سئول حضور یافت. در سال 1992 در مقام قهرمانی به جایگاه دوازدهم رسید. جیسون از نظر مالی خانواده را حمایت می کرد. در خیابان ها دستفروشی می کرد و عطر و جواهرات ارزان می فروخت.

یک بار این بازیگر جذاب و خوش تیپ (با قد 178 سانتی متر و وزن 83 کیلوگرم) که در استخر شنا بود، توجه مدیر تبلیغاتی برند تامی هیلتفیگر را جلب کرد. درنتیجه برای تبلیغ شلوارهای جین این برند دعوت شد و برای مدتی در عرصه مدلینگ فعالیت کرد.

فیلم های او

کارنامه بازیگری جیسون استاتهام به طور ناگهانی آغاز شد. صاحب برند تامی تصمیم گرفت بر روی ساخت یک فیلم سرمایه گذاری کند و درنتیجه فیلم “قفل، انبار و دو بشکه باروت” به کارگردانی گای ریچی ساخته شد. این تاجر با مطالعه فیلمنامه به یاد جیسون افتاد و او را به کارگردان بریتانیایی معرفی کرد. کارگردان برای این نقش بازیگران مختلفی را درنظر داشت. اما به شخصیت جوانی علاقه مند شد که در تبلیغات شلوار جین فعالیت می کرد.

سپس کارگردان به او وظیفه ای را محول کرد: اینکه خریداران را به خرید جواهرات بدل مجاب کرده و آن ها را طلای اصل معرفی کند. بازیگر از عهده انجام آن برآمد. او حتی از پس گرفتن آن ها نیز سر باز زد. او با سربلند بیرون آمدن از این آزمون در این فیلم پذیرفته شده و حرفه بازیگری او آغاز شد. پس از موفقیت این فیلم و دریافت جوایز، گای ریچی ساخت فیلم “قاپ زنی” را آغاز کرد. قرار بود برد پیت، دنیس فارینا و بازیگر کرواسی، راده شربه‌جیا نقش های اصلی را برعهده بگیرند. ریچی از جیسون دعوت کرد و نقش مکمل را به او سپرد، جیسون باید مسئولیت راه اندازی دعوا را به او می سپرد. اما طی ضبط برنامه ها عوض شد و نقش اصلی به او سپرده شد. شهرت این فیلم از فیلم قبلی کمتر بود اما استاتهام بازهم شهرت و توجه طرفداران را جلب کرد.

جیسون استاتهام در قفل، انبار و دو بشکه باروت

سپس این بازیگر انگلیسی در فیلم “هفت تیر” (Revolver) به کارگردانی گای ریچی حضور یافت. منتقدین به این بازیگر که کارنامه اش با آثار گای ریچی آغاز شد توجه نمودند و معتقد بودند که این کارگردان ستاره جدیدی را به دنیای سینما معرفی کرده است. در آغاز سال 2000 استاتهام در صنعت سینما مشهور شد. اولین فیلم آمریکایی او Turn It Up بود که نقش یک مواد فروش را برعهده داشت. فیلم های موفق بعدی او عبارت اند از: جنگ (War)، کسب و کار ایتالیایی (The Italian Job)، یک (The One)، ارواح مریخ (Ghosts of Mars) و کرانک (Crank).

فیلم “ترانسپورتر” به کارگردانی لوک بسون اولین موفقیت بزرگ استاتهام بود که نقش فرانک مارتین شهرت عظیمی را برای او به ارمغان آورد. تجربه های ورزشی در اینجا به کمک او آمد زیرا انجام کارهای ورزشی فیلم بدون وجود بدلکار خطرناک بود. فروش فیلم در گیشه بسیار بالا بود. استاتهام هم در این فیلم حدود 1 میلیون دلار دریافت کرد. سپس سری های دیگر فیلم هم تولید شدند و موفقیت های عظیمی را به همراه آورند.

جیسون استاتهام در فیلم قاپ زنی

استاتهام یکی از بازیگران قابل احترام و محبوب سیلوستر استالونه است. آن ها در فیلم “بی مصرف ها” (The Expendables) به کارگردانی استالونه حضور داشتند. از بازیگران موفق دیگر سینما در این فیلم می توان جت لی، دولف لاندگرن و میکی رورکه نام برد. فیلم های اخیر این بازیگر عبارت اند از: امن (Safe)، سیزده (13)، پارکر (Parker)، مکانیک (Mechanic)، عملیات غیرنظامیان (Homefront)، نخبگان قاتل (Killer Elite)، وایلد کارد (Wild Card) و جاسوس (Spy). منتقدین معتقدند که اجرای او در این فیلم ها از فیلم “ترانسپورتر” که باعث شهرت او شد، چیزی کم ندارد.

جیسون استاتهام در فیلم ترانسپورتر

فیلم “پارکر” برای استاتهام موفق نبود و درباره آن چندان صحبت نشد. اما استاتهام اغلب درباره این فیلم و فیلم های مشابه دیگر صحبت کرده و فیلم های اکشن را ژانر خود می داند.

جیسون می گوید،”برای من صحبت کردن درباره صحنه های مبارزه ای آسان است. اما برای بازیگری که در یک فیلم حضور می یابد، یافتن نقشی که بتواند در آن بهترین خود را ارائه دهد دشوار است، زیرا داستان و جلوه های ویژه نقش مهمی دارند. این مسئله درباره تمام ژانرها صدق می کند و به طور کلی در هر فیلمی دوست داری بهترین باشی.” او در مصاحبه اعتراف کرد که بازی در نقش های اکشن از بازی در نقش های ملودرام یا فیلم های روان شناسانه برای او آسان تر است. براساس گفته های او، مردم هم او را در این نقش ها بیشتر دوست دارند و خود او هم از عهده آن ها بهتر برمی آید. او از درخشش در فیلم های اکشن خوشش می آید.

دنیس گنزل، کارگردان فیلم جدید “مکانیک” که او را به عنوان ستاره جدید اکشن کشف کرده، سخنان او را تایید کرده است. گنزل معتقد است که این بازیگر از پس صحنه های خطرناک خوب برآمده و این مسئله باعث می شود در حرفه بدلکاری هم موفق باشد.

در سال 2015 جیسون در مصاحبه ای با یکی از رسانه های آمریکا اعلام کرد که در فیلم “سریع و خشن” (The Fate of the Furious) حضور می یابد. پس از ارائه این اطلاعات در نقش دکارد شا حضور یافت. این فیلم که دنبال فیلم “سریع و خشن 7” بود به پرفروش ترین پروژه سال 2015 تبدیل شد. این موفقیت ها باعث شد که عوامل فیلم به ساخت سری های دیگر آن فکر کنند.

زندگی شخصی

زندگی شخصی جیسون استاتهام پر از روابط عاشقانه است. این بازیگر نقش های اکشن در ارتباط با زنان موفق عمل می کند. رابطه او با کلی بروک بازیگر چند سال طول کشید. اما در سال 2004 از هم جدا شدند و سپس در فیلم “گریس کلی” (Grace Kelly) با بیلی زین آشنا شد. او به مدت طولانی تنها نمی ماند، در نتیجه با سوفی مانک خواننده و بازیگر آشنا شد. رابطه آنها کوتاه بود. رابطه او با الکس زوسمن منتقد هنری جالبتر بود.

جیسون استاتهام و کلی بروک

در بهار 2010 جیسون رابطه عاشقانه ای را آغاز کرد که تا به امروز ادامه یافت. او با رزی هانتینگتون وایتلی مدل آشنا شد. طبق رسانه های بریتانیایی او با درآمد سالانه 8 میلیون دلاری یکی از ثروتمندترین مدل های جهان است. در 10 ژانویه 2016 جیسون و رزی نامزدی خود را اعلام کردند اما هنوز باهم ازدواج نکردند. رابطه آنها ایده آل نیست، زیرا برای مدتی از هم جدا شده، جداگانه زندگی کرده و اکنون باهم رابطه خوبی دارند.

جیسون استاتهام و رزی هانتینگتون وایتلی

در فوریه 2017 مشخص شد که او و رزی منتظر تولد اولین فرزندشان هستند. فرزند آنها در ژوئن 2017 به دنیا آمد. این مدل در صفحه اینستاگرام خود در این باره صحبت کرد. در 24 ژوئن 2017 جیسون برای اولین بار پدر شد. رزی محبوب او پسرشان جک اسکار استاتهام را به دنیا آورد.

امروز

در سال 2016 جیسون در کنار جسیکا آلبا در فیلم “مکانیک: رستاخیز” (Mechanic: Resurrection) ظاهر شده و نقش آرتور بیشاپ را ایفا می کند که می خواهد مزدور بودن را رها کند. سپس با دختری به نام جینا (با بازی جسیکا آلبا) آشنا شده و به همراه او به ساحل دریا می رود. به زودی یک گروه دختر را می ربایند و از او می خواهند به قتل های بیشتر دست بزند. این فیلم هم یکی از آثار موفق استاتهام بود. در سال 2017 فیلم “سریع و خشن 8” (The Fate of the Furious) با حضور او و در سال 2018 هم فیلم ترسناک “مگ” (The Meg) اکران شدند.

چیسون در کمپین های تبلیغاتی هم حضور یافت. به همراه گل گدوت، بازیگر و مدل اسرائیلی، در فیلم تبلیغاتی ویکس وبسایت بیلدر حضور یافت. در این فیلم شخصیت های آنان در رستوران شام می خورند. ناگهان گروهی خلافکار وارد شده، این دو با آن ها مبارزه کرده و کارمندان رستوران متحیر می شوند. تنها یک آشپز که طرفدار وبسایت این رستوران در ویکس وب سایت بیلدر است به این حوادث بی توجهی می کند.

طبق اخبار مدیر تبلیغاتی این شرکت، سازمان می خواست مشتریان اش احساس امنیت کنند. مدیریت این شرکت اسرائیلی می خواهد نشان دهد که همیشه در کنار مشتریان است و از آن ها محافظت می کند. در سال 2017 در رسانه های آمریکا گفته شد که او در سری نهم این چندگانه حضور می یابد. این فیلم در آوریل 2019 اکران می شود. او در مصاحبه ها اعلام کرده که برای ایفای این نقش آماده است. هلن میرن قرار است نقش مادر دکارد شا را ایفا کند. خود استاتهام هم نقش دکارد شا را برعهده دارد.

جیسون استاتهام در مصاحبه با MTV گفت، “در این فیلم تماشاگران با مسائل جدید مربوط به دکارد آشنا می شوند. احتمالا او تصویر جدیدی خواهد داشت. فیلم نامه نویسان در این باره با من صحبت کرده اند.”

وین دیزل، بازیگر آمریکایی، هم تایید کرد که خانواده دکارد در دو فیلم آخر این چندگانه نقش مهمی خواهد داشت. این دو فیلم در سال 2019 و 2021 اکران می شوند. تمرین های جدید استاتهام توجهات را به خود جلب می کند. کاربران شبکه های مجازی به تمرینات او که باعث می شود تناسب فیزیکی خود را حفظ کند، بسیار توجه نشان می دهند. آنها نیز می خواهند شبیه او باشند.

فیلم شناسی

  • قفل، انبار و دو بشکه باروت – Lock, Stock and Two Smoking Barrels – 1998
  • قاپ زنی – Snatch – 2000
  • مین ماشین – Mean Machine – 2001
  • ترانسپورتر – The Transporter – 2002
  • موبایل – Cellular – 2004
  • کرانک – Crank – 2006
  • جنگ – War – 2007
  • دزدی بانک – The Bank Job – 2008
  • بی مصرف ها – The Expendables – 2010
  • حرفه ای – Professional – 2011
  • مکانیک – The Mechanic – 2011
  • سریع و خشن شش – Fast & Furious 6 – 2013
  • عملیات غیرنظامیان – Homefront – 2013
  • مکانیک: رستاخیز – Mechanic: Resurrection – 2016
  • سرنوشت خشمگین – The Fate of the Furious – 2017

تصاویری از جیسون استاتهام


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم