بیوگرافی کامل روآن اتکینسون (Rowan Atkinson) از کودکی تا به امروز

نام: روآن اتکینسون

متولد: 6 ژانویه 1955 (16 دی 1333)

محل تولد: کونست، بریتانیا

قد: 180

شغل: کمدین، بازیگر، فیلمنامه نویس، تهیه کننده

وضعیت تاهل: مطلقه

بیوگرافی روآن اتکینسون

همه روآن اتکینسون را با شخصیت محبوب و شناخته شده مستر بین، قهرمان سریال هایی به همین نام، می شناسند. این نقش سیل طرفداران و شهرت پایان ناپذیر را برای او به ارمغان آورده است. ظاهر به یاد ماندنی او با میمیک های خاصش او را به یکی از ستاره های شناخته شده تبدیل کرد.

با این حال این بازیگر خود را یک فرد آرام و خسته کننده می داند و تمام میمیک های او یک نمایش است.

“مردم به اشتباه تصور می کنند که روی صحنه و طی گفتگوهای شخصی می توانم همیشه آن ها را بخندانم.”

کودکی و جوانی

روآن در 6 ژانویه 1955 در یک خانواده بزرگ در شهر کوهستانی کونست به دنیا آمد. والدینش در حوزه تلویزیون یا تئاتر فعالیت نداشتند. پدرش اریک در مزرعه و مادرش الا می هم در بزرگ کردن سه فرزند به او کمک می کرد. او از دوران کودکی با میمیک های خاص خود اطرافیان را می خنداند. در زمان مدرسه او را یک فرد شوخ می دانستند و یکی از محبوب ترین و خاطره انگیزترین شاگردان بود.

روآن در سن هفت سالگی به مدرسه دورهام کوریسترز رفت. در آن زمان نخست وزیر آینده بریتانیا، تونی بلر هم در آنجا تحصیل می کرد. سپس به مدرسه سنت بیز شمال غرب انگلستان رفت. در این مدرسه به ورزش توجه بسیاری می شد و به همین دلیل روآن معذب بود. فیزیک بدنی او برای ورزش مناسب نبود و خودش به زودی از ورزش فاصله گرفت.

روآن اتکینسون در جوانی

همکلاسی ها بدن لاغر او را مسخره می کردند و روآن تصمیم گرفت از این ضعف به نفع خود استفاده کند. او در اتاق تعویض لباس معلم ها را مسخره می کرد و این طنز او به گونه ای بود که تحسین دوستان را برمی انگیخت. با این حال شرم ناشی از ضعف در ورزش را پنهان می کرد. او تلاش کرد احترام همکلاسی ها را برانگیزد.

پس از اتمام تحصیلات کالج از مسخره کردن دیگران دست برداشت و به یک فرد درون گرا و جدی تبدیل شد. او حتی به صحنه هم فکر نمی کرد و حواس خود را بر مشاغل علمی معطوف کرده بود. او به دانشکده برق دانشگاه نیوکاسل وارد شد. روآن از کودکی از مطالعه فیزیک لذت می برد و معادلات طولانی را به راحتی حفظ می کرد، در حالی که دانش آموزان دیگر در حفظ کردن آن ها دچار مشکل بودند.

مطالعه علوم برای او آسان بود و به همین دلیل پس از فارغ التحصیلی به آکسفورد دعوت شد تا تز دکترای خود را بنویسد. او طی تحصیلات با افراد مهمی آشنا شد: ریچارد کورتیک نویسنده و هاوارد گودال آهنگساز که به بهترین دوستان و همکاران او تبدیل شدند.

روان در این دوره با طنز و هنرهای دراماتیک آشنا شد. زیرا با افرادی آشنا شد که امکان نداشت از صحنه فاصله بگیرد. او به کلوپ تئاتر اکسپریمنتال و انجمن دراماتیک دانشگاه آکسفورد ملحق شد. اجراهای طنز او توجه دانش آموزان و معلمین را جلب کردند. بنابراین به راحتی در فستیوال های کمدی شرکت کرد. این بازیگر به همراه دوستش کورتیک متن را می نوشت و در صنعت سینما رشد کرد.

پس از دریافت کارشناسی ارشد به همراه گروه تئاتر در سراسر انگلستان یک تور اجرا کرد.

فیلم های او

روآن در مدت زمان کوتاهی به ستاره بریتانیا تبدیل شد. برنامه رادیویی مردم اتکینسون اولین گام او برای رسیدن به شهرت بود. دوست و همکار او ریچارد کورتیک یک بار دیگر نویسنده همکار او شد. مصاحبه های روآن با شخصیت های تخیلی بسیار مورد توجه قرار گرفت.

روآن به کمک کمدین دیگری به نام دیو آنگس به تلویزیون راه یافت. اجرای مشترک آن ها ضبط و  نمایش داده شد. سپس برنامه او با نام Not the Nine O’Clock News به تهیه کنندگی جان لیود پخش شد. این بار هم دوست قدیمی اش هاوارد گودال آهنگساز موسیقی زیبای نمایش و ریچارد کورتیک نویسنده همکار او بود. این نمایش در اکتبر 1979 پخش شد و در بریتانیا بسیار محبوب شد.

پس از موفقیت او در تلویزیونی بازی در کمدی قرون وسطایی The Black Adder با حضور هیو لوری و استیون فری به او پیشنهاد شد. روآن با بازی در این طنز به یکی از برترین کمدین های انگلستان تبدیل شد.

روآن در نقش ادوارد، پرنس ادموند پلنتاجنت حضور یافت. او پیش از ضبط این برنامه حتی نمی دانست این شخصیت را چگونه اجرا کند. تمام میمیک ها و حرکات ادوارد در حقیقت بداهه بودند که بسیار هم موفق شدند. او حتی مجبور شد موهایش را طبق مد آن زمان کوتاه کند. اما پس از بازی در نقش مستر بین در کانال تیمز در سال نوی 1989 بود که به شهرت جهانی رسید. پس از پایان سال نو سریال کامل مستر بین پخش شد. شخصیت روآن هنوز دانشجوی دانشگاه آکسفورد بود. او در فستیوال های مختلف در این نقش ظاهر شد.

روآن اتکینسون در نقش پرنس ادوارد

او در طی حرفه خود به میمیک  و انعطاف پذیری شخصیت خود توجه می کرد زیرا مستر بین اصلا حرف نمی زند و دیالوگ ندارد. این نقش باعث شد شهرت روآن از مرزهای بریتانیا فراتر برود و به شهرت جهانی برسد. بازی او در نقش مستر بین پنج سال طول کشید. هر قسمت برنامه او بیش از دو میلیون مخاطب داشت. موفقیت این سریال باعث تولید فیلم کامل آن، با نام “مستر بین” (Mr. Bean) در سال 1997 شد. او در برنامه های و پروژه های تلویزیونی در نقش محبوب ترین شخصیت ها حضور می یافت.

با این حال روآن از نقش مستر بین خسته شد و اعلام کرد که فیلم “تعطیلات مستر بین” (Mr. Bean’s Holiday) آخرین حضور او در این نقش خواهد بود. این فیلم در سال 2007 اکران شد و اولین بار در روسیه پخش شد. در فیلم “سگ دو” (Rat Race) کمدین های مشهوری چون جان کلیز، ووپی گلدبرگ، سث گرین و جان لاویتز، در کنار روآن حضور داشتند. این کمدین ها برای دریافت 2 میلیون دلار تلاش می کنند و باید یک مسیر 700 کیلومتری را بدوند. صاحب کازینو این مسابقه را برای سرگرمی مشتری های ثروتمند خود برگزار می کند.

روآن اتکینسون در نقش مستر بین

در سال 2003 فیلم “جانی اینگیلیش” (Johnny English) اکران شد و روآن برخلاف نقش مستر بین در نقش مامور مخفی بریتانیایی، جانی اینگلیش، حضور یافت. این فیلم پارودی فیلم های مامور مخفی سینما، یعنی جیمز باند بود. این فیلم موفق بود و روآن جایزه بهترین بازیگر مرد فستیوال فیلم اروپا را دریافت کرد. در سال 2011 سری دیگر این فیلم با عنوان ” جانی اینگلیش بار دیگر ضربه می‌زند” (Johnny English Strikes Again) اکران شد.

