نگاهی به 10 شخصیت مرموز در فیلم های دیوید لینچ

حتما دلیلی وجود دارد که کلمه لینچی به زبان انگلیسی وارد شده زیرا شخصیت های فیلم های لینچ خاص هستند. این شخصیت ها ناخودآگاه عجیبی دارند. دلیل ارتباط مخاطب با شخصیت های لینچ این است که همه ما می توانیم با تخیل این شخصیت ها ارتباط برقرار کنیم. برخی از این تخیلات در ناخودآگاه تمام انسان ها وجود دارد و انسان معاصر می تواند با آن ها ارتباط برقرار کند.

لینچ تلاش می کند حقیقت درونی شخصیت های خود را به خوبی نشان دهد و به همین دلیل است که تماشاگر می تواند خود را جای این شخصیت ها بگذارد و درنتیجه مخاطب عام پیام فیلم را درک می کند. درنتیجه فیلم های او به پدیده فرهنگ عامیانه تبدیل شده است. البته نمی توان گفت او برای خلق روایت و داستان از سنت های تاریخ و ادبیات کمک گرفته، بلکه او توانسته در قلمروهای عجیب و غیرعادی جستجو کرده و مضامین مختلف را به تصویر بکشد. اکنون می خواهیم به این قلمروها نگاهی بیندازیم. با پروشات همراه باشید.


10. فرانک بوث – مخمل آبی (Blue Velvet)

لینچ اغلب اوقات جنبه های ماورایی شخصیت را به تصویر می کشد اما در اینجا شخصیت خود را واقعی نگه داشته و در کنار آن با شخصیت دوگانه او مرزهای حقیقت و رویا را به هم میریزد. البته لینچ برای نمایش حقیقت این شخصیت از کلیشه های فیلم های جنایی  یا جنایت کاران فیلم های رازآلود کمک نمی گیرد بلکه فرانک را به عجیب ترین شکل ممکن به تصویر می شد. البته بخشی از تاثیر این شخصیت به دلیل اجرای دنیس هاپر در نقش یک مجرم روانی، دیوانه و مجنون است.

همه جزئیات رفتاری او، از نحوه حرف زدن تا زبان بدن، عجیب است، درنتیجه از همان ابتدا به عنوان یک ضدقهرمان نمایش داده می شود. با مشاهده بیشتر شخصیت او و تماشای تغییر او از یک شخصیت به شخصیت دیگر، عجیب بودن او نه تنها کاهش، بلکه افزایش می یابد.

همچنین بخوانید: معرفی 15 فیلم زیبا که با مرگ شخصیت اصلی داستان پایان می‌یابند


9. بن – مخمل آبی

یکی از به یادماندنی ترین صحنه های مخمل آبی اجرای بن در رویاها توسط روی اوربیسون است. این اجرا به تنهایی جایگاه او را در این لیست را باثبات می کند. گرچه بن شخصیت مهمی را برعهده ندارد اما مکمل فرانک است. او در همه فعالیت های مجرمانه در کنار فرانک بوده و نماد پوچ گرایی این فیلم است.

بن و فرانک رابطه پیچیده ای دارند که مشخص نشده، اما همین معماست که او را به بخش مهم داستان تبدیل کرده و از آنجاییکه درباره او چیزی نمی دانیم، از یک صحنه او را می شناسیم، صحنه ای که نشان می دهد از فرانک هم ترسناک تر بوده و حتی فرانک هم می ترسد.

بن نماد کیفیت کار لینچ است: یک شخصیت فرعی که از شخصیت اصلی بیشتر درخشیده و با اجرای کوتاه خود سوالات زیادی را ایجاد می کند. لینچ دنیای تاریک جرایم و روابط میان مجرمین را نشان داده و ما را به فکر عاقبت کار آن ها می اندازد.

همچنین بخوانید: لیست برترین فیلم های اکشن تاریخ سینما با محوریت شخصیت زن


8. مادربزرگ – مادربزرگ (The Grandmother)

اولین شخصیت از این لیست که پا را از حقیقت فراتر می گذرد شخصیت مادربزرگ در فیلمی به همین نام به کارگردانی دیوید لینچ است. یک شخصیت استاندارد لینچی که با وجود نزدیک شدن به او متوجه می شویم درکنار جنبه های سورئال و اقدامات غیرمنتظره او در رابطه با شخصیت اصلی، پسری که به دنبال خانواده اش است، شخصیت جذابی است.

لینچ در عین نمایش ترس های ما، با ارائه یک شخصیت روانی که در رابطه با نیازهای خانواده از انتظارات ما فراتر است، امید را در ما بیدار می کند. به نظر می رسد لینچ می خواسته عمیق ترین ترس های ما را به ما نشان دهد و به همین طریق آن را به یک چیز جالب تبدیل کند. همانطور که در اینجا با مادربزرگی مواجه هستیم که با انتظارات ما از یک مادر بزرگ فاصله دارد. ارتباط میان تمایلات پسران در این شخصیت نشان می دهد که شاید این مادربزرگ تمایلات درونی این پسران است که به یک شخصیت واقعی تبدیل می شود.

همچنین بخوانید: لیست 40 تایی بهترین شخصیت های منفی در تاریخ سینما


7. گاو چران – گاوچران و مرد فرانسوی (The Cowboy and the Frenchman)

شاید این گاوچران بیشترین شخصیت کلیشه این لیست تلقی شود اما باید بدانید لینچ علاوه بر استفاده از کلیشه های آمریکای سینما و فرهنگ آمریکا، این شخصیت را در ارتباط با شخصیت های دیگر لیست، از جمله مرد فرانسوی، شکل داده است. لینچ ار طریق موسیقی و رقص سورئال این دو شخصیت از دو دنیای متفاوت و غیرمتجانس را باهم ادغام می کند. گرچه گاو چران در سرزمین و در فرهنگ خودش است اما به نظر می رسد شخصیت از دست رفته داستان اوست.

همین موضوع او را عجیب می کند. زیرا تمام کلیشه های ذهنی مان رد خواهد شد. در اجرای “خانه ای در مزرعه” (Home on the Range) هویت این شخصیت بیش از پیش زیر سوال می رود زیرا در برابر یک تاثیر خارجی باید به موجودیت خود بیندیشد.

همچنین بخوانید: 10 شخصیت مارول که از دی سی الهام گرفته شده اند


6. بانو لاگ – توئین پیکس (Twin Peaks)

مسلما بانو لاگ باید در این لیست قرار بگیرد، زیرا درباره این شخصیت چیزهای زیادی می دانیم که لینچ این اجازه را به ما داده است، بنابراین در بین طرفداران لینچ محبوب شد. از ظواهر و رفتار این شخصیت پیداست که بانو لاگ به ابعاد خاصی محدود نیست بلکه به عنوان یک واسطه عمل کرده و دنیایهای مختلف ارتباط برقرار می کند. همین موضوع بانو لاگ را به یک شخصیت پیچیده تبدیل می کند. شاید او را گاو پیشانی سفید و احمق جامعه خود بدانید، درحالی که لینچ درهای بسیاری را باز می گذارد تا به جنبه های مختلف این شخصیت پی ببریم.

مشخص نیست خود زن عجیب تر است یا تکه چوب دستانش یا هردو. یا اینکه هردوی آنها از اجزای جهان خلق شده لینچ هستند و نقش های خود را اجرا می کنند. شاید هم بتوانیم به ذهن آن ها نگاهی بیندازیم.

همچنین بخوانید: 25 فیلم برتر سینما درباره اختلال چند شخصیتی


5. لیلاند پالمر – توئین پیکس

داستان های پیرامون لیلاند پالمر در این فیلم یکی از محبوب ترین داستان های سریال های تلویزیونی است. با وجود اینکه نیات، داستان و شخصیت او را نمی شناسیم، اما هنوز هم یک اعجوبه است. اما با مشخص شدن تمام این مسائل باید به این بیندیشیم کدام جنبه از شخصیت او همانی بود که دیدیم. آیا نیروهای ماورایی او را کنترل می کنند یا همه چیز دست خودش است؟

لینچ تصمیم را به ما واگذار می کند  تا ببینیم باب چگونه بر لیلاند تاثیر گذاشته و چه کسی افسانه است. معمای قتل حل شده اما شخصیت لیلاند هنوز به خوبی به تصویر نکشیده شده است. به نظر می رسد شخصیت او قصد دارد حواس ما را از وقایع داستان پرت کند.

همچنین بخوانید: 10 شخصیت برتر تاریخ سینما که هیچ اسمی نداشتند


4. گوردون کول – توئین پیکس

نمی توانیم از شخصیتی که بر تمام شخصیت های عجیب فیلم تاثیر گذاشته نام نبریم. به نظر می رسد لینچ هم به بخشی از دنیای او تبدیل شده است. او نه تنها از نگاه بی طرفانه به ان ها نگاه کرده بلکه با آنها امیخته شده است. گوردن کول، مامور اف بی ای شهر کوچک عجیب رفته رفته جنبه های جدیدی از داستان را افشا می کند.

لینچ به عنوان قهرمان نشان می دهد که همانند تمام مخلوقات عجیبش، عجیب است و فاصله گوردون کول با حقیقت عجیب لینچ، نزدیکی و دوری او و لینچ، از جمله مضامین تمام آثار لینچ است که چالش درونی شخصیت را نشان می دهد. کارگردان در این شخصیت غرق  شده است.

همچنین بخوانید: 10 فیلم زیبا که با پیروز شدن شخصیت منفی به پایان می‌رسد


3. هنری اسپنسر – کله پاک کن (Eraserhead)

درحالی که به پایان لیست نزدیک می شویم، باید بگوییم سه شخصیت پایانی لیست از لینچی ترین شخصیت های او هستند. گرچه تا به اینجا از شخصیت های پیچیده و روان شناسانه سخن گفتیم که برای بیننده معمولی قابل فهم نیستند، سه شخصیت پایانی متفاوت اند زیرا میزان عجیب بودن آن ها آنقدر وسیع است که شاید قابل درک نباشد.

هنری اسپنسر می تواند نماد آدمیزاد باشد، اما یک آدمیزاد با درون پنهان و شاید حوادث مختلفی رخ دهد تا حقیقت درونی اش را نشان دهد. مضامین جنسی پیرامون این شخصیت او را به مادربزرگ نزدیک می کند. انزوا و جبرگرایی این شخصیت در شرایط پیچیده او را به معمای اصلی دنیای پیچیده لینچ تبدیل خواهد کرد.

همچنین بخوانید: 25 شخصیت قدرتمند دنیای مارول از بین ابرقهرمانان و ابرشرورها


2. هیولا – جاده مالهالند (Mulholland Drive)

خود شخصیت عجیب نیست زیرا درباره آن چیزی نمی دانیم، نحوه معرفی او توسط لینچ است که او را پیچیده می کند. لینچ برخلاف قوانین حاکم بر سینما این شخصیت را به شیوه متفاوتی معرفی می کند. شخصیتی که درونش خالی است و باوجود اینکه حقیقتی ندارد اما تمام مضامین فیلم حول محور او می چرخد و با ناپدید شدنش از فیلم، دروازه ورود تفسیرهای مختلف را باز می گذارد.

هیولا تصویر درهم ریخته حقیقت است، مرز باریک میان واقعیت، سورئال و خیال، آنچه که می تواند رخ دهد، آنچه که ممکن است رخ دهد و آنچه که رخ می دهد، اندک است. یک شخصیت ترسناک در یک فضای آشنا و رایج، در یک محیط آشنا، به ساده ترین شکل ممکن ظاهر شده و وحشت را به مرز جدیدی می رساند، درنتیجه به شخصیت روشنایی یا حتی تاریکی جدیدی، می بخشد.

هیولا یک موجود است نه یک فرد و لینچ در نمایش دنیای پنهان، دنیای پنهان خیال ما، بهترین عملکرد را دارد.

همچنین بخوانید: معرفی و رده بندی تمام 10 فیلم دیوید لینچ از بدترین تا بهترین


1. مرد اسرارآمیز – بزرگراه گمشده (Lost Highway)

ارتباط دیوید لینچ با ناخودگاه خود به تولید تصاویر ترسناک می انجامد. سپس همین تصاویر ترسناک را به زیباترین شکل به نمایش درمی آورد. به نظر میرسد موجودات و مخلوقات دنیای او شوخی نیستند. بلکه این موجودات اهریمنی را به بهترین شکل ممکن به ما نشان می دهد. قسمت ترسناک ماجرا این است که آنها چقدر حقیقی به نظر می رسند. آنها کابوسی هستند که به حقیقت بدل شده است.

مرد اسرارآمیز بزرگراه گمشده یکی از این جلوه هاست. نه یک فرد، نه یک موجود ماورایی، بلکه آمیزه ای از شخصیت های مختلف. تصاویر منقطع حقیقت و فردیت یک تصویر عجیب و ناتمام تولید می کند که روایت عجیب لینچ را ثابت می کند. همچنین نشان می دهد مخلوقات ذهن لینچ درک ناپذیر هستند.

همچنین بخوانید: 18 فیلم بحث برانگیز کل تاریخ سینما : از خشونت و وحشت تا سیاست


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم