تفاوت میان ایده و طرح

بیایید چند دقیقه باهم صادق باشیم. اگر می‌خواهید یک کارآفرین باشید، با پستی‌وبلندی‌های این کار کنار بیایید، هرگونه خود گذشتگی نشان دهید تا به یک فرد موفق تبدیل شوید. اما اگر ایده بزرگ و متفاوتی در ذهن ندارید این کار را آغاز نکنید. زیرا در صورت نداشتن یک ایده نو و خلاقانه تمام تلاش و زحمتتان به هدر می‌رود.

این کار همانند این است که برای تهیه شام بهترین و باکیفیت‌ترین مواد غذایی را خریداری کنید و درنهایت یک غذای نپخته و بدمزه حاضر کنید. راه‌اندازی یک شرکت یا تجارت کار بسیار دشواری بوده و به نیروی انسانی، سرمایه و تلاش نیاز دارد. اما درنهایت چیزی که برای موفقیت آن لازم است، نه یک ایده تجاری بلکه یک طرح تجاری است.

درواقع نقطه آغاز یک شرکت یا تجارت همان لحظه‌ای است که یک ایده و طرح تجاری به ذهنتان خطور می‌کند. البته وجه تمایز یک کارآفرین با یک تاجر ساده در این حقیقت نهفته است که یک تاجر به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار است، درحالی‌که هدف یک کارآفرین بسیار بزرگ‌تر و وسیع‌تر است.

ایده تجاری شرکت اپل راه‌اندازی تکنولوژی شخصی‌سازی بود که طرح تجاری آن به شرکت اپل منجر شد. ایده تجاری رستوران‌های مک‌دونالد این بود که چند کارمند بتوانند به‌سرعت غذاهای فوری آماده کنند، که طرح آن به مک‌دونالد تبدیل شد. یا از سوی دیگر، ایده تجاری این بود که از دانش حسابداری استفاده کرده و یک تجارت راه‌اندازی کنند، اما طرح تجاری آن هرگز گسترش نیافت و هیچ شرکتی به وجود نیامد، زیرا ایده آن با شکست مواجه شد.

البته این نمونه‌ها به این معنا نیست که هر طرح تجاری به موفقیت می‌رسد، زیرا مهم‌ترین لازمه موفقیت این است که به ایده خود اطمینان داشته باشید و در راستای آن تلاش کنید. اگر طرح تجاری هم با شکست مواجه شود هیچ اشکالی ندارد زیرا می‌توانید مجدداً تلاش کنید.

پس‌ازاینکه ایده تجاری موردنظر خود را انتخاب نمودید، گام بعدی برای انتخاب طرح تجاری این است که بدانید لازمه موفقیت شما یک طرح تجاری خاص است که باعث شود از دیگر رقبا متمایز شوید و مشتری‌ها نیز این تمایز را درک کنند. زیرا مشتری‌های شما تنها به دلیل خدماتی که در اختیارشان می‌گذارید، مشتری شما هستند.

اگر نتوانید خدمات، محصول و یا برندی تولید کنید که از سایر رقبا متمایز باشد، در آن صورت در طرح تجاری خود موفق عمل نکرده‌اید. بنابراین در اثر یک طرح تجاری ضعیف، یک ایده موفق شکست می‌خورد. بنابراین یک ایده موفق در کنار یک طرح تجاری مناسب می‌تواند جایگاه تجارت شما در جهان را مشخص کند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم