بررسی اپیزود نهم از فصل اول انیمه The Promised Neverland (ناکجاآباد موعود)

انیمه ناکجا آباد موعود یکی از بهترین انیمه‌های زمستان ۲۰۱۹ که بخاطر ژانر رمزآلودش به شدت مورد توجه و بحث قرار گرفته در اینجا نقد اپیزود نهم این انیمه گذاشته شده. این انیمه روزهای جمعه پخش میشه و ما روزهای شنبه هر هفته نقدش رو منتشر می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.

یک نکته‌ای که قبل از این نگفتم اینه که اسم قسمت‌های انیمه بنا به تاریخیه که اون اتفاق میافته. پس این قسمت اتفاقاته روز سوم نوامبر سال ۲۰۴۵.

این قسمت سه بخش مهم داشت. بخش اول انیمه که در ادامه‌ی فهمیدن این بود که نورمن قراره فرستاده بشه و ناامیدی که همه‌ی اعضا رو در بر گرفته بود. شاید بیشتر از همه ری این ناامیدی رو احساس کرد چون سال‌های زیادی بود که داشت برای فرارشون نقشه می‌کشید. اِما هنوز حاضر نیست موضوع رو قبول کنه ولی نورمن میدونه که نباید کاری انجام بده. با این همه نورمن از خبر اینکه قرار فرستاده بشه و اینکه بیشتر از این زنده نمیمونه شوکه شده و شاید برای اولین بار توی انیمه باشه که احساسات واقعی نورمن رو توی انیمه میبینیم که واقعا دوست نداره بمیره.

انیمه سعی کرده خیلی از افکاری که در مانگا به صورت نوشته در اومده بودن رو حذف کنه و بیشتر احساسات رو با حرکات شخصیت‌ها، موسیقی، رنگ و نورپردازی برسونه. مانگا جزئیات خیلی بیشتری در مورد نحوه‌ی فکر کردن اعضا داره ولی انیمه تونسته با حذف اون بخش از افکار و به جای اون بهره گرفتن از چیزایی که در دسترسش هستن بزاره بیننده در مورد احساسات واقعی حدس بزنه. اگه احساس کردین که درک شخصیت‌ها براتون سخته پیشنهاد می‌کنم که برین سراغ خوندن مانگا.  با این همه انیمه‌های کمی هستن که تونستن اینقدر خوب از افکت‌های سینمایی استفاده کنن. زمانی که نورمن میره تا برای اما آب بیاره. دوربینی که دقیقا پشت سر نورمن قرار میگیره و صدا قدم‌هاش که توی سالن می‌پیچه و صدای بادی که از سمت پنجر‌‌ه‌ها میاد، همشون باعث شدن که احساسات نورمن رو به بهترین نحو به بیننده منتقل بشه.

بخش دوم انیمه نقشه‌ای که ری برای فرار نورمن میکشه. یکی از جذابیت‌های ری اینه که توی هیچ شرایطی تسلیم نمیشه. ری به نورمن میگه که نقش فرار کردن رو بازی کنه و به جای فرار کردن پیش اونا مخفی بشه نورمن قبول نمیکنه چون میگه اگه اونا فکر کنن که من فرار کردم امنیت میره بالاتر. ری معتقده که اونا برای اینکه بچه‌ها روحیه‌اشون رو از دست ندن و با بهترین کیفیتی که دارن باقی بمونن، به صورت مستقیم عمل نمیکنن، شاید بیشترین کاری که از دستشون بربیاد این باشه که تعداد مراقب‌ها رو بیشتر کنن. نورمن  میگه احتمال بالاتر بردن دیوار هم هست و حتی اگه بتونن از همه‌ی این موانع رد بشن احتمال اینکه با فرار اون رِی یا اِما فرستاده بشن هست. برای اینکه رِی فرستاده نشه تصمیم میگیره که دستش رو بشکنه یا یک مریضی خیلی سخت بگیره که اون رو نفرستن. رِی برای اولین بار دستگاه کامل شده که ردیاب‌ها رو خراب میکنه نشون میده و نورمن از رِی در مورد اینکه چطوری در مورد هیولاها یا اهریمن‌ها فهمیده میپرسه و رِی میگه در حالت عادی بچه‌ها خاطراتشون رو از دوران نوزادی فراموش میکنن. اما رِی خاطراتشو حتی از زمان جنینی به یاد میاره. این بخش با دیدن میراث کرونه برای بچه‌ها به پایان میرسه.

خاطرات رِی باعث میشه که بفهمیم چرا بچه‌ها باید از سمت دیوار فرار کنن تا از سمت در. در مزرعه به سمت مرکز مزرعه میره و اینکه مزرعه گریس فیلد به ۵ مجموعه مجزا تقسیم شده که اونا در یک بخشش هستن.

در بخش سوم نورمن رو میبینیم که به بالای دیوار میره تا در مورد اون طرف دیوار تحقیق کنه. برخلاف چیزی که با رِی نقشه‌اش رو کشیده بود اون روز ردیابش رو خاموش نمیکنه و برمیگرده. چیزی که نورمن اون طرف دیوار دیده بود یک دره عمیق بود که اطراف مزرعه رو احاطه کرده.

چیزی که در مورد شخصیت نورمن از اول این انیمه فهمیدیم اینه که بیشتر از  هر چیزی براش حل مشکلاتیه که جلوش سبز میشن. از اول انیمه هر مشکلی که پیش اومد صرفنظر از بزرگیش، نورمن خونسرد موند و تونست به بهترین شکل مشکل رو حل کنه. برای همین حتی الان هم که فرصت زیادی برای زندگی نداره، بیشتر از اینکه بخواد برای نجات خودش کاری کنه دوست داره نقشه‌ای بکشه که بتونه باهاش به ماما رودست بزنه.

رِی بعد از اینکه کل سال‌های زندگیش رو سختی کشیده، بیشتر از همه میخواد که نورمن فرار کنه. چیزی که اون آرزوش رو داشته و داره براش تلاش میکنه اینه که نورمن و اِما از این جهنم فرار کنن.

اِما که از اول گفت همه‌ی ما باید با هم از اینجا فرار کنیم، معتقده که بدون نورمن “همه‌ای” وجود نداره. حالا چیزی که باید ببینیم اینه که شخصیت‌های اصلی داستان هرکدوم بعد از این چه راهی رو انتخاب میکنن؟


امیدواریم از خوندن این مطلب لذت برده باشین. نظراتتون رو در مورد این قسمت از انیمه با ما در میون بزارین.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم