13 فیلم زیبای تاریخ سینما با موضوع ریاضیات که از داستان های واقعی الهام گرفته اند

بایست و تحویل بده   – Stand and Deliver

یکی از قدیمی ترین و بهترین فیلم های سینمایی درباره ریاضیات که می توان آن را بهترین فیلم درباره ریاضیات نامید. حتما باید این فیلم زیبا را تماشا کنید. یک معلم دبیرستان دانش آموزاkش را مجاب می کند تا حساب دیفرانسیل و انتگرال را بیاموزند. فیلمنامه خوب است، ادوارد جیمز المز و استل هریس اجرای خوبی ارائه می دهند، کارگردانی رامون منندز هم خیره کننده است. بنابراین اجرا، داستان و شخصیت های جالب این فیلم را دیدنی می کند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر تاریخ درباره سوسیالیسم


مردی که بی‌نهایت را می‌دانست – The Man Who Knew Infinity

داستان غم انگیز یک نابغه در حد موتسارت که در سن جوانی از دنیا می رود. رامانوجان ریاضی دان آنقدر باهوش بود که باید این دانش را در اختیار مردم می گذاشت و این فرصت را به دست آورد. این فیلم به تلاش او برای شناخته شدن در کمبریج می پردازد که با نژادپرستی مواجه شده و باید در شرایط دور از خانه با بیماری هم مبارزه می کرد.

رامانوجان می خواست کار پیدا کند و در هند یا بریتانیا شناخته شود، به همین دلیل به پروفسور هاردی در دانشگاه کمبریج نامه می فرستد اما او نامه را یک شوخی می داند. زمانی که هاردی به عظمت این ریاضی دان پی میبرد او را دعوت کرده و آثارش در کمبریج چاپ می شود.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های تاریخ سینما درباره خودکشی و مرگ


پی – Pi

گاهی اوقات دیدن برخی از فیلم ها دشوار است و شما را به تفکر وادار می کند، این فیلم نیز از آن دست فیلم هاست. مکس یک ریاضی دان مبتلا به پارانویاست که در بازار سهام یک الگو یافته و می خواهد الگوی جهانی طبیعت را رمزگشایی کند. اما توهمات او افزایش یافته و نمی تواند مرز میان حقیقت و رویا را مشخص کند. یک داستان پر از رمز و راز و جنون و شهود که در پس شیفتگی این نابغه به اعداد باید با این رمز و راز آشنا شوید.

این فیلم به شما کمک می کند تا در ریاضی، علم و جهان تفکر کرده، در بازار سهام الگوهای جدید بیابید، رابطه با خدا را کشف کرده و به اعداد فکر کنید.

همچنین بخوانید: برترین فیلم های ساخته شده درباره اعتیاد به الکل


X+Y – A Brilliant Young Mind

چه به ریاضیات علاقه داشته باشید چه نه، حتما از این فیلم و داستان جالب آن خوشتان می آید. یک فیلم دراماتیک درباره اوتیسم، عشق و هوش که به طرز جالبی نمایش داده شده و خسته کننده نمی شود. اگر شما هم یک نابغه باشید حتما با نگاه متفاوتی به این فیلم خیره می شوید.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های تاریخ سینما درباره زندگی موسیقی دان ها


ویل هانتینگ خوب – Good Will Hunting

یک داستان زیبا درباره ویل هانتینگ، یک سرایدار در ام آی تی که استعداد ریاضی دارد اما برای یافتن مسیر زندگی به کمک روان شناس نیاز دارد زیرا یک فرد خودرای و منزوی است. او می تواند از سایر اطراف نگاه و تفکر تیزبینانه تر داشته باشد. یک فیلم هوشمندانه با فیلمنامه زیبا، نوشته مت دمون دانشجوی هاروارد که به همراه بن افلک، به خاطر نوشتن آن جایزه اسکار دریافت کرد. اجرای رابین ویلیامز هم لایق اسکار بود.

همچنین بخوانید: معرفی 22 فیلم برتر درباره سفر در زمان که باید ببینید


بازی تقلید – The Imitation Game

یک درام جنگی زیبا درباره مردی که تاریخ را تغییر داد، اما هیچکس دراین باره چیزی نمی داند.

در زمستان 1952، مقامات بریتانیایی به خانه ریاضی دان، تحلیلگر رمز و قهرمان جنگ، الن تورینگ وارد شدند تا درباره گزارش یک کلاهبرداری تحقیق کنند. با این حال سرانجام خود تورینگ را به جرمی دستگیر کردند که می توانست به همجنسگرایی مربوط باشد، اما مقامات نمی دانستند او یکی از پیشگامان محاسبه مدرن است. او به همراه گروهی از دانشمندان، زبان شناسان، قهرمان های شطرنج و مقامات سری گروهی را تشکیل داد که کدهای ماشین انیگما جنگ جهانی دوم آلمان را ایجاد کردند. داستان زیبای یک مرد باهوش و خلاق که در شرایط دشوار جنگ را کوتاه تر کرده و جان عده ای را نجات می دهد.

همچنین بخوانید: 25 فیلم برتر سینما درباره اختلال چند شخصیتی


کد شکن – Codebreaker

یک فیلم زندگی نامه ای درباره نابغه ریاضیات که کد انیگما را باز کرده، برای کامپیوترها یک برنامه نوشته و ریاضیات و زیست شناسی را بر روی حیوانات و حشرات مطالعه کرده است. او در سال های 1950 انگلستان دستگیر شده و به همجنسگرایی متهم شد، درست همانند اتهامات وارده به اسکار وایلد. الن تورینگ یکی از نوابغ نادر بود و همه باید او را بشناسند.

همچنین بخوانید: 8 فیلم برتر تاریخ درباره خدایان و اساطیر یونان به همراه تریلر


یک ذهن زیبا – A Beautiful Mind

یک درام زیبا درباره جان نش، یک ریاضی دان منزوی اما نابغه که کار رمزشکنی را قبول می کند اما زندگی اش به کابوس تبدیل خواهد شد. این درام غیر قابل پیشبینی اما رضایت بخش است. جان نش به عنوان یکی از استادهای دانشگاه پرینستون پذیرفته می شود. اما او به فکر برقراری رابطه با دیگران یا کلاس ها نیست، بلکه به فکر یافتن ایده هاست. او برای کشف این ایده ها هرکاری می کند. یک روز که همراه همکلاسی ها در بار است ایده هایی به ذهنش می رسد. جرج اف.ویل از نیوزویک این فیلم را “یک راز زیبا” می داند. داستان زیبای مردی که بر مشکلات و ناتوانی خود فائق می آید. این فیلم یکی از الهام بخش ترین فیلم های قرن است.

همچنین بخوانید: 15 فیلم ترسناک برتر درباره بیگانگان که باید تماشا کنید


تاریخ مختصر زمان – A Brief History of Time

یک اثر زیبا درباره فعالیت های استیون هاوکینگ، که با کمک مفاهیم پیچیده و ریاضیات یک روایت زیبا و رضایت بخش را در اختیار بیننده قرار می دهد. نتیجه کار یک فیلم جالب و دیدنی است. در این فیلم هم به آثار او اشاره شده و هم به زندگی خصوصی اش، و از این جهت دیدنی است. در این فیلم سوالات جالبی پرسیده می شود، مانند این سوال: “چرا نمی توانیم آینده را به یاد آوریم؟” سپس سعی دارد با کمک ریاضیات به این سوال پاسخ دهد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر درباره جنگ جهانی دوم در تاریخ سینما


ان یک شماره است: پرتره پال اردوش – N Is a Number: A Portrait of Paul Erdös

یک فیلم زندگی نامه ای زیبا درباره پال اردوش، نابغه مجاری ریاضیات. این فیلم نشان می دهد که او بر زندگی بسیاری از ریاضی دان ها تاثیر گذاشت و در ژورنال های حرفه ای مقالات زیادی را منتشر کرد.

یک مستند زیبا درباره کار و زندگی یک ریاضی دان که می توانید از دیدن آن لذت ببرید.

همچنین بخوانید: 25 فیلم ترسناک برتر درباره زامبی


مسئله فروشنده دوره ‌گرد – Travelling Salesman

چهار پنج نفر درباره حل مسائل ریاضی خود گفتگو می کنند و داستان آن ها این فیلم زیبا را تشکیل می دهد.

یک فیلم زیبا که اگر به ریاضیات علاقه دارید حتما باید از آن دیدن کنید و از محتوای آن لذت خواهید برد. در این فیلم جی. اچ. هاردی می خواهد به ریاضیات ناب دست یابد و معتقد است شاید چیزی به نام نظریه اعداد یا نسبیت وجود نداشته باشد اما رمزشکنی و سلاح های هسته ای ایده او را رد کردند. مسئله فروشنده دوره گرد می داند که ریاضیات بر جهان چه تاثیری دارد و مشاهده بحث های آن درباره عواقب این نظریات می تواند یک تریلر دیدنی باشد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر انگلیسی درباره دوستی و مهربانی


اتاق فرمت – Fermat’s Room

“آیا اعداد اصلی را می شناسید؟ اگر نمی شناسید همین حالا این مکان را ترک کنید.” این دیالوگ معروف این تریلر اسپانیایی زبان محصول سال 2007 است.

اتاق فرمت ثابت می کند هنر و علم به هم شبیه اند و از هم جدا نیستند. این دو عنصر در کنار هم وجود داشته و همه جریان های آن در یک اتاق رخ می دهند. یک مرد به نام فرمت چهار قهرمان ریاضی دان داستان را به یک خانه متروک دعوت می کند و یک انیگما به آنها می دهد تا آن را حل کنند. اما اتاقی که گالوئیس، هیلبرت، پاسگال و الیوا به آن دعوت می شوند یک دام است زیرا باید معماهای مختلف را حل کنند، در غیراین صورت اتاق و دیوارها هرلحظه تنگ تر می شوند.

همچنین بخوانید: معرفی 20 فیلم برتر سینما که ذهن بیننده را به چالش می کشند


قتل های آکسفورد – The Oxford Murders

در دانشگاه آکسفورد فلسفه، ریاضیات، فیزیولوژی به قتل های متعدد گره می خورند. نمی دانیم میان زندگی و مرگ کدام حقیقت است؟ یک فیلم پر از معماها و گره های مختلف که در حل هرکدام از این گره ها با شخصیت ها همراه می شوید. این فیلم دارای یک شات بلند است که حتما باید آن را تجربه کنید. تماشای این فیلم لذتبخش بود.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر لهستانی در تاریخ فیلم سازی این کشور


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (5)

بستن فرم

  1. ملیکا

    فروردین 4, 1401

    لطف کنید لینک فیلم stand and deliver رو قرار بدید.کلا دوبله یا زیر نویس پیدا نکردم

    پاسخ

  2. هاورد

    شهریور 23, 1398

    «اتاق فرما» صحیح است (ریاضیدان فرانسوی)

    پاسخ

    • عابر در پاسخ به هاورد

      شهریور 27, 1399

      بله، نظر منم همینه

      پاسخ

  3. آریو

    فروردین 15, 1398

    مقاله ی جالبی بود .
    فقط تو دهمی فکر کنم تلفظ صحیحش اردوش باشه .
    البته من آلمانی نیستم فقط تو اکثر سایتا دیده بودم که نوشته شده بود اردوش …

    پاسخ

    • عباس در پاسخ به آریو

      فروردین 15, 1398

      سلام آریو جان،
      بله درسته مقاله تصحیح شد
      مرسی بابت فیدبک 🌷

      پاسخ