معرفی 15 فیلم جذاب و دیدنی شبیه “رما” (Roma)

قرار دادن فیلمی مانند رما در یک طبقه بندی دشوار است، زیرا دقیقا نمی توان گفت پس از تماشای آن چه حسی دارید. فیلمساز توانست با انتخاب یک داستان ساده و یک شخصیت باورپذیر، یک فیلم زندگی گونه بسازد که از دیگر فیلم های این صنعت مجزاست. این فیلم پیچیدگی هنر فیلمسازی را نشان داده و سلیقه سینمایی تان را تعریف می کند. داستان در اوایل سال 1970 رخ داده و داستان زندگی یک خدمتکار را نشان می دهد و تجربه های او در زندگی و چالش های پیش رویش را به شما نشان می دهد.

نمی توان به صراحت گفت می توان فیلم مشابه دیگری را معرفی نمود که پیش از این فیلم وجود داشته باشد. درصورتی که اینگونه باشد پس هنر سینما با پیشرفت زیادی رو به رو بوده است. در اینجا می خواهیم فهرستی از فیلم های مشابه را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


15. پترسون – Paterson – 2016

هنر در هرجا به یک شکل وجود دارد. مشکل اینجاست گاهی اوقات آنقدر در روزمرگی غرق می شویم که هنر را از یاد میبریم. پترسون یک زندگی اینچنینی دارد. یک راننده اتوبوس که هرروز او مانند روز قبل است. تنها شعر است که درون او را زنده نگه می دارد. او به مکالمه های اطرافیان گوش داده و آن را به شعر تبدیل می کند. اما تنها همسرش از اشعار او خبر دارد. سوال اصلی فیلم این است: چقدر طول می کشد تا به پتانسیل خود پی ببرید؟ مهم تر اینکه، آیا این اتفاق رخ می دهد؟

همچنین بخوانید: 12 فیلم شبیه ون هلسینگ که باید ببینید


14. یک بار – Once – 2007

عشق مفهوم اصلی این فیلم است. یک داستان که در چند روز رخ داده و پایان آن نه شاد است نه غمگین. فیلم های عاشقانه معمولا کلیشه های تکراری دارند که حال تان را به هم زده و از حقیقت فاصله می گیرد. اما “یک بار” اینگونه نیست. داستان مرد و زنی در دوبلین که عاشق موسیقی هستند و به هم نزدیک می شوند. موسیقی و داستان زیبا احساسات متفاوتی را در شما برانگیخته و این فیلم را دیدنی می کند.

همچنین بخوانید: 12 فیلم شبیه مالنا (Malèna) که نباید از دست بدهید


13. داستان استریت – The Straight Story – 1999

یک فیلم براساس داستان واقعی از دیوید لینچ. الوین استریت در اوایل هفتاد سالگی تصمیم می گیرد برای دیدن برادرش که سکته کرده به آیوو، ویسکانسین برود. او که نمی تواند گواهینامه رانندگی بگیرد تصمیم می گیرد با تراکتور یک سفر را آغاز می کند که به مهم ترین تجربه او تبدیل می شود. این فیلم نشان می دهد تصمیمات زندگی شما در جوانی بر بزرگسالی تان تاثیر می گذارد.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم شبیه پالپ فیکشن (Pulp Fiction) که باید ببینید


12. درخت زندگی – The Tree of Life – 2011

اگر یک کارگردان باشد که بتواند زندگی و اگزیستانسیالیسم را به تصویر بکشد ترانس مالیک است که با یک روایت خاص می تواند مفاهیم مختلف را به تصویر بکشد. بدون شک درخت زندگی بهترین اثر اوست که از کودکی تا میانسالی یک مرد را نشان می دهد و تجربه او از زندگی و درک معنای آن را نشان می دهد. این فیلم با پیام قدرتمند خود می تواند مشکلات وجودی شما را حل نماید.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم شبیه دزدان دریایی کارائیب که نباید از دست بدهید


11. ایکیرو – Ikiru – 1952

اغلب زمانی که افراد در لبه تیغ قرار دارند به معنای زندگی پی می برند. زمانی که در حال مرگ هستند متوجه می شوند دلیل زندگی شان چه بود. ایکیرو چنین داستانی را به نمایش می گذارد. این فیلم براساس داستان مرگ ایوان ایلیچ داستان مردی به نام کانجی واتانابه را نشان می دهد  که کل زندگی اش بوروکرات بود و گرچه در حرفه اش موفق بود اما روابط نزدیک نداشت. حتی پسرش هم او را از خود نمی دانست. اما زمانی که متوجه شد به سرطان معده دچار است به این نتیجه رسید زندگی اش انقدرها بی معنی نبوده است.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم زیبا شبیه در جستجوی خوشبختی (The Pursuit Of Happyness)


10. بر دروازه ابدیت –  At Eternity’s Gate – 2018

ونسان ون گوگ در دوره زندگی خود انقدرها که باید مورد توجه قرار نگرفت اما در حال حاضر به بت هنردوستان تبدیل شده است. او به مشکلات روانی دچار بود اما تنها کسی که کمکش می کرد برادرش بود که عشق بی مرزش را از او دریغ نمی کرد. اخرین سال های ون گوگ برای او دشوار بودند، اما هربار که اوضاع بهتر می شد اتفاق بدتری رخ می داد. هنر او جلوه طبیعت اطرافش بود. او چیزهایی را که برای دیگران عادی بود بهتر می دید و هیچ چیز را نازیبا نمی دانست. فیلم داستان سال های پایانی زندگی اش را نشان می دهد که عشق او به نقاشی او را سرپا نگه داشت.

همچنین بخوانید: 10 فیلم زیبا شبیه لئون حرفه ای (Léon: The Professional) که باید تماشا کنید


9.  کویانیس کاتسی: زندگی بدون توازن – Koyaanisqatsi – 1982

انسان ها می توانند به شکل های مختلف ایده ها و تجربه شان درباره هنر را نشان دهند. آلفونسو کوارون با کمک این تکنیک ها فیلم خود را مجزا نمود. یکی از مشکلات اساسی فیلم های دیگر او موسیقی متن بود. موسیقی متن قسمت اعظم این فیلم از رادیو است. بنابراین انزوا را نشان داده و به یکی از مهم ترین عناصر فیلم تبدیل می شود. بنابراین موضوع آن در تضاد با روما است. روما فرمت سیاه و سفید دارد، درحالی که این فیلم تماما رنگی است. درحالی که روما سرشار از موسیقی  است، درحالی که این فیلم دیالوگ به وفور دیده می شود. این تفاوت ها این دو فیلم را در کنار هم قرار می دهد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم شبیه تبدیل شوندگان که باید تماشا کنید


8. اوزاک – Uzak – 2002

گرچه به نظر می رسد اغلب مردم معنای زندگی را می دانند اما گویا نمی توانند برای خود هم کاری انجام دهند. اگر شما هم چنین مشکلی دارید و نمی توانید معنای زندگی را درک کنید، شما هم مانند شخصیت اوزاک هستید. این فیلم ترکی بر شخصیت یوسف تمرکز می کند. او به استانبول سفر می کند تا شرایطش بهتر شود. او در کنار مهمت که مانند او تحصیل کرده و بافرهنگ است می ماند، اما او هم معنای زندگی را نمی داند.

همچنین بخوانید: اگر فیلم ترمینال (Terminal) را دوست دارید این 12 فیلم را از دست ندهید


7. تصادف – Crash – 2004

شاید از بسیاری جهات این فیلم شبیه روما نباشد اما از نظر داستان و پیامی که منتقل می کند مانند روما است، زیرا در شما حس بدی ایجاد خواهد نمود. موضوع مهم این فیلم نژادپرستی است و برخلاف فیلم های دیگر این ژانر، روایت دو دسته ای ندارد. فیلم نژادپرست و قربانی را از هم جدا نمی کند، درحالی که نشان می دهد یک فرد می تواند هردوی آن ها باشد. داستان چندین شخصیت را به هم مرتبط کرده و آن را در جای دیگری قرار می دهد تا جایگاه خود را زیر سوال ببرید.

همچنین بخوانید: اگر فیلم کتاب سبز (Green Book) را دوست دارید این 10 فیلم را از دست ندهید


6. گاو – The Cow – 1969

همه در زندگی خود چیزی دارند که از هرچیز باارزش تر است. برای یکی عشقش است، برای دیگری یک وسیله که ارزش معنوی دارد. این چیز با ارزش برای مش حسن گاو اوست. حسن در یک روستای کوچک زندگی می کند و گرچه ازدواج کرده اما در اواسط سی سالگی فرزند ندارد. او تنها فرد روستاست که گاو دارد و همه می دانند چقدر گاوش را دوست دارد. یک روز در نبود حسن برای گاو اتفاقی رخ داده و همه چیز به هم میریزد. با وجود رابطه عاطفی آن دو مشخص است که حسن نمی تواند این اوضاع را تحمل کند. این فیلم نقطه عطف سینمای ایران محسوب می شود.

همچنین بخوانید: 40 فیلم برتر تاریخ سینمای ایران


5. رویای روشنایی – Dream of Light – 1992

خلق یک اثر هنری دشوار است. ما به عنوان تماشاگر تنها محصول پایانی هنرمند را میبینیم. درحالی که فرایند پیچیده تبدیل یک مفهوم به حقیقت پیچیده است. این فیلم به ما فرصتی می دهد تا این فرایند را مشاهده کنیم. یک فیلم اسپانیای به کارگردانی ویکتور اریس درباره ماجراجویی انتونیو لوپز گارسیا برای زندگی بخشیدن به یک درخت به بر روی بوم نقاشی. گارسیا که درباره کارش سختگیر است در دهه شش زندگی خود درباره اخلاقیات و احساسات می اندیشد.

همچنین بخوانید: اگر فیلم گلادیاتور (Gladiator) را دوست دارید این 11 فیلم تاریخی را تماشا کنید


4. مردم معمولی – Ordinary People – 1980

تراژدی می تواند پایه های زندگی را بلرزاند، انسان را از بین ببرد و خانوده ها را به هم بریزد. جارت ها با مرگ پسرشان در تصادف برای کنار آمدن با آن روش خاصی را خلق می کنند. پسر بازمانده به اختلال پس از سانحه دچار شده و می خواهد خودکشی کند. در این شرایط، پدرش کالوین جارت تصمیم می گیرد کنترل اوضاع را به دست گرفته و متوجه می شود چه چیز خانواده را از هم می پاشد. داستان خانواده ای که معنای زندگی خانوادگی را درک کرده و پس از یک طوفان برمی خیزند.

همچنین بخوانید: اگر فیلم شجاع دل (Braveheart) را دوست دارید این 18 فیلم را تماشا کنید


3. مهتاب – Moonlight – 2016

برنده بهترین فیلم سال 2016 تا حدی شبیه روما است. گرچه هردو داستان متفاوتی را بیان کرده و به دلیل مضامین متفاوت، می توانند متفاوت باشند، اما نکته مشترک شان تمرکز بر زندگی روزمره مردم حقیقی است. این دو فیلم داستان خود را به ساده ترین شکل ممکن روایت کرد و برای دراماتیک کردن آن به خود زحمت نمی دهند. این فیلم داستان فردی به نام شیرون را روایت می کند که طی زندگی و موانع مختلف رشد می کند.

همچنین بخوانید: اگر فیلم تایتانیک (Titanic) را دوست دارید این 6 فیلم را تماشا کنید


2. چه سرسبز بود دره من – How Green Was My Valley – 1941

برنده جایزه بهترین فیلم سال براساس کتابی به همین نام نوشته ریچارد لویلین درباره یک خانواده ولزی در قرن 19. آنها در یک روستای زیبا زندگی کرده و زندگی شادی دارند تا اینکه در بین معدن چیان مشکلاتی بروز می کند. با بدتر شدن شرایط و بحران معدن چیان، آرامش خانواده به هم خورده و همه چیز بدتر می شود.

همچنین بخوانید: اگر فیلم من افسانه ام (I Am Legend) را دوست دارید این 15 فیلم را تماشا کنید


1. چهارصد ضربه – The 400 Blows – 1959

یک فیلم مهم از سینمای فرانسه که اولین فیلم از پنج فیلم مرتبط با داستان آنتوین دوینل می باشد. آنتوین یک بزرگسال بسیار معصوم است زیرا به اختلال بزرگسالی مبتلا بوده و خانواده اش به دلیل اختلالات مشاهده شده در دوران مدرسه به او اعتماد ندارند. مشکل اینجاست که بقیه رفتار او را درک نمی کنند و او هم نمی تواند برای رفتار خود توجیح خوبی ارائه دهد. همانطور که روما براساس کودکی کارگردان ساخته شده، این فیلم هم یک اثر تقریبا نیمه زندگینامه ای است. نزدیکی میان کارگردان و داستان این فیلم را دیدنی می کند.

همچنین بخوانید: اگر فیلم جنون سرعت (Need For Speed) را دوست دارید این 10 فیلم را تماشا کنید


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم