25 فیلم سیاه و سفید تاریخ سینما که باید بارها تماشا کنید

امروزه به تکنولوژی هایی نظیر فیلم دیجیتال، سه بعدی، ضبط 48 نما در ثانیه و نوآوری های دیگر عادت کرده ایم، اما باید یادمان باشد که تکنولوژی همیشه اینچنین نبوده است. این تکنولوژی های جدید محصول دنیای مدرن هستند. در گذشته چنین تکنولوژی وجود نداشت و نهایت پیشرفت سینما وجود فیلم های رنگی بود.

در حقیقت فیلم های رنگی اوج هنر سینما بودند که باعث شدند تجربه حقیقی را شاهد باشید. در این صورت یک صحنه خونین کاملا حقیقی جلوه می کرد یا یک دیوار آجری زرد کاملا محسوس بود. با این حال این پیشرفت از ساخت فیلم های سیاه و سفید پیشگیری نکرده است. برخی از فیلم های سیاه و سفید براساس نسخه رنگی اصلی ساخته شده اند و از آن هم برتر بوده اند. با وجود تعداد زیاد فیلم های سیاه و سفید در اینجا می خواهیم 25 فیلم برتر را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


25. پلزنت‌ویل – Pleasantville – 1998

درام کمدی گری راس به برنامه های تلویزیونی دهه 50 میلادی نگاهی انداخته است. توبی مگوایر و ریس ویترسپون نقش یک خواهر و برادر مدرن را ایفا می کنند که در دنیای خسته کننده پلزنت ویل به دام افتاده اند. آیا می توانند از آن بگریزند؟ آیا می توانند در آن تاب آورند؟ این فیلم سیاه و سفید توانست با طراحی لباس و طراحی صحنه مناسب دهه 50 فای آن فیلم را به خوبی خلق کند. این فیلم یک روایت بصری زیباست.

همچنین بخوانید: لیست 50تایی از فیلم هایی که میتوانید بارها و بارها تماشا کنید و دوباره لذت ببرید


24. غرامت مضاعف – Double Indemnity – 1944

فضای رازآلود، پیچیده و دوگانه تمام چیزهایی است که در دنیای آمریکا رخ می دهد. با اکران این فیلم تماشاگران با یک زن اغواگر پساجنگ مواجه شدند که هرکاری از دستش برمی آمد. در این اثر اقتباسی از رمان جیمز ام. کین، باربارا استانویک نقش اصلی را برعهده دارد: یک زن خانه دار خسته که می خواهد برای سرگرمی با کمک شخصیت فروشنده بیمه فرد مک موری همسرش را به قتل برساند. زوایای پایین دوربین، شات های نامحدود و تاریک بودن صحنه باعث جذابیت این فیلم می شود.


23. هنرمند – The Artist – 2011

نامه عاشقانه برنده جایزه اسکار سینما به دوره سینمای صامت درباره دشواری های ستاره ای به نام جرج والنتین (ژان دوژاردن) که متوجه می شود باید سینمای صامت را رها کرده و به سینمای ناطق روی آورد. در این بین زندگی ستاره دیگری به نام پپی میلر (برنیس بژو) همچنان مسیر موفقیت را طی می کند. تصویر زیبایی از آن دوره از تاریخ که سینما صامت بود. چه کسی می تواند این فیلم را دوست نداشته باشد؟

همچنین بخوانید: 15 فیلم تاریخ سینما که رکوردها را جابجا کردند


22. بازی ماهیگیری – Go Fish – 1994

رز تروچ و گوینویر ترنر که در آن زمان باهم رابطه داشتند این درام را نوشته و تولید کردند که درباره گروهی از همجنسگرایان زن در شیکاگو است. این فیلم توانست به عنوان یکی از اولین فیلم ها به زندگی و مشکلات جوامع همجنسگرایان پرداخته و دیوار  چهارم را بشکند. شاید در حال حاضر این فیلم را یک اثر تاریخی از زندگی همجنسگرایان در آن دوره تلقی کنید، اما باید بدانید که این اثر بسیار دیدنی و تاثیرگذار است و فضای سیاه و سفید آن تاثیر فیلم را دو چندان می کند.


21. پی – Pi – 1998

مجله توتال فیلم این اثر را بهترین فیلم ترسناک یهودی سال می داند. یک تریلر زیبا از دارن آرنوفسکی با بودجه کم، درباره شخصیتی به نام مکس (شان گولت) که تصور می کند تمام شگفتی های طبیعت از طریق ریاضی قابل درک است. آرنوفسکی این فیلم را در فضای سیاه و سفید کاملا متضاد تهیه کرد و این فیلم اولین اثر از این جهت بود. او در ساخت فیلم از رمان گرافیکی شهر گناه الهام گرفت و سعی کرد همان فضا را تولید نماید.

همچنین بخوانید: نگاهی به فیلم های دارن آرنوفسکی: از عدد پی تا مادر!


20. انسان سگ را گاز می‌گیرد – Man Bites Dog – 1992

یکی از اولین فیلم های سیاه و سفید دهه 90 که حتما باید در این لیست قرار می گرفت. یک فیلم کنایی درباره یک قاتل سریالی به نام بن که در حین انجام جرایم توسط یک گروه مستندساز تعقیب می شود. قسمت عجیب داستان زمانی است که می خواهد در کنار جرایم خویش خوش گذرانی کند. سیاه و سفید بودن فیلم یک فضای مستندگونه ایجاد کرده و تاثیر صحنه ها را دو چندان می کند.


19. روانی – Psycho – 1960

گرچه هیچکاک اولین فیلم ترسناک را تولید نکرد اما بدون شک این فیلم او نقطعه عطف ژانر وحشت بود. صحنه دوش حمام این فیلم بسیار شهره دارد. ماریون کرین (جانت لی) از رئیسش مقدار زیادی پول می دزدد و پیش از رسیدن به معشوقه اش تصمیم می گیرد شب را در بیتس متل اقامت داشته باشد. هر صحنه بسیار ترسناک است و منتظر نما و صحنه های ترسناک تری هستید.

همچنین بخوانید: لیست 30 فیلم برتر آخرالزمانی در تاریخ سینما که باید ببینید


18. کنترل – Control – 2007

یک فیلم درباره ایان کرتیس، خواننده گروه جوی دیویژن، به کارگردانی آنتون کوربین. سم ریلی نقش کرتیس و سامانتا مورتون نقش همسرش دبرا را برعهده دارد. داستان به بازه زمانی سال 1973 تا 1980، خودکشی کرتیس، می پردازد. این فیلم به شکل رنگی ضبط شد و سپس نسخه سیاه و سفید آن تولید شد که به گفته کوربین توانست فضای گروه جوی دیویژن و آن دوره را خلق کند.


17. اعتیاد – The Addiction – 1995

آبل فرارا با کمک کریستوفر واکن و لی لی تیلور به عنوان معلم و دانش آموز که درگیر امتحانات هستند می خواهد مفهوم خون آشامی را نشان دهد. این رابطه به تمایلات می پردازد، تمایل به خون. فضای سیاه و سفید فیلم باعث می شود به جای تمرکز بر خونخواری بر اعتیاد به آن تمرکز کرد. همچنین در هنگام پرداختن به فلسفه اشخاصی چون نیچه، فویرباخ و هوسرل، چه چیزی از سیاه و سفید بهتر است؟

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر لهستانی در تاریخ فیلم سازی این کشور


16. فرانکنشتاین جوان – Young Frankenstein – 1974

از آنجاییکه در چند سال اخیر نسخه های متعددی از فرانکنشتاین ساخته شده، پس بد نیست به نسخه اولیه و آغازگر آن نگاهی بیندازیم. این کمدی سال 1974 (کمدی؟) به داستان قدیمی فرانکنشتاین می پردازد و نوه ویکتور فرانکنشتاین یعنی فردریک فرانکنشتاین (جین وایلدر) را در نقش دانشمند دیوانه قرار می دهد. این فیلم پارودی از فضای سیاه و سفید استفاده کرد تا داستان اصلی را به خوبی خلق کند.


15. مکس دیوانه: جاده خشم – Mad Max: Fury Road – 2015

در زمان اکران این فیلم در سینماها همه شیفته آن شدند. شاید هر فیلم دیگری بود با این طراحی صحنه دشوار و ضبط های فراوان اثر موفقی از آب درنمی آمد، اما این مسئله که فیلم توانست هم توجه منتقدین را دریافت کند و هم تماشاگران را، نشانه موفق بودن آن است. تصمیم جرج میلر مبنی بر انتخاب سیاه و سفید بودن تصویر بر زیبایی آن افزود. نسخه رنگی فیلم و صحنه های تعقیب و گریز خودروها بی نقص است اما نسخه سیاه و سفید آن خیره کننده بود.

همچنین بخوانید: معرفی 20 فیلم برتر سینما که ذهن بیننده را به چالش می کشند


14. نفرت – La Haine – 1995

یک تریلر فرانسوی زیبا درباره زندگی سه جوان بیست ساله (ونسان کسل، اوبر کونده و متیو کاسوویتس) که می خواهند در منطقه فقیرنشین پاریس زندگی کنند. داستان در طی یک روز و پس از یک شورش رخ می دهد. متیو کاسوویتس کارگردان این فیلم، با الهام از زندگی مرد جوانی که در سال 1993 در بازداشت پلیس با شلیک کشته شد، این فیلم را ساخت. نمای سیاه و سفید این فیلم کاسوویتس را نفسگیر می کند.


13. بعضیا داغشو دوست دارن – Some Like It Hot – 1959

در سال های ممنوعیت 1920 تونی کرتیس و جک لمون نقش یک زوج موزیسین را ایفا می کنند که در حال جاسوسی می باشند و ناگهان خود را در محاصره مافیا می بینند. آن ها به جای ترسیدن با پوشش مبدل خود را به جای ژوزفین و دافنه جا می زنند که دو زن موزیسین هستند. یک کمدی کلاسیک زیبا که کرتیس و لمون می خواهند نقش خود را به زیبایی ایفا کرده و آواز مریلین مونرو را خلق کنند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر تاریخ درباره سوسیالیسم


12. مردی که آنجا نبود – The Man Who Wasn’t There – 2001

برادران کوئن در این فیلم نهایت تلاش خود را نشان داده و ژانر جنایی دهه 50 را با دیالوگ های مخصوص خود ترکیب می کنند. سبک نوآر فضای سیاه و سفید این فیلم را کاملا طبیعی می کند. با تماشای مشکلات بیلی باب تورنتون، زندگی دشوار او، همسرش و برادر مزاحمش، و سبک زندگی خاص آن دوره، گویی به تماشای برشی از تاریخ حقیقی قرن گذشته نشسته ایم.


11. فرانسیس ها – Frances Ha – 2012

داستان زندگی فرانسیس (گرتا گرویگ)، یک رقصنده، که با عبور از یک مانع به مانع دیگری برخورده و می خواهد بازی زندگی را پشت سر بگذارد. این فیلم به کارگردانی نوآ بامباک یادآور فیلم “منهتن” (Manhattan) وودی آلن است، و زندگی مدرن نیویورک را به شکل شاعرانه ای نشان می دهد. صحنه ای که فرانسیس با آهنگ مدرن لاو بووی در شهر می رقصد بی نظیر است.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم برتر برادران کوئن که نباید از دست بدهید


10. شهر گناه – Sin City – 2005

یک فیلم اقتباسی از رمان گرافیکی میلر به کارگردانی فرانک میلر و رابرت رودریگز، و اجرای میکی رورکه، بروس ویلیس، کلیو اوون و جسیکا آلبا. همه این بازیگران شهروندان باسین سی تی هستند که قوانین فجیع و خشونت آمیز بر شهر چیره شده اند. گذشته از این که این اثر اقتباسی است اما سیاه و سفید بودن آن یک فضای نوآر خلق کرده است. شیوه ویرایش این فیلم تضاد این دو رنگ را به خوبی نشان می دهد.


9. آپارتمان – The Apartment – 1960

یک فیلم درباره شخصیت باد بکستر از جک لمون، یک فروشنده بیمه که زندگی اش از هم پاشیده و از سوی دیگر روسای او به جای دل دادن به کار در پی وقت گذرانی با معشوقه هایشان در آپارتمان او هستند. درحالی که او زندگی عاشقانه ندارد. تا اینکه با اپراتور آسانسور، فرن (شیرلی مک لین) آشنا می شود. این فیلم نقطه عطف کارنامه بیلی وایلدر است. او پس از ساخت بهترین کمدی های هالیوود به ساخت یک فیلم تاریک روی آورد.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع قمار و کازینو


8. اد وود – Ed Wood – 1994

جانی دپ با همکاری مجدد با تیم برتون، کارگردان فیلم “ادوارد دست قیچی” (Edward Scissorhands) نقش یک فیلمساز ناشناخته را ایفا می کند. او در عین رابطه با اشخاصی چون بلا لوگوسی و دولرس فولر، می خواهد فیلم هایی چون “گلن” (Glen)، “گلندا” (Glenda) یا ” نقشه ۹ از فضای بیرونی” (Plan 9 From Outer Space) بسازد. این فیلم همانند فیلم های خود وود به شکل سیاه و سفید ساخته شد، زیرا در آن صورت جلوه بصری زیبایی خواهد شد.


7. دکتر استرنج لاو – Dr Strangelove – 1964

اگر به استنلی کوبریک فکر کنید به چیزهایی مهمی توجه خواهید نمود: توجه او به جزئیات، رفتار او با بازیگران و البته طنز قدرتمند او. برخلاف سابقه او، روایت سیاه و سفید او از سیاست های کمونیست خنده دار است. یک کمدی سیاه با رگه های رئالیسم که سراسر سیاه و سفید است. پتر سلرز نقش های مختلف برعهده دارد، مهم ترین نقش او ژنرال آمریکایی است که معتقد است روسیه قصد تخریب آمریکا را داشته و بنابراین می خواهد به او حمله هسته ای کند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتری که داستان آن ها فقط در 1 روز اتفاق می افتد


6. فروشنده ها – Clerks – 1994

کمدی زیبای کوین اسمیت و دومین تجربه او به یک اثر زیبا تبدیل شده و به زندگی در عصر ویدیوی خانگی اشاره دارد. در این فیلم شاهد 24 ساعت از زندگی دانته و رندل فروشنده هستیم که با لحن شاعرانه خود با مشتری ها سروکار دارند. در حقیقت بودجه اندک اسمیت (27،575 دلار) باعث شد این فیلم را به شکل سیاه و سفید بسازد. گرچه فضای سیاه و سفید از سر نیاز بود اما یک فضای مستندگونه به فیلم بخشید که گویی مشغول تماشای فیلم های دوربین مداربسته هستیم.


5. یادگاری – Memento – 2001

یک تریلر رواشناسانه زیبا از کریستوفر نولان که کاملا سیاه و سفید نیست (برخلاف فیلم بعدی او) با این حال صحنه های سیاه و سفید آن بسیار تاثیرگذار است. گای پیرس نقش لئونارد را ایفا می کند که به فراموشی دچار شده و می خواهد انتقام بگیرد. اکنون او تلاش می کند بین گذشته و حال تمایز ایجاد کند و این تصاویر با رنگ های متضاد به نمایش درمی آید. در اوج داستان این دو رنگ به هم برخورد کرده و بسیار دیدنی است.

همچنین بخوانید: فلسفی ترین فیلم های کل تاریخ سینما که نباید از دست بدهید


4. تاریخ مجهول آمریکا – American History X – 1999

یک درام زیبا به کارگردانی تونی کی که شما را تا پایان فیلم میخکوب می کند. ادوارد نورتون نقش درک وینیارد یک مامور پیشین نازی را ایفا می کند که از زندان بیرون آمده و می خواهد از قرار گرفتن برادر کوچکترش دنی (ادوارد فرلانگ) از قرار گرفتن در آن مسیر خطرناک پیشگیری کند. فضای سیاه و سفید فیلم آن را مرگبارتر می کند و فضای فیلم را تاریک خواهد کرد. شاید مفاهیم فیلم امیدبخش باشد اما در ادغام با فضای تاریک دیدنی است.


3. پرسپولیس – Persepolis – 2007

یک فیلم فرانسوی براساس رمان زندگی نامه ای مصور مرجان استراپی. این فیلم برنده جایزه مانند کتاب، مرجان را از کودکی تا بیست سالگی را نشان می دهد که در میان شورش های انقلاب رشد می کند و طرفدار پر پروپاقرص بروس لی و یک فعال حقوق اجتماعی است. این انیمیشن سیاه و سفید توانست حقیقت رمان گرافیکی پرسپولیس را خلق کند.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع کوری (نابینایی)


2. فهرست شیندلر – Schindler’s List – 1993

تجربه استیون اسپیلبرگ از جنگ جهانی دوم که از دیدگاه اسکار شیندلر (لیام نیسون)، یک تاجر آلمانی به نمایش درمی آید. او کارخانه خود را به محل اسکان فراریان یهودی اختصاص می دهد. اسپیلبرگ این فیلم را به شکل سیاه و سفید ضبط کرده، زیرا اغلب مستندهای مربوط به جنگ جهانی دوم سیاه و سفید بودند و بنابراین توانست این مفاهیم را به خوبی منتقل کند. این فیلم گران ترین فیلم سیاه و سفید تاریخ است.


1. گاو خشمگین – Raging Bull – 1980

فیلمی که استودیو به عنوان ادامه فیلم های راکی ساخت به یک فیلم ورزشی کلاسیک تبدیل شد. رابرت دنیرو برای بازی در نقش جیک لاموتا، بوکسور افسانه ای، ستاره داخل و بیرون رینگ، عضلاتش را تقویت کرد و سال های پایانی زندگی این ورزشکار را نشان داد. گرچه متد اکتینگ در آن زمان شناخته شده نبود، داستان و خشونت گاو خشمگین بسیار تاثیرگذار بود. شاید این فیلم را بتوان بهترین همکاری دنیرو و اسکورسیزی دانست. ضربه های بوکس و پیاپی و ضربه های خونین این فیلم را دیدنی می کند.

همچنین بخوانید: بیوگرافی کامل مارتین اسکورسیزی و معرفی 23 فیلم برتر او


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (3)

بستن فرم

  1. عباس

    مهر 21, 1400

    وقتی ۱۲ مرد خشمگین نباشه یعنی لیست ارزش نداره

    پاسخ

  2. مجی

    دی 5, 1398

    خیلی جالبه که فیلم 12 مرد خشمگین که جزو 10 تا فیلم برتر imdb هست تو لیستتون نیس 🙂

    پاسخ

    • پریا در پاسخ به مجی

      اسفند 16, 1398

      منم دقیقا خواستم همینو بگم

      پاسخ