روآن اتکینسون در جانی اینگیلیش

در سال 2012 در افتتاحیه بازی های تابستانی المپیک بازهم در نقش مستر بین حضور یافت. او در حالی که مشعل را حمل می کرد نقش مستر بین را برعهده داشت. پس از بازی های المپیک در یک مصاحبه اعلام کرد که اجرای این نقش به دلیل میمیک های خاص از نظر فیزیکی برای او دشوار شده است.

روآن در سال 2015 به مسکو رفت و اعلام کرد در مقایسه با 25-35 سال پیش، در میانسالی بهتر می داند نقش مستر بین را چگونه ایفا کند.

با این حال از اینکه در سن 50 سالگی بخواهد مانند یک کودک رفتار کند گیج شده بود، اما در سال 2014 در سریال های انیمیشن صداپیشگی کرد و در تبلیغات اسنکیرز هم نقش مستر بین را ایفا نمود. در این فیلمبرداری اتکینسون 181 سانتی متر بود و با وجود انعطاف پذیری از قدم گذاشتن روی سقف می ترسید. او با قد حدودا 2 متری خود می ترسید و به خود قوت قلب می داد که درصورت سقوط عوامل مراقب او هستند.

در سال 2016 با حضور در یک فیلم متفاوت کارنامه بازیگری خود را تقویت نمود. فیلم Maigret براساس رمان های ژرژ سیمنون به کمیسیونر پلیس جنایی میپردازد. واکنش منتقدین نسبت به نقش روآن بحث برانگیز بود. این بازیگر از داستان های سیمنون خوشش می آمد و از بازی در فضای دهه پنجاه پاریس لذت می برد. با این حال در ابتدا این نقش را نپذیرفت و بیش از سه ماه به آن فکر کرد.

روآن اتکینسون در میگرت

او از این موضوع می ترسید که برای این نقش مناسب نباشد زیرا بسیاری از بازیگران این نقش را ایفا کرده بودند. همچنین از بازی در یک نقش کارآگاهی کمی می ترسید. اما عوامل فیلم، حتی پسر این نویسنده، جان سیمنون هم یک سال منتظر این بازیگر ماندند.

روآن اتکینسون در میگرت

کمیسیونر میگرت یکی از شخصیت های خاص این بازیگر بریتانیایی است که یک روز را در ماشین گذرانده اما هرگز رانندگی نمی کند. این حقیقت اتکینسون را ناامید کرد. اما این طرفدار مسابقه اتومبیل رانی اجازه شرکت در چنین مراسم خطرناکی در حین ضبط فیلم را نداشت.

زندگی خصوصی

روآن در اغلب مصاحبه ها زمانی که درباره زندگی خصوصی اش سوال می کنند، شوخی می کند. متاسفانه زندگی شخصی روآن مانند زندگی خصوصی اش چندان موفق نیست. او در سنین جوانی به لکنت زبان دچار بود. مخصوصا ادا کردن کلماتی که با حرف ب آغاز می شد. به تدریج لکنت زبان او از بین رفت اما هنوز هم انزوای خود را حفظ کرده است.

روآن اتکینسون و سونترا ساستری

اتکینسون مدت زمانی را با لسلی اش رابطه داشت اما از هم جدا شدند. در اواخر دهه هشتاد با سونترا ساستری میکاپ آرتیست که در کانال بی بی سی کار می کرد دوست شد. رابطه آن ها ادامه یافت و در سال 1990 ازدواج کردند. در ابتدا یک مراسم خانوادگی گرفتند و سپس در مرکز لندن یک مراسم بزرگ برپا کردند. آن ها 80 نفر را به عروسی شان دعوت نمودند.

آن ها صاحب دو فرزند شدند: دختری به نام لیلی گریس و پسری به نام بنجامین الکساندر سباستین. دختر جا پای پدر گذاشت و در فیلم های روآن نقش های فرعی را به عهده گرفت. با این حال بعدها خواننده شد و در کلوپ های لندن اجرا کرد.

روآن اتکینسون و همسرش

در سال 2013 روآن تقاضای طلاق داد و به زودی در کنار لوئیس فورد دیده شد. آن ها طی اجرا در نمایش Quartermaine’s Terms تئاتر وست اند باهم آشنا شدند. او در سال 2015 رسما از سونترا جدا شد و طی یک ماه لوئیس را دعوت کرد تا باهم زندگی کنند. درباره ازدواج او با فورد یا نام پسرشان که در دسامبر 2017 به دنیا آمد، اطلاعاتی وجود ندارد.

روآن اتکینسون به همراه همسر و دخترش

اتکینسون به خودروهای لوکس و مسابقه ای علاقه دارد. زمانی برای مجلات تخصصی مقاله می نوشت. در سال 2011 با خودروی مک لارن اف وان 650 پوندی خود به درخت برخورد کرد و زنده ماند. خودروهای کلکسیون او عبارت اند از: بی ام وی 328، آستون مارتین ویراژ، رولز رویس، موریس ترولر، هیبرید هوندا سیویک و مرسدس بنز 500 ای. خودروی آستون مارتین دی بی 7 وینتج که توسط شخصیت جانی اینگیلیش استفاده شود هم به او تعلق دارد.

اتکینسون در شبکه های اجتماعی حساب شخصی ندارد و صفحات اینستاگرام و توییتر او به طرفداران تعلق دارد. تصاویر مستر بین او در این صفحات منتشر می شود. احتمالا او نمی خواهد با حضور در صفحات مجازی آرامش درونی خود را به هم بریزد. با این حال در سال 2016 درباره خودکشی او اخباری در فیسبوک منتشر شد. روزنامه سان این اخبار را کذب خواند. با این حال این تنها مورد خودکشی او نبود و خوشبختانه شکست خورد.

روآن در امروز

در سال 2018 این بازیگر بریتانیایی مجددا نقش جانی اینگلیش را ایفا کرد و از آنجایی که این فیلم پارودی شخصیت جیمز باند است، نویسندگان باند یعنی رابرت وید و نیل پرویس هم در فیلمنامه آن شرکت داشتند. این فیلم با عنوان “جانی اینگلیش بار دیگر ضربه می‌زند” اکران شد.

روآن اتکینسون در جانی اینگلیش بار دیگر ضربه می‌زند

این بار این مامور با دستیار خود بن میلر باید از آشوب جهانی پیشگیری می کرد. اما تامپسون نقش نخست وزیر بریتانیا را ایفا می کند که شبیه ترزا می است. این بار این شخصیت که بازنشسته شده بود به کمک همکارانش می آید تا در یک پرونده به آن ها کمک کند. ماجراجویی های بزرگ، چالش های خطرناک و شرایط خنده دار در انتظار این شخصیت بودند. ارتباط میان مامور 007 و این پارودی باعث شد اولگا کوریلنکو، که پس از بازی در نقش دوست دختر باند در فیلم “ذره ای آرامش” (Quantum of Solace) بازنشسته بود در این نقش حضور یابد.

فیلم شناسی

  • The Black Adder – 1983-1989
  • سریال مستر بین – Bean – 1990-1995
  • چهار عروسی و یک خاکسپاری – Four Weddings and a Funeral – 1994
  • بین – Bean – 1997
  • سگ دو – Rat Race – 2001
  • جانی اینگیلیش – Johnny English – 2003
  • مراقبت از مامان – Keeping Mum – 2005
  • تعطیلات مستر بین – Bean’s Holiday – 2007
  • جانی اینگلیش – Johnny English – 2011
  • میگرت – Maigret – 2016-2017
  • جانی اینگلیش بار دیگر ضربه می‌ زند – Johnny English Strikes Again – 2018

تصاویری  از روآن اتکینسون


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. .

    خرداد 15, 1401

    عالییییییییییییییییی بود.

    پاسخ