بیوگرافی کامل جیمز مک‌ آووی از کودکی تا به امروز

نام: جیمز مک‌ آووی

متولد: 21 آوریل 1979 (1 اردیبهشت 1358)

سن: 39 سال

محل تولد: گلاسگو، اسکاتلند

قد: 170

شغل: بازیگر

وضعیت تاهل: مطلقه

بیوگرافی جیمز مک آووی

جیز آووی یک بازیگر اسکاتلندی است که با حضور در فیلم هایی چون “در اینجا میرقصم” (Inside I’m Dancing)، “ایستگاه آخر” (The Last Station)، “کفاره” (Atonement) و “جین شدن” (Becoming Jane) شهرت دارد. مک آووی در زمان ملحق شدن به دنیای فیلم های مردان ایکس که از کامیک اقتباس شده بود، در اوج شهرت بود و در این فیلم ها نقش پرفسور اگزاویه را برعهده گرفت: مردان ایکس: کلاس اول (X-Men: First Class)، “مردان ایکس: روزهای گذشته آینده” (X-Men: Days of Future Past) و “مردان ایکس: آپوکالیپس” (X-Men: Apocalypse).

جیمز مک آووی پس از موفقیت فیلم های تجاری اش در درام “شکافته” (Split) که نقش یک فرد چند شخصیتی را ایفا کرد، توجه منتقدین را به خود جلب نمود. این بازیگر در این فیلم ده نقش را برعهده داشت، از جمله نقش های زنانه.

جیمز مک آووی

جیمز مک آووی در مرکز اسکاتلند – گلاسگو به دنیا آمد. پدرش جیمز مک آووی سنیور بنا و مادرش الیزابت جانستون پرستار بود. خواهر کوچک تر جیمز، جوی، خواننده و رهبر گروه اسکاتنلدی دخترانه Streetside است.

زمانی که جیمز حدودا 7 ساله بود، والدینش تصمیم گرفتند از هم طلاق بگیرند. جوی در کنار مادرش الیزابت ماند و جیمز هم توسط والدین مادرش بزرگ شد. او دیگر هرگز پدرش را ندید.

جیمز برای مدتی به مدرسه پسران کاتولیک در جردن هیل می رفت، و دوست داشت کشیش شود. سپس تصمیم گرفت به نیروی دریایی ایالات متحده بپیوندد. اما در 16 سالگی با دیوید هیمن، بازیگر و کارگردان مشهور و الهام بخش، آشنا شد.

پس از این آشنایی جیمز حرفه بازیگری را آغاز کرد. هیمن درباره صحنه فیلم سازی مسائل جالبی را برای او تعریف کرد و او را به ضبط فیلم جدیدش “اتاق نزدیک” (The Near Room) دعوت نمود. در سال 2000 با ورود به آکادمی موسیفی و درام رویال اسکاتیش تحصیلات حرفه ای خود را آغاز کرد.

فیلم های او

پس از حضور او در فیلم “اتاق نزدیک” در سال 1997، در دو سریال تلویزیونی The Bill و An Angel Passes By و همچنین فیلم جنگی “احیا” (Regeneration) حضور یافت. او در این فیلم نقش های فرعی را برعهده داشت، اما تجربه قرارگیری در مقابل دوربین را به دست آورد و مطمئن شد که می خواهد بازیگر شود.

سپس به دلیل تحصیل در آکادمی موسیقی و درام مدتی از بازیگری فاصله گرفت. تنها در سال 2001 بود که به روی صحنه آمد و در سریال تاریخی Lorna Doone، سریال جنگی Band of Brothers و فیلم ترسناک آلمانی Pool حضور یافت. سریال های دیگر او عبارت اند از: Foyle’s War، Frank Herbert’s Children of Dune، State of Play، Shameless. همچنین در فیلم های “ملکه بالیوود” (Bollywood Queen)، کمدی تراژدی “چیزهای تازه روشن” (Bright Young Things) و کمدی “ویمبلدون” (Wimbledon) حضور یافت.

مک آووی اولین نقش اصلی خود را در درام “در اینجا میرقصم” اجرا کرد که نقش یک مرد جوان ویلچرسوار به نام روری اوشیا را برعهده داشته که هنوز به زندگی امیدوار بود. این فیلم با واکنش های مثبت مواجه شده و بهترین فیلم ایرلندی سال معرفی شد.

جیمز مک آووی در سرگذشت نارنیا

در سال 2005 جیمز در سری اول فیلم “سرگذشت نارنیا” با نام “شیر، کمد و جادوگر” (The Lion, the Witch, and the Wardrobe) حضور یافت. در این فیلم نقش آقای تومنوس را ایفا کرد. نقش آفرینی در درام تاریخی “آخرین پادشاه اسکاتلند” (The Last King of Scotland) باعث شد در سال 2006 نامزد جایزه بفتا شود. در همان زمان مک آووی در کمدی رمانتیک “آغازگر ده” (Starter for Ten) حضور یافت.

در سال 2007 درام زندگی نامه ای “جین شدن” اکران شد و این بازیگر جوان نقش توماس لفروی، نویسنده معروف روزنامه را ایفا کرد. در همان زمان در فیلم جنگی “کفاره” حضور یافت و جایزه مجله امپایر را به دست آورد و نامزد بهترین بازیگر مرد گلدن گلوب شد.

فیلم درباره زندگی نویسنده ای است که در کودکی با جنگ جهانی دوم مواجه شده و در بزرگسالی تلاش می کند در کتاب هایش داستان زندگی افرادی را که توسط او و کلماتش آسیب دیده، تغییر دهد. کیرا نایتلی نقش اصلی فیلم را برعهده داشت.

جیمز مک آووی و کیرا نایتلی

در سال بعد جیمز مک آووی در کنار آنجلینا جولی در فیلم اکشن فانتزی “تحت تعقیب” (Wanted) نقش اصلی یک قاتل را ایفا کرد و گرچه به اندازه کافی قدبلند نبود (170 سانتی متر) اما این نقش را بی عیب و نقص ایفا کرد. در سال 2009 مک آووی در فیلم آلمانی-روسی-بریتانایی “ایستگاه آخر”، درباره آخرین روزهای زندگی شرحلِف نیکلایویچ تولستوی، نقش والنتین فدروویچ بولگاکوف را ایفا کرد.

نقش های اصلی کارنامه او منتظرش بودند: درام تاریخی “توطئه گر” (Conspirator)، کمدی تراژدی سیاه “کثافت” (Filth)، فیلم اکشن جنایی “به پانچ خوش آمدید” (Welcome to the Punch) و تریلر “ترانس” (Trance). جیمز درباره فیلم آخر در یک مصاحبه صحبت کرده بود و معتقد بود برایش جالب است که از یک مرد مهربان و آرام در فیلم های اولیه اش، به یک شخصیت تاریک و سیاه در این فیلم، تبدیل شده است. شخصیت های مهم دیگر را زو سالدانا و ونسان کسل به عهده داشتند. داستان هم بسیار جالب و دیدنی بود.

با این حال موفقیت حقیقی پس از فیلم اکشن ابرقهرمانی “مردان ایکس: کلاس اول” (X-Men: First class) آغاز شد. صحنه های فیلم در دنیای مردان ایکس رخ داده که از کامیک، کارتون ها و فیلم های دیگر اقتباس شده اند. در این دنیا برخی از کودکان با قدرت های ابرقهرمانی متولد می شوند. این بازیگردر این فیلم نقش چارلز اگزاویه یا پروفسور ایکس را برعهده داشت که می توانست تله پاتی کند.

“کلاس اول” فیلم آغازین دنیای مردان ایکس بود که شخصیت های جوان را با قدرت های ابرقهرمانی و گروه های ابرقهرمانی نشان می داد. این فیلم به اولین فیلم سه گانه مردان ایکس تبدیل شد. اگزاویه در اولین فیلم در کنار ویلن آینده اریک ماگنوس لِنشِر، با بازی مایکل فاسبندر، ظاهر شد . جنیفر لارنس هم نقش جاسوس آینده میستیک، ریون دارکهولم را برعهده داشت.

در این فیلم تیم ابرقهرمان ها از هم پاشیده و چارلز و اریک که بهترین دوستان هم هستند به دشمن تبدیل شده و داستان حول محور آنها می چرخد. همچنین در پایان داستان، به گشایش مدرسه اگزاویه برای کودکان جهش یافته اشاره می شود که موضوع اصلی کامیک مردان ایکس است.

جیمز مک آووی در مردان ایکس

در سال 2013 مک آووی در فیلم تجربی “گم شدن الانور ریگبی” (The Disappearance of Eleanor Rigby: Him) نقش کانر لودلو را برعهده داشت. این پروژه موفق بود زیرا در عرض یک سال دومین سری “گم شدم الانور ریگبی: او” (The Disappearance of Eleanor Rigby: She) اکران شد. این بازیگر در فیلم دوم همان نقش را برعهده داشت. هردو فیلم براساس یک داستان ساخته شده و دیدگاه های مختلف شخصیت های اصلی را نشان می دهند که مکمل یکدیگرند.

در سال 2014 مک آووی در سری دیگر کامیک جهش یافته ها، یعنی “مردان ایکس: روزهای گذشته آینده” حضور یافت. این فیلم ادامه تمام سری های پیشین بود. این سری ها عبارت اند از “مردان ایکس: کلاس اول”، “مردان ایکس: آخرین مبارزه” (X-Men: The last fight) در سال 2006 درباره جهش یافته و فیلم های گرگینه به نام “ولورین” (The Wolverine)، که هیو جکمن نقش اصلی را برعهده داشت.

نقش پروفسور اگزاویه توسط بازیگران هر دو سه گانه، توسط جیمز مک آووی که با کچل کردن و نشستن روی ویلچر به خود پروفسور ایکس تبدیل شد، و پاتریک استوارت، ایفا شد. مگنتو هم در این فیلم حضور یافت و مایکل فاسبندر و ایان مک کلن نقش آفرینی آن را برعهده داشتند.

در سال 2015 فیلم گوتیک ترسناک “ویکتور فرانکنشتاین” (Victor Frankenstein) اکران شد و جیمز نقش اصلی یک دانشمند جوان را برعهده گرفت. فیلم جنبه جدیدی از داستان کلاسیک مری شلی را نشان می دهد. فیلم داستان را نه از نگاه همیشگی دکتر فرانکنشتاین یا هیولا، بلکه از دید دستیار دانشمند، ایگور، نشان می دهد. بنابراین نقش دستیار برجسته بوده و دنیل ردکلیف این نقش را برعهده دارد.

زندگی شخصی

جیمز در جوانی با اما نلسون رابطه طولانی داشت و هردو در یک دانشگاه تحصیل می کردند. آن ها حتی 6 سال باهم زندگی کردند. پس از اینکه اما او را ترک کرد، جیمز به افسردگی شدید و اعتیاد به الکل دچار شد و این شرایط بر حرفه اش تاثیر گذاشت.

جیمز مک آووی و آن-ماری داف

این بازیگر در سریال Shameless با آن-ماری داف آشنا شد و آنها پس از دو سال رابطه در سال 2006 ازدواج کردند. در سال 2010 درحالی که آن-ماری نه سال از همسرش بزرگ تر بود پسرشان برندن را به دنیا آورد.

در مه 2016 مک آووی همسرش را طلاق داد. این دو دوستی شان را حفظ کردند و تصمیم  گرفتند یکدیگر را ترک نکنند تا پسرشان آسیب نبیند. زمانی که جیمز و آن-ماری مشغول فیلمبرداری نیستند، در شمال لندن در کنار هم زندگی می کنند.

جیمز مک آووی و پسرش

این بازیگر در زمان ضبط فیلم “شکافته” با لیزا لیبراتی، دستیار ام.نایت شیامالان، آشنا شد. به زودی لیزا و جیمز باهم دوست شده و طبق گفته نشریات رابطه داشتند. جیمز اخبار این رابطه را تایید نمی کند. اما روزنامه ها بر دیده ها و شنیده ها تکیه می کنند. نشریات بریتانیایی لیبراتی و مک آووی را شبیه عشاق نوجوان می دانند که دائم باهم چت می کنند و می خندند. گویا این بازیگر پس از طلاق هنوز برای یک رابطه رسمی آماده نیست.

مک آووی جنبه های دیگر زندگی خود را از طرفداران پنهان نمی کند. او در صفحه رسمی اینستاگرام خود تصاویر شخصی و سلفی هایش را به اشتراک می گذارد. صفحه او بیش از 500 هزار دنبال کننده دارد.

جیمز مک آووی در امروز

در سال 2016 این بازیگر در فیلم “مردان ایکس: آپوکالیپس” به نقش چارلز اگزاویه بازگشت. این فیلم جدید ادامه “روزهای گذشته آینده” بوده و آخرین اثر این سه گانه است. آپوکالیپس نام یک جهش یافته کهن و باستانی است که بیدار شده و بشریت را تهدید می کند. ابرقهرمان های سری پیش برای مبارزه با او آماده هستند. اسکار آیزاک نقش این هیولا را ایفا می کند.

در آغاز سال 2017 تریلر روان شناسانه “شکافته” اکران شد و ام.نایت شیمالان کارگردانی آن را برعهده گرفت. فیلم داستان سه دختر را روایت می کند که توسط فردی به نام کوین دزدیده می شوند. کوین یک بیمار چند شخصیتی است که مک آووی نقش او را برعهده گرفته و ده شخصیت اصلی را ایفا خواهد کرد. دنیس آدم ربا، هدویگ هشت ساله، پاتریشیا، هیولای آدم خواری به نام دیو، جید و شانزده شخصیت دیگر در مغز او زندگی می کنند.

در ابتدا کاربران آنلاین به بازی او ایمان نداشتند و او را برای این نقش مناسب نمی دیدند، اما با اکران فیلم بازی او با تحسین منتقدین مواجه شد.

در 26 آوریل 2017 شیامالان در توییتر خود اعلام کرد که سری دیگر “شکافته” ساخته خواهد شد. فیلم جدید ادامه فیلم قبل بوده و فیلم دیگری از کارگردان “شکست ناپذیر” (Unbreakable) است. تا به اینجا بروس ویلیس در کمیوی نقش دیوید دان از فیلم “شکست ناپذیر” در پایان “شکافته” ظاهر شده است.

کارگردان قرار است درباره رویارویی دیوید و کوین یک فیلم بسازد. این فیلم “گلس” (Glass) نام داشته و در ژانویه 2019 اکران شد. جیمز مک آووی و آنیا تیلور-جوی نقش (بازیگر نقش دختر گمشده “شکافته”)، بروس ویلیس و ساموئل ال.جکسون از فیلم “شکست ناپذیر” در این فیلم حضور دارند.

در دوازدهم مارس سال 2017 تریلر جاسوسی “بلوند اتمی” (Atomic Blonde) در فستیوال فیلم جنوب از جنوب غربی اکران شد. این فیلم در پایان جولای 2017 اکران خواهد شد. جیمز مک آووی و شارلیز ترون نقش های اصلی فیلم را برعهده داشتند. فیلم داستان تخیلی بازی های جاسوسی در برلین 1989 پیش از سقوط دیوار برلین را به نمایش می گذارد.

فیلم شناسی

  • در اینجا می رقصم – Inside I’m Dancing – 2004
  • سرگذشت نارنیا: شیر، جادوگر و کمد – The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe – 2005
  • جین شدن – Becoming Jane – 2007
  • کفاره – Atonement – 2007
  • تحت تعقیب – Wanted – 2008
  • ایستگاه آخر – The Last Station – 2009
  • توطئه گر – The Conspirator – 2010
  • مردان ایکس: کلاس اول – X-Men: First Class – 2011
  • کثافت – Filth – 2013
  • مردان ایکس: روزهای گذشته آینده – X-Men: Days of Future Past – 2014
  • ویکتور فرانکنشتاین – Victor Frankenstein – 2015
  • مردان ایکس: آپوکالیپس – X-Men: Apocalypse – 2016
  • شکافته – Split – 2017
  • بلوند اتمی – Atomic Blonde – 2017

تصاویری از جیمز مک آووی


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. نلی

    اسفند 24, 1402

    توی فیلم split فوق العاده بود
    خیلی بازیگر خوبیه
    چقدر چشماش شفافه انگار شیشه
    من خیلی ازش خوشم میاد

    پاسخ

  2. امیرعلی

    بهمن 15, 1399

    ممنون خیلی خوب بود من عاشق جیمز مک آووی هستم به خصوص در نقش چارلز اگزاویر❤🔥💙💖👑🌟

    پاسخ