معرفی 10 فیلم جنجالی که در برخی کشورهای جهان مجوز پخش ندارند

در طی تاریخ فیلم‌سازی بسیاری از فیلم‌ها توسط کشورها، ایالت‌ها و یا احزاب، برخی فیلم‌ها را توقیف نمودند. بنابراین تعداد فیلم های توقیف شده زیاد است. این کار تجاوز به حقوق کارگردان محسوب می‌شود. البته برخی از این فیلم‌ها به دلایل درستی توقیف شدند، اما بقیه نه. گاهی اوقات کارگردان تا حدی فیلم را تغییر می‌دهد. اما همه نمی‌توانند این کار را انجام دهند. به همین دلیل توقیف فیلم‌های سینمایی همیشه حواشی را به دنبال دارد و خودش به یک سناریو تبدیل می‌شود. در اینجا می‌خواهیم به 10 فیلمی که در سراسرجهان توقیف شده اند نگاهی بیاندازیم.

10. پرتقال کوکی

پرتقال کوکی از استنلی کوبریک از تصاویر خشن و ناراحت‌کننده استفاده می‌کند تا روان‌پریشی، گروه‌های بزهکار جوان و دیگر موضوعات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را در بریتانیای آینده نشان دهد. الکس دلارج یک جامعه گریز باجذبه است که علایقش عبارت‌اند از موسیقی کلاسیک، تجاوز و چیزی است که در فیلم خشونت افراطی نامیده می‌شود. با اکران این فیلم در بریتانیا حواشی بسیار زیادی ایجاد شد که خشونت این فیلم را موردانتقاد قرار می‌دادند. این فیلم در سال 1973 در ایالات‌متحده آمریکا به نمایش درآمد، اما هیچ حواشی ایجاد نشد زیرا داستان این فیلم در بریتانیا رخ داده بود. بسیاری از مردم اعتقاد داشتند که جرم و جنایت‌های ایجادشده در بریتانیا از این فیلم الهام گرفته‌اند. در سال 1973 یک دختر دانمارکی توسط مردی تجاوز شد که همانند دلارج، آهنگ “آواز در باران” را می‌خواند. سپس کوبریک 30 ثانیه از فیلم را حذف نمود اما جایگاه فیلم نزول پیدا کرد. این فیلم به مدت 27 سال در بریتانیا توقیف شد. درسال 2000 نسخه اصلی فیلم دوباره در بریتانیا به نمایش درآمد. این فیلم براساس رمان اصلی، جرائم اجتماعی را نشان می‌دهد و هنوز هم بیننده را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

همچنین بخوانید: لیست کامل فیلم های استنلی کوبریک

9. صورت زخمی: خشم یک ملت

این فیلم که در سال 1932 و به کارگردانی هاوارد هاکس تولید شد، نباید با فیلم آل پاچینو که در سال 1983 تولید شد، اشتباه گرفته شود. این فیلم که جرائم گانگسترها در سال‌های 1930 را نشان می‌دهد، در ایالت‌های مختلف آمریکا و آلمان نازی توقیف شد. تا اینکه سرانجام در سال 1979 در آمریکا به نمایش درآمد. در سال‌های 1930 فیلم‌های گانگستری معروف بودند، اما به دلیل حواشی فیلم، آن را در چند ایالت پخش نکردند. همچنین این فیلم در شیکاگو هم نمایش داده نشد، زیرا در آن زمان جامعه گانگستری شیکاگو در حال گسترش بود. این فیلم نامزد دریافت هیچ جایزه‌ای نشد. داستان فیلم از رمانی به همین نام نوشته آرمیتاج تریل در سال 1930 برداشت شده است. داستان فیلم درباره گانگستری به نام آل کاپون است که در زمان تولید فیلم در زندان بود.

8. زندگی برایان

زندگی برایان یک فیلم در ژانر کمدی به کارگردانی‌تری جونز است که در سال 1979 تولید شد. زندگی برایان فیلمی کمدی بر اساس داستان زندگی عیسی مسیح است. شخصیت اصلی فیلم، برایان کوهن، یک یهودی است که در همان محل زندگی مسیح و در همان زمان به دنیا می‌آید و داستان زندگی‌اش شباهتی طنزآلود به داستان‌های مذهبی دربارهٔ زندگی عیسی دارد. بسیاری از مردم این فیلم را تحقیر مسیحیت برداشت کردند که در نتیجه آن دوسوم جمعیت جهان مورد تحقیر قرار می‌گرفتند و یک‌سوم دیگر نیز برایشان جالب نبود. این فیلم در سال 1979 در آمریکا اکران شد و در هفته اول 26376 دلار فروش داشت. فیلم‌های این کارگردان در آن زمان معروف بود اما بسیاری از بریتانیایی‌ها این فیلم او را زیاده‌روی می‌دانستند که به عقاید مذهبی توهین می‌کرد.

همچنین بخوانید: ۱۰ فیلم برتر کمدی قرن ۲۱

7. هیلاری

این فیلم در سال 2008 و توسط یک گروه خصوصی ساخته شد تا کاندیدای رئیس‌جمهوری آینده آمریکا را موردانتقاد قرار دهد. این فیلم یک‌شبه مستند بود که به‌وسیله مصاحبه‌های هیلاری کلینتون، مقالات و جرایدی که درباره او نوشته‌شده بود، داستان زندگی او را نشان می‌داد. مجمع انتخابات آمریکا اکران این فیلم را تا پایان انتخابات 2008 توقیف کرد، زیرا اعتقاد داشت که بر نتایج انتخابات تأثیر می‌گذارد و به نفع حزب مقابل است. اما توقیف این فیلم حواشی را به دنبال داشت. زیرا همانند آزادی آرا، احزاب مختلف و طرفداران آن‌ها نیز حق آزادی بیان را دارند و توقیف این فیلم، تجاوز به این قانون و آزادی بیان افراد به شمار می‌آمد.

6. آخرین خانه در سمت چپ

آخرین خانه در سمت چپ فیلمی در سبک ترسناک، تجاوز و انتقام، مهیج و جنایی، و به کارگردانی کراون است که در سال 1979 منتشر شد. داستان فیلم درباره دزدی، تجاوز و قتل دو دختر نوجوان توسط یک گروه روانی است. این فیلم اجازه اکران در بریتانیا را به دست نیاورد. دلیل توقیف آن این بود که این فیلم جز نمایش قتل و خشونت، هیچ حرفی برای گفتن نداشت. در سال 1982 این فیلم به‌صورت VHS و برای مدت کوتاهی پخش و DVD آن‌هم در سال 2002 انتشار یافت که البته 31 ثانیه آن حذف شده بود. نسخه بازسازی‌شده آن در سال 2009 در آمریکا بیش از 14 میلیون دلار فروش داشت.

5. ترانه جنوب

باوجوداینکه این فیلم هرگز در آمریکا توقیف نشد، اما به دلیل نمایش آمریکایی آفریقایی‌ها با حواشی مواجه شد و دیزنی از نمایش عمومی آن خودداری کرد. این کمدی بسیار تأثیرگذار بود اما هنوز هم حتی به‌صورت DVD عرضه نشده، زیرا گفته می‌شود که موضوع بردگی را کم‌رنگ کرده است. این فیلم سرانجام در سال 1986 هم به نمایش درآمد، همچنین در بسیاری از کشورها پخش شد، اما هرگز در آمریکا پخش نشد و ویدیوی آن در اختیار مردم قرار نگرفت. هرچند موسیقی متن فیلم انتشار یافت.

همچنین بخوانید: ۲۵ فیلم حال خوب کن که باید ببینید

4. کشتار با اره‌برقی در تگزاس

این فیلم محصول ۱۹۷۴ به کارگردانی و تهیه‌کنندگی توبی هوپر است که به دلیل نمایش صحنه‌های خشونت‌آمیز اجازه انتشار نیافت. این فیلم در لندن به نمایش درآمد اما درحالی‌که 28 ثانیه آن حذف شده بود. درباره توقیف یا انتشار این فیلم بحث‌های مختلفی ایجاد شد. تا اینکه سرانجام در سال 1988 در فستیوال لندن به نمایش درآمد. بااینکه در زمان انتشار فیلم، گفته می‌شد داستان آن واقعی است تا طرفداران بیشتری جذب کند، ولی داستان فیلم کاملاً ساختگی است و کارگردان این فیلم شایعات را رد کرد. این فیلم در کشورهای مختلفی توقیف شد، اگرچه صحنه‌های جنسی ندارد، اما خشونت فیلم آزاردهنده است، به همین دلیل در صورت پخش شدن هم بسیاری از کشورها تکه‌هایی از فیلم را حذف کرده‌اند.

همچنین بخوانید: اگر به فیلم های اره (Saw) علاقه دارید این ۱۲ فیلم را از دست ندهید

3. فرازمینی های ای. تی

این فیلم که در کشورهای نروژ، فنلاند و سوئد توقیف شده در سایر کشورها هم برای گروه سنی کودکان ممنوع شده زیرا بزرگ‌سالان را دشمن کودکان معرفی می‌کند. محدودیت سنی این فیلم در فنلاند 8 و در نروژ و سوئد 12 سال بود. البته آمریکایی‌ها از این فیلم استقبال کرده و در سال 1982 و هفته اول 12 میلیون دلار فروش داشت. همچنین استودیوی جهانی فلوریدا از این فیلم استقبال کرد. از آن زمان این فیلم جز فیلم‌های برتر در آمریکا به شمار می‌رود و تقریباً در تمام خانه‌های آمریکایی یافت می‌شود. داستان فیلم درباره یک بیگانه و پسربچه است که می‌خواهد بیگانه را به سیاره‌اش بازگرداند. اما مقامات رسمی کشورهای نروژ، فنلاند و سوئد باور دارند که فیلم بر کودکان تأثیر منفی دارد.

همچنین بخوانید: تمام ۳۲ فیلم استیون اسپیلبرگ از بدترین تا بهترین

2. جن‌گیر

جن‌گیر فیلمی آمریکایی محصول سال ۱۹۷۳ به کارگردانی ویلیام فریدکین، ساخته‌شده بر اساس رمانی به همین نام از ویلیام پیتر بلتی است. جن‌گیر یکی از موفق‌ترین فیلم‌های ژانر وحشت به شمار می‌رود. داستان فیلم درباره دختری است که توسط ارواح تسخیر شده و مادرش برای نجات او از دو کشیک کمک می‌گیرد. این فیلم برای 11 سال در بریتانیا توقیف شد. بااینکه این فیلم جز فیلم‌های برتر است اما VHS آن پخش نشد زیرا ممکن بود توسط کودکان دیده شود. زیرا دیدن یک دختربچه 12 ساله تسخیرشده اصلاً برای کودکان مناسب نبود. سرانجام در سال 2010 DVD فیلم پخش شد، البته پس‌ازاینکه با کمک تکنیک‌های فیلم‌سازی تغییراتی اعمال شد. ازآنجایی‌که از سال 1973 تاکنون تغییرات بسیاری رخ داده بود بنابراین تصور می‌شد که این تکنیک‌های فیلم‌سازی دیگر چندان تأثیرگذار نیست. این فیلم اکنون جز فیلم‌های برتر بوده و در بسیاری از کشورها پخش می‌شود.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های جن گیری در تاریخ سینما

1. مصاحبه

ست روگان و جیمز فرانکو در نقش دو خبرنگار با رهبر کره شمالی دیدار می‌کنند. اگرچه این فیلم قرار بوده یک فیلم کمدی باشد، اما این دو شخص که به وسیله سازمان سیا استخدام شده‌اند، تلاش می‌کنند رهبر کره شمالی را ترور کنند. کره شمالی این فیلم را خشونت علیه کشورش قلمداد کرده و اجازه انتشار آن در کشورش را نداد. پخش زنده آن هم به شدت سانسور شده و بخش‌هایی از آن حذف شد. این فیلم در سال 2014 در آمریکا پخش شد اما سپس فقط در اینترنت قابل پخش بود. پس از تهدید هکرها این فیلم به کلی در آمریکا توقیف شد. اگرچه فرانکو و روگان این فیلم را یک فیلم کمدی می داسنتند، اما کره شمالی از سونی خواست این فیلم را منتشر نکند. این فیلم در بیشتر کشورها به صورت آنلاین نمایش داده می‌شود، اما در کره شمالی خیر.

 

                               

دیدگاه‌ها (4)

بستن فرم

  1. ابولفضل

    آبان 29, 1399

    حاجی دست در نکنه از این سایت امیدوارم که صاحب سایت و تمام کسایی که فعالن پولدار شن

    پاسخ

  2. مهمان

    مرداد 25, 1398

    سلام، جن گیر هنوزم که هنوزه واقعا ترسناک و دیدنیه
    مرسی از سایت خوبتون

    پاسخ

  3. 451

    مرداد 25, 1398

    ممنون از سایت پویا و فعال پروشات…

    پاسخ

  4. مصطفی امینی

    اردیبهشت 21, 1396

    خیلی خوب بود واقعا مرسی از سایت خوبتون. من عاشق فیلم ترسناکم!
    بعضی از این فیلمارو دیده بودم ولی بقیشونم که ندیدم رفت واسه دانلود

    پاسخ