معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه “کتاب سبز” (Green Book)

“کتاب سبز” (Green Book) برنده جایزه اسکار بهترین فیلم سال داستان یک پیانیست سیاهپوست با استعداد و بافرهنگ است که یک مرد دردسرساز را به عنوان راننده و بادیگارد خود استخدام می کند. فیلم داستان واقعی رابطه دان شیرلی و تونی واللونگا را نشان می دهد. ویگو مورتنسون نقش یک ایتالیایی-آمریکایی را ایفا می کند که به خاطر شغل پردرآمدش باید تعصب نسبت به آفریقایی-آمریکایی ها را کنار بگذارد. شیرلی مردی است که هر جماعت او را از خود جدا دانسته و بنابراین احساس تعلق ندارد. ارتباط هشت هفته ای آن ها در سفر شیرلی برای کنسرت در جنوب موضوع اصلی فیلم است.

“کتاب سبز” یک فیلم زیبا و لذتبخش است که گرچه بحث برانگیز هم بوده است و گرچه از جهاتی این مسئله قابل قبول نبود اما در هر صورت فیلم را مورد توجه قرار داد. در اینجا می خواهیم فهرستی از فیلم های مشابه را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. مارشال – Marshall – 2017

داستانی در سال 1940 که داستان تقابل جوزف اسپل و ایالت کنتیکت را نشان می دهد. اسپل یک مرد سیاهپوست بود که به جرم تجاوز و اقدام برای قتل الینور استروبینگ، همسر کارفرمایش، دستگیر شده بود. او محکوم شناخته شد و اما جرم او اثبات نشده بود. این داستان توجه رسانه ها را جلب کرده و به روزنامه ها وارد شد. اینجا بود که تارگود مارشال او را شناخت. او وکیل انجمن ملی پیشرفت رنگین‌پوستان بود و وکالت پرونده سیاهپوست های بیگناه را برعهده می گرفت. مارشال توانست حقیقت پنهان شده این پرونده را فاش کند. چادویک بوزمن نقش مارشال و استرلینگ کی.براون نقش جوزف اسپل را ایفا کردند. این فیلم نشان می دهد تعصب نسبت به برخی از نژادها حتی قانون را نیز فریب می دهد و به یک دستاویز تبدیل می کند. همچنین نشان می دهد که یک جامعه وحشت زده زندگی در زندان را به صداقت ترجیح می دهد.

همچنین بخوانید: اگر فیلم گلادیاتور (Gladiator) را دوست دارید این 11 فیلم تاریخی را تماشا کنید


9. لاوینگ – Loving – 2016

ریچارد و میلدرد لاوینگ یک زوج غیرمعمولی بودند که مجبور شدند ویرجینیا را ترک کنند زیرا در آنجا ازدواج شان قانونی نبود. آن ها در سال 1958 ازدواج کردند و از آنجاییکه در هیچ کجای ویرجینیا ازدواج شان به رسمیت شناخته نمی شد به واشنگتن رفتند. اما پس از بازگشت به خانه به جرم قانون شکنی بازداشت شدند. دادگاه ازدواج شان را محکوم کرد و تصمیم گرفتند به جای زندان از آنجا بروند. آن ها برای مدتی سرنوشت خود را پذیرفته و تصمیم گرفتند در جای دیگری زندگی کنند. اما سپس تصمیم گرفتند با قانون جنگیده و ازدواج خود را اثبات کنند. روث نگا و جوئل اگرتون نقش میلدرد و ریچارد را برعهده گرفته و فیلم هم مشکلات و موانع پیش راه آن ها در جامعه را نشان داد.

همچنین بخوانید: اگر فیلم تایتانیک (Titanic) را دوست دارید این 6 فیلم را تماشا کنید


8. مالکولم ایکس – Malcolm X – 1992

مالکولم ایکس یکی از تاثیرگذارترین چهره های جامعه آفریقایی-آمریکایی است که برای احیای حقوق سیاهپوستان تلاش کرد. زندگی او از کودکی تا ترور پر از مشکلات بود. این فیلم به کارگردانی اسپایک لی براساس بیوگرافی او ساخته شد و دنزل واشنگتن نقش اصلی را برعهده گرفت. زمانی که مالکولم ایکس کودک بود پدرش به قتل رسید. چند سال بعد مادرش به دلیل مشکل روانی بستری شد. زندگی او تحت تاثیر این اتفاقات قرار گرفت و در جوانی به جرایمی چون سرقت روی آورد. او دستگیر و زندانی شد و در زندانی چیزی یافت که زندگی اش را دگرگون کرد. این فیلم تمام اتفاقات مهم زندگی او، از گرویدن به اسلام تا تبدیل شدن به یک چهره مهم را نشان می دهد.

همچنین بخوانید: اگر فیلم شجاع دل (Braveheart) را دوست دارید این 18 فیلم را تماشا کنید


7. خدمتکاران – The Help – 2011

یک فیلم براساس کتابی به همین نام نوشته کاترین استوکن که سال های اوایل دهه 60 میلادی در جکسون، می سی سی پی را نشان می دهد. چندین زن آفریقایی-آمریکایی در خانواده سفیدپوستان کار می کنند. وایولا دیویس و اکتاویا اسپنسر نقش ایبیلین کلارک و مینی جکسون را ایفا می کنند که منبع داستان های نوشته شده توسط شخصیت اما استون، اسکیتر فلان هستند. اسکیتر روزنامه نگاری است که از ظلم زنان سفیدپوستی که برخی دوست کودکی اش هستند، نسبت به این خدمتکاران به ستوه آمده. او برای کمک به خدمتکارها تصمیم می گیرد کتابی بنویسد که ایبیلین و مینی شخصیت های اصلی آن هستند. بنابراین به دنیای آنها وارد شده و متوجه می شویم برخی از انسان ها چقدر ظالم هستند. یک داستان زیبا، تاثیرگذار و دیدنی با حضور جسیکا چستین، آلیسون جنی و برایس دالاس هاوارد.

همچنین بخوانید: اگر فیلم چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم (How to Train Your Dragon) را دوست دارید این 10 فیلم را تماشا کنید


6. داستان یک سرباز – A Soldier’s Story – 1984

در سال 1944 جنگ جهانی دوم تقریبا به پایان رسیده و کاپیتان ریچارد دیونپورت یک افسر سیاهپوست در لوئیزیاناست که باید درباره مرگ سرگروهبان تحقیق کند. ورنون واترز یک افسر سیاهپوست بود در هنگام تفریح با همکارانش شلیک شد. از انجاییکه دیونپورت سیاهپوست است و سربازان عادت ندارند از یک رنگین پوست حمایت کنند، با او همکاری نمی کنند. همچنین با صحبت درباره کو کلاکس کلن او را مسخره می کنند. اما او این قتل را با کو کلاکس کلن مرتبط ندانسته و قاتل را خودی می داند. تحقیقات او اوج نژادپرستی ارتش را نشان داده و در پایان متوجه می شویم قربانی چندان بی گناه نبود.

همچنین بخوانید: اگر فیلم جنون سرعت (Need For Speed) را دوست دارید این 10 فیلم را تماشا کنید


5. کار درست را بکن – Do the Right Thing – 1989

یک فیلم مهم دیگر از اسپایک لی که حتما باید تماشا کرد. این فیلم آنقدر زیباست که هنوز هم می توان با جامعه امروز آن را مشابه دانست. در بروکلین شاهد اتفاقاتی هستیم که از نگاه موکی 25 ساله و سیاهپوست، با بازی خود لی، روایت می شود. موکی در پیتزافروشی یک ایتالیایی-امریکایی به نام سال کار می کند. درحالی که پسر بزرگ تر سال با موکی خوب است، پسر کوچک ترش از سیاه پوستان خوشش نمی آید. با افزایش سیاهپوستان محله نفرت او بیشتر شده و آرزو می کند کاش از آن محله بروند. یکی دیگر از مسائل عجیب محله دیوار شهرت پیتزافروشی سال است. مردم ایتالیایی-امریکایی در آنجا دیده می شوند، درحالی که دوستان موکی معتقدند سیاهپوستان نیز باید به آنجا بروند زیرا این محله آنهاست. یکی از جنبه های مثبت فیلم های اسپایک لی این است که او طرف کسی را نمی گیرد. او همه چیز را آنگونه که هست نشان داده و از مخاطب می خواهد خودش تصمیم بگیرد.

همچنین بخوانید: اگر فیلم عشقم برای همیشه (Forever My Girl) را دوست دارید این 15 فیلم را تماشا کنید


4. ارقام پنهان – Hidden Figures – 2016

آیا تا به حال در جایگاهی بوده اید که تلاش کرده اما نتیجه نگرفته باشید؟ آیا به همین دلیل از پروژه های گروهی بدتان می آید؟ بنابراین باید این فیلم را تماشا کنید. شوروی به تازگی مردی را به فضا فرستاده و این آغاز رقابت فضایی است. ناسا اکنون می خواهد در رقابت شرکت کرده و سبقت بگیرد. اما زمانی که به ماه فکرمی کنند محققان ناسا نمی توانند تعصبات خود را کنار بگذارند. بله، حتی دانشمندان هم می توانند احمق باشند! یک فیلم براساس کتابی به همین نام نوشته مارگو لی شترلی، درباره سه زن که در ناسای پر از تعصب نژادی و جنسیتی کار می کنند. کاترین گابل (تاراجی.پی.هنسون) به عنوان یک کامپیوتر انسانی کار کرده، در پروژه مرکوری 7 شرکت کرد و هوش خود را نشان داد اما به دلیل زن بودنش نادیده گرفته شد. جنل مونی نقش مری جکسون را ایفا کرد، یک مهندس که برای ورود به مدارس سفیدپوستان جنگیده بود. اکتاویا اسپنسر نقش دوروتی وان را ایفا کرد، ریاضی دان و ناظر بخشی از ناسا که در عین تلاش برای همراه شدن با عصر کامپیوتر به دلیل رنگ پوستش با مشکلات زیادی مواجه می شود.

همچنین بخوانید: اگر فیلم اکنون مرا میبینی را دوست دارید این 12 فیلم را تماشا کنید


3. نفرت تو – The Hate U Give – 2018

یکی از فیلم های خوب سال براساس کتابی به همین نام از آنجی توماس درباره یک دختر شانزده ساله به نام استار کارتر که در هنگام بازگشت از مهمانی به همراه بهترین دوستش خلیل، پلیس خودرو را متوقف کرده و از او می خواهد خارج شود.یک سوتفاهم باعث می شود پلیس به خلیل شلیک کرده و او را بکشد. با انجام تحقیقات هویت استار به عنوان شاهد پنهان می ماند. استار که به دلیل دیدن مرگ دوستش حال و روز خوبی ندارد در مدرسه و زندگی در محله به مشکل دچار شده است. این فیلم نشان می دهد عدالت فرو ریخته، نژادپرستی جامعه را تخریب کرده و برخی مردم به دلیل رنگ تیره پوست شان باید با مشکلات بسیاری مواجه شوند.

همچنین بخوانید: اگر فیلم دفترچه خاطرات (The Notebook) را دوست دارید این فیلم ها را تماشا کنید


2. کشتن مرغ مقلد – To Kill A Mocking Bird – 1962

یک فیلم براساس کتابی به همین نام نوشته هارپر لی که هنوز هم جذابیت خود را از دست نداده است. در دوره رکود در میکامب آلاباما با خانواده فینچ آشنا می شویم. جین لوئیز اسکات فینچ قهرمان داستان است که از طریق دیدگاه او با زندگی سال های 1930 آمریکا و رفتار نژادپرستانه مردم شهر آشنا می شویم. پدر اسکات، آتیکوس فینچ یک وکیل است که دوست دارد بچه های خوب تربیت کند. او به عنوان یک بیوه که با فرزندانش رابطه خوبی دارد اغلب مورد انتقاد مردم شهر قرار می گیرد اما به آن ها توجه نمی کند. اما یک پرونده زندگی او و خانواده را تغییر می دهد. تام رابینسون سیاهپوست به جرم تجاوز به یک دختر سفیدپوست متهم شده و بیگناه است، اکنون آتیکوس باید از او دفاع کند. آتیکوس می داند رابینسون بی گناه است اما از آنجاییکه قضات سفیدپوست هستند، می داند که به خاطر رنگ پوست رابینسون نمی تواند او را نجات دهد.

همچنین بخوانید: اگر به فیلم بخت پریشان (The Fault In Our Stars) علاقه دارید این 10 فیلم را تماشا کنید


1. لجن زار – Mudbound – 2017

داستان دو سرباز که پس از جنگ جهانی دوم خسته و از نفس افتاده به خانه بازگشته اند. جیمی مک الن خلبان ارتش بود و به خاطر جذابیتش به آسانی به مردم نزدیک می شد، درحالی که برادرش هنری به سختی با کسی ارتباط برقرار می کرد. هنری با فلورانس ازدواج کرده بود و آن ها در مزرعه خود خانواده جکسون را استخدام کرده بودند. رنسل بزرگ ترین پسر جکسون هاست که در ارتش خدمت کرد. هردوی آن ها قهرمان جنگی بوده و اکنون می خواهند زندگی گذشته خود را از سر بگیرند. تجارب مشترک شان آن دو را به هم نزدیک کرده و مشکلات شان را درمیان می گذارند. درحالی که جیمی از اختلال استرسی پس از آسیب روانی رنج می برد، رنسل با تعصب نژادی جامعه رو به روست. مقاومت او برای تحقیر شدن مشکلاتی را به بار می آورد. فضای فیلم تجارب شخصیت ها را نشان داده و داستان به آسانی رهایتان نمی کند.

همچنین بخوانید: اگر فیلم جزیره شاتر را دوست دارید این 25 فیلم را تماشا کنید


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. Amiro

    دی 5, 1399

    چرا فیلم رو لو میدید؟اسپویل کردید کامل فیلم (نفرت تو)
    من خودم ندیده بودم خواستم ببینم که لو دادید چه وضعشه اخه!!!

    پاسخ