بیوگرافی کامل الیجا وود (Elijah Wood) از کودکی تا به امروز

نام: الیجا وود (الیجا جردن وود)

متولد: 28 ژانویه 1981 (8 بهمن 1359)

سن: 38 سال

محل تولد: سدار راپیدز، ایالات متحده آمریکا

قد: 168

شغل: بازیگر

وضعیت تاهل: مجرد

بیوگرافی الیجا وود

الیجا وود یک بازیگر آمریکایی است که به خاطر حضور در سه گانه “ارباب حلقه ها” (The Lord of the Rings) براساس کتاب های جی.آر.آر.تالکین به شهرت رسید. پس از بازی در نقش هابیت پیشنهادهای جدید به او ارائه شد. امروزه ده ها فیلم و سریال در کارنامه او دیده می شود. از جمله برترین نقش آفرینی های او در این آثار دیده می شوند: اوریثینگ ایز ایلومنیتد (Everything Is Illuminated)، شهر گناه (Sin City) و مجنون (Maniac) و سریال های تلویزیونی: ویلفرد (Wilfred) و آژانس کارآگاهی جامع دیرک جنتلی (Dirk Gently’s Holistic Detective Agency).

الیجا وود در کودکی

الیجا وود در 28 ژانویه 1981 در آیووا به دنیا آمد. او دومین فرزند خانواده است و برادر بزرگترش زکریا و خواهر کوچکترش هانا هم بازیگر هستند. الیجا وود از کودکی در موسیقی استعداد داشت. در سن 7 سالگی در یک گروه محلی آواز خواند و در سن هشت سالگی در تئاتر شرکت کرد. مادر سعی کرد فرزندانش را خوب تربیت کند و امکان تحصیل را فراهم آورد. او الیجای زرنگ را میمون کوچولو می نامید.

در سال 1988 که الیجا هفت ساله بود مادرش او را به آژانس مدلینگ برد. شش ماه بعد الیجا در آژانس مدلینگ و استعدادیابی در لس آنجلس فعالیت داشت.

این پسر خوشتیپ مورد توجه قرار گرفت و به ضبط در تبلیغات دعوت شد. در فیلم ها نقش های مهم به دست آورد. به گفته خودش ورود به دنیای بزرگسالی برایش دردناک بود. ذهن کوچک او باید دشواری های این تجارت را تحمل می کرد. او تصمیم گرفت با حمایت خواهر و مادرش این شرایط را کنار بزند.

فیلم های او

سال ها بود که الیجا وود در اپیزودهای مختلف حضور می یافت. سپس در پروژه های جدی دیده شد. در سال 1991 و در سن ده سالگی در فیلم “بهشت” (Paradise) یکی از شخصیت های کلیدی، پسری که نزد خانواده بازمی گشت را به عهده گرفت. منتقدین بازیگری او را تحسین کرده و او را بهترین بازیگر فیلم دانستند.

در سال 1993 در فیلم “پسر خوب” (The Good Son) در کنار مک کالی کاکلین بازی کرد اما فیلم موردتوجه واقع نشد. فیلم بعدی او “ماجراجویی های هاک فین” (The Adventures of Huck Finn) بود که نقش متفاوتی را اجرا کرد. در سال 1994 فیلم “جنگ” (The War) حضور یافت و در کنار کوین کاستنر بازی کرد. منتقدین مجددا بازی او را تحسین کردند. در همان سال در فیلم کمدی خانوادگی “شمال” (North) نقش اصلی را برعهده داشت و اسکارلت جوهانسون با او همبازی شد.

الیجا وود و اسکارلت جوهانسون

سال 1999 برای او سرنوشت ساز بود. پس از بازی در نقش فرودو در فیلم “ارباب حلقه ها” یک شبه معروف شد و به یکی از شخصیت های مهم سینما تبدیل شد. الیجا وود تصادفا به ضبط فیلم رفت و کارگردان را وادار کرد به او نقش دهد. این فیلم به مدت طولانی در نیوزلند ضبط شد و این بازیگر مکان زندگی اش را تغییر داد. او این نقش را آنقدر خوب بازی کرد که فرد دیگری را نمی توان به جای او تصور کرد.

علاوه بر چشم های گیرا و صورت معصوم، به خاطر قد کوتاهش نقش هابیت را از آن خود نمود (168 سانتی متر). سر ایان مک کلن، ویگو مورتنسن، شان آستین، کیت بلانشت، بیلی بوید، دامینیک موناگان، جان ریس-دیویس، اورلاندو بلوم و لیو تایلر نقش های اصلی را برعهده داشتند.

او پس از فیلم “ارباب حلقه ها” در درام علمی تخیلی “درخشش ابدی یک ذهن پاک” (Eternal Sunshine of the Spotless Mind) حضور یافت. در سال 2005 در تریلر جنایی نئو-نوآر “شهر گناه” (Sin City) حضور یافت. در همان سال در درام کمدی ” اوریثینگ ایز ایلومنیتد” براساس رمان زندگی نامه ای به همین نام نوشته جاناتان سفران فوئر را ایفا کرد. الیجا وود نقش جاناتان را ایفا کرد، فردی که به دنبال زنی بود که در جنگ خانواده اش را نجات داد. در همان سال در درام جنایی “خیابان سبز” (Green Street) درباره خشونت در فوتبال نقش اصلی را برعهده گرفت.

الیجا وود در ارباب حلقه ها

در سال 2008 در “قاتلین آکسفورد” (The Oxford Murders) و در سال 2012 در فیلم جنایی فرانسوی “مجنون” حضور یافت. او نقش یک مجنون دیوانه را ایفا می کند که عاشق شده است.

در سال 2011 در سریال کمدی سیاه “ویلفرد” نقش اصلی را ایفا کرد. خالق تلویزیون، جیسون گان، دومین نقش مهم داستان به نام ویلفرد را ایفا کرد. در سال 2012 در فیلم “هابیت: یک سفر غیرمنتظره” (The Hobbit: An Unexpected Journey) که به وقایع پیش از “ارباب حلقه ها” می پرداخت مجددا به نقش هابیت بازگشت.

در سال 2013 در تریلر “پنجره های باز” (Open Windows) بازی کرد و تهیه کننده هم بود. نکته دیگر داستان ساشا گری، بازیگر پیشین پورنو بود که نقش اصلی را برعهده گرفت. در همان سال در تریلر “پیانوی بزرگ” (Grand Piano) حضور یافت. وود در این فیلم نقش یک پیانیست بااستعداد به نام تام سلزنیک را ایفا کرد که مجنون و دیوانه شده است.

در سال 2014 در درام زندگی نامه ای بریتانیایی “ستارگان را آتش بزن” (Set Fire to the Stars) درباره زندگی دیلن توماس در نیویورک حضور یافت. وود نقش جان برینین را اجرا کرد که دیلن را برای سخنرانی و جلسات ادبی به شهر دعوت کرد. در همان سال در کمدی علمی تخیلی “کوتیز” (Cooties) درباره سرایت ویروس در یک مدرسه خصوصی شرکت کرد. الیجا وود اینبار هم تهیه کننده بود.

در فیلم های “جزیره جنگ” (Treasure Island – 2012)، ” ماجراهای دکه سمساری” (Pawn Shop Chronicles – 2013) و “آخرین شکارچی جادوگر ” (The Last Witch Hunter – 2015) صداپیشگی کرد. در سال 2014 در حماسه فانتزی “هابیت: نبرد پنج سپاه” (The Hobbit: The Battle of the Five Armies) مجددا در نقش فرودو حضور یافت.

زندگی شخصی

طرفداران اغلب الیجا وود را با پسر معروف دیگری به نام دنیل ردکلیف اشتباه می گرفتند. وود در یک مصاحبه اعتراف کرده که با این موضوع مشکلی ندارد و حتی گاهی اوقات به جای همکارش امضا می کند.

الیجا وود و دنیل ردکلیف

الیجا وود ترجیح می دهد درباره زندگی خصوصی اش حرف نزد، به همین دلیل درباره دوست دخترهایش اطلاعات زیادی در دسترس نیست. وود حساب اینستاگرام ندارد. در ابتدای دوران بازیگری اش با بیجو فیلیپس بازیگر رابطه داشت.

در فیلم “تمام آنچه که می خواهم” (All I Want) با فرانکا پوتنته آشنا شد و باهم رابطه داشتند. آن دو در مکان های عمومی ظاهر نمی شدند و به همین دلیل تصاویر کمی از آن ها وجود دارد.

الیجا وود و فرانکا پوتنته

از سال 2005 تا 2010 با پاملا، نوازنده درام گروه Gogol Bordello رابطه داشت. اما به محض صحبت پاملا درباره ازدواج رابطه شان تمام شد زیرا الیجا برای ازدواج آماده نبود.

الیجا وود و پاملا

از سال 2010 این بازیگر با زنان دیده نشد. تنهایی او باعث شد درباره گرایش جنسی اش شایعاتی ایجاد شود، اما وود با تهدید به شکایت از روزنامه نگاران آن ها را ساکت کرد.

الیجا وود در اوقات بیکاری آواز می خواند، پیانو می نوازد، سی دی جمع می کند. او در فعالیت های خیریه هم شرکت می کند.

الیجا وود در امروز

در سال 2016 در فیلم “بال های سیاه فرشته ام” (Black Wings Has My Angel) نقش ادی را ایفا کرد. در همان سال در درام جنایی “اعتماد” (The Trust) نقش اصلی را برعهده گرفت. او نقش یک مامور فاسد را ایفا می کرد که به همراه شریک خود پول سرقت می کند و زندگی خود را به خطر می اندازد.

در اکتبر 2016 تماشاگران آمریکایی و در 11 دسامبر 2016 تماشاگران بین المللی، می توانستند سریال “آژانس کارآگاهی جامع دیرک جنتلی”، براساس کتاب داگلاس ادمز را تماشا کنند. الیجا وود نقش اصلی بازنده و دریافت کننده، تاد براتزمن، شریک کاراگاه، را برعهده داشت. یک شخصیت مهم دیگر کارآگاه خوشبین و ساده لوح دیرک جنتلی است. ساموئل بارنت، بازیگر بریتانیایی، نقش کارآگاه را ایفا کرد.

الیجا وود در آژانس کارآگاهی جامع دیرک جنتلی

دیرک جنتلی به ارتباط جادویی همه چیز باور دارد. این سریال عناصر جادویی و معمولی را نشان می دهد و به همین دلیل هم توجه مخاطبین را جلب کرد و هم آن را از سایر فیلم های کارآگاهی متمایز کرد.

در نوامبر 2016 عوامل سریال از ساخت فصل دوم خبر دادند که در تابستان و پاییز 2017 پخش شد. در ژانویه 2017 کمدی درام “دیگر در این جهان احساس راحتی نمی کنم” (I Don’t Feel at Home in This World Anymore) تبلیغ شد. فیلم نشان می دهد که در یک دنیای بی عدل و انصاف، آشوب گران قاشق های دختر حساسی به نام روث را می ربایند. قربانی با همسایه خود، تنها کسی که به او کمک می کند، می تواند عدالت را برقرار کند.

فیلم شناسی

  • بازگشت به آینده، سری دو – Back To The Future, Part II
  • پسر خوب – The Good Son
  • بهشت – Paradise
  • سیاه و سفید – Black and White
  • دانشکده – The Faculty
  • ارباب حلقه ها: یاران حلقه – The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
  • شهر گناه – Sin City
  • قاتلین آکسفورد – The Oxford Murders
  • هابیت: یک سفر غیرمنتظره – The Hobbit: An Unexpected Journey
  • ستاره ها را آتش بزن – Set Fire To The Stars
  • پنجره های باز – Open Windows
  • پیانوی بزرگ – Grand Piano
  • ویلفرد – Wilfred
  • آژانس کارآگاهی جامع دیرک جنتلی – Dirk Gently’s Holistic Detective Agency
  • دیگر در این جهان احساس راحتی نمی کنم – I Don’t Feel at Home in This World Anymore

تصاویری از الیجا وود


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (6)

بستن فرم

  1. صادقی

    دی 20, 1399

    هیشکی مث الیجا وود نمیتونست نقش فرودو رو به این خوبی بازی کنه. واقعا استعدادش محشره

    پاسخ

  2. Melissa

    مهر 12, 1399

    مگه بهتر از این بازیگر هم داریم یه عالمه استعداد داره و به نظر من هیچکسی مثل ایشون عالی نیست الیجا وود فوق العاده ست❤❤❤❤❤❤

    پاسخ

  3. E.M

    مهر 12, 1399

    ❤😍بهترین بازیگر کل جهان عاشقشم تنها بازیگر مورد علاقه منه حتی تحولاتی هم تو زندگیم ایجاد کرده و کاملا زندگیم تغییر کرده❤😍 در ضمن ۲۸ ژانویه فروردین نمیشه ها میشه ۸ بهمن😕

    پاسخ

    • عباس در پاسخ به E.M

      مهر 12, 1399

      سلام،
      بله درسته تاریخ تولد اصلاح شد،
      ممنون

      پاسخ

  4. الیاس

    شهریور 30, 1399

    سلام من الیاس هستم مدت طولانی هست که الیجا بازیگرموردعلاقه ام است وتقریبامیشه گفت دیوونشم عاشقشم ازت متشکرم که این مقاله رانوشتی دوست عزیزالیجاتوبازیگرتوانمندی هستی😇بهت افتخارمیکنم

    پاسخ

    • Pop در پاسخ به الیاس

      شهریور 31, 1399

      الیاس جان امیدوارم از دیوونگی و عشق الیجیا به چیزای بالا تری برسی یا شایدم پایین تر…!
      منم خیلی بازیشو دوس دارم،از ارباب حلقه ها که بگذریم:تو درخشش ابدی یک ذهن پاک،فوق العاده بازی کرده…

      پاسخ