معرفی 12 برنامه جذاب و دیدنی شبیه “تاپ گیر” (تخت‌گاز)

برنامه خودرویی “تاپ گیر” سال هاست که یکی از پرمخاطب ترین برنامه های تولید بریتانیاست. در حال حاضر فصل بیست و ششم این برنامه در حال پخش است. برای اولین بار این برنامه در سال 1977 به روی آنتن رفت و از آن زمان تاکنون در سراسر جهان پخش می شود. در طی این چهار دهه “تاپ گیر” در چهار مناسبت تغییر ساختار داده است. در سال 2002 جرمی کلارکسون به ایده پرداز اصلی این برنامه تبدیل شد و به همراه دوست دوران کودکی اش و تهیه کننده برنامه، اندی ویلمن، نسخه ای از تاپ گیر را تولید کردند که سرنوشت تلویزیون را تغییر داد.

فصل اولیه که توسط بی بی سی تو پخش شد، با حضور کلارکسون در کنار ریچارد هموند و جیسون داو تخیل مخاطب را به خود جلب کرد. خالقان این برنامه براساس واکنش مردم تصمیم گرفتند داو را با جیمز می جایگزین کنند. این انتخاب سرنوشت ساز بود زیرا قرارگیری کلارکسون، هموند و می در کنار هم روش های جدیدی را به نمایش گذاشت و بسیار خیره کننده بود.

این سه همکار و دوست صمیمی بریتانیایی به نقاط زیبای جهان سفر کردند، جدیدترین تکنولوژی های صنعت خودروسازی را مرور کردند و چالش هایی را آغاز کردند که دوستی شان را آزمایش می کرد. البته که چه کسی می تواند استیگ را فراموش کند؟ این کار آغازگر موفقیت تلویزیونی بود و این سه تن را به شهرت رساند. در زمان اوج این سریال هر قسمت آن توسط 350 میلیون نفر در سراسر جهان تماشا می شد.

با این حال، پس از حدود چهارده سال از نمایش این برنامه، در سال 2015 کلارکسون از اجراکننده برنامه به پشت صحنه رفت و در کنار فیلمبردار قرار گرفت. بی بی سی تصمیم گرفت قرارداد او را تمدید نکند و این کار با استعفای همکارانش، ریچارد هموند و جیمز می و همچنین تهیه کننده این برنامه، اندی ویلمن، همراه بود.

از زمان فصل بیست و سوم، افرادی که جانشین کلارکسون، هموند و می شدند نتوانستند دوران اوج برنامه را احیا کنند. با این حال نسبت به اجرای بازیگر پیشین “دوستان” (Friends) یعنی مت له بلانک و کریس هریس راننده مسابقات، واکنش های مثبت دیده شد. از آنجاییکه نسخه های اخیر این برنامه نسبت به نسخه های اصلی رکود کرده، بنابراین باید به دنبال برنامه های دیگر باشیم که جانشین آن شود و توجه مخاطب را به خود جلب نماید. بنابراین در اینجا 12 برنامه شبیه تاپ گیر را به شما معرفی می کنیم. با پروشات همراه باشید.


12. گرند تور – The Grand Tour (سال 2016تا به امروز)

پس از اینکه کلارکسون، هموند و می برنامه تاپ گیر را ترک کردند، باید تصمیم می گرفتند که پس از آن چه کار کنند. با پیشنهادات اندکی مواجه شدند اما سرانجام با آمازون قرار داد بسته و برنامه گرند تور را خلق کردند. این سری برنامه به تهیه کنندگی اندی ویلمن، نوابغ محبوب اتومبیل سواری را نشان می دهد. محصول نهایی شما را متحیر می کند، چه طرفدار این برنامه باشید چه نباشید.

هر قسمت شامل فیلم های از پیش ضبط شده و با حضور تماشاگر است که مرور و بررسی مسابقات هم به آن اضافه شده و برای تماشاگران جهانی نمایش داده می شود. همچنین دشواری مسابقات آنها نیز حیرت انگیز است. همکاری میان این افراد پس از یک دهه در تاپ گیر و اکنون در فصل سوم گرند تور، توجه میلیون ها مخاطب جهانی را به خود جلب می کند.

همچنین بخوانید: اگر سریال دوستان (Friends) را دوست دارید این 25 سریال را از دست ندهید


11. دنده پنجم – Fifth Gear (از سال 2002 تا به امروز)

همانطور که از این برنامه پیداست بریتانیا در تولید برنامه های اتومبیل سواری تخصص دارد. این برنامه در مقایسه با تاپ گیر که کلارکسون آن را بهترین برنامه مسابقه ای جهان می داند، توانست به جایگاه خوبی دست یابد. این برنامه 27 قسمتی که در اصل از شبکه 5 نمایش داده می شود، از شبکه های دیسکاوری و هیستوری نیز اجرا می شود. تیف نیدل، جانی اسمیت، جیسون پلاتو و ویکی باتلر-هندرسون، مجریان این برنامه هستند. گرچه این برنامه در مقایسه با تاپ گیر در خارج از بریتانیا محبوب نبود، هنوز هم لذتبخش است. اگر به مسابقات اتومبیل سواری علاقه دارید، باید به این برنامه یک شانس بدهید.

همچنین بخوانید: معرفی 16 سریال خارجی برتر که از سال 2010 به بعد ساخته شده اند


10. تاپ گیر آمریکا – Top Gear US – 2010-2016

نسخه بریتانیایی تاپ گیر در زمان خود آنقدر محبوب بود که مجوز نسخه آمریکایی آن نیز صادر شد. با این حال به جای جرمی کلارکسون، ریچارد هموند و جیمز می، این بار تماشاگران با راننده حرفه ای تنر فراست، تحلیلگر مسابقات راتلج وود و ادم فرارای بازیگر، مواجه شدند. تاپ گیر آمریکا مانند همتای بریتانیایی اش خودروها را در مسیر خود آزمایش کرد، در مسابقات از مهمان های سلبریتی دعوت کرد و حتی نسخه استیگ خود را ساخت. تماشاگران آمریکایی این برنامه را در سال 2010 از کانال هیستوری دیدند و به مدت 6 سال تا سال 2016 ادامه داشت.

همچنین بخوانید: 12 سریال جذاب شبیه سوپرنچرال (Supernatural) که باید ببینید


9. تاپ گیر استرالیا – Top Gear Australia – 2008-2012

بی بی سی تنها به تاپ گیر آمریکا مجوز نداد، بلکه استرالیا نیز نسخه تاپ گیر خود را ساخت. تاپ گیر استرالیا به مدت چهار سال از 2008 تا 2012 پخش شد و این بار هم از سه مجری و یک استیگ استرالیایی استفاده شد. گرچه این برنامه به موفقیت نسخه بریتانیایی نزدیک نشد اما در میان استرالیایی ها محبوب شد و تماشای اتومبیل ها و طنز جالب است. برای تولیدکنندگان این برنامه رقابت با کلارکسون، هموند و می جالب بود و برای پیروزی باید تقلب می کردند.

همچنین بخوانید: اگه به سریال گمشدگان (Lost) علاقه دارید این 13 سریال را از دست ندهید


8. پیمپ مای راید – Pimp My Ride – 2004-2007

شاید برایتان عجیب به نظر برسد اما این برنامه از MTV حداقل از لحاط طنز بودن با تاپ گیر قابل قیاس است. این برنامه با وجود شش فصل و برنامه های دیگری که با الهام از آن یا برای هجو آن ساخته شد شهرت دارد. برای افرادی که با این برنامه آشنا نبودند،این برنامه یک برنامه ریلتی شو بود که از خودروهای قدیمی و مسئله ساز شهروندان آمریکایی استفاده می کرد. ایگزیبیت رپر، اجرای این برنامه را برعهده داشت. گرچه شاید این برنامه محبوب بسیاری نباشد اما خودروهای چشمگیر، پیام برنامه و مجری آن، می تواند رضایت بخش باشد.

همچنین بخوانید: 13 سریال خارجی شبیه اسپارتاکوس که نباید از دست بدهید


7. خطرناک ترین جاده های جهان – World’s Most Dangerous Roads – 2011-2013

یک برنامه مستند بریتانیایی که از سال 2011 تا 2013 پخش شد و با وجود صحنه های چالش برانگیز و زیبا از نقاط مختلف زمین یاد آور تاپ گیر بود و تجربه زیبایی را در اختیار مخاطب قرار داد.این برنامه که توسط آدریان دونبار روایت می شود بیننده را با خود در زیباترین جاده ها و مسیرهای جهان همراه می کرد. اگر به دنبال برنامه ای هستید تا جلوه های ماجراجویانه برنامه تاپ گیر را به تصویر بکشد حتما این برنامه را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: اگه به سریال فرار از زندان (Prison Break) علاقه دارید این 15 سریال را از دست ندهید


6. خودرویی تا دوردست – One Car Too Far – 2012

یک برنامه تلویزیونی کوتاه از شبکه دیسکاوری که در سال 2012 پخش شد. در این برنامه یک سرباز اسبق بریتانیا با یک کالیفرنیایی همراه می شوند و با جیپ خود در نقاط مختلف ماجراجویی می کنند. فصل دوم این برنامه در سال بعدی با نام دیگری پخش شد. نام این فصل Car vs Wild بود که از شبکه آمازون پخش شد. با این حال پس از مدت کوتاهی لغو شد. طرفداران تاپ گیر که دلشان برای این برنامه تنگ شده می توانند ماجراجویی خودروها در لوکشین های دوردست را تماشا کنند.

همچنین بخوانید: معرفی 15 سریال خارجی شبیه خاطرات خون آشام (The Vampire Diaries)


5. تاپ گیر: سفر جاده ای کامل – Top Gear: The Perfect Road Trip – 2013

اگر دلتان برای برنامه تاپ گیر تنگ شده و طرفدار جرمی کلارکسون و ریچارد هموند هستید، برنامه های مستقل بسیاری وجود دارد که می تواند عطش تان را رفع کند و یکی از آن ها این برنامه است. “تاپ گیر: سفر جاده ای کامل” یک مستند یک ساعت و نیمه است که در سال 2013 به نمایش درآمد و کلارکسون و هموند از ونیز به ایتالیا، پرو و فرانسه می روند و در این سفر بسیاری را با خود همراه می کنند. این ماجراجویی ها یک مسابقه در پیست مونزا، موناکو و با خودروهای فراری، آستون مارتینز و پورشه است. عالی است، مگر نه؟

همچنین بخوانید: 12 سریال خارجی شبیه آینه سیاه (Black Mirror) که باید ببینید


4. تاپ گیر: سفر جاده ای کامل دو – Top Gear: The Perfect Road Trip 2 – 2014

اگر اولین سفر جاده ای جرمی کلارکسون و ریچارد هموند کامل نبود، با تولید دومین برنامه تصمیم گرفتند آن را مجددا امتحان کنند. دومین برنامه در سال 2014 پخش شد و این بار به جزیره کاپری رفتند تا ماجراجویی با خودروهای رویایی شان را امتحان کنند. یک بار دیگر کلارکسون و هموند در کنار هم قرار می گیرند تا خودروهای رویایی مختلف را امتحان نمایند و به هدف خود دست یابند. آیا این بار خوش شانس خواهند بود؟ نتیجه کار هرچه که باشد سرگرم کننده است.

همچنین بخوانید: 10 مستند برتر سال 2018 که شما را میخکوب میکند


3. تاپ گیر: در سینما – Top Gear: At The Movies – 2011

در برنامه بعدی از تاپ گیر، ریچارد هموند و جیمز می می خواهند ماجراجویی با خودروهایی را تجربه کنند که تاریخ سینما را شکل دادند. در این برنامه برترین خودروهای مسابقه ای که در سینما نمایش داده شده اند، به نمایش در می آیند. اگر دوستی و ارتباط میان مجری ها کافی نبود، کلکسیون خودروها می تواند توجه طرفداران را به خود جلب کند.

همچنین بخوانید: 10 مستند علمی فوق‌العاده زیبا درباره جهانی که در آن زندگی می‌کنیم


2. تاپ گیر: بدترین خودرو در تاریخ جهان -Top Gear: The Worst Car in the History of the World – 2012

در این برنامه یک ساعت و چهارده دقیقه ای، جرمی کلارکسون و جیمز می از تاپ گیر، مجددا در کنار هم قرار می گیرند تا بدترین خودروی تاریخ جهان را انتخاب نمایند. این دو مجری تمام خودروها، از فراری تا ماهیندرا جیپ را بررسی کرده و حتی یکدیگر را به چالش می کشند. آن ها همچنین از استیگ هم کمک گرفته و نقص خودروهای شرکت های محبوب را آشکار می کنند. خودرویی که بیشترین نقص را دارد به عنوان خودروی برتر معرفی می شود. بنابراین کلارکسون و می با وجود چالش های خود و عنصر طنز افزوده شده، یک برنامه موفق تولید کردند.

همچنین بخوانید: 20 مستندی که زندگی‌تان را دگرگون می‌سازد


1. فرمول یک – Formula One (از سال 1950 تا به امروز)

برترین و محبوب ترین مسابقه اتومبیل رانی جهان که به عنوان یک مسابقه سالانه انجام شده و عطش علاقه مندان به اتومبیل سواری را رفع می کند. این برنامه که از سال 1950 آغاز شد و مسابقات اتومبیل سواری سالانه را نشان می دهد. برترین رانندگان اتومبیل سواری جهان در مسابقه سرعت باهم همراه می شوند. اگر طرفدار تاپ گیر باشید حتما از این برنامه لذت می برید. این برنامه اغلب در تاپ گیر مورد بحث قرار می گیرد و حتی جرمی کلارکسون به وفور به آن اشاره می کند.

همچنین بخوانید: اگر فیلم سریع و خشن را دوست دارید این 14 فیلم را تماشا کنید


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم