10 عادت مادرهای موفق

10 عادت مادرهای موفق

همه ما در زندگی‌مان مادرهایی را می‌شناسیم که از پس انجام کارهای مختلف برمی‌آیند و مادر موفقی محسوب می‌شوند. اما همیشه فکر می‌کنیم که این مادرهای موفق یا از کسی کمک می‌گیرند و یا یک راز جادویی دارند. البته یک راز جادویی برای مادرها لازم است زیرا آن‌ها وظایف مختلفی بر عهده‌دارند، اما حقیقت این است که راز موفقیت این مادرها تنها در عادت‌های مثبتشان خلاصه می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم ما 10 عادت مثبت مادرهای موفق آشنا شویم.

1. یا زود از خواب بیدار می‌شوند و یا دیر می‌خوابند، یکی از این دو نه هردوی آن‌ها.

مادرهای موفق همچون افراد نظامی بیشتر کارهایشان را پس از ساعت 9 صبح و یا 9 شب انجام می‌دهند. آن‌ها به‌خوبی می‌دانند که بهترین زمان انجام کارها زمانی است که بچه‌ها در خواب هستند. بنابراین زمانی را که می‌توانید به کارهایتان رسیدگی کنید را انتخاب نموده و در آن زمان کارهایتان را تمام کنید. یادتان باشد اگر شب دیر بخوابید و صبح زود بیدار شوید، به خودتان آسیب می‌رسانید.

2. وظایف روزانه‌مان را برنامه‌ریزی کنیم.

تصور اینکه کارهای زیادی برای انجام دادن دارید فقط باعث می‌شود که احساس بدتری داشته باشید. همه ما کارهای زیادی برای انجام دادن داریم که حتی از 24 ساعت روزانه‌مان هم بیشتر هستند. بنابراین باید با این وظایف به‌درستی برخورد کنیم. بنابراین بهتر است که وظایف روزانه‌مان را زمان‌بندی و طبقه‌بندی کنیم. برای مثال یک ساعت برای کارهای خانه وقت بگذاریم، یک ساعت برای وظایف کاری‌مان. سپس هر کار را در زمان خودش انجام دهیم. این برنامه‌ریزی ما را مجاب می‌کند تا در زمان اختصاص داده وظایفمان را انجام داده و آن‌ها را به تأخیر نیندازیم.

3. کارها را به‌سرعت انجام دهیم.

نتایج نشان داده است که تأخیر لحظه‌ای وظایف باعث می‌شود که آن‌ها را بیشتر و بیشتر به تأخیر بیندازید. برای همه ما پیش‌آمده که ایمیل‌هایمان را باز می‌کنیم و تصمیم می‌گیریم بعداً به آن پاسخ دهیم، قبض‌ها را بعداً پرداخت کنیم، یا به‌محض رسیدن به خانه کاری را انجام دهیم. اما این تأخیر باعث می‌شود که کارمان را انجام ندهیم. هرکاری که می‌توان به‌سرعت انجام داد را باید در همان لحظه انجام داد. بنابراین به خودتان عادت دهید که کارهای مختلف را به‌سرعت و در همان لحظه انجام دهید.

4. تنها کارهایی را که ضروری نیست به تأخیر بیندازید.

یک مادر موفق تنها زمانی وظایف را به تأخیر میندازد که انجام آن ضروری نیست. به‌جای آن وقتش را صرف کاری می‌کند که موجب افزایش انرژی‌اش بشود. این کار می‌تواند کتاب خواندن باشد و یا وقت‌گذرانی با دوستان، هرکاری که باعث شود او احساس نشاط و سرزندگی کند.

5. به فضای اطرافتان اهمیت بدهید.

برای اینکه مادر موفقی باشید و به کارها رسیدگی کنید می‌توانید از فضای اطرافتان استفاده کنید. مثلاً قرار دادن لباس کار در اتاق‌خواب باعث می‌شود به‌محض بیدار شدن آن را ببینید و به کارهایتان رسیدگی کنید؛ گذاشتن تلفن در اتاق دیگر باعث می‌شود که تا دیروقت در شبکه‌های اجتماعی نچرخید. کفش‌ها را در جایی بگذارید که تمام صبح به دنبال آن‌ها نگردید.

6. وظایف مختلف را باهم انجام دهید.

یکی از راه‌های افزایش بازدهی این است که وظایف مختلف را باهم انجام دهید. برای مثال هنگام خرید به اخبار گوش دهید. هنگام آشپزی به تمرین و تکالیف بچه‌ها رسیدگی کنید. هنگام ورزش سریال موردعلاقه‌تان را تماشا کنید. هنگام تمیز کردن منزل به موسیقی موردعلاقه خود گوش کنید.

7. برای افرادی که برایتان مهم هستند و کارهای مربوط به آن‌ها انرژی بگذارید.

زمان خود را برای کارهایی صرف کنید که برای خانواده‌تان مهم است و بر روی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. بنابراین نیازی نیست که مسافتی را رانندگی کرده و برای فرزند نوجوان خود نهار ببرید درحالی‌که او به خوردن غذای فوری علاقه بیشتری دارد و به‌زحمت شما توجهی نمی‌کند.

8. تا حد نرمال به تمیز بودن اهمیت دهید.

از خصوصیات مشترک مادرهای موفق این است که خانه تمیزی دارند. تمیز بودن خانه باعث می‌شود که همه‌چیز درجای خودش باشد و برای یافتن چیزی ساعت‌ها وقت تلف نکنید. اما تمیز بودن خانه بیش از هر چیز نشانه یک ذهن آرام و منظم است. بنابراین در یک خانه نامرتب نمی‌توان ذهن آرامی داشت. اما در این کار افراط نکنید. مرتب بودن کمد لازم است، اما چیدمان جوراب‌ها بر اساس طرح و رنگ چندان ضروری نیست. بنابراین در حد لازم به این کار بها دهید.

9. از نه گفتن نترسید.

برای تبدیل‌شدن به یک مادر موفق باید بدانید چه وقت “بله” بگویید و چه وقت “نه”. بیشتر مادرهای ناموفق از این‌که نه بگویند عذاب وجدان می‌گیرند و بیشتر وقتشان را برای کارهایی صرف می‌کنند که هیچ سودی به حالشان ندارد. بنابراین به کارها و درخواست‌هایی که به شما ربطی ندارد و یا ضروری نیست نه بگویید. تصور نکنید که حتماً باید عذر و بهانه بیاورید، فقط کافی است که لبخند زده و با آرامش بگویید “نه”.

10. از اینکه نمی‌توانید تمام کارها را انجام دهید احساس گناه نداشته باشید.

هیچ‌کس نمی‌تواند از پس تمام کارها بربیاید. برای انجام هرکاری باید از خیر یک کار دیگر بگذرید. مادرهایی که به نظر می‌رسد تمام کارها را انجام می‌دهند در حقیقت فقط کارهایی که برایشان مهم است را انجام می‌دهند و کارهای دیگر را رها می‌کنند. آن‌ها برای کارهایی که از پس انجامشان برنمی‌آیند احساس گناه نمی‌کنند، زیرا می‌دانند که احساس گناه وقت و انرژی‌شان را می‌گیرد. بنابراین بدون عذاب وجدان به کارهای مهم رسیدگی کنید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